Leidseplein, Amsterdam, taxi, taxistandplaats

Boete tot 6.000 euro voor niet-TTO-taxi die toch klanten oppikt

De boete die niet-TTO-taxi’s kunnen krijgen als ze na 8 oktober 2013 toch passagiers oppikken op de Amsterdamse TTO-standplaatsen, kan oplopen tot maar liefst 6.000 euro. Uiteindelijk kan zelfs de ‘taxi aan de ketting gelegd worden’ en nog hogere dwangsommen ingesteld worden. Dat zegt de Amsterdamse wethouder Eric Wiebes. Hij verwacht dat het aantal taxi’s in Amsterdam zal verminderen door de plannen.

Vanaf 8 mei moeten alle taxichauffeurs die een plek willen op de standplaatsen lid zijn van een Amsterdamse taxiorganisatie met een vergunning, een TTO (Toegelaten Taxiorganisatie). Er geldt een overgangstermijn van een half jaar. Hiermee wil de stad deze anonieme rijders weren van de lokale taximarkt.

Controle

De gemeente gaat hier op de standplaatsen direct streng op controleren. Met name op populaire locaties als bij het centraal station en het Leidseplein waar in de weekenden voor de chauffeurs veel geld te verdienen is. De gemeente maakt daar extra handhavers en geld voor vrij. Overtreders kunnen meteen een boete thuis verwachten.

Beluister het interview van de NOS met wethouder Eric Wiebes over dit onderwerp.

Lees ook: Amsterdam stuurt sms-bom naar vrije rijders wegens TTO

Lees ook: Seminar voor Amsterdamse taxi-ondernemers over TTO-regels

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “Boete tot 6.000 euro voor niet-TTO-taxi die toch klanten oppikt”

GreenGo|07.01.13|17:59

De wethouder heeft geen idee hou innovatief de ondernemer is. Als je zijn brood van zijn bord neemt, gaat hij rare sprongen maken, Er zullen alleen maar meer problemen ontstaan door. Bij taxiklacht.nl MOET al elke taxiondernemer aangesloten zijn, dankzij de verplichtte kassabon is ook elk bedrijf te achterhalen. De TTO is dus zowieso overbodig. Een van de vorige ministers heeft al een oplossing gevonden voor het taxi-probleem: de Boordcomputer Taxi. Wacht eerst het resultaat hiervan af, sukkels!

GreenGo Taxi|07.01.13|18:02

Vanaf oktober moet elke taxi een boordcomputer hebben, die alles registreert. Zijn ze al 8 jaar mee bezig, maar nu is het dan zover. Het enige wat moet verbeteren in de taxibranche is de controle. Handhaving van de huidige regels, ipv nieuwe regels te verzinnen, want zonder handhaving en controle heeft geen enkele regel nut.

Han|10.01.13|11:22

Greengo uit helmond/mierlo,heb je enig idee over de amsterdamse taximarkt van vandaag de dag?
Den Haag en Utrecht willen ook TTO,s ,waarom ?
Nu weer boetes,controles en auto,s aan de ketting maar het simpelste ,gewoon de vergunning innemen,word weer vergeten.

Peter. Walgreen|10.01.13|11:47

Alles valt of staat met controleren en beboeten! Ik schat dat ze op het Leidseplein in de weekeinden voor alleen al verkeersovertredingen misschien wel 1000 boetes kunnen uitschrijven!!!
Als er werkelijk een paar uitgeschreven worden is het al veel, dus ja, ze (de gemeente?) doen er nu totaal niets aan.

Willem Boonstra|10.01.13|18:49

Kom maar op met die boete,er is wettelijk besluit met betrekking van het vrijgeven van de landelijke taximarkt.Met dat besluit hebben heel veel tca chauffeurs heel veel geld verloren en is de ellende begonnen.En nu denkt de burgemeester van Amsterdam alles even terug te draaien,doe het dan ook goed en geef ook de geleden schade even terug met rente.
Ik sluit mij niet aan bij een TTO maar ga op uitlokking van een proefproces toch gebruik maken van de standplaatsen.

Duco Douwstra|12.01.13|11:11

Beste GreenGo Zolang de BCT geen online registratie systeem is, is het een waardeloos zeer arbeidsintensief onwerkbaar gedrocht, dus niet over sukkels praten, dan weet ik er nog wel een paar die echt aan deze term voldoen. Wist jij dat dat alle chauffeurs om met de BCT te kunnen werken eerst een dagcursus moeten volgen? En dat 40% van de chauffeurs het na een weekcursus nog net zullen snappen, of zullen doen alsof ze het niet snappen. Op de TaxiExpo heb ik een kwartier bij de uitleg door Taxi-

Duco Douwstra|12.01.13|11:19

Uitleg BCT door Taxitonic aan 2 man van de belastingdienst gestaan, aar na 5 minuten waren ze de weg al kwijt en stonden heel wijs te kijken maar snapten er niks meer van. In het 160 pagina’s tellende specificatie rapport BCT, staat dat er uit gegaan moet worden van aannames en een betrouwbare bediening. Ik hoop dat ook jij nu snapt dat de BCT onwerkbaar is. Gewoon online dan kan er pas echt gecondoleerd en opgespoord worden. En dan zijn we pas echt snel van het tuig verlost.

Taxi Volendam|12.01.13|12:55

Wat Wiebes verteld klopt niet. Iedere taxi is wel traceerbaar! Er zit een kenteken,Vergunning met nr, chaufeurspas, wwwtaxiklacht sticker, printbon met gegevens, wat wil je nog meer. Dreigen met boete’s, de rechter maakt dat uiteindelijk uit. Moet nu een TTO gaan handhaven? Waar blijven de taxi’s die niet bij een TTO aansluiten? De Iphone apps zullen wel heel populair bij hen en snorders worden. Dit alles lost een TTO niet op, in tegendeel. Gaat niet werken ben ik bang voor.

Duco Douwstra|12.01.13|13:09

Taxi Volendam in veel opzichten heb je gelijk, maar wat ik Wiebes wel na moet geven dat hij egt dat er maar een paar taxichauffeurs die er een zooitje van maken. De chauffeur blijkt voor de klant al jarenlang niet echt traceerbaar te zijn, met kenteken en al helemaal niet met de ch. pas wie ziet die nou, de printbonnen krijgen 99% van de klanten niet. De TTO zonder online controle is tot mislukken gedoemd. De Utrechtse politie is et 2 maanden op zoek geweest naar een chauffeur, die een klant

Duco Douwstra|12.01.13|13:12

zo zwaar had mishandeld, dat hij haar voor bijna dood heeft achtergelaten in Utrecht, klant en chauffeur kwamen vanuit Amersfoort. Met een online registratie was de chauffeur na een 1/2 uurtje opgepakt dus nogmaals ophouden met achterlijke offline BCT als het echt goed willen doen.

Taxi Volendam|12.01.13|13:41

Douwstra,is het dan zo moeilijk om hen die het verzieken van de sraat af te halen?
Waarom kan dat nu niet dan als het er een paar zijn?
Wat wordt er duidelijker voor de klant? Nog meer nummers en bedrijven. Misschien een goed idee om de taxiklanten eens aan het woord te laten. Echter handhaven hoort de overheid te doen en die verzaakt ook hier. Wanneer is een taxi wel traceerbaar ? Moet da chauffeur naast een bon ook nog wat dna aan de passagier meegeven,hoe ver wil je gaan.

Taxi Volendam|13.01.13|15:44

GreenGo, de boordcomp. taxi. is omstreden en er is geen enkele ervaring mee,dat is wel op te maken uit de rapporten die op deze site staan. Bovendien kunnen de gegevens die meestal handmatig ingevoerd moeten worden niet door iedereen ingezien worden, ook door de Politie niet en je weet niet of de ritgegevens juist zijn. Wanneer het dan tot een rechtzaak komt kan de rechter het onbetrouwbare bewijs niet gebruiken. BCT lijkt me daarom niet geschikt. De zwakke punten van de bct zijn niet weerlegd.

Duco Douwstra|13.01.13|16:01

Oké Taxi Volendam, een beknopt BCT verslag maar, dit is al voldoende reden om te snappen dat de BCT mislukt. Het is de overheid kennelijk ook ontgaan, dat we inmiddels leven in de tijd van de IPhone, de iPad en de nanotechnologie. En wat de handhavers betreft, die handhaven uitsluitend hun eigen werkgelegenheid, dus zijn niet gebaad bij nette taxichauffeurs. Ik heb wel eens een grote inspecteur gesproken die 2 X tijdens privé taxiritten bang was geweest, hij heeft hiertegen niks ondernomen

Taxi Volendam|19.01.13|23:29

De wethouder dreigt met boete’s als je klanen op pikt wanneer je niet aangesloten bent bij een tto, maar of het financieel haalbaar is je aan te sluiten is onduidelijk.Alles wijst er op dat het onhaalbaar is .
Of stelt de gemeente zich garant voor de gemaakte kosten bij het mislukken?

Peter Klercq|24.01.13|13:30

Door de uitleg van de wethouder krijg je de indruk dat de hele taxibranche in Amsterdam onder de TTO zou vallen, met als uitzondering het aanbestede vervoer.

Hiermee maakt hij de fout dat nog wel degelijk straattaxi door taxi ondernemers mogelijk is en toegestaan, nml. bij
1) bestelde ritten ( hoe gaan we dat controleren, als er geen data terminal in de auto zit?)
2) buiten de zones die als TTO-gebied zijn aangemerkt.

Er blijft dus concurrentie zoals die er nu ook is.

wat ze moeten doen is beter luisteren naar de chauffeurs die weten wat er speeld op de markt een minister of wethouder die hoort iets en weet gelijk wat er is en die weten totaal niks van het wereldtje af.Neem eerst de tijd en ga dan goed praten met centrales en de chauffeurs probeer met hen een oplossing te vinden. maar ga geen dingen in het leven brengen die niet werken.Stelen mag niet en wat doet de overheid

Duco Douwstra|07.02.13|12:36

Er zijn meer klachten over de onbetrouwbare overheid dan over taxichauffeurs. En niet in de laatste plaats over wethouders en overige ambtenaren van Amsterdam. Waarom richten deze betweters en naar de praktijk heeft uitgewezen, vaak rechtstreekse mislukkelingen en zelf oplichters, zelf geen integriteit organisatie op. Waar burgers en bedrijfsleven kunnen protesteren tegen oneigenlijk of oneerlijke gebruikmaking van hun bevoegdheden.Iedereen een online registratie systeem en geen BCT is afdoende