Schiphol

Directeur SchipholTaxi: absoluut geen smeergeld aan ons betaald

Bron: TaxiPro (VK)

NRC bracht onlangs aan het licht dat taxichauffeurs smeergeld zouden betalen om vanaf de beste plekken op de standplaats van Schiphol te mogen werken. In een exclusief interview met TaxiPro ontkent Gamis el Bouakili, directeur van SchipholTaxi, ten stelligste alle beschuldigingen. Dat geldt voor de vermeende smeergeldbetalingen, maar ook voor de aantijging dat hij tegen de regels zowel politieagent als directeur van een taxibedrijf was. El Bouakili vermoedt dat er een groep rancuneuze chauffeurs achter de verhalen schuilgaat.

Het NRC-artikel stelt dat chauffeurs jarenlang smeergeld aan vertegenwoordigers van SchipholTaxi moesten betalen om mee te mogen draaien binnen het concessie-systeem. Het zou om bedragen van 5.000 euro per chauffeur gaan. Is dat inderdaad gebeurd? En gebeurt het nog? 

“SchipholTaxi heeft geen vertegenwoordigers, buiten de medewerkers die in dienst zijn van ons bedrijf. Geen van deze medewerkers is ooit door SchipholTaxi op pad gestuurd om betalingen te vragen of te ontvangen voor het rijden van en naar Schiphol. Het is dan ook pertinent onwaar dat er smeergeld – het woord alleen al – aan SchipholTaxi, een van haar medewerkers of haar directie is betaald.”

Jouw rol binnen het geheel is volgens het onderzoek dat je chauffeurs na hun betaling meedeelde dat ze waren geselecteerd. Wat klopt daar van?

“Chauffeurs werden geselecteerd aan de hand van hun aanmelding en dossier. Zodra hun aanmelding en dossier behandeld en akkoord bevonden waren, ontvingen zij een gestandaardiseerd bericht dat ze door de eerste selectie heen waren. Dit bericht werd inderdaad vanuit mijn naam als algemeen directeur verstuurd. Zoals gezegd kwamen daar geen betalingen aan te pas.”

Het onderzoek is gebaseerd op gesprekken met zo’n zestig betrokken mensen en onderbouwd met onder meer mails en geluidsdocumenten. Als deze verhalen niet kloppen, waarom worden ze dan door zoveel mensen onderschreven? 

“Het is heel erg lastig, zo niet onmogelijk, om je te verweren tegen anonieme bronnen. De taxibranche kenmerkt zich helaas door roddel, achterklap en wilde indianenverhalen. Ik heb sterk de indruk dat we hier te maken met een groep rancuneuze chauffeurs die erop gebrand is om onze organisatie en mij in persoon te schaden. Deze groep is al langere tijd bezig om dit voor elkaar te krijgen en heeft nu kennelijk voldoende aanhang gevonden.

Van de 60 betrokkenen is overigens iets meer dan de helft taxichauffeur, waarvan volgens de journaliste van NRC het merendeel bij ons is, maar vooral wás aangesloten. Het gaat om circa 20 tot 25 chauffeurs, die door ons zijn geschorst of uitgesloten. Ik hecht aan kwaliteit van dienstverlening. Iedere chauffeur is ambassadeur van SchipholTaxi. Servicegerichtheid is een heel belangrijk selectiecriterium. Zo willen wij werken. 

Zoals gezegd, de kritiek is anoniem. Het is ontzettend moeilijk om je daartegen te verdedigen. Wij roepen het NRC dan ook op om de mails en geluidsdocumenten, waar ze het over hebben, openbaar te maken omdat wij absoluut zeker weten dat er geen mails en/of geluidsdocumenten bestaan die de conclusie onderschrijft. Een conclusie die, zoals gezegd, zeer schadelijk is voor ons bedrijf, onze medewerkers en mijzelf. Dat doet pijn.”

Jij was jarenlang zowel hoofdagent bij de politie als directeur van SchipholTaxi, terwijl een agent geen nevenfunctie in de taxiwereld mag hebben. Waarom had je deze functie dan toch? 

“Bepaalde beroepen, zoals taxichauffeur of horecaportier, zijn specifiek uitgesloten als nevenwerkzaamheid bij de politie. Dat geldt echter niet voor de functie van bestuurder van een taxiorganisatie. Beroepen die niet specifiek zijn uitgesloten dienen om de twee jaar gemeld te worden en worden beoordeeld. Ik heb elke twee jaar keurig conform alle protocollen mijn nevenwerkzaamheden gemeld en elke twee jaar ook schriftelijk toestemming gehad. Ik kan dat bewijzen. Ook deze beschuldiging is dus pertinente onzin.”

SchipholTaxi is in een jaar of vijf ongeveer vijf keer zo groot geworden als het om aangesloten chauffeurs gaat. Is dat niet te veel om te behappen? Is SchipholTaxi, of ben jij, niet te ambitieus geweest? 

“Wij zijn inderdaad aardig gegroeid dankzij de inzet van velen. Daar ben ik trots op. Maar we leven in Nederland. Succes van een ander pruimen we vaak niet. En dan draag ik ook nog eens een niet-Nederlandse naam… Ik denk dat voor een deel die rancuneuze houding van enkelen daaruit voortkomt. Naar, maar ik laat me er niet door afleiden. Ik sta voor SchipholTaxi en voor onze mensen. Onze ambitie gaat verder en wij zullen gewoon verder bouwen: in het belang van onze klanten en onze medewerkers.”

Wat is de volgende stap in deze zaak? Kom je in actie tegen de beschuldigingen, of overweeg je terug te treden als directeur van SchipholTaxi?

“Ik kan en zal dit unfaire artikel niet over mijn kant laten gaan en ga de krant vragen om onze kant van het verhaal ook te belichten. Ik heb alle vragen beantwoord, maar NRC heeft niets van mijn inhoudelijke reactie in het verhaal opgenomen, waardoor de beeldvorming bijzonder eenzijdig is. Van een ‘kwaliteitskrant’ had ik toch meer zorgvuldigheid verwacht. Mocht NRC onze kant niet willen belichten, dan overwegen we serieus juridische stappen tegen de krant. Zoals ik al aangaf, die gaat over de goede naam en faam van onze organisatie en mij persoonlijk. Wat we in jaren met elkaar hebben opgebouwd, laten we hierdoor niet stukmaken.”

Hoe is de reactie van de aangesloten chauffeurs, zorgt dit voor onrust binnen jullie organisatie of twijfel over jouw rol als directeur?

“Men is wat gewend in deze branche, dus intern is er geen tot weinig onrust. We praten veel met elkaar. De betrokkenheid en steun van aangesloten chauffeurs maken ons trots. Er is ook zeker geen twijfel over mijn rol als directeur.”

Wil je verder nog iets kwijt over deze kwestie?

“Ik vind het verdrietig dat jarenlang hard werken en ondernemen op deze manier totaal ongefundeerd in een kwaad daglicht worden gesteld. Maar ik kan tegen een stootje: ik laat SchipholTaxi hierdoor niet stukmaken. We komen hier sterker uit.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Directeur SchipholTaxi: absoluut geen smeergeld aan ons betaald”

BTC taxi|10.10.19|10:02

Ik zit al meer dan 10 jaar bij de organisatie, en ik heb het zelf ervaren hoe hard onze directeur heeft gewerkt, om het bedrijf zo succesvol te maken. Wij hebben alle aangesloten gezien, hoe onze directeur zelfs tot late tijdstippen met ons bezig was in geval van calamiteiten om het te oplossen. De succes van onze directeur is ook onze succes. En alle leugen die aan hem zijn gericht, zijn ook aan ons gericht.
Wj hebben vol vertrouwen in onze directeur, en wij staan ook achter onze directie!

Glenn van Slimming|10.10.19|10:05

Ik moet even vermelden dat de grootste taxibedrijf in Amsterdam dit ook heeft gedaan in het verleden aan chauffeurs die de Nederlandse taal niet beheersen 500€

Jr Jr|13.10.19|04:32

Waar rook is, is vuur.

Directeur SchipholTaxi: absoluut geen smeergeld aan ons betaald | TaxiPro
Schiphol

Directeur SchipholTaxi: absoluut geen smeergeld aan ons betaald

Bron: TaxiPro (VK)

NRC bracht onlangs aan het licht dat taxichauffeurs smeergeld zouden betalen om vanaf de beste plekken op de standplaats van Schiphol te mogen werken. In een exclusief interview met TaxiPro ontkent Gamis el Bouakili, directeur van SchipholTaxi, ten stelligste alle beschuldigingen. Dat geldt voor de vermeende smeergeldbetalingen, maar ook voor de aantijging dat hij tegen de regels zowel politieagent als directeur van een taxibedrijf was. El Bouakili vermoedt dat er een groep rancuneuze chauffeurs achter de verhalen schuilgaat.

Het NRC-artikel stelt dat chauffeurs jarenlang smeergeld aan vertegenwoordigers van SchipholTaxi moesten betalen om mee te mogen draaien binnen het concessie-systeem. Het zou om bedragen van 5.000 euro per chauffeur gaan. Is dat inderdaad gebeurd? En gebeurt het nog? 

“SchipholTaxi heeft geen vertegenwoordigers, buiten de medewerkers die in dienst zijn van ons bedrijf. Geen van deze medewerkers is ooit door SchipholTaxi op pad gestuurd om betalingen te vragen of te ontvangen voor het rijden van en naar Schiphol. Het is dan ook pertinent onwaar dat er smeergeld – het woord alleen al – aan SchipholTaxi, een van haar medewerkers of haar directie is betaald.”

Jouw rol binnen het geheel is volgens het onderzoek dat je chauffeurs na hun betaling meedeelde dat ze waren geselecteerd. Wat klopt daar van?

“Chauffeurs werden geselecteerd aan de hand van hun aanmelding en dossier. Zodra hun aanmelding en dossier behandeld en akkoord bevonden waren, ontvingen zij een gestandaardiseerd bericht dat ze door de eerste selectie heen waren. Dit bericht werd inderdaad vanuit mijn naam als algemeen directeur verstuurd. Zoals gezegd kwamen daar geen betalingen aan te pas.”

Het onderzoek is gebaseerd op gesprekken met zo’n zestig betrokken mensen en onderbouwd met onder meer mails en geluidsdocumenten. Als deze verhalen niet kloppen, waarom worden ze dan door zoveel mensen onderschreven? 

“Het is heel erg lastig, zo niet onmogelijk, om je te verweren tegen anonieme bronnen. De taxibranche kenmerkt zich helaas door roddel, achterklap en wilde indianenverhalen. Ik heb sterk de indruk dat we hier te maken met een groep rancuneuze chauffeurs die erop gebrand is om onze organisatie en mij in persoon te schaden. Deze groep is al langere tijd bezig om dit voor elkaar te krijgen en heeft nu kennelijk voldoende aanhang gevonden.

Van de 60 betrokkenen is overigens iets meer dan de helft taxichauffeur, waarvan volgens de journaliste van NRC het merendeel bij ons is, maar vooral wás aangesloten. Het gaat om circa 20 tot 25 chauffeurs, die door ons zijn geschorst of uitgesloten. Ik hecht aan kwaliteit van dienstverlening. Iedere chauffeur is ambassadeur van SchipholTaxi. Servicegerichtheid is een heel belangrijk selectiecriterium. Zo willen wij werken. 

Zoals gezegd, de kritiek is anoniem. Het is ontzettend moeilijk om je daartegen te verdedigen. Wij roepen het NRC dan ook op om de mails en geluidsdocumenten, waar ze het over hebben, openbaar te maken omdat wij absoluut zeker weten dat er geen mails en/of geluidsdocumenten bestaan die de conclusie onderschrijft. Een conclusie die, zoals gezegd, zeer schadelijk is voor ons bedrijf, onze medewerkers en mijzelf. Dat doet pijn.”

Jij was jarenlang zowel hoofdagent bij de politie als directeur van SchipholTaxi, terwijl een agent geen nevenfunctie in de taxiwereld mag hebben. Waarom had je deze functie dan toch? 

“Bepaalde beroepen, zoals taxichauffeur of horecaportier, zijn specifiek uitgesloten als nevenwerkzaamheid bij de politie. Dat geldt echter niet voor de functie van bestuurder van een taxiorganisatie. Beroepen die niet specifiek zijn uitgesloten dienen om de twee jaar gemeld te worden en worden beoordeeld. Ik heb elke twee jaar keurig conform alle protocollen mijn nevenwerkzaamheden gemeld en elke twee jaar ook schriftelijk toestemming gehad. Ik kan dat bewijzen. Ook deze beschuldiging is dus pertinente onzin.”

SchipholTaxi is in een jaar of vijf ongeveer vijf keer zo groot geworden als het om aangesloten chauffeurs gaat. Is dat niet te veel om te behappen? Is SchipholTaxi, of ben jij, niet te ambitieus geweest? 

“Wij zijn inderdaad aardig gegroeid dankzij de inzet van velen. Daar ben ik trots op. Maar we leven in Nederland. Succes van een ander pruimen we vaak niet. En dan draag ik ook nog eens een niet-Nederlandse naam… Ik denk dat voor een deel die rancuneuze houding van enkelen daaruit voortkomt. Naar, maar ik laat me er niet door afleiden. Ik sta voor SchipholTaxi en voor onze mensen. Onze ambitie gaat verder en wij zullen gewoon verder bouwen: in het belang van onze klanten en onze medewerkers.”

Wat is de volgende stap in deze zaak? Kom je in actie tegen de beschuldigingen, of overweeg je terug te treden als directeur van SchipholTaxi?

“Ik kan en zal dit unfaire artikel niet over mijn kant laten gaan en ga de krant vragen om onze kant van het verhaal ook te belichten. Ik heb alle vragen beantwoord, maar NRC heeft niets van mijn inhoudelijke reactie in het verhaal opgenomen, waardoor de beeldvorming bijzonder eenzijdig is. Van een ‘kwaliteitskrant’ had ik toch meer zorgvuldigheid verwacht. Mocht NRC onze kant niet willen belichten, dan overwegen we serieus juridische stappen tegen de krant. Zoals ik al aangaf, die gaat over de goede naam en faam van onze organisatie en mij persoonlijk. Wat we in jaren met elkaar hebben opgebouwd, laten we hierdoor niet stukmaken.”

Hoe is de reactie van de aangesloten chauffeurs, zorgt dit voor onrust binnen jullie organisatie of twijfel over jouw rol als directeur?

“Men is wat gewend in deze branche, dus intern is er geen tot weinig onrust. We praten veel met elkaar. De betrokkenheid en steun van aangesloten chauffeurs maken ons trots. Er is ook zeker geen twijfel over mijn rol als directeur.”

Wil je verder nog iets kwijt over deze kwestie?

“Ik vind het verdrietig dat jarenlang hard werken en ondernemen op deze manier totaal ongefundeerd in een kwaad daglicht worden gesteld. Maar ik kan tegen een stootje: ik laat SchipholTaxi hierdoor niet stukmaken. We komen hier sterker uit.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Directeur SchipholTaxi: absoluut geen smeergeld aan ons betaald”

BTC taxi|10.10.19|10:02

Ik zit al meer dan 10 jaar bij de organisatie, en ik heb het zelf ervaren hoe hard onze directeur heeft gewerkt, om het bedrijf zo succesvol te maken. Wij hebben alle aangesloten gezien, hoe onze directeur zelfs tot late tijdstippen met ons bezig was in geval van calamiteiten om het te oplossen. De succes van onze directeur is ook onze succes. En alle leugen die aan hem zijn gericht, zijn ook aan ons gericht.
Wj hebben vol vertrouwen in onze directeur, en wij staan ook achter onze directie!

Glenn van Slimming|10.10.19|10:05

Ik moet even vermelden dat de grootste taxibedrijf in Amsterdam dit ook heeft gedaan in het verleden aan chauffeurs die de Nederlandse taal niet beheersen 500€

Jr Jr|13.10.19|04:32

Waar rook is, is vuur.