ANP - Maurits Schönfeld
Interview

Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’

Maurits Schönfeld, directeur van Uber Noord-Europa, tijdens de zitting tussen FNV en Uber over de rechten van chauffeurs. ANP/Koen van Weel

Uber en FNV treffen elkaar vandaag opnieuw in de rechtszaal. De vakbond is van mening dat Uber een werkgever is en zich dus aan de landelijke taxi-cao moet houden. De rechter gaf FNV in eerste instantie gelijk. Het van origine Amerikaanse taxiplatform was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep. In aanloop naar dit hoger beroep gaat Maurits Schönfeld, directeur van Uber Noord-Europa, in een exclusief gesprek met TaxiPro in op deze kwestie.

Wat staat er vandaag te gebeuren?

“We gaan opnieuw kijken naar alle informatie omtrent deze kwestie. Zo worden deze keer ook een aantal chauffeurs die voor Uber rijden, betrokken bij deze zaak. Dat is een verschil ten opzichte van de eerste keer. Het is belangrijk dat ook hun belangen en informatie in deze kwestie worden meegenomen. Bij de vorige uitspraak zag je namelijk veel woede en emoties bij de chauffeurs. Velen van hen werken namelijk al tientallen jaren als zelfstandige. Zij willen helemaal niet in loondienst, maar willen juist zelfstandig blijven. Door de vorige uitspraak zouden ze ineens allemaal initieel bij Uber in dienst zijn. Daar was toen veel weerstand tegen.”

Waar gaat de kern van deze zaak volgens u over?

“Als je kijkt naar de inhoud van deze zaak, dan gaat het over de vraag of chauffeurs nu zelfstandig of in loondienst zijn. Hoewel een overgrote meerderheid aangeeft zelfstandig te willen blijven, is het geen zwart-wit discussie. Ik denk dat chauffeurs heel graag de app gebruiken vanwege de vrijheid en flexibiliteit die het biedt. Die vrijheid is er niet, of in ieder geval een stuk minder, onder een cao. Dat doet echter niks af aan het feit dat je wel kan kijken naar hoe we die vrijheid en zelfstandigheid kunnen behouden, en hoe we daar bepaalde sociale beschermingen aan toe kunnen voegen. Zo zijn wij bijvoorbeeld voorstander van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering of een pensioenfonds voor chauffeurs. Dat is een belangrijke nuance in deze discussie.”

Veel chauffeurs klagen erover dat ze als zelfstandige nauwelijks iets in de melk te brokkelen hebben. Zij vinden dat Uber teveel namens hun bepaalt.

“Iedere chauffeur heeft de vrijheid om zelf te kiezen waar en wanneer hij werkt, welk voertuig hij gebruikt en welke ritten hij accepteert. Wij zijn van mening dat dergelijke zaken intrinsiek horen bij zelfstandigheid. Binnen de taxisector zijn natuurlijk verschillende meningen over platforms. Je ziet dan dat verschillende discussies door elkaar heen lopen. Als een chauffeur zegt dat er bepaalde zaken bij Uber beter moeten, dan begrijp ik dat volkomen. Maar als de vraag is of zij in loondienst willen, dan is het antwoord daarop vaak ‘nee’.”

Waar blijkt dat uit?

“Er zijn hier meerdere onderzoeken naar gedaan. De meest recente is uitgevoerd door de Universiteit Maastricht, in opdracht van de gemeente Amsterdam. Daarin geeft 94 procent van de chauffeurs aan zelfstandig te willen blijven. Dat is ook logisch, want een taxichauffeur is al sinds mensenheugenis een zelfstandige. Wij als Uber hebben daar geen verandering in teweeg gebracht. Wij hebben daar slechts voortgeborduurd. Die zelfstandigheid is in deze markt een groot goed waar we trots op zijn.”

FNV ziet dat toch anders. Zij stellen namelijk dat jullie een werkgever zijn en dat jullie de chauffeurs daarom conform de taxi-cao moeten betalen. Slaan zij daarmee de plank mis?

“FNV zegt bepaalde problemen op te lossen, door een werkgever-werknemersrelatie aan te bieden. Dat is echter niet in het belang van de chauffeurs. Als je de getallen bij elkaar optelt, zie je namelijk dat je bij Uber meer kan verdienen dan het onder een cao-loon. FNV staat niet voor zelfstandigheid. Zij staan voor een ander belang, namelijk voor de werknemers in Nederland. Wij staan wél voor die zelfstandigheid. Dat is een verschil in mening en visie.”

Denken jullie het hoger beroep in jullie voordeel te kunnen beslechten?

“Wij zijn positief gestemd en voelen ons ook echt gesterkt door het feit dat de chauffeurs nu ook in deze zaak gehoord worden. Na het eerdere verlies zijn er heel wat chauffeurs naar ons toegekomen, die aangaven dat de eerdere uitspraak van de rechter een enorme impact op hun leven had. Wij zijn ervan overtuigd dat dit in tweede instantie tot een ander resultaat kan leiden.”

En wat nou als de rechter FNV wederom in het gelijk stelt?

“Wij respecteren de uitspraak van de rechter. Mocht de rechter opnieuw in het voordeel van FNV besluiten, dan zullen we ons moeten aanpassen op de manier zoals dat in het vonnis beschreven staat. Daarin zullen wij de belangen van de chauffeurs altijd voorop blijven stellen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’”

Stef Bouwhuis|13.06.23|14:00

Waar de directeur niet eerlijk over is, is dat hij stelt dat Amsterdamse Uber-chauffeurs gemiddeld € 32,- per uur ‘verdienen’. Daarmee wil hij aangeven dat Uber staat voor een gezond inkomen voor de aangesloten zzp-chauffeurs.

Dat is natuurlijk een grote leugen. Als van die € 32,- per uur de brandstofkosten, auto onderhoud, auto afschrijving, verzekeringen zijn afgeschreven (-20% Uber?), dan houdt de chauffeur er minder dan een minimumloon van over. dat is minder dan de CAO voor chauffeurs.

Rik de Swart|13.06.23|22:16

Gewoon ondernemersdiploma herinvoeren. Simpele oplossing waarmee grote problemen opgelost worden. Niet alleen in de taxibranche.

Ryan Zerp|19.06.23|13:05

Hoe zit het dan met schijnzelfstandigheid. Wordt daar ook naar gekeken. Daar is immers toch de wet DBA voor. Waarom hoor ik niets daar over in dit hele verhaal.

Peter Vriens|19.06.23|13:49

“Uber-baas Maurits Schönfeld Kan in de rij van slaven houders toegevoegd worden, ondanks dat
een maatschappij van edelen niet meer zou mogen bestaan.
Hij is er kennelijk nog trots op ook.

Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’ | TaxiPro
ANP - Maurits Schönfeld
Interview

Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’

Maurits Schönfeld, directeur van Uber Noord-Europa, tijdens de zitting tussen FNV en Uber over de rechten van chauffeurs. ANP/Koen van Weel

Uber en FNV treffen elkaar vandaag opnieuw in de rechtszaal. De vakbond is van mening dat Uber een werkgever is en zich dus aan de landelijke taxi-cao moet houden. De rechter gaf FNV in eerste instantie gelijk. Het van origine Amerikaanse taxiplatform was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep. In aanloop naar dit hoger beroep gaat Maurits Schönfeld, directeur van Uber Noord-Europa, in een exclusief gesprek met TaxiPro in op deze kwestie.

Wat staat er vandaag te gebeuren?

“We gaan opnieuw kijken naar alle informatie omtrent deze kwestie. Zo worden deze keer ook een aantal chauffeurs die voor Uber rijden, betrokken bij deze zaak. Dat is een verschil ten opzichte van de eerste keer. Het is belangrijk dat ook hun belangen en informatie in deze kwestie worden meegenomen. Bij de vorige uitspraak zag je namelijk veel woede en emoties bij de chauffeurs. Velen van hen werken namelijk al tientallen jaren als zelfstandige. Zij willen helemaal niet in loondienst, maar willen juist zelfstandig blijven. Door de vorige uitspraak zouden ze ineens allemaal initieel bij Uber in dienst zijn. Daar was toen veel weerstand tegen.”

Waar gaat de kern van deze zaak volgens u over?

“Als je kijkt naar de inhoud van deze zaak, dan gaat het over de vraag of chauffeurs nu zelfstandig of in loondienst zijn. Hoewel een overgrote meerderheid aangeeft zelfstandig te willen blijven, is het geen zwart-wit discussie. Ik denk dat chauffeurs heel graag de app gebruiken vanwege de vrijheid en flexibiliteit die het biedt. Die vrijheid is er niet, of in ieder geval een stuk minder, onder een cao. Dat doet echter niks af aan het feit dat je wel kan kijken naar hoe we die vrijheid en zelfstandigheid kunnen behouden, en hoe we daar bepaalde sociale beschermingen aan toe kunnen voegen. Zo zijn wij bijvoorbeeld voorstander van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering of een pensioenfonds voor chauffeurs. Dat is een belangrijke nuance in deze discussie.”

Veel chauffeurs klagen erover dat ze als zelfstandige nauwelijks iets in de melk te brokkelen hebben. Zij vinden dat Uber teveel namens hun bepaalt.

“Iedere chauffeur heeft de vrijheid om zelf te kiezen waar en wanneer hij werkt, welk voertuig hij gebruikt en welke ritten hij accepteert. Wij zijn van mening dat dergelijke zaken intrinsiek horen bij zelfstandigheid. Binnen de taxisector zijn natuurlijk verschillende meningen over platforms. Je ziet dan dat verschillende discussies door elkaar heen lopen. Als een chauffeur zegt dat er bepaalde zaken bij Uber beter moeten, dan begrijp ik dat volkomen. Maar als de vraag is of zij in loondienst willen, dan is het antwoord daarop vaak ‘nee’.”

Waar blijkt dat uit?

“Er zijn hier meerdere onderzoeken naar gedaan. De meest recente is uitgevoerd door de Universiteit Maastricht, in opdracht van de gemeente Amsterdam. Daarin geeft 94 procent van de chauffeurs aan zelfstandig te willen blijven. Dat is ook logisch, want een taxichauffeur is al sinds mensenheugenis een zelfstandige. Wij als Uber hebben daar geen verandering in teweeg gebracht. Wij hebben daar slechts voortgeborduurd. Die zelfstandigheid is in deze markt een groot goed waar we trots op zijn.”

FNV ziet dat toch anders. Zij stellen namelijk dat jullie een werkgever zijn en dat jullie de chauffeurs daarom conform de taxi-cao moeten betalen. Slaan zij daarmee de plank mis?

“FNV zegt bepaalde problemen op te lossen, door een werkgever-werknemersrelatie aan te bieden. Dat is echter niet in het belang van de chauffeurs. Als je de getallen bij elkaar optelt, zie je namelijk dat je bij Uber meer kan verdienen dan het onder een cao-loon. FNV staat niet voor zelfstandigheid. Zij staan voor een ander belang, namelijk voor de werknemers in Nederland. Wij staan wél voor die zelfstandigheid. Dat is een verschil in mening en visie.”

Denken jullie het hoger beroep in jullie voordeel te kunnen beslechten?

“Wij zijn positief gestemd en voelen ons ook echt gesterkt door het feit dat de chauffeurs nu ook in deze zaak gehoord worden. Na het eerdere verlies zijn er heel wat chauffeurs naar ons toegekomen, die aangaven dat de eerdere uitspraak van de rechter een enorme impact op hun leven had. Wij zijn ervan overtuigd dat dit in tweede instantie tot een ander resultaat kan leiden.”

En wat nou als de rechter FNV wederom in het gelijk stelt?

“Wij respecteren de uitspraak van de rechter. Mocht de rechter opnieuw in het voordeel van FNV besluiten, dan zullen we ons moeten aanpassen op de manier zoals dat in het vonnis beschreven staat. Daarin zullen wij de belangen van de chauffeurs altijd voorop blijven stellen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Uber-baas Maurits Schönfeld heeft vertrouwen in hoger beroep: ‘Wij zijn positief gestemd’”

Stef Bouwhuis|13.06.23|14:00

Waar de directeur niet eerlijk over is, is dat hij stelt dat Amsterdamse Uber-chauffeurs gemiddeld € 32,- per uur ‘verdienen’. Daarmee wil hij aangeven dat Uber staat voor een gezond inkomen voor de aangesloten zzp-chauffeurs.

Dat is natuurlijk een grote leugen. Als van die € 32,- per uur de brandstofkosten, auto onderhoud, auto afschrijving, verzekeringen zijn afgeschreven (-20% Uber?), dan houdt de chauffeur er minder dan een minimumloon van over. dat is minder dan de CAO voor chauffeurs.

Rik de Swart|13.06.23|22:16

Gewoon ondernemersdiploma herinvoeren. Simpele oplossing waarmee grote problemen opgelost worden. Niet alleen in de taxibranche.

Ryan Zerp|19.06.23|13:05

Hoe zit het dan met schijnzelfstandigheid. Wordt daar ook naar gekeken. Daar is immers toch de wet DBA voor. Waarom hoor ik niets daar over in dit hele verhaal.

Peter Vriens|19.06.23|13:49

“Uber-baas Maurits Schönfeld Kan in de rij van slaven houders toegevoegd worden, ondanks dat
een maatschappij van edelen niet meer zou mogen bestaan.
Hij is er kennelijk nog trots op ook.