NS Zonetaxi, taxi

NS Zonetaxi in november uitgebreid naar tientallen stations

NS Zonetaxi wordt in november gelanceerd op 20 tot 30 stations in Nederland. Taxibedrijven in Nederland kunnen meedoen aan NS Zonetaxi. Zij moeten voldoen aan de kwaliteitseisen die vooraf zijn vastgesteld door NS Zonetaxi. Transvison is de regelorganisatie en gaat deze controleren.

De treinreizigers op deze stations kunnen gebruikmaken van NS Zonetaxi om naar het station of eindbestemming te reizen. Transvision kan nu nog niet zeggen welke steden precies meedoen aan de proef, omdat de overeenkomsten nog niet definitief zijn afgesloten.

NS Zonetaxi

NS Zonetaxi is een gezamenlijk initiatief van NS, Koninklijk Nederlandse Vervoer (KNV) Taxi in samenwerking met gemeenten. Contractering, bestel -en afrekenondersteuning en kwaliteitsbewaking gebeurt door Transvision.

Taxibedrijven, TTO’s en samenwerkende taxibedrijven die geïnteresseerd zijn om mee te doen aan deze nieuwe dienstverlening kunnen nadere informatie over deelname aan NS Zone taxi ontvangen bij Transvision: info@transvision.nl (incl. een lijst van potentiële gemeenten waar wordt gestart). Zij worden uitgenodigd om 17 september a.s. naar een informatiebijeenkomst in De Bilt bij Utrecht te komen. Medio oktober moeten zij operationeel zijn voor de testfase.

Personenvervoer

Transvision regisseert landelijk personenvervoer. Zij is intermediair tussen landelijke opdrachtgevers en het lokale taxiaanbod en contracteert vervoerders, regisseert het vervoer verzorgt de administratieve afhandeling van ritten.

De NS Zonetaxi kent naar verwachting vaste gereduceerde tarieven van 4 euro per zone van 2 kilometer en een starttarief van 3 euro. Een rit met een afstand niet groter dan 2 kilometer bedraagt € 7,00; t/m 4 kilometer € 11,00; t/m 6 kilometer € 15,00; t/m 8 kilometer € 19,00; etc.

Passagiers kunnen met maximaal 4 personen gebruik maken van de NS Zonetaxi. De taxirit wordt achteraf met een automatische incasso afgerekend door de klant. De NS Zonetaxi rijdt wanneer de treinen rijden.

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “NS Zonetaxi in november uitgebreid naar tientallen stations”

Rob van den Hoven|13.09.12|12:27

Lijkt me een vervanger voor de Treintaxi…misschien nog niet zo slecht….

John van Beek|13.09.12|12:39

Haha, nou dat is bijna net zo duur als het maximale tarief wat een ondernemer mag vragen. Sterker nog binnen de 2 km zijn ze zelfs duurder. In Alkmaar gaat dit zeker niet werken, want sommige ondernemers rijden al goedkoper dan dit tarief wat de NS vraagt. En als je als ondernemer wilt meedoen moet je op jaarbasis 5000 euro betalen en 750 inschrijfgeld. Tevens zijn de toelatingseisen belachelijk en niet haalbaar voor de meeste ondernemers. Succes NS, maar dit hebben jullie al eens geprobeerd

John van Beek|13.09.12|12:49

Ook hebben we in Alkmaar te maken met de OV-Taxi, die stukken goedkoper is dan de NS-zonetaxi. Nogmaals geen haalbare kaart voor Alkmaar en laat de NS zich lekker met treinen bemoeien. Daar hebben ze hun handen vol aan.

Beetje achterlijk duur,lijkt me dat je op bepaalde ritten boven het maximum tarief uitkomt dus een gewone taxi is voordeliger

Ron Schenkel|14.09.12|10:59

De enigste die hier beter van wordt is de Tranvision, zoals gewoonlijk. Als de klanten goed naar de prijzen kijken zijn de reguliere tarieven goedkoper en stapt er niemand in, maar je mag wel storten aan Transvision!!!

Paul Dijkhuizen|01.10.12|19:27

In het stukje tekst wordt vermeld; 1 zone = 7 euro, 2 zones = 11 euro en drie zones = 15 euro… op de foto staat echter iets heel anders vermeld. Welke wordt het nu? of weten ze het zelf ook niet meer? Overigens zijn de in het stukje tekst genoemde prijzen volgens mij in strijd met de wet! Indien er voor de tijdsduur niets gerekend wordt betekend dit niet dat men de instapkosten en de kilometerkosten maar even mag aanpassen! dus mag 1 zone maximaal 6,56, 2 = 10,46 en 3 = 14,36 euro kosten!!

Bart Pals|02.10.12|09:08

@Paul: Het betreft hier een oude foto van de proef met NS Zonetaxi. Ook mag er inderdaad boven de wettelijke maximumtarieven voor straattaxi gereden worden. Dat komt omdat klanten lid moeten worden van een besloten club via de NS om met de NS Zonetaxi mee te kunnen rijden.

Paul Dijkhuizen|02.10.12|23:16

@Bart, Beste Bart, wat zeg je nu? Indien mensen lid zijn geworden van een besloten club gelden er ineens allerlei wetten niet meer? hm, zie ik toch ineens diverse clubs onstaan… club van geen belastingbetalers misschien? Misschien ook wat voor de TTO’s, maak je klanten leden en je kunt ze naar gelieven uitbuiten! Dat wordt nog een leuke reclame campagne… áls wij al rijden kunt u bij ons ook nog een véél duurdere taxi bestellen die misschien komt… maar alleen als u lid wordt! echt TOP idee!

Paul Dijkhuizen|05.11.12|11:18

Ik heb dit eens gechecked bij de ILT, na een aanvankelijk; Dat mag niet! Is de ILT hierop teruggekomen… Wat blijkt; Het mag inderdaad! Sterker nog, elk taxibedrijf mag zonetaxi aanbieden, zone’s en tarieven zijn vrij naar inzicht taxibedrijf, klanten hoeven GEEN lid te worden, besloten club is NIET nodig! Enige restrictie; taxi die zonetaxi aanbied moet ook het normale tarief (kunnen) aanbieden.
bijv. 5 euro instap en 4 per zone van 1 kilometer is gewoon toegestaan, tijdstarief vervalt dan…

Andre van der Water|19.10.13|11:04

Het inloggen via mijn smartphone heb je andere inloggegevens nodig als via mijn computer. Is het handiger om een app te ontwikkelen