taxi, taximeter, prijs

Nieuwe maximumtarieven straattaxi voor 2012 zijn bekend

De maximumtarieven voor de taxi worden per 1 januari verhoogd met de NEA-index. Dat betekent dat taxibedrijven die nog tot 1 april met een kilometertarief werken de prijs met 5,8% mogen verhogen, taxibedrijven die al met het dubbeltariefsysteem werken (tijd en afstand) kunnen hun prijs met 6,3% verhogen.

De minister van Infrastructuur heeft de volgende maximumtarieven taxi ingesteld voor 2012:

Alleen kilometertarief

Auto (1-4 passagiers): Opstaptarief 7,86 euro wordt 8,32 euro. Kilometerprijs 2,30 euro wordt 2,43 euro.

Personenbus (5-8 passagiers): Opstaptarief 12,78 euro wordt 13,52 euro. Kilometertarief 2,64 euro wordt 2,79 euro.

Wachttijd: 34,59 euro wordt 36,60 euro per uur.

Dubbeltariefsysteem

Auto (1-4 passagiers): Opstaptarief 2,50 euro wordt 2,666 euro. Kilometertarief 1,83 euro wordt 1,95 euro. Prijs per minuut 0,30 euro wordt 0,32 euro.

Personenbus (5-8 passagiers): Opstaptarief 5,08 euro wordt 5,40 euro. Kilometertarief 2,31 euro wordt 2,46 euro. Prijs per minuut 0,35 euro wordt 0,37 euro.

NEA-index

Met de invoering van het nieuwe dubbeltariefsysteem op 15 oktober is afgesproken door onder meer de minister en KNV Taxi dat tot 31 december de maximale prijsverhoging jaarlijks de NEA-index bedraagt. De NEA-index wordt jaarlijks opgesteld in opdracht van Sociaal Fonds Taxi.

Vroeger werd de indexering van de vervoerstarieven gebaseerd op toepassing van de zogenoemde samengestelde OV-index. Deze OV-index is samengesteld uit informatie van het Centraal Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek. Verschil is echter dat NEA onder meer de cao-loonsverhoging voor taxichauffeurs per 1 januari meetelt.

Tarief

Taxibedrijven moeten bij contante ritten het nieuwe dubbelsysteem voor 1 april 2012 ingevoerd hebben. Hierbij wordt de prijs bepaald door het opstaptarief, een kilometertarief en een tijdstarief per minuut dat de rit duurt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Nieuwe maximumtarieven straattaxi voor 2012 zijn bekend”

Erik|21.12.11|12:49

In het dubbeltariefsysteem mis ik dan nog wel het wachttarief volgens mij, wordt deze dan € 36,77. O, ja en een instaptarief van 2,666? (duivels)

Erik|21.12.11|12:53

Nieuwe tarieven zijn overigens nog niet officieel bekend bij keurstations.

Ronald|21.12.11|13:37

@Erik: Dat tarief kun je niet in de meter zetten bij het nieuwe systeem. Want je het al een tijdstarief. Dus zul je zelf met de klant een bedrag af moeten spreken.

Reza|21.12.11|14:07

bij nieuwe tariefsysteem zit de tijd ook in. De teller loopt bij het wachten gewoon door.

Ronald|21.12.11|14:36

@Reza: Dat klopt! De taxameter rekent dan 19,20 euro per uur! Dus als je lang moet wachten, regel dan met je klant een prijs en doe dat niet via de taxameter.

Leo|21.12.11|17:15

Is er voor het wachttarief niks bepaald of denken de heren beleidsmakers dat € 19,20 (nieuwe tijdstarief) voldoende is om onze kosten te dekken bij ritten waarbij gewacht moet worden?

Erik|21.12.11|21:37

Het ging mij om het wachttarief voorafgaand aan een rit, ik had ergens begrepen dat dit nog steeds blijft gelden. Bedankt voor jullie input.

A.Urban|22.12.11|08:54

Dat is dan € 18.11 ex BTW, (- 6%)
Moet je boodschappen met een klant doen gaat het dun door je darmen.

A.Urban|22.12.11|09:04

Printer op je Taximeter is dan ook verplicht en of je die ook kan gebruiken op een basis BCT is nog maar de vraag.
Goed over nagedacht.

Taxiinarnhem|22.12.11|10:55

Ik werk al met het nieuwe tarief en wachttijd vooraf is gewoon te gebruiken. Net als met oude tarief. Tussendoor (dus tijdens de rit) wachten gaat wel gewoon op 30ct per minuut, maar het oude tarief had helemaal geen mogelijkheid hiervoor.

Grootste probleem van nieuwe tarief is dat korte ritten (binnen 2 km) nu ongeveer 5 euro opbrengen, terwijl dit met ‘oude’ tarief 7,85 was. Vooral in kleinere steden zullen de chauffeurs dit merken.

A.Urban|22.12.11|11:23

Taxiinarnhem.
Een oplossing kan zijn dat wanneer er lang gewacht moet worden het wachttarief B.V. na 5 minuten stilstaan van 30 cent naar 54 cent per minuut overschakelt .
Nu mag de chauffeur de extra wachttijd handmatig berekenen en bij de ritprijs optellen.
Dat kan en moet beter.

edjepetje|22.12.11|16:06

Riiten onder 2 km voortaan alleen op prijsafspraak (8 euro ofzo). Is vanaf 1-1-2012 nog wettelijk toegestaan ook, mits de klant het ermee eens is. En anders pak maar een andere taxi.. Goed bezig in Den Haag.

Paul|22.12.11|16:08

Ik begrijp niet dat er niet meer protesten zijn tegen de invoering van het dubbeltarief. Even een rekenvoorbeeld: Rotterdam C. naar Schiphol (60 km. + 50 minuten reistijd). Alleen km.tarief = 8,32 + 140,94 = 149,26. Dubbeltarief = 2,66 + 117,00 + 16,00 = 135,66. Een verschil van 13,60! Natuurlijk zullen de verschillen in de stad iets kleiner zijn maar dit is geen verhoging van de tarieven!

bolleero|22.12.11|17:06

Je gaat toch gewoon lanzamer rijden dat je langer over de rit doe brengt hij meer op als je denkt dat het stoplicht op oranje kan springen ga je al vast remmen geen bon meer voor rood lich en geen snelheids bekeuringen meer. We krijgen meerkorte ritten te doen korte ritjes zijn dan voor de heren niet meer aantrekkelijk

Hansi|22.12.11|20:54

Mogen wij dan het tarief zonder tijdsfactuur na 1 april nog wel gebruiken of niet?

Xander|23.12.11|10:18

Bestaat er eigenlijk al een nieuwe standaard tariefkaart?
Of moet ik de oude tariefkaart zelf aanpassen en een extra kolom erin frommelen voor de prijs/minuut?

B.van Loef|29.12.11|09:39

Door de vele opmerkingen mis ik een opmerking wie waren of zijn erbij betrokken geweest??? Welnu FNV-CNV-KNV EN TAXI CONNEXXION, de laatse twee hadden daar niet moeten staan en in het bijzonder niet de conenneionGROEP. Deze jongens passen er niet bij maar missschien wel dat Duco Douwstra een nieuwe groep taximensen bij elkaar kan
vinden om een goede tegenpool te creerren, en geen ons kent ons.

Paul|29.12.11|17:58

Even rekenen leert het volgende; gemiddelde snelheid van een auto = 40 k.m. d.w.z. 1,5 minuut per k.m. dus 1,5 x 0.32 = 0.48 cent bij de k.m. prijs optellen. oude instap 7,80 incl 2 k.m. + extra k.m. á 2.30 / nu instap 2.65 + extra k.m. (ong.) 2,45 – maak de berekening maar, ritten tot 3 kilometer worden goedkoper, daarna pas duurder… 5,8 % prijsstijging wordt pas bij ritten van 45+ k.m. behaald! overigens moet er dan niet teveel snelweg worden gereden want dan stijgt de gemiddelde snelheid…

Paul|29.12.11|18:03

…en daalt het bedrag per kilometer welke aan tijd moet worden opgeteld, en dus de prijs! Die 5,8% is dus erg leuk bedacht, maar slaat in de praktijk dus nergens op, hulde aan de “slimme” jongens van FNV-CNV-KNV-Connexxion maar echt rekenen kunnen ze niet! Tijd voor een nieuwe taxibond voor straattaxi’s, wie doet er mee? mail me maar, paul@dijkhuizen.nl

paul|03.01.12|12:53

Leuk, net met het ministerie van Infrastructuur en Milieu gebeld… Nee hoor meneer, wij weten helemaal niks van een verhoging per 1 januari – mevrouw, kunt U dat dan niet even navragen, want ik ben van mening dat dat toch wel zo is?? Nou meneer, ik heb die informatie niet dus dan kan dat echt niet zo zijn, belt u anders maar even met bedrijvenvoorlichting!… Mevrouw kunt u dat echt niet navragen, volgens mij geeft u als voorlichter verkeerde informatie? NEE Meneer, dat kan echt NIET! ..fijn..

anonieme oudere chauffeur|16.01.12|20:10

Hallo,

Ik vertik het om dadelijk voor 3 euro 2 straten verderop te gaan.
Ik heb alles goed nagelezen en overlegd met een ivw inspect. in Groningen.
Jij hebt het recht om tegen een klant te zeggen dat je minimaal € 8,– voor een rit wilt hebben.
Dan is het ad klant of de klant dat wil of niet.
Wel moet je zorgen dat het bedrag op de meter staat( programm) of dat je het meer bedrag tov je meter bedrag in de kolom rekening geplust word.
doe je dat niet ga je belast. technisch op je plaat.

bob|25.01.12|10:15

hoe kom je aan 8 euro, mag je echt zomaar zelf bepalen hoeveel je minimaal wilt hebben?

A.Urban|26.01.12|21:55

Ben vanmiddag tevergeefs voor de keuring (NMI) geweest om een taximeter te laten ijken.
Wat blijkt, het dubbeltariefsysteem kan niet geijkt worden.
Wat nu als deze taxi gecontroleerd wordt? Wie betaald de extra onkosten?
Zou het niet handig geweest zijn wanneer I.V.W. eerst overleg gehad zou hebben met het N.M.I.
over dit dubbel systeem alvorens zo’n tarief structuur verplicht te stellen?
Het is toch niet verwonderlijk dat bij velen de ambtenarij de strot uit komt.

Peter.|02.02.12|21:15

En zo kan je blijven tellen een ritje Eindhoven -Tilburg kost je straks ongeveer 16 euro,dus dat heb je minder verdiend .
Nogmaals mensen gooi de zaak plat want er gaan veel koppen rollen en niemand doet er wat aan.
Er is hier maar een lachende derde en dat is zoals ik al vele malen eerder gezegd heb
CONNEXXION samen met de z.g volks vertegen woordiger K.V.O maar ja die gaat ook kapot want de contributie is al lang niet meer te betalen.
En personeel eruit niet meer te betalen.
.

edwin|09.03.12|02:30

hoe kan je bij dubbel tariefsysteem (auto) een opstaptarief aanbieden van 2,666.
terwijl de meter maar 2 nullen achter de comma heeft?

3 zessen achter elkaar heeft wel een betekenis zie google.
http://www.google.nl/webhp?hl=nl#hl=nl&output=search&sclient=psy-ab&q=666+wiki&oq=666&aq=2&aqi=g10&aql=&gs_sm=1&gs_upl=1312l1859l1l5281l3l3l0l0l0l0l94l267l3l3l0&gs_l=hp.1.2.0l10.1312l1859l1l5281l3l3l0l0l0l0l94l267l3l3l0&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=c2d1e26eafa84476&biw=1280&bih=603

Nieuwe maximumtarieven straattaxi voor 2012 zijn bekend | TaxiPro
taxi, taximeter, prijs

Nieuwe maximumtarieven straattaxi voor 2012 zijn bekend

De maximumtarieven voor de taxi worden per 1 januari verhoogd met de NEA-index. Dat betekent dat taxibedrijven die nog tot 1 april met een kilometertarief werken de prijs met 5,8% mogen verhogen, taxibedrijven die al met het dubbeltariefsysteem werken (tijd en afstand) kunnen hun prijs met 6,3% verhogen.

De minister van Infrastructuur heeft de volgende maximumtarieven taxi ingesteld voor 2012:

Alleen kilometertarief

Auto (1-4 passagiers): Opstaptarief 7,86 euro wordt 8,32 euro. Kilometerprijs 2,30 euro wordt 2,43 euro.

Personenbus (5-8 passagiers): Opstaptarief 12,78 euro wordt 13,52 euro. Kilometertarief 2,64 euro wordt 2,79 euro.

Wachttijd: 34,59 euro wordt 36,60 euro per uur.

Dubbeltariefsysteem

Auto (1-4 passagiers): Opstaptarief 2,50 euro wordt 2,666 euro. Kilometertarief 1,83 euro wordt 1,95 euro. Prijs per minuut 0,30 euro wordt 0,32 euro.

Personenbus (5-8 passagiers): Opstaptarief 5,08 euro wordt 5,40 euro. Kilometertarief 2,31 euro wordt 2,46 euro. Prijs per minuut 0,35 euro wordt 0,37 euro.

NEA-index

Met de invoering van het nieuwe dubbeltariefsysteem op 15 oktober is afgesproken door onder meer de minister en KNV Taxi dat tot 31 december de maximale prijsverhoging jaarlijks de NEA-index bedraagt. De NEA-index wordt jaarlijks opgesteld in opdracht van Sociaal Fonds Taxi.

Vroeger werd de indexering van de vervoerstarieven gebaseerd op toepassing van de zogenoemde samengestelde OV-index. Deze OV-index is samengesteld uit informatie van het Centraal Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek. Verschil is echter dat NEA onder meer de cao-loonsverhoging voor taxichauffeurs per 1 januari meetelt.

Tarief

Taxibedrijven moeten bij contante ritten het nieuwe dubbelsysteem voor 1 april 2012 ingevoerd hebben. Hierbij wordt de prijs bepaald door het opstaptarief, een kilometertarief en een tijdstarief per minuut dat de rit duurt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Nieuwe maximumtarieven straattaxi voor 2012 zijn bekend”

Erik|21.12.11|12:49

In het dubbeltariefsysteem mis ik dan nog wel het wachttarief volgens mij, wordt deze dan € 36,77. O, ja en een instaptarief van 2,666? (duivels)

Erik|21.12.11|12:53

Nieuwe tarieven zijn overigens nog niet officieel bekend bij keurstations.

Ronald|21.12.11|13:37

@Erik: Dat tarief kun je niet in de meter zetten bij het nieuwe systeem. Want je het al een tijdstarief. Dus zul je zelf met de klant een bedrag af moeten spreken.

Reza|21.12.11|14:07

bij nieuwe tariefsysteem zit de tijd ook in. De teller loopt bij het wachten gewoon door.

Ronald|21.12.11|14:36

@Reza: Dat klopt! De taxameter rekent dan 19,20 euro per uur! Dus als je lang moet wachten, regel dan met je klant een prijs en doe dat niet via de taxameter.

Leo|21.12.11|17:15

Is er voor het wachttarief niks bepaald of denken de heren beleidsmakers dat € 19,20 (nieuwe tijdstarief) voldoende is om onze kosten te dekken bij ritten waarbij gewacht moet worden?

Erik|21.12.11|21:37

Het ging mij om het wachttarief voorafgaand aan een rit, ik had ergens begrepen dat dit nog steeds blijft gelden. Bedankt voor jullie input.

A.Urban|22.12.11|08:54

Dat is dan € 18.11 ex BTW, (- 6%)
Moet je boodschappen met een klant doen gaat het dun door je darmen.

A.Urban|22.12.11|09:04

Printer op je Taximeter is dan ook verplicht en of je die ook kan gebruiken op een basis BCT is nog maar de vraag.
Goed over nagedacht.

Taxiinarnhem|22.12.11|10:55

Ik werk al met het nieuwe tarief en wachttijd vooraf is gewoon te gebruiken. Net als met oude tarief. Tussendoor (dus tijdens de rit) wachten gaat wel gewoon op 30ct per minuut, maar het oude tarief had helemaal geen mogelijkheid hiervoor.

Grootste probleem van nieuwe tarief is dat korte ritten (binnen 2 km) nu ongeveer 5 euro opbrengen, terwijl dit met ‘oude’ tarief 7,85 was. Vooral in kleinere steden zullen de chauffeurs dit merken.

A.Urban|22.12.11|11:23

Taxiinarnhem.
Een oplossing kan zijn dat wanneer er lang gewacht moet worden het wachttarief B.V. na 5 minuten stilstaan van 30 cent naar 54 cent per minuut overschakelt .
Nu mag de chauffeur de extra wachttijd handmatig berekenen en bij de ritprijs optellen.
Dat kan en moet beter.

edjepetje|22.12.11|16:06

Riiten onder 2 km voortaan alleen op prijsafspraak (8 euro ofzo). Is vanaf 1-1-2012 nog wettelijk toegestaan ook, mits de klant het ermee eens is. En anders pak maar een andere taxi.. Goed bezig in Den Haag.

Paul|22.12.11|16:08

Ik begrijp niet dat er niet meer protesten zijn tegen de invoering van het dubbeltarief. Even een rekenvoorbeeld: Rotterdam C. naar Schiphol (60 km. + 50 minuten reistijd). Alleen km.tarief = 8,32 + 140,94 = 149,26. Dubbeltarief = 2,66 + 117,00 + 16,00 = 135,66. Een verschil van 13,60! Natuurlijk zullen de verschillen in de stad iets kleiner zijn maar dit is geen verhoging van de tarieven!

bolleero|22.12.11|17:06

Je gaat toch gewoon lanzamer rijden dat je langer over de rit doe brengt hij meer op als je denkt dat het stoplicht op oranje kan springen ga je al vast remmen geen bon meer voor rood lich en geen snelheids bekeuringen meer. We krijgen meerkorte ritten te doen korte ritjes zijn dan voor de heren niet meer aantrekkelijk

Hansi|22.12.11|20:54

Mogen wij dan het tarief zonder tijdsfactuur na 1 april nog wel gebruiken of niet?

Xander|23.12.11|10:18

Bestaat er eigenlijk al een nieuwe standaard tariefkaart?
Of moet ik de oude tariefkaart zelf aanpassen en een extra kolom erin frommelen voor de prijs/minuut?

B.van Loef|29.12.11|09:39

Door de vele opmerkingen mis ik een opmerking wie waren of zijn erbij betrokken geweest??? Welnu FNV-CNV-KNV EN TAXI CONNEXXION, de laatse twee hadden daar niet moeten staan en in het bijzonder niet de conenneionGROEP. Deze jongens passen er niet bij maar missschien wel dat Duco Douwstra een nieuwe groep taximensen bij elkaar kan
vinden om een goede tegenpool te creerren, en geen ons kent ons.

Paul|29.12.11|17:58

Even rekenen leert het volgende; gemiddelde snelheid van een auto = 40 k.m. d.w.z. 1,5 minuut per k.m. dus 1,5 x 0.32 = 0.48 cent bij de k.m. prijs optellen. oude instap 7,80 incl 2 k.m. + extra k.m. á 2.30 / nu instap 2.65 + extra k.m. (ong.) 2,45 – maak de berekening maar, ritten tot 3 kilometer worden goedkoper, daarna pas duurder… 5,8 % prijsstijging wordt pas bij ritten van 45+ k.m. behaald! overigens moet er dan niet teveel snelweg worden gereden want dan stijgt de gemiddelde snelheid…

Paul|29.12.11|18:03

…en daalt het bedrag per kilometer welke aan tijd moet worden opgeteld, en dus de prijs! Die 5,8% is dus erg leuk bedacht, maar slaat in de praktijk dus nergens op, hulde aan de “slimme” jongens van FNV-CNV-KNV-Connexxion maar echt rekenen kunnen ze niet! Tijd voor een nieuwe taxibond voor straattaxi’s, wie doet er mee? mail me maar, paul@dijkhuizen.nl

paul|03.01.12|12:53

Leuk, net met het ministerie van Infrastructuur en Milieu gebeld… Nee hoor meneer, wij weten helemaal niks van een verhoging per 1 januari – mevrouw, kunt U dat dan niet even navragen, want ik ben van mening dat dat toch wel zo is?? Nou meneer, ik heb die informatie niet dus dan kan dat echt niet zo zijn, belt u anders maar even met bedrijvenvoorlichting!… Mevrouw kunt u dat echt niet navragen, volgens mij geeft u als voorlichter verkeerde informatie? NEE Meneer, dat kan echt NIET! ..fijn..

anonieme oudere chauffeur|16.01.12|20:10

Hallo,

Ik vertik het om dadelijk voor 3 euro 2 straten verderop te gaan.
Ik heb alles goed nagelezen en overlegd met een ivw inspect. in Groningen.
Jij hebt het recht om tegen een klant te zeggen dat je minimaal € 8,– voor een rit wilt hebben.
Dan is het ad klant of de klant dat wil of niet.
Wel moet je zorgen dat het bedrag op de meter staat( programm) of dat je het meer bedrag tov je meter bedrag in de kolom rekening geplust word.
doe je dat niet ga je belast. technisch op je plaat.

bob|25.01.12|10:15

hoe kom je aan 8 euro, mag je echt zomaar zelf bepalen hoeveel je minimaal wilt hebben?

A.Urban|26.01.12|21:55

Ben vanmiddag tevergeefs voor de keuring (NMI) geweest om een taximeter te laten ijken.
Wat blijkt, het dubbeltariefsysteem kan niet geijkt worden.
Wat nu als deze taxi gecontroleerd wordt? Wie betaald de extra onkosten?
Zou het niet handig geweest zijn wanneer I.V.W. eerst overleg gehad zou hebben met het N.M.I.
over dit dubbel systeem alvorens zo’n tarief structuur verplicht te stellen?
Het is toch niet verwonderlijk dat bij velen de ambtenarij de strot uit komt.

Peter.|02.02.12|21:15

En zo kan je blijven tellen een ritje Eindhoven -Tilburg kost je straks ongeveer 16 euro,dus dat heb je minder verdiend .
Nogmaals mensen gooi de zaak plat want er gaan veel koppen rollen en niemand doet er wat aan.
Er is hier maar een lachende derde en dat is zoals ik al vele malen eerder gezegd heb
CONNEXXION samen met de z.g volks vertegen woordiger K.V.O maar ja die gaat ook kapot want de contributie is al lang niet meer te betalen.
En personeel eruit niet meer te betalen.
.

edwin|09.03.12|02:30

hoe kan je bij dubbel tariefsysteem (auto) een opstaptarief aanbieden van 2,666.
terwijl de meter maar 2 nullen achter de comma heeft?

3 zessen achter elkaar heeft wel een betekenis zie google.
http://www.google.nl/webhp?hl=nl#hl=nl&output=search&sclient=psy-ab&q=666+wiki&oq=666&aq=2&aqi=g10&aql=&gs_sm=1&gs_upl=1312l1859l1l5281l3l3l0l0l0l0l94l267l3l3l0&gs_l=hp.1.2.0l10.1312l1859l1l5281l3l3l0l0l0l0l94l267l3l3l0&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=c2d1e26eafa84476&biw=1280&bih=603