Uitstootvrije taxi
RVV 1990

Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer

Het ontwerpbesluit omtrent zero-emissiezones voor taxi's ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Als het aan het demissionaire kabinet ligt krijgen gemeenten straks de mogelijkheid om naast bestel- en vrachtauto’s ook taxi’s te weigeren uit zero-emissiezones. Dat heeft de ministerraad afgelopen vrijdag besloten. Door een wijziging in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) kunnen gemeenten taxi’s die rijden op fossiele brandstof, met inachtneming van een overgangsperiode, vanaf 2025 weren uit zero-emissiezones.

De wetswijziging ligt inmiddels bij de Tweede Kamer. Als het ontwerpbesluit definitief wordt, betekent dit dat alle voertuigen die per 1 januari 2025 worden geregistreerd als taxi, uitstootvrij moeten zijn om door zero-emissiezones te mogen rijden. Wel is er door de overheid een overgangsperiode ingelast. Taxi’s met emissieklasse 5 die vóór 1 januari 2025 zijn geregistreerd hebben tot 1 januari 2027 toegang tot deze zones. Taxi’s die beschikken over emissieklasse 6 mogen tot 1 januari 2028 door deze zones blijven rijden. Rolstoeltaxi’s worden tot 2030 vrijgesteld van alle zero-emissie-eisen.

Investeren

“Taxiondernemers die nog een voertuig op fossiele brandstof hebben zullende komende jaren moeten investeren in een uitstootvrij voertuig, als ze in de nul-emissiezones willen rijden”, zo wordt er uitgelegd in de beslisnota. Met de overgangsregeling wordt volgens de nota rekening gehouden met de zorgen van taxichauffeurs, namelijk dat het beleid zou leiden tot gedwongen investeringen. “Met de overgangsregeling wordt aangesloten bij het natuurlijke investeringsmoment van ondernemers.”

De zero-emissiezones gelden naast straattaxi’s ook voor het doelgroepenvervoer. Het is echter mogelijk dat dit type vervoer, waar onder andere het Wmo- en leerlingenvervoer onder vallen, nog niet aan de toelatingseisen van de zero-emissiezones voldoet. Doelgroepenvervoerders moeten beschikken over een ontheffing, willen ze de zero-emissiezones betreden. Deze kunnen ze aanvragen bij het Centraal Loket Ontheffingen voor Zero-emissiezones.

Om het invoeren van zero-emissiezones voor taxi’s mogelijk te maken, is een nieuw verkeersbord nodig. Het huidige verkeersbord is namelijk enkel van toepassing voor bestel- en vrachtauto’s. “Om de uitbreiding van nul-emissiezones naar andere voertuigcategorieën te realiseren, is het noodzakelijk om een nieuw verkeersbord in te voeren”, staat er te lezen in de nota. Met het nieuwe verkeersbord kan via onderborden worden aangegeven voor welke voertuigen de betreffende zero-emissiezone geldt.

Shredder

Als zowel de Tweede als de Eerste Kamer instemmen met het ontwerpbesluit, is de wetswijziging definitief. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is echter nog de vraag. “De klimaatwet, het klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder”, zo staat er te lezen in het verkiezingsprogramma van de PVV, sinds de verkiezingen de grootste partij in de Tweede Kamer.

Desondanks denkt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dat een meerderheid van de Tweede Kamer zal instemmen met de wetswijziging. “De PVV heeft slechts 37 zetels van de in totaal 150”, zegt een woordvoerder van KNV. “De VVD wil door met het ingezette beleid en ook NSC wil voldoen aan de eisen van het klimaatakkoord. Dat zullen zij niet zomaar overboord gooien”, verwacht de branchevereniging.

Bovendien is de branche er ook niet bij gebaat als het plan in de prullenbak verdwijnt. “Het belangrijkste is dat ondernemers duidelijkheid krijgen. We hebben niks aan zigzag-beleid, daar valt namelijk niet tegenop te investeren. Het moet helder zijn waar het beleid de komende jaren naartoe gaat. Anders wordt het abracadabra”, besluit KNV.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer”

Stef Bouwhuis|07.12.23|14:12

Bam! Dat zou een behoorlijke klap zijn. Alle kleine ondernemers (veel zzp-ers) moeten dan deze gigantische investering doen binnen een paar jaar. Misschien leidt het tot een uitstroom uit het vak. Ik ben benieuwd.

Het is tijd voor de ‘commerciële-taxi-voertuigen-aanbieders’ om alles uit de kast te halen om deze kleine ondernemers binnen boord te houden. Financiering zal voor velen een probleem worden!

Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer | TaxiPro
Uitstootvrije taxi
RVV 1990

Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer

Het ontwerpbesluit omtrent zero-emissiezones voor taxi's ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Peter Hilz

Als het aan het demissionaire kabinet ligt krijgen gemeenten straks de mogelijkheid om naast bestel- en vrachtauto’s ook taxi’s te weigeren uit zero-emissiezones. Dat heeft de ministerraad afgelopen vrijdag besloten. Door een wijziging in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) kunnen gemeenten taxi’s die rijden op fossiele brandstof, met inachtneming van een overgangsperiode, vanaf 2025 weren uit zero-emissiezones.

De wetswijziging ligt inmiddels bij de Tweede Kamer. Als het ontwerpbesluit definitief wordt, betekent dit dat alle voertuigen die per 1 januari 2025 worden geregistreerd als taxi, uitstootvrij moeten zijn om door zero-emissiezones te mogen rijden. Wel is er door de overheid een overgangsperiode ingelast. Taxi’s met emissieklasse 5 die vóór 1 januari 2025 zijn geregistreerd hebben tot 1 januari 2027 toegang tot deze zones. Taxi’s die beschikken over emissieklasse 6 mogen tot 1 januari 2028 door deze zones blijven rijden. Rolstoeltaxi’s worden tot 2030 vrijgesteld van alle zero-emissie-eisen.

Investeren

“Taxiondernemers die nog een voertuig op fossiele brandstof hebben zullende komende jaren moeten investeren in een uitstootvrij voertuig, als ze in de nul-emissiezones willen rijden”, zo wordt er uitgelegd in de beslisnota. Met de overgangsregeling wordt volgens de nota rekening gehouden met de zorgen van taxichauffeurs, namelijk dat het beleid zou leiden tot gedwongen investeringen. “Met de overgangsregeling wordt aangesloten bij het natuurlijke investeringsmoment van ondernemers.”

De zero-emissiezones gelden naast straattaxi’s ook voor het doelgroepenvervoer. Het is echter mogelijk dat dit type vervoer, waar onder andere het Wmo- en leerlingenvervoer onder vallen, nog niet aan de toelatingseisen van de zero-emissiezones voldoet. Doelgroepenvervoerders moeten beschikken over een ontheffing, willen ze de zero-emissiezones betreden. Deze kunnen ze aanvragen bij het Centraal Loket Ontheffingen voor Zero-emissiezones.

Om het invoeren van zero-emissiezones voor taxi’s mogelijk te maken, is een nieuw verkeersbord nodig. Het huidige verkeersbord is namelijk enkel van toepassing voor bestel- en vrachtauto’s. “Om de uitbreiding van nul-emissiezones naar andere voertuigcategorieën te realiseren, is het noodzakelijk om een nieuw verkeersbord in te voeren”, staat er te lezen in de nota. Met het nieuwe verkeersbord kan via onderborden worden aangegeven voor welke voertuigen de betreffende zero-emissiezone geldt.

Shredder

Als zowel de Tweede als de Eerste Kamer instemmen met het ontwerpbesluit, is de wetswijziging definitief. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is echter nog de vraag. “De klimaatwet, het klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder”, zo staat er te lezen in het verkiezingsprogramma van de PVV, sinds de verkiezingen de grootste partij in de Tweede Kamer.

Desondanks denkt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) dat een meerderheid van de Tweede Kamer zal instemmen met de wetswijziging. “De PVV heeft slechts 37 zetels van de in totaal 150”, zegt een woordvoerder van KNV. “De VVD wil door met het ingezette beleid en ook NSC wil voldoen aan de eisen van het klimaatakkoord. Dat zullen zij niet zomaar overboord gooien”, verwacht de branchevereniging.

Bovendien is de branche er ook niet bij gebaat als het plan in de prullenbak verdwijnt. “Het belangrijkste is dat ondernemers duidelijkheid krijgen. We hebben niks aan zigzag-beleid, daar valt namelijk niet tegenop te investeren. Het moet helder zijn waar het beleid de komende jaren naartoe gaat. Anders wordt het abracadabra”, besluit KNV.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Ontwerpbesluit over zero-emissiezones voor taxi’s naar Tweede Kamer”

Stef Bouwhuis|07.12.23|14:12

Bam! Dat zou een behoorlijke klap zijn. Alle kleine ondernemers (veel zzp-ers) moeten dan deze gigantische investering doen binnen een paar jaar. Misschien leidt het tot een uitstroom uit het vak. Ik ben benieuwd.

Het is tijd voor de ‘commerciële-taxi-voertuigen-aanbieders’ om alles uit de kast te halen om deze kleine ondernemers binnen boord te houden. Financiering zal voor velen een probleem worden!