Auto van Maasstad Regie Centrale
Leerlingenvervoer

Dordrecht zoekt nieuwe vervoerder na vertrek MRC

MRC heeft besloten te stoppen. Foto: MRC

Maasstad Regie Centrale (MRC) heeft gisteren bekendgemaakt definitief te stoppen, wegens bedrijfseconomische omstandigheden. Het Rotterdamse vervoersbedrijf legt vanaf volgende maand alle werkzaamheden neer. Bij een aantal gemeenten ontstaan door het wegvallen van MRC, ineens grote gaten. Zo ook in de gemeente Dordrecht waar MRC, onder de vlag van mobiliteitsplatform Stroomlijn, een deel van het leerlingenvervoer verzorgt. De gemeente is druk bezig met het regelen van een nieuwe vervoerder.

“Enkele dagen geleden werd bekend dat een van de drie vervoerders die gecontracteerd zijn bij Stroomlijn, binnenkort gaat stoppen met het leerlingen- en jeugd vervoer in onze regio”, zo laat de gemeente Dordrecht weten. “Zij verzorgen ongeveer 30 procent van de ritten.” In totaal maken 245 kinderen gebruik van het leerlingen- en jeugdvervoer in de regio Zuid-Holland-Zuid.

Carpoolen

Volgens de gemeente Dordrecht kan het wegvallen van MRC zomaar eens betekenen dat een deel van de ritten zullen uitvallen. De gemeente heeft de ouders van de leerlingen hierover al geïnformeerd. “Daarin vragen we hun hulp in het meedenken naar mogelijke tijdelijke oplossingen, zoals met elkaar carpoolen”, zo laat een woordvoerder weten. “Dat vinden wij zorgelijk. Het gaat namelijk om kinderen waarvoor regelmaat, structuur en naar school gaan belangrijk is. Er wordt alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de kinderen gebruik kunnen blijven maken van het vervoer.”

Mobiliteitsplatform Stroomlijn, wat in Dordrecht verantwoordelijk is voor het leerlingenvervoer en waar MRC onder contract staat, is geschrokken van het besluit van Maasstad. “Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt”, laat Rob Oosterbaan van Stroomlijn weten. “Het nieuws zorgde natuurlijk voor een schrikreactie. Wij werken namelijk heel plezierig samen met onze vervoerspartners. Als een daarvan het contract terug moet geven, dan betreuren we dat ten zeerste. Met Maasstad verliezen we een plezierige samenwerkingspartner. We vinden het erg jammer dat ze ermee stoppen.”

Lopende gesprekken

De gemeente Dordrecht voert inmiddels gesprekken met een andere vervoerder, die de werkzaamheden van Maasstad Regie Centrale moet overnemen. “Daar zijn we positief over. We hopen daar volgende week duidelijkheid over te hebben. Ook heeft Maasstad aangegeven niet per 1 november te stoppen, maar te zorgen voor een warme overdracht naar de nieuwe vervoerder”, aldus de woordvoerder.

Stroomlijn onderschrijft deze lezing. “Als je met zo’n situatie als deze wordt geconfronteerd, denk je natuurlijk als eerste aan de kinderen die gewoon naar school moeten. Daarna moet er direct naar oplossingen worden gezocht. Gelukkig zijn er inmiddels coöperatieve gesprekken ontstaan, met als doel om het jeugdvervoer te kunnen continueren. Die gesprekken verlopen op een positieve manier, maar nog niks is zeker. We hopen op een goede uitkomst”, besluit Oosterbaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Dordrecht zoekt nieuwe vervoerder na vertrek MRC | TaxiPro
Auto van Maasstad Regie Centrale
Leerlingenvervoer

Dordrecht zoekt nieuwe vervoerder na vertrek MRC

MRC heeft besloten te stoppen. Foto: MRC

Maasstad Regie Centrale (MRC) heeft gisteren bekendgemaakt definitief te stoppen, wegens bedrijfseconomische omstandigheden. Het Rotterdamse vervoersbedrijf legt vanaf volgende maand alle werkzaamheden neer. Bij een aantal gemeenten ontstaan door het wegvallen van MRC, ineens grote gaten. Zo ook in de gemeente Dordrecht waar MRC, onder de vlag van mobiliteitsplatform Stroomlijn, een deel van het leerlingenvervoer verzorgt. De gemeente is druk bezig met het regelen van een nieuwe vervoerder.

“Enkele dagen geleden werd bekend dat een van de drie vervoerders die gecontracteerd zijn bij Stroomlijn, binnenkort gaat stoppen met het leerlingen- en jeugd vervoer in onze regio”, zo laat de gemeente Dordrecht weten. “Zij verzorgen ongeveer 30 procent van de ritten.” In totaal maken 245 kinderen gebruik van het leerlingen- en jeugdvervoer in de regio Zuid-Holland-Zuid.

Carpoolen

Volgens de gemeente Dordrecht kan het wegvallen van MRC zomaar eens betekenen dat een deel van de ritten zullen uitvallen. De gemeente heeft de ouders van de leerlingen hierover al geïnformeerd. “Daarin vragen we hun hulp in het meedenken naar mogelijke tijdelijke oplossingen, zoals met elkaar carpoolen”, zo laat een woordvoerder weten. “Dat vinden wij zorgelijk. Het gaat namelijk om kinderen waarvoor regelmaat, structuur en naar school gaan belangrijk is. Er wordt alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de kinderen gebruik kunnen blijven maken van het vervoer.”

Mobiliteitsplatform Stroomlijn, wat in Dordrecht verantwoordelijk is voor het leerlingenvervoer en waar MRC onder contract staat, is geschrokken van het besluit van Maasstad. “Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt”, laat Rob Oosterbaan van Stroomlijn weten. “Het nieuws zorgde natuurlijk voor een schrikreactie. Wij werken namelijk heel plezierig samen met onze vervoerspartners. Als een daarvan het contract terug moet geven, dan betreuren we dat ten zeerste. Met Maasstad verliezen we een plezierige samenwerkingspartner. We vinden het erg jammer dat ze ermee stoppen.”

Lopende gesprekken

De gemeente Dordrecht voert inmiddels gesprekken met een andere vervoerder, die de werkzaamheden van Maasstad Regie Centrale moet overnemen. “Daar zijn we positief over. We hopen daar volgende week duidelijkheid over te hebben. Ook heeft Maasstad aangegeven niet per 1 november te stoppen, maar te zorgen voor een warme overdracht naar de nieuwe vervoerder”, aldus de woordvoerder.

Stroomlijn onderschrijft deze lezing. “Als je met zo’n situatie als deze wordt geconfronteerd, denk je natuurlijk als eerste aan de kinderen die gewoon naar school moeten. Daarna moet er direct naar oplossingen worden gezocht. Gelukkig zijn er inmiddels coöperatieve gesprekken ontstaan, met als doel om het jeugdvervoer te kunnen continueren. Die gesprekken verlopen op een positieve manier, maar nog niks is zeker. We hopen op een goede uitkomst”, besluit Oosterbaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.