KNV over kritisch leerlingenvervoer-rapport: ‘Geef ruimte voor kwaliteit’
Het leerlingenvervoer kan veel beter, concludeert belangenorganisatie Ouders & Onderwijs op basis van eigen onderzoek. De organisatie wil dan ook dat er duidelijke richtlijnen vanuit de overheid komen voor dit type vervoer. KNV stelt dat er wel beseft moet worden dat vervoerders hun werk moeten doen binnen de kaders die contractueel zijn afgesproken. Er wordt hierbij namelijk niet altijd genoeg ruimte geboden voor kwaliteit.
Ritten zouden te lang zijn, chauffeurs te vaak gewisseld worden en de situatie in de bus zou soms onveilig zijn, met als gevolg dat de al kwetsbare kinderen uitgeput op school aankomen. Dit zijn conclusies die de belangenorganisatie heeft getrokken uit een enquête, ingevuld door 500 ouders van kinderen die dagelijks gebruikmaken van het leerlingenvervoer. De uitkomsten zouden niet representatief zijn voor alle ouders van wie kinderen gebruikmaken van dit vervoer, maar wel duidelijke inzichten bieden.
Van de ondervraagde ouders wonen de meeste kinderen niet ver van school: zo’n 30 procent op minder dan tien kilometer en 70 procent op minder dan twintig kilometer. De belangenorganisatie stelt dat de helft van de kinderen toch één tot twee uur per dag onderweg is en 27 procent meer dan twee uur. Dit zou een negatieve impact hebben op de kinderen. Lobke Vlaming, directeur van Ouders & Onderwijs, stelt in het NOS Radio 1 Journaal dat de reden van de lange ritten is dat taxibedrijven hun wagens vol willen hebben.
Nadruk op prijs, ziekteverzuim en chauffeurstekort
Brancheorganisatie KNV was niet betrokken bij het onderzoek, maar voorzitter Bertho Eckhardt geeft aan het geen probleem te vinden dat ouders hun licht over het leerlingenvervoer laten schijnen. Wel wijst de brancheorganisatie op het feit dat een vervoerder de ruimte moet krijgen om kwalitatief goed vervoer te kunnen bieden. Dit is niet altijd het geval, omdat de nadruk bij aanbestedingen vooral op de prijs van het vervoer ligt. “Als de opdrachtgever betaalt voor individueel vervoer, dan levert de vervoerder dat. Zijn de contracten financieel zo geregeld dat het niet anders kan dat er meerdere leerlingen in een taxi zitten, dan krijgt de opdrachtgever dat”, aldus Eckhardt.
Lees ook: Nadruk op prijs in aanbestedingen: wat is er de afgelopen jaren veranderd?
Vlaming wijst er ook op dat gemeenten slecht zicht hebben op hoe het vervoer is geregeld. Er zouden volgens haar afspraken gemaakt moeten worden met vervoerders over de maximale reistijd, zeker voor jonge kinderen. De directrice spreekt van maximaal drie kwartier en bij kinderen boven de twaalf jaar van maximaal één uur. Volgens Eckhardt klinkt het invoeren van een maximum reistijd mooi en zal hier ook veelal over gesproken zijn in de contracten. “Maar of het voorstel realistisch is, kunnen we niet zo zeggen. Dit zal nader bekeken en besproken moeten worden. De sector heeft momenteel wel te maken met ziekteverzuim en een schreeuwend tekort aan chauffeurs.”
Chauffeurs met een pedagogische opleiding
Een ander punt waar kritiek op wordt geleverd is het gebrek aan toezicht op kinderen in de taxi’s. Om onveilige situaties te voorkomen pleit Ouders & Onderwijs voor vaste chauffeurs met een pedagogische opleiding. “De chauffeur is allereerst een chauffeur. Dat is zijn of haar taak”, reageert Eckhardt. “Dat er soms meer komt kijken dan alleen chauffeursvaardigheden bij leerlingenvervoer snappen de ondernemers uiteraard ook. Vandaar dat je in het leerlingenvervoer ook wel ziet dat er begeleiders op de bus meegaan, soms ook met een bepaalde, specifieke achtergrond om met bepaalde situaties om te kunnen gaan.”
De brancheorganisatie benadrukt echter dat chauffeurs binnen de branche wel degelijk worden opgeleid. Zo biedt Sociaal Fonds Mobiliteit opleidingen aan over leerlingenvervoer. “En ook het landelijke keurmerk TX-Keur, dat door veel opdrachtgevers wordt geëist, schrijft voor dat de chauffeur wordt opgeleid voor het werk dat zij of hij moet doen. Dat is geen garantie dat er in de praktijk niet iets mis kan gaan, zeker wanneer er net een nieuw vervoerscontract is ingegaan en een overgangsperiode kort was. Het geeft echter wel aan dat de branche er serieus mee bezig is.”
De Tweede Kamer debatteert woensdag over passend onderwijs. De hoop van Vlaming is dat Kamerleden het gesprek aangaan met minister Wiersma en hem oproepen om landelijke normen in te stellen.
Lees ook: ‘Taxibedrijven moeten niet meer tegen verlieslatende tarieven rijden’
“vaste chauffeurs met een pedagogische opleiding Gaan de leerkrachten de kinderen zelf ophalen en thuis brengen?
heel veel ouders zijn uitstekend in staat om de kinderen zelf op de fiets naar school te brengen maar claimen vervoer en weten hun slachtofferrol weer goed uit te buiten. Als we alle mensen die niet werken hun kinderen zelf zelf laten brengen blijft er ruimte om de echt kwetsbaren op een goede manier weg te brengen.
Ik volg dit nu al een tijdje. Maar nergens lees ik terug over de positie van de chauffeur. Wij hebben de meest rare werk tijden. Minimaal ruimte voor iets te doen. Laag salaris. En dan ook nog alles verwachten van ons. Geen ene belangenclub die voor de chauffeurs zegt,tot hier en niet verder. Heel dit vervoer is ziek geworden en moet heel snel veranderen. Niet zo gek he dat er te weinig chauffeurs zijn.
Kwaliteit is nog steeds de plaatselijke vervoerder.