ANP - Emissievrij doelgroepenvervoer
Kennisplatform CROW

‘Pas 10% voertuigen doelgroepenvervoer is zero-emissie’

Elektrisch taxibusje. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Nog geen 10 procent van alle voertuigen (18.000) die worden ingezet voor doelgroepenvervoer, is momenteel emissievrij. Dat stelt kennisplatform CROW in een handreiking die ze onlangs hebben gepubliceerd. Deze handreiking is bedoeld voor gemeenten die zich voorbereiden op het emissievrij maken van het doelgroepenvervoer, om inspiratie op te doen. 

In 2018 hebben gemeenten, marktpartijen en andere organisaties in het doelgroepenvervoer namelijk het Bestuursakkoord en Convenant Zero Emissie Doelgroepenvervoer (BAZED) ondertekend. Daarin beloofde de sector 100 procent zero-emissie doelgroepenvervoer na te streven per 1 januari 2025.

Uitgangspunt

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de meeste vormen van doelgroepenvervoer: Wmo-vervoer, vervoer van en naar dagbesteding, leerlingenvervoer, vervoer in het kader van de Jeugdwet en vervoer in het kader van de Participatiewet. “Bij aanbestedingen van doelgroepenvervoer moeten gemeenten dus zero-emissie als uitgangspunt nemen”, aldus CROW. “Op het gebied van personenauto’s, laadinfra en rolstoelbussen zit er schot in de zaak. Toch is momenteel minder dan 10 procent van de ongeveer 18.000 voertuigen in het doelgroepenvervoer zero-emissie. En gemeenten hebben nog veel vragen over het aanbesteden van zero-emissie doelgroepenvervoer.”

Daarom heeft het kennisplatform onlangs de Handreiking Zero-emissie Doelgroepenvervoer gepubliceerd. Voor deze handreiking zijn verschillende partijen uit de sector geïnterviewd. Behalve met opdrachtgevers en vervoerders spraken ze ook met voertuigleveranciers, ombouwers, het Aanbestedingsinsituut Mobiliteit (AIM) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). “Een werkgroep bestaande uit opdrachtgevers uit het doelgroepenvervoer, vervoerders en medewerkers van het ministerie van IenW en CROW heeft meegedacht”, voegt CROW daar nog aan toe.

Sleutelrol

Gemeenten en regio’s spelen volgens CROW een sleutelrol in het streven om de doelstellingen die beschreven staan in het convenant te halen. “Zij hebben de taak om zero-emissie vervoer uit te vragen en te faciliteren”, schrijft het kennisplatform in de handreiking. “Deze handreiking biedt gemeenten handvatten voor het aanbesteden, implementeren en beheren van zero-emissie in het doelgroepenvervoer. De handreiking geeft inzicht in de beschikbare instrumenten en de bronnen van informatie en ervaringen middels best practices als onderdeel van aanbestedingen in de sector.”

De handreiking bevat onderwerpen als projectspecifieke, omgevingsspecifieke en financiële aspecten, wet- en regelgeving, voertuigen, laadinfra, waterstoftankstations, aanbesteden en contracten, tussentijdse stappen tijdens een contract en de zeven belangrijkste ingrediënten.

De volledige Handreiking Zero-emissie Doelgroepenvervoer is hier te lezen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Pas 10% voertuigen doelgroepenvervoer is zero-emissie’”

Peter Vriens|16.02.23|17:28

Alléén stroom die uit duurzame bronnen komt is emissie vrij.
Daar is bij lange na niet genoeg van verkrijgbaar.
Wanneer je zero-emissie wil rijden, moet je wel duurzame stroom gebruiken wil dit verhaal kloppen.

‘Pas 10% voertuigen doelgroepenvervoer is zero-emissie’ | TaxiPro
ANP - Emissievrij doelgroepenvervoer
Kennisplatform CROW

‘Pas 10% voertuigen doelgroepenvervoer is zero-emissie’

Elektrisch taxibusje. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Tobias Kleuver

Nog geen 10 procent van alle voertuigen (18.000) die worden ingezet voor doelgroepenvervoer, is momenteel emissievrij. Dat stelt kennisplatform CROW in een handreiking die ze onlangs hebben gepubliceerd. Deze handreiking is bedoeld voor gemeenten die zich voorbereiden op het emissievrij maken van het doelgroepenvervoer, om inspiratie op te doen. 

In 2018 hebben gemeenten, marktpartijen en andere organisaties in het doelgroepenvervoer namelijk het Bestuursakkoord en Convenant Zero Emissie Doelgroepenvervoer (BAZED) ondertekend. Daarin beloofde de sector 100 procent zero-emissie doelgroepenvervoer na te streven per 1 januari 2025.

Uitgangspunt

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de meeste vormen van doelgroepenvervoer: Wmo-vervoer, vervoer van en naar dagbesteding, leerlingenvervoer, vervoer in het kader van de Jeugdwet en vervoer in het kader van de Participatiewet. “Bij aanbestedingen van doelgroepenvervoer moeten gemeenten dus zero-emissie als uitgangspunt nemen”, aldus CROW. “Op het gebied van personenauto’s, laadinfra en rolstoelbussen zit er schot in de zaak. Toch is momenteel minder dan 10 procent van de ongeveer 18.000 voertuigen in het doelgroepenvervoer zero-emissie. En gemeenten hebben nog veel vragen over het aanbesteden van zero-emissie doelgroepenvervoer.”

Daarom heeft het kennisplatform onlangs de Handreiking Zero-emissie Doelgroepenvervoer gepubliceerd. Voor deze handreiking zijn verschillende partijen uit de sector geïnterviewd. Behalve met opdrachtgevers en vervoerders spraken ze ook met voertuigleveranciers, ombouwers, het Aanbestedingsinsituut Mobiliteit (AIM) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). “Een werkgroep bestaande uit opdrachtgevers uit het doelgroepenvervoer, vervoerders en medewerkers van het ministerie van IenW en CROW heeft meegedacht”, voegt CROW daar nog aan toe.

Sleutelrol

Gemeenten en regio’s spelen volgens CROW een sleutelrol in het streven om de doelstellingen die beschreven staan in het convenant te halen. “Zij hebben de taak om zero-emissie vervoer uit te vragen en te faciliteren”, schrijft het kennisplatform in de handreiking. “Deze handreiking biedt gemeenten handvatten voor het aanbesteden, implementeren en beheren van zero-emissie in het doelgroepenvervoer. De handreiking geeft inzicht in de beschikbare instrumenten en de bronnen van informatie en ervaringen middels best practices als onderdeel van aanbestedingen in de sector.”

De handreiking bevat onderwerpen als projectspecifieke, omgevingsspecifieke en financiële aspecten, wet- en regelgeving, voertuigen, laadinfra, waterstoftankstations, aanbesteden en contracten, tussentijdse stappen tijdens een contract en de zeven belangrijkste ingrediënten.

De volledige Handreiking Zero-emissie Doelgroepenvervoer is hier te lezen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Pas 10% voertuigen doelgroepenvervoer is zero-emissie’”

Peter Vriens|16.02.23|17:28

Alléén stroom die uit duurzame bronnen komt is emissie vrij.
Daar is bij lange na niet genoeg van verkrijgbaar.
Wanneer je zero-emissie wil rijden, moet je wel duurzame stroom gebruiken wil dit verhaal kloppen.