Amsterdam, Eberhard van der Laan, burgemeester

Amsterdamse gemeenteraad akkoord met invoering TTO-regels

De Amsterdamse gemeenteraad is akkoord gegaan met de Taxiverordening Amsterdam 2012. Daardoor gaan de TTO-regels definitief in. Na een overgangstermijn van een half jaar zal elke taxichauffeur vanaf 8 mei 2013 in bezit moeten zijn van de Taxxxivergunning. Elke taxi op de standplaatsen moet dan herkenbaar en herleidbaar zijn. Alle taxichauffeurs zijn verplicht aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO), taxi’s hebben een herkenbaar daklicht met een uniek nummer en zijn overal te volgen via bijvoorbeeld een track en trace-systeem.

De taxibranche moet vanaf 8 mei 2013 verschillende investeringen doen om op de standplaatsen klanten te mogen oppikken. Dit vraag een flinke inspanning.

Kosten

Vanuit de taxibranche is aangegeven dat de kosten de vorming van TTO’s (minstens 50 auto’s en 100 chauffeurs) kunnen belemmeren. Daarom is besloten aanvullende bepalingen op te nemen in de Taxiverordening Amsterdam 2012:

  • De leges voor een TTO (7960 euro per drie jaar) worden in twee termijnen geïnd. Bij aanvang 2.000 euro en na een jaar 5.960 euro. Dat geeft een nieuwe TTO enige financiële verlichting;
  • De audits zullen het eerste jaar uitgevoerd worden door een auditor die door de gemeente wordt ingehuurd en betaald;
  • De duur van de vergunning wordt 5 jaar in plaats van 3 jaar als uit een evaluatie blijkt dat de kwaliteit op de taximarkt substantieel is verbeterd;
  • Om milieuvriendelijke TTO’s met b.v. elektrische auto’s een reële kans te geven op de Amsterdamse taximarkt is een uitzondering gemaakt voor het verplichte aantal voertuigen en chauffeurs.

De nieuwe regels

In de Taxiverordening Amsterdam 2012 staat hoe de gemeente, samen met de taxibranche, de komende jaren de taximarkt gaat aanpakken om ervoor te zorgen dat de klant betere service en kwaliteit krijgt. Deze omslag in de taximarkt moet meer ruimte geven aan goede chauffeurs en slechte chauffeurs van de markt weren.

Anonieme rijders gaan tot het verleden behoren. Vanaf mei 2013 is elke taxichauffeur verplicht aangesloten bij een TTO. De TTO ziet zelf toe op de kwaliteit van zijn chauffeurs en de gemeente controleert de TTO. De klant krijgt een stevige positie door een verbeterd klachtensysteem (via www.amsterdam.nl/taxiklacht of www.taxiklacht.nl) en doordat taxi’s herkenbaar en herleidbaar zijn door een verplicht volgsysteem zoals ‘track en trace’. De TTO moet altijd kunnen melden wie wanneer op welke taxi reed.

Taximarkt

Met de nieuwe verordening stelt de gemeente regels op waardoor de taximarkt beter moet gaan functioneren. Dit is mede tot stand gekomen dankzij goed overleg met vertegenwoordigers van de taxibranche.

De Amsterdamse taximarkt functioneert op dit moment niet goed. Klanten krijgen niet de juiste service. Om de problemen op de Amsterdamse taximarkt definitief aan te pakken is de invoering van lokale regelgeving noodzakelijk. Dat is mogelijk geworden door een verandering van de landelijke wet WP2000 in oktober 2011.Tot 2011 hadden gemeenten nauwelijks mogelijkheden om problemen op de eigen taximarkt aan te pakken.

Meer informatie staat op: www.amsterdam.nl/taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Amsterdamse gemeenteraad akkoord met invoering TTO-regels”

Duco Douwstra|25.10.12|13:02

Dus we krijgen TTO’s die al de bij hen aangesloten taxi’s met track en trace moeten kunnen volgen, en alle verrichtingen natuurlijk moeten opslaan, anders heb je er niks aan. Ik vraag mij af hoe dat er uit gaat zien. Zijn dat moderne reeds jaren ontwikkelde taxi apparatuur, van Cabman, Quipment, Taxitronic enz. Of is dat een apart track en trace systeem, met apart ergens een verstopte printer, met een offline taxameter en een aparte met de hand bedienbare BCT. Hoe moeilijk kunnen we het maken?

Duco Douwstra|25.10.12|13:13

Het kan de Minister toch ook niet ontgaan zijn dat wij inmiddels leven in de tijd van de Ipad en Smartphone’s dan ga je toch kijken wat het meest modern is, in de huidige tijd. In elke taxi online registratie met, met duidelijke navigatie display. Zodat de klant ook kan zien of de taxi de juiste route rijd. Duidelijk met elkaar afspreken, waarop de online registratie mag controleren, zoals herhaaldelijk omrijden, herhaalde de rij en rusttijd overtreden enz meter keuring hoeft dan niet meer.

Rodney Barten|25.10.12|14:38

Oftewel, de kleine ondernemer is verplicht zich aan te sluiten bij een TTO. Deze TTO gaat grof geld vragen voor de licensie. Je bent geen baas meer in eigen huis en moet doen wat het regelement voorschrijft. Hoe oud mag mijn auto zijn, bedrijfskleding voorschriften? Kan de directie van een TTO simpelweg een partner uitsluiten omdat hij of zij niet de juiste kleur veters in de schoenen heeft?Controle?? Wie, wat en hoe?

Erik Oterdoom|25.10.12|17:18

Zo’n TTO is geen verkeerd idee. Ik vertik het echter om voor het wanbeleid van de afgelopen 12 jaar door de overheid, landelijke- of lokale overheid,niet interessant,te betalen. De prijzen van de vergun-ningen zijn nog te overzien. De kosten van de controleurs bij de standplaatsen echter niet! Ordehandhaving is primair een taak van de politie en dat wil de burgemeester, als korpschef, op onze borden schuiven. De oorzaak van de ellende is de WP2000 en daar hebben wij nooit om gevraagd.

Duco Douwstra|25.10.12|17:20

Beste Rodney, Het zou goed zijn als er een iets aan de kleding en het uiterlijk van de auto’s gedaan wordt. Als ik in Amsterdam chauffeurs zie rijden, die er uitzien als voddenboeren, met zilveren schoentjes aan, dan is dat toch mee dan verschrikkelijk. Waarom zijn alle taxichauffeurs niet gekleed als directie chauffeur. Wat is daar mis mee, het is goed voor het imago van de branche, dus in het voordeel van hun eigen boterham. Wie dat niet snapt is geen taxichauffeur, vind ik. Denk na en bedenk

Duco Douwstra|25.10.12|17:28

wat de klanten het fijnste vinden, deur open houden, nette kleding netjes begroeten, fijne dag wensen bij het uitstappen, schone auto, nooit roken in de taxi enz. enz. Iedere taxichauffeur die dat niet snapt, is jou boterham aan het verpesten. TTO’s zijn goed maar dan ook goede apparatuur, voor controle in de taxi’s en dat is beslist geen offline BCT, die is achterhaald en is bij voorbaat al een mislukt project.

Paul Dijkhuizen|05.11.12|10:54

Punt is gewoon; De gemeente wil geld verdienen aan de taximarkt… Verder zal er niks veranderen, je hebt straks voor iedere gemeente een aparte deelvergunning nodig en bij iedere gemeente moet je daar weer eens extra voor betalen. Wat je daar voor terug krijgt? niets natuurlijk… Succes collega’s in Amsterdam!

Amsterdamse gemeenteraad akkoord met invoering TTO-regels | TaxiPro
Amsterdam, Eberhard van der Laan, burgemeester

Amsterdamse gemeenteraad akkoord met invoering TTO-regels

De Amsterdamse gemeenteraad is akkoord gegaan met de Taxiverordening Amsterdam 2012. Daardoor gaan de TTO-regels definitief in. Na een overgangstermijn van een half jaar zal elke taxichauffeur vanaf 8 mei 2013 in bezit moeten zijn van de Taxxxivergunning. Elke taxi op de standplaatsen moet dan herkenbaar en herleidbaar zijn. Alle taxichauffeurs zijn verplicht aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO), taxi’s hebben een herkenbaar daklicht met een uniek nummer en zijn overal te volgen via bijvoorbeeld een track en trace-systeem.

De taxibranche moet vanaf 8 mei 2013 verschillende investeringen doen om op de standplaatsen klanten te mogen oppikken. Dit vraag een flinke inspanning.

Kosten

Vanuit de taxibranche is aangegeven dat de kosten de vorming van TTO’s (minstens 50 auto’s en 100 chauffeurs) kunnen belemmeren. Daarom is besloten aanvullende bepalingen op te nemen in de Taxiverordening Amsterdam 2012:

  • De leges voor een TTO (7960 euro per drie jaar) worden in twee termijnen geïnd. Bij aanvang 2.000 euro en na een jaar 5.960 euro. Dat geeft een nieuwe TTO enige financiële verlichting;
  • De audits zullen het eerste jaar uitgevoerd worden door een auditor die door de gemeente wordt ingehuurd en betaald;
  • De duur van de vergunning wordt 5 jaar in plaats van 3 jaar als uit een evaluatie blijkt dat de kwaliteit op de taximarkt substantieel is verbeterd;
  • Om milieuvriendelijke TTO’s met b.v. elektrische auto’s een reële kans te geven op de Amsterdamse taximarkt is een uitzondering gemaakt voor het verplichte aantal voertuigen en chauffeurs.

De nieuwe regels

In de Taxiverordening Amsterdam 2012 staat hoe de gemeente, samen met de taxibranche, de komende jaren de taximarkt gaat aanpakken om ervoor te zorgen dat de klant betere service en kwaliteit krijgt. Deze omslag in de taximarkt moet meer ruimte geven aan goede chauffeurs en slechte chauffeurs van de markt weren.

Anonieme rijders gaan tot het verleden behoren. Vanaf mei 2013 is elke taxichauffeur verplicht aangesloten bij een TTO. De TTO ziet zelf toe op de kwaliteit van zijn chauffeurs en de gemeente controleert de TTO. De klant krijgt een stevige positie door een verbeterd klachtensysteem (via www.amsterdam.nl/taxiklacht of www.taxiklacht.nl) en doordat taxi’s herkenbaar en herleidbaar zijn door een verplicht volgsysteem zoals ‘track en trace’. De TTO moet altijd kunnen melden wie wanneer op welke taxi reed.

Taximarkt

Met de nieuwe verordening stelt de gemeente regels op waardoor de taximarkt beter moet gaan functioneren. Dit is mede tot stand gekomen dankzij goed overleg met vertegenwoordigers van de taxibranche.

De Amsterdamse taximarkt functioneert op dit moment niet goed. Klanten krijgen niet de juiste service. Om de problemen op de Amsterdamse taximarkt definitief aan te pakken is de invoering van lokale regelgeving noodzakelijk. Dat is mogelijk geworden door een verandering van de landelijke wet WP2000 in oktober 2011.Tot 2011 hadden gemeenten nauwelijks mogelijkheden om problemen op de eigen taximarkt aan te pakken.

Meer informatie staat op: www.amsterdam.nl/taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Amsterdamse gemeenteraad akkoord met invoering TTO-regels”

Duco Douwstra|25.10.12|13:02

Dus we krijgen TTO’s die al de bij hen aangesloten taxi’s met track en trace moeten kunnen volgen, en alle verrichtingen natuurlijk moeten opslaan, anders heb je er niks aan. Ik vraag mij af hoe dat er uit gaat zien. Zijn dat moderne reeds jaren ontwikkelde taxi apparatuur, van Cabman, Quipment, Taxitronic enz. Of is dat een apart track en trace systeem, met apart ergens een verstopte printer, met een offline taxameter en een aparte met de hand bedienbare BCT. Hoe moeilijk kunnen we het maken?

Duco Douwstra|25.10.12|13:13

Het kan de Minister toch ook niet ontgaan zijn dat wij inmiddels leven in de tijd van de Ipad en Smartphone’s dan ga je toch kijken wat het meest modern is, in de huidige tijd. In elke taxi online registratie met, met duidelijke navigatie display. Zodat de klant ook kan zien of de taxi de juiste route rijd. Duidelijk met elkaar afspreken, waarop de online registratie mag controleren, zoals herhaaldelijk omrijden, herhaalde de rij en rusttijd overtreden enz meter keuring hoeft dan niet meer.

Rodney Barten|25.10.12|14:38

Oftewel, de kleine ondernemer is verplicht zich aan te sluiten bij een TTO. Deze TTO gaat grof geld vragen voor de licensie. Je bent geen baas meer in eigen huis en moet doen wat het regelement voorschrijft. Hoe oud mag mijn auto zijn, bedrijfskleding voorschriften? Kan de directie van een TTO simpelweg een partner uitsluiten omdat hij of zij niet de juiste kleur veters in de schoenen heeft?Controle?? Wie, wat en hoe?

Erik Oterdoom|25.10.12|17:18

Zo’n TTO is geen verkeerd idee. Ik vertik het echter om voor het wanbeleid van de afgelopen 12 jaar door de overheid, landelijke- of lokale overheid,niet interessant,te betalen. De prijzen van de vergun-ningen zijn nog te overzien. De kosten van de controleurs bij de standplaatsen echter niet! Ordehandhaving is primair een taak van de politie en dat wil de burgemeester, als korpschef, op onze borden schuiven. De oorzaak van de ellende is de WP2000 en daar hebben wij nooit om gevraagd.

Duco Douwstra|25.10.12|17:20

Beste Rodney, Het zou goed zijn als er een iets aan de kleding en het uiterlijk van de auto’s gedaan wordt. Als ik in Amsterdam chauffeurs zie rijden, die er uitzien als voddenboeren, met zilveren schoentjes aan, dan is dat toch mee dan verschrikkelijk. Waarom zijn alle taxichauffeurs niet gekleed als directie chauffeur. Wat is daar mis mee, het is goed voor het imago van de branche, dus in het voordeel van hun eigen boterham. Wie dat niet snapt is geen taxichauffeur, vind ik. Denk na en bedenk

Duco Douwstra|25.10.12|17:28

wat de klanten het fijnste vinden, deur open houden, nette kleding netjes begroeten, fijne dag wensen bij het uitstappen, schone auto, nooit roken in de taxi enz. enz. Iedere taxichauffeur die dat niet snapt, is jou boterham aan het verpesten. TTO’s zijn goed maar dan ook goede apparatuur, voor controle in de taxi’s en dat is beslist geen offline BCT, die is achterhaald en is bij voorbaat al een mislukt project.

Paul Dijkhuizen|05.11.12|10:54

Punt is gewoon; De gemeente wil geld verdienen aan de taximarkt… Verder zal er niks veranderen, je hebt straks voor iedere gemeente een aparte deelvergunning nodig en bij iedere gemeente moet je daar weer eens extra voor betalen. Wat je daar voor terug krijgt? niets natuurlijk… Succes collega’s in Amsterdam!