taximeter, taxameter, taxi, prijs

Deadline nieuwe tariefstructuur leidt tot onnodige kosten

Taxi-ondernemers met verouderde taximeters worden onnodig op kosten gejaagd door de verplichting voor 1 april 2012 nieuwe metertarieven mét printbon geïnstalleerd te hebben. Dat komt omdat het vanwege de Diginotar-affaire het nog maar de vraag is of per 1 april al een Boordcomputer Taxi met geïntegreerde taximeter beschikbaar is.

Taxibedrijven lopen de kans gedwongen te worden apparatuur te kopen, die na inbouw van de boordcomputer (voor 1 oktober 2013) weggegooid kan worden.

Taximeter

Taxi’s die over een taxameter beschikken die niet geschikt is voor de nieuwe tariefstructuur (minuut én kilometertarief, in plaats van minuut óf kilometertarief), moeten voor 1 april een nieuwe taximeter en losse printer ingebouwd hebben.

Het is maar de vraag deze apparatuur straks aan de nieuwe boordcomputer taxi gekoppeld kan worden. De nieuwe taximeter is sowieso weggegooid geld als de ondernemer een boordcomputer taxi-model koopt met ingebouwde taximeter.

Printer

De taxi-ondernemer wordt hiermee voor onnodige extra investeringen gezet van vele honderden euro’s per auto. Als het ministerie van Infrastructuur had besloten de overgangsperiode van de tarieven een half
jaar later vast te stellen, bijvoorbeeld 1 oktober 2013, dan was dat niet het geval geweest. Dan kan de ondernemer gewoon een BCT met geïntegreerde taximeter en geschikte printer kopen.

Bart Pals

Lees ook: KNV: Overleg met leverancier bij ‘taxameterprobleem’

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Deadline nieuwe tariefstructuur leidt tot onnodige kosten”

Aldo|19.10.11|12:24

Oftewel, gelieve uit te stellen tot de introductie van de BCT!!

Ruud|19.10.11|12:43

Inderdaad, ik ben benieuwt wat het IVW hierop te zeggen heeft?

Cab Know How|19.10.11|13:39

Ze denken zeker in Den Haag dat we goede rendementen maken….. Beste Minister : 1/3 van alle taxibedrijven maakt verlies! Deze extra investering komt dus op het verkeerde moment, omdat we 1 april ook een BCT kunnen kopen.

UTAX taxicentrale|19.10.11|15:56

Tsja mensen, valt niet mee op de taxi …

deslimstevervoerder|19.10.11|17:13

@ Bart: heeft jouw sponsor Quipment jou weer iets ingefluisterd? Waarom een BCT met geintegreerde taximeter en printer kopen als ik ook mijn huidige apparatuur kan blijven gebruiken? Ga eens praten met de concurrent van Quipment, zij zijn slimmer. Nou jij nog.
Waarschijnlijk gaat het er op neer komen dat iedereen die zo’n fantasyding van Quipment koopt, geld weggooid. Want nogmaals: bestaande apparatuur hoeft niet vervangen te worden. Tenminste, mijn TX38 en printer niet.

Redactie|19.10.11|17:21

@deslimstevervoerder: dit is me niet ingefluisterd door Quipment. Maar een lezer die de TX28 en TX30 gebruikt en niet wil investeren in een nieuwe taxameter totdat hij weet welke BCT-oplossing hij gaat gebruiken. Niet iedereen heeft een TX38
Groet, Bart Pals
TaxiPro.nl

Redactie|19.10.11|17:27

@deslimstevervoerder: Het probleem is juist dat niet 100% van de taxameters geschikt is voor het nieuwe tariefsysteem. Deze ondernemers moeten nu investeren in nieuwe apparatuur, terwijl de keuze voor een BCT nu nog niet valt te maken.
Groet, Bart Pals
TaxiPro.nl

deslimstevervoerder|19.10.11|17:43

@ Bart: hoezo kan er nu nog geen keuze voor een BCT gemaakt worden? Waarom zouden we dan wel moeten wachten op een BCT met geintegreerde taximeter ala Quipment? Dat is toch OOK een keuze? En nee, niet iedereen heeft een TX-38, dat klopt. Maar een Hale kan het ook aan……..Misschien kwestie van een goede keuze maken?

deslimstevervoerder|19.10.11|17:49

en ach…het hele leven bestaat uit keuzes maken, toch? En ik ben er blij mee, want volgens mij gaat mijn omzet omhoog…..factor tijd is eindelijke terug, het wachten in vele files wordt eindelijk beetje beloond….. Nu weer ritje doen :-)

Redactie|19.10.11|17:51

@deslimstevervoerder: De branche heeft nog geen volledige BCT-product- en prijspresentaties gezien, vandaar lastig nu al keuze te maken. Ik zeg helemaal niet dat ondernemers op een Quipment-BCT met geintegreerde taximeter moeten wachten. Maar nu wordt de keus ontnomen en is de enige keuze verplicht een nieuwe standalone taxameter.
Belangrijk is dat dit punt onder de aandacht gebracht wordt zodat iedere taxi-ondernemer nadenkt over de keuzes die hij maakt.
Groet, Bart Pals
TaxiPro.nl

Redactie|19.10.11|17:53

@deslimstevervoerder: Dat de factor tijd terug is, is inderdaad een goede zaak. Succes met je ritje!
Groet, Bart Pals
TaxiPro.nl

Harold|21.10.11|10:46

@deslimstevervoerder : Zo slim ben je niet als je taxitronic spul hebt. Maar goed, ga maar lekker je ritje doen.

Peter.|29.10.11|14:34

Nog meer lullen .
Denk eens aan dat bekende liedje van Leen Jongewaard.
We zitten weer in het zelfde schuitje als na de oorlog als het zo door gaat.
Denk eens aan onze kinderen en klein kinderen.
Zoek dat bekende lied eens op .

MENSEN NOEMD ELKAAR GEEN MIETJE EENMAAL ZING JE ALLEMAAAL,
ALLEMAAL HET ZELFDE LIEDJE HET IS DE SCHULD VAN HET KAPITAAL.!!!!!!!

Niet zoveel lullen maar de straat op willen we nog iets redden.

yil|08.12.11|13:16

de straat op?? maar we laten de laatste 12 jaar alles al over ons heen komen. de straat op dat wooord kennen we toch helemaal niet meer..

SLVH|15.02.12|12:56

TX30 hoeft in principe helemaal niet vervangen te worden, deze werkt gewoon met een printer van Taxitronic en kan ook het dubbeltarief aan..Alleen dit apparaat is voor het laatst nieuw verkocht in 1998, en een leverancier is verplicht 10 jaar na laatst verkochte nieuwe meter service te verlenen. En dat komt ze nu helemaal gelegen….
Alle leveranciers zitten achter alle verplichtingen en spelen onder een hoedje met de instanties..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.