Taxi-app DEXTR
Imago

Taxi-app DEXTR bundelt krachten met lokale vervoerders voor betrouwbare taximarkt

Impressie van de DEXTR-app. Foto ter illustratie. Foto: DEXTR

De Nederlandse start-up DEXTR wil, samen met lokale beroepschauffeurs, de kwaliteit en het vertrouwen terugbrengen in het Nederlandse taxilandschap. Volgens de taxi-app is de aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening en het vertrouwen daarin naar de achtergrond verschoven, onder meer door een “invasie” van buitenlandse taxi-initiatieven.

Volgens DEXTR zijn zowel de reizigers als de beroepschauffeurs daar de dupe van. De start-up stelt zelfs dat sommige taxiplatforms een voorkeursbehandeling van de overheid en sommige gemeenten krijgen. “Recent demonstreerden taxichauffeurs, gesteund door vakbond FNV, in Den Haag al voor een eerlijke taximarkt”, zo doelt DEXTR op de demonstratie bij het Tweede Kamergebouw, dat op dinsdag 21 maart plaatsvond.

Woekertarieven

Het dochterbedrijf van Transvision slaat daarom de handen ineen met lokale vervoerders. Zij willen het vertrouwen in de taximarkt herstellen. “Met DEXTR als Nederlands initiatief, gebouwd in nauwe samenwerking met vervoerders, willen we de waardering voor de dienstverlening weer terugwinnen en het Nederlandse taxilandschap klaarmaken voor de toekomst”, zegt Laurens van Remortele, ceo van DEXTR, daarover. “Veel reizigers krijgen nu nog te maken met taxibedrijven die woekertarieven hanteren, chauffeurs die de weg niet blijken te kennen of onveilig rijden. Een taxirit wordt op deze manier een negatieve ervaring.”

“Het moet en kan beter”, zo is Van Remortele van mening. “Daarom gaan wij met al onze lokale vervoerders een langlopend partnerschap aan. De chauffeur krijgt een eerlijke vergoeding en professionele assistentie. De reiziger krijgt een transparant tarief en een betrouwbaar platform, binnen een soms onoverzichtelijke taxiwereld. De reiziger wordt door ons volledig ontzorgd en kan altijd rekenen op persoonlijk contact.”

Transparantie

Het concept zit als volgt in elkaar: reizigers die gebruik maken van de DEXTR-app, zien tijdens het boeken wat een rit kost en betalen vooraf. “De prijs van een rit is dus direct duidelijk en kan niet veranderen”, aldus de start-up. Als de reiziger een rit boekt, wordt deze direct gekoppeld aan een van de partners uit het taxinetwerk. Dat netwerk bestaat uitsluitend uit beroepschauffeurs, die aan alle eisen voldoen om als officiële taxi te mogen rijden.

Naast transparantie omtrent de ritprijs, speelt ook de aanrijtijd een cruciale rol. Deze moet volgens DEXTR worden teruggebracht naar maximaal een halfuur in zoveel mogelijk plaatsen. In dichtbevolkte gebieden, zoals Amsterdam en Rotterdam, is dat volgens DEXTR momenteel al het geval. Tot slot worden reizigers die hun rit een uur van tevoren boeken, beloond met een gunstiger tarief. “Hierdoor hebben vervoerders meer tijd om een geschikte chauffeur te vinden voor de rit. Dit helpt DEXTR om de betrouwbaarheid van het vervoer te waarborgen.”

Doorgroeien

Vorig jaar werd de taxi-app gelanceerd in drie testregio’s: Tilburg, Zwolle en Het Gooi. Sinds juli zijn er al ruim 10.000 ritten geboekt. DEXTR wil echter doorgroeien. Zo verwacht het dochterbedrijf van Transvision dit jaar maar liefst 75.000 ritten te verzorgen.

Daarnaast werkt DEXTR aan nieuwe functies binnen de app. Tevens worden binnenkort initiatieven gelanceerd voor specifieke doelgroepen, zoals zakelijk vervoer. Zo is het sinds deze week mogelijk om via de app taxiritten van en naar het vliegveld te boeken. De start-up heeft ruim anderhalf miljoen euro aan investeringen opgehaald voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxi-app DEXTR bundelt krachten met lokale vervoerders voor betrouwbare taximarkt”

Stef Bouwhuis|02.05.23|12:34

Het nadeel van dit initiatief is dat bij een prijs vooraf alle filetijd voor rekening komt van de uitvoerende taxi ondernemer. Ik begrijp wel dat je niet anders kan doen, om de passagier zekerheid te geven, maar dan moeten de prijzen wel hoog genoeg zijn om dit soort situaties gemiddeld te dekken. Gevolg: je bent duurder dan Bolt of Uber, die zich van mensen niets aantrekken. Dus slaagt het niet!

Taxi-app DEXTR bundelt krachten met lokale vervoerders voor betrouwbare taximarkt | TaxiPro
Taxi-app DEXTR
Imago

Taxi-app DEXTR bundelt krachten met lokale vervoerders voor betrouwbare taximarkt

Impressie van de DEXTR-app. Foto ter illustratie. Foto: DEXTR

De Nederlandse start-up DEXTR wil, samen met lokale beroepschauffeurs, de kwaliteit en het vertrouwen terugbrengen in het Nederlandse taxilandschap. Volgens de taxi-app is de aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening en het vertrouwen daarin naar de achtergrond verschoven, onder meer door een “invasie” van buitenlandse taxi-initiatieven.

Volgens DEXTR zijn zowel de reizigers als de beroepschauffeurs daar de dupe van. De start-up stelt zelfs dat sommige taxiplatforms een voorkeursbehandeling van de overheid en sommige gemeenten krijgen. “Recent demonstreerden taxichauffeurs, gesteund door vakbond FNV, in Den Haag al voor een eerlijke taximarkt”, zo doelt DEXTR op de demonstratie bij het Tweede Kamergebouw, dat op dinsdag 21 maart plaatsvond.

Woekertarieven

Het dochterbedrijf van Transvision slaat daarom de handen ineen met lokale vervoerders. Zij willen het vertrouwen in de taximarkt herstellen. “Met DEXTR als Nederlands initiatief, gebouwd in nauwe samenwerking met vervoerders, willen we de waardering voor de dienstverlening weer terugwinnen en het Nederlandse taxilandschap klaarmaken voor de toekomst”, zegt Laurens van Remortele, ceo van DEXTR, daarover. “Veel reizigers krijgen nu nog te maken met taxibedrijven die woekertarieven hanteren, chauffeurs die de weg niet blijken te kennen of onveilig rijden. Een taxirit wordt op deze manier een negatieve ervaring.”

“Het moet en kan beter”, zo is Van Remortele van mening. “Daarom gaan wij met al onze lokale vervoerders een langlopend partnerschap aan. De chauffeur krijgt een eerlijke vergoeding en professionele assistentie. De reiziger krijgt een transparant tarief en een betrouwbaar platform, binnen een soms onoverzichtelijke taxiwereld. De reiziger wordt door ons volledig ontzorgd en kan altijd rekenen op persoonlijk contact.”

Transparantie

Het concept zit als volgt in elkaar: reizigers die gebruik maken van de DEXTR-app, zien tijdens het boeken wat een rit kost en betalen vooraf. “De prijs van een rit is dus direct duidelijk en kan niet veranderen”, aldus de start-up. Als de reiziger een rit boekt, wordt deze direct gekoppeld aan een van de partners uit het taxinetwerk. Dat netwerk bestaat uitsluitend uit beroepschauffeurs, die aan alle eisen voldoen om als officiële taxi te mogen rijden.

Naast transparantie omtrent de ritprijs, speelt ook de aanrijtijd een cruciale rol. Deze moet volgens DEXTR worden teruggebracht naar maximaal een halfuur in zoveel mogelijk plaatsen. In dichtbevolkte gebieden, zoals Amsterdam en Rotterdam, is dat volgens DEXTR momenteel al het geval. Tot slot worden reizigers die hun rit een uur van tevoren boeken, beloond met een gunstiger tarief. “Hierdoor hebben vervoerders meer tijd om een geschikte chauffeur te vinden voor de rit. Dit helpt DEXTR om de betrouwbaarheid van het vervoer te waarborgen.”

Doorgroeien

Vorig jaar werd de taxi-app gelanceerd in drie testregio’s: Tilburg, Zwolle en Het Gooi. Sinds juli zijn er al ruim 10.000 ritten geboekt. DEXTR wil echter doorgroeien. Zo verwacht het dochterbedrijf van Transvision dit jaar maar liefst 75.000 ritten te verzorgen.

Daarnaast werkt DEXTR aan nieuwe functies binnen de app. Tevens worden binnenkort initiatieven gelanceerd voor specifieke doelgroepen, zoals zakelijk vervoer. Zo is het sinds deze week mogelijk om via de app taxiritten van en naar het vliegveld te boeken. De start-up heeft ruim anderhalf miljoen euro aan investeringen opgehaald voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxi-app DEXTR bundelt krachten met lokale vervoerders voor betrouwbare taximarkt”

Stef Bouwhuis|02.05.23|12:34

Het nadeel van dit initiatief is dat bij een prijs vooraf alle filetijd voor rekening komt van de uitvoerende taxi ondernemer. Ik begrijp wel dat je niet anders kan doen, om de passagier zekerheid te geven, maar dan moeten de prijzen wel hoog genoeg zijn om dit soort situaties gemiddeld te dekken. Gevolg: je bent duurder dan Bolt of Uber, die zich van mensen niets aantrekken. Dus slaagt het niet!