Inspectie, Leefomgeving, Transport, ILT

‘Snorderaanpak met mystery guests landelijk invoeren’

De Inspectie Leefomgeving in Transport (ILT) wil de Amsterdamse snorderaanpak met mystery guests in heel Nederland ‘daar waar nodig’ kunnen toepassen. Hierbij mogen inspecteurs of politieagenten zelf bij een snorder instappen, om zo illegaal taxivervoer tegen betaling te constateren. De Inspectie is hierover in overleg met het Landelijk Parket. Wel gaat er een heel traject aan vooraf voordat deze methode wordt ingezet, zoals de bekende ‘snorderbrieven’.

Normaal gesproken kan de Amsterdamse methode met mystery guests juridische problemen opleveren. Snorders verdedigen zich al snel door te stellen dat er sprake is van uitlokking.

Inspecteur

“Tijdens de proef in Amsterdam hebben we afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie onder welke omstandigheden inspecteurs of agenten snorders mogen opsporen”, vertelt Harrie Jansen, inspecteur bij ILT. “Die proef is zeer succesvol geweest. We hebben tientallen snorders per dag kunnen aanhouden.”

De Inspectie gaat deze methode alleen als uiterst middel gebruiken. “We willen eerst goed in kaart brengen om wie het gaat”, vertelt Jansen. “We gaan niet lukraak mystery guests inzetten, maar alleen daar waar nodig.”

Mystery guests

De Amsterdamse aanpak met mystery guests werkt als volgt. In Amsterdam Bijlmer was bijvoorbeeld het ‘snordergebaar’ algemeen bekend. Als twee agenten in burgerkleding dan bij een bushalte staan en een snorder maakt dat gebaar, stappen ze in. Wanner de snorder om betaling vraagt, is er sprake van illegaal taxivervoer.

“Voordat deze methode landelijk ingevoerd kan worden, moeten we eerst alles afgestemd hebben met het Landelijk Parket. Daardoor hoeven we niet met alle regio’s afzonderlijk afspraken te maken”, legt Jansen uit. Hij hoop dat deze afspraken aan het einde van dit jaar gemaakt zijn.

Betalen

Nu is het nog erg moeilijk en arbeidsintensief voor de Inspectie om snorders op heterdaad te betrappen. Een snorder moet gevolgd worden, aangehouden en de passagiers moeten bekennen dat ze betalen voor de rit. Met deze methode kunnen vaak maximaal 4 snorders aangehouden worden op een avond. En is de inspectie afhankelijk van medewerking van passagiers.

Daarom is de aanpak van ILT in Nederland vooralsnog vooral preventief. Jansen: “Op het moment dat wij voldoende signalen ontvangen dat er bepaalde snorders in een regio actief zijn, schrijven wij deze personen aan. We weten hun gegevens omdat er bijvoorbeeld kentekenplaten doorgegeven zijn.”

Illegaal taxivervoer

In deze brief schrijft de ILT dat zij vermoeden dat deze persoon zich bezig houdt met illegaal taxivervoer en wat de sancties daarop zijn. Die zijn overigens niet mals. Jansen: “In Amsterdam bedraagt de boete 3500 euro voor de eerste keer en een dwangsom van 10.000 euro per dag als de snorder in herhaling valt. Dan wordt ook de auto in beslag genomen. We merken dat het aantal meldingen afneemt als we brieven hebben verstuurd.”

De Inspectie richt zich af en toe ook op de klanten van snorders, bijvoorbeeld met flyeracties. “Meerijden met een snorder is erg risicovol”, weet Jansen. “Je weet niet met wie je meerijdt. Er zijn gevallen bekend dat een snorder een landweggetje inrijdt en zijn passagiers berooft. Ook weet je niet wat de staat van de auto is.”

Taxibranche

Ook de reguliere taxibranche heeft erg veel last van deze illegale taxichauffeurs. Dat kost hen immers omzet. Maar ook zij kunnen hun steentje bijdragen om snorderpraktijken te voorkomen, vindt Jansen. “Als er op bepaalde tijden onvoldoende aanbod is aan normale taxi’s, dan is dat een voedingsbodem voor snorders.”

In totaal houden zo’n 40 inspecteurs van ILT zich bezig met snorderaanpak. “Maar daarbij is wel altijd de steun van politie nodig”, zegt Jansen. “Want anders komt onze eigen veiligheid in het geding. We houden nooit een actie zonder aanwezigheid van de politie.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “‘Snorderaanpak met mystery guests landelijk invoeren’”

Niels Fokkema|11.10.12|10:24

Zou fijn zijn als ze ook de limousines die op gele platen rijden is gaan aanpakken.

Daar hebben we veel last van en er wordt weinig aan gedaan.

Martin van der Plas|11.10.12|13:18

Ze moeten veel structureler op de strategische punten gaan controleren en minder tijd stoppen in de zinloze Schiphol en Stations controles.

Johan Kuhlman|11.10.12|16:38

Het zou goed zijn als ze ook eens naar leeuwarden komen het sterft hier van de snorders!!!!!!!

Kemal Ozen|05.11.12|15:17

Vergeet vooral omgeving Leidseplein en Rembrandtplein niet in de drukke weekenden. Daar heb je de meeste kans om die snorders te ronselen :) Doe het aub zo goed mogelijk he. Succes!!!!

Albert Lasschuit|17.01.13|04:29

Kemal, je hebt gelijk, als de ilt dit doet om de reguliere taxi te steunen moeten ze dat in de oude stad doen, en niet laf in de bijlmer, te makkelijk, veel reguliere taxi`s willen daar niet rijden, + het word niet door de klanten ervaren als snorren, het gebruik is mee gekomen uit de landen van oorsprong.
Ik wens jou en de ilt veel succes!

Vrd grt, Albert

Kemal Ozen|21.01.13|00:07

Wat ik ook stom en onhandig vind van ILT is dat ze eerst de boeven gaan aanschrijven voordat ze (aan)gepakt kunnen worden, dat is je reinste onzin !!!! De politie en de ME gaan toch ook niet de criminelen van tevoren bericht sturen dat ze een inval gaan doen in hun schuilplaats !!! De ILT heeft deze actie begin oktober 2012 al aangekondigd, maar nergens in de media lees ik hoeveel ze van die snorders al opgepakt hebben.En we leven nu eind januari 2013 !!!
En nog bedankt voor je steun Albert :)

Albert Lasschuit|21.01.13|06:49

Beste Kemal.
Dat aanschrijven kan preventief werken, kan dus helpen, resultaten zijn te vinden op pro taxi,
maar waar het om draait is dat wanneer zei zeggen, de klanten te willen beschermen, en de reguliere taxi`s te willen steunen, zei hun actie`s op de uitgaans centra van de steden moeten richten, en niet voor het te makkelijke moeten kiezen!!!!!!!!!
Jij bedankt voor je reactie, ik hoop dat de ilt mee leest, en dat dit soort reactie`s hen tot verder nadenken zal bewegen,

Albert Lasschuit|21.01.13|07:02

Het zijn natuurlijk mensen van achter een bureau, die ook moeten scoren, daarvoor zijn ze aangesteld, en dat begrijp ik best, ik wil ze wel adviseren om hun horizon te verbreden,
wat meer overleg met de mensen uit de praktijk zou geen kwaad kunnen, mij mogen ze mailen, en ik wil ze best op een rustige manier binnen brengen in de praktijk van de dag.
Grt weer.

Albert Lasschuit|21.01.13|09:23

de proef was goed geslaagd, tientallen overtreders aangehouden,
dus geslaagde methode gaan we niet lukraak inzetten volgens Harrie Jansen logisch.
Harrie ik las de kop van het verhaal nog even, en vroeg me af of je jezelf wel bevind binnen onze gemeenschap, als de proef geslaagd is proficiat, maar zet het dan door op de plekken waar de branche al jaren om vraagt, we hebben echt niets aan een rapportage van gelukte proef in een gemakkelijk gebied, en dan er achteraan, we gaan dit niet lukraak

Albert Lasschuit|21.01.13|09:47

uitvoeren in de stad, dat is juist waar het volgens iedere ervaring`s deskundige zo noodzakelijk is, en kan bijdragen aan de oplossing van de taxi alende voor de toerist of lokale klant.
Beste Harrie ik hoop weer dat je meeleest, ik hoop echt dat je hierover nadenkt, het is voor mensen uit de praktijk niet te volgen,wij mensen uit de praktijk zien het als een a b c `tje,
jij vond het een sukses, en je wil het gaan testen, en op de lange baan gaat ie weer.
grt, en sterkte, Albert.