Trevvel

Ombudsman Rotterdam gaat Trevvel onderzoeken

De gemeentelijke ombudsman van Rotterdam gaat zelf een onderzoek instellen naar de vermeende tekortkomingen van het doelgroepenvervoer onder de vlag van Trevvel. Eerder werd al een meldpunt voor klachten over dit vervoer in het leven geroepen. Trevvel juicht het onderzoek toe, maar geeft wel aan volgens de afspraken te presteren.

Al sinds de start van het Rotterdamse doelgroepenvervoer door Trevvel is er sprake van kritiek. De start was destijds inderdaad onder de maat, maar volgens zowel de verantwoordelijke wethouder als Trevvel zelf wordt er conform de gemaakte afspraken gepresteerd. Wethouder Sven de Langen gaf eerder dit jaar nog aan dat de prestaties op orde zijn. Hij zag dan ook geen noodzaak om in te grijpen, iets waar Leefbaar Rotterdam wel om had gevraagd. In een later interview gaf de directie van Trevvel aan dat elk incident er één te veel is, maar dat over het algemeen wordt voldaan aan de stiptheidscriteria die zijn afgesproken met de gemeente.

Tientallen klachten

Desondanks zijn er aanhoudende klachten over het vervoer en de Rotterdamse ombudsman wil daar iets mee doen. Anne  Mieke Zwanenveld begint maandag een eigen onderzoek naar Trevvel in aanvulling op het eigen meldpunt voor dit onderwerp, meldt NRC. Ze ontving tientallen klachten; genoeg de zaak nader te willen bestuderen en zo vast te stellen of er structureel dingen misgaan, los van incidenten in de uitvoering. De ombudsman vindt het onderzoek nodig omdat ze het idee heeft dat er veel misstanden niet gemeld zouden worden.

Alleen maar goed

het onderzoek zal drie maanden duren en gedurende die periode zullen de ombudsman en haar team plekken bezoeken waar veel van het vervoer door Trevvel gebruik wordt gemaakt, zoals scholen en ouderenvoorzieningen. Trevvel-ditrecteur Arno van Haastrecht heeft hier geen problemen mee: “Als er dingen mis zijn of fout gaan, dan is het alleen maar goed dat daar onderzoek naar wordt gedaan. Eén kanttekening: ik heb niet hetzelfde beeld, dat wij veel klachten krijgen. Als je kijkt naar het klachtenpercentage, zijn we marktconform.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

2 reacties op “Ombudsman Rotterdam gaat Trevvel onderzoeken”

Mark Berentssen|12.12.19|11:59

Trevvel, wordt dat niet geregeld door diezelfde bedrijven die het vervoer rondom Schiphol ritsellen?
Of hoe lopen de hazen nu eigenlijk?

Robin Switch|13.12.19|20:42

Slecht bedrijf , ook voor de chauffeurs ! Geen pauzes op tijd maar pas vaak bij het einde van een dienst! Salaris, aantal gewerkte uren kloppen meestal niet waardoor chauffeurs minder krijgen uitbetaald….chauffeurs krijgen de ritten vaak door nadat ophaal tijden soms uren verstreken zijn….chauffeur krijgen constant van de klanten gezeur hierover @