Bertho Eckhardt
Disbalans

KNV luidt wederom noodklok: ‘Systeem leerlingenvervoer loopt vast’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: KNV

De disbalans tussen vraag en aanbod in het leerlingenvervoer wordt steeds groter. Dat stelt brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Om te voorkomen dat volgend schooljaar zich weer incidenten voordoen, roept voorzitter Bertho Eckhardt alle betrokken partijen op onmiddellijk met elkaar om tafel te gaan.

Volgens KNV is er al jaren een toename te zien in de vraag naar leerlingenvervoer. De branchevereniging spreekt over een onhoudbare situatie, waarin steeds meer met minder moet. “We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid”, zegt Eckhardt daarover.

Het chauffeurstekort fungeert daarbij als grote boosdoener. Zo staan er maar liefst 1600 vacatures open onder slechts een kwart van alle KNV-leden, blijkt uit een enquete die de branchevereniging onder haar leden hield. Tegelijkertijd wordt de planning steeds complexer, omdat er meer maatwerk wordt geëist. Ook de toenemende verkeersdrukte, waardoor vertraging ontstaat, spelen vervoerders parten. “Wij zien dat vervoerders momenteel enorm investeren in het vinden van nieuw personeel. Door met roosters en uren te schuiven proberen ze het probleem van onregelmatig werk op te lossen.”

Evenwicht

Om problemen in de toekomst te voorkomen roept Bertho Eckhardt, net als in de brandbrief van vorig jaar oktober, alle betrokken partijen op om zo snel mogelijk met elkaar om tafel te gaan. “Het gaat om een zeer kwetsbare doelgroep. Juist daarom is het nodig om nu, met lef en realiteitszin, nieuwe keuzes te maken. We moeten vraag en aanbod weer in evenwicht zien te brengen.”

Daarnaast moet het leerlingenvervoer veel minder complex. “Want hoe meer mutaties en maatwerk, hoe groter de kans op fouten. Ook met het schuiven van de aanvangstijden van scholen, waardoor ritten na elkaar gereden kunnen worden, kan veel gewonnen worden.”

Betrokkenheid

Tot slot spreekt Eckhardt warme over de uitvoerders van het leerlingenvervoer. “Wat me altijd weer raakt bij de leerlingenvervoerders die ik tegenkom, is hun grote betrokkenheid. Ook de chauffeurs hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor ‘hun’ kinderen. Laten we vooral niet vergeten dat er dankzij deze bevlogenheid iedere dag ook heel veel goed gaat”, zo besluit Eckhardt.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “KNV luidt wederom noodklok: ‘Systeem leerlingenvervoer loopt vast’”

Stef Bouwhuis|30.01.24|15:14

Groot respect voor de leerlingen vervoerders! Als de oorzaak een structureel tekort aan chauffeurs is, dan moet het werk

1 of anders worden ingericht. Daarbij is het onderscheid tussen echt door to door vervoer en het verzamelen van leerlingen op haltepunten en daar vandaan vervoeren, belangrijk.

2. of er moet budget zijn om opstap markt taxi chauffeurs in te huren (kost meer en vergt vooropleiding) om de gaten in de planning effectief in te vullen.

Stef Bouwhuis|30.01.24|15:18

3. of het onaantrekkelijke deel van de ‘gebroken’ diensten moet worden aangepakt. Bijvoorbeeld ambtenaren die de ochtenddiensten doen van het leerlingen vervoer en de rest van hun dienst ander werk doen voor de Gemeente. Hetzelfde andersom. Het hoeven niet persé ambtenaren te zijn, maar de Gemeente heeft een belang en wil daar misschien aan meewerken.

KNV luidt wederom noodklok: ‘Systeem leerlingenvervoer loopt vast’ | TaxiPro
Bertho Eckhardt
Disbalans

KNV luidt wederom noodklok: ‘Systeem leerlingenvervoer loopt vast’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: KNV

De disbalans tussen vraag en aanbod in het leerlingenvervoer wordt steeds groter. Dat stelt brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Om te voorkomen dat volgend schooljaar zich weer incidenten voordoen, roept voorzitter Bertho Eckhardt alle betrokken partijen op onmiddellijk met elkaar om tafel te gaan.

Volgens KNV is er al jaren een toename te zien in de vraag naar leerlingenvervoer. De branchevereniging spreekt over een onhoudbare situatie, waarin steeds meer met minder moet. “We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid”, zegt Eckhardt daarover.

Het chauffeurstekort fungeert daarbij als grote boosdoener. Zo staan er maar liefst 1600 vacatures open onder slechts een kwart van alle KNV-leden, blijkt uit een enquete die de branchevereniging onder haar leden hield. Tegelijkertijd wordt de planning steeds complexer, omdat er meer maatwerk wordt geëist. Ook de toenemende verkeersdrukte, waardoor vertraging ontstaat, spelen vervoerders parten. “Wij zien dat vervoerders momenteel enorm investeren in het vinden van nieuw personeel. Door met roosters en uren te schuiven proberen ze het probleem van onregelmatig werk op te lossen.”

Evenwicht

Om problemen in de toekomst te voorkomen roept Bertho Eckhardt, net als in de brandbrief van vorig jaar oktober, alle betrokken partijen op om zo snel mogelijk met elkaar om tafel te gaan. “Het gaat om een zeer kwetsbare doelgroep. Juist daarom is het nodig om nu, met lef en realiteitszin, nieuwe keuzes te maken. We moeten vraag en aanbod weer in evenwicht zien te brengen.”

Daarnaast moet het leerlingenvervoer veel minder complex. “Want hoe meer mutaties en maatwerk, hoe groter de kans op fouten. Ook met het schuiven van de aanvangstijden van scholen, waardoor ritten na elkaar gereden kunnen worden, kan veel gewonnen worden.”

Betrokkenheid

Tot slot spreekt Eckhardt warme over de uitvoerders van het leerlingenvervoer. “Wat me altijd weer raakt bij de leerlingenvervoerders die ik tegenkom, is hun grote betrokkenheid. Ook de chauffeurs hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor ‘hun’ kinderen. Laten we vooral niet vergeten dat er dankzij deze bevlogenheid iedere dag ook heel veel goed gaat”, zo besluit Eckhardt.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “KNV luidt wederom noodklok: ‘Systeem leerlingenvervoer loopt vast’”

Stef Bouwhuis|30.01.24|15:14

Groot respect voor de leerlingen vervoerders! Als de oorzaak een structureel tekort aan chauffeurs is, dan moet het werk

1 of anders worden ingericht. Daarbij is het onderscheid tussen echt door to door vervoer en het verzamelen van leerlingen op haltepunten en daar vandaan vervoeren, belangrijk.

2. of er moet budget zijn om opstap markt taxi chauffeurs in te huren (kost meer en vergt vooropleiding) om de gaten in de planning effectief in te vullen.

Stef Bouwhuis|30.01.24|15:18

3. of het onaantrekkelijke deel van de ‘gebroken’ diensten moet worden aangepakt. Bijvoorbeeld ambtenaren die de ochtenddiensten doen van het leerlingen vervoer en de rest van hun dienst ander werk doen voor de Gemeente. Hetzelfde andersom. Het hoeven niet persé ambtenaren te zijn, maar de Gemeente heeft een belang en wil daar misschien aan meewerken.