Burgemeester van der Laan, Wethouder Wiebes, TTO, Amsterdam, taxi

Burgemeester, wethouder en TTO’s A’dam vieren frisse start

Op een tijdstip dat Amsterdam CS nog sterk onder invloed is van de afgelopen uitgaansnacht, blijkt het op taxistandplaats Centraal Station drukker dan ooit. Burgemeester Eberhard Van der Laan en wethouder Verkeer en Infrastructuur Eric Wiebes vieren er met de TTO-voorzitters een feestje. De gemeenteverordening is om zeven uur ’s ochtends van kracht gegaan. 

Het startsein voor de Taxxxipas lijkt een beetje gekaapt door een clubje modellen van Taxi Electric die hooggehakt immense bossen lichtgroene ballonnen met zich meeslepen. Niet mis mee want een feestje moet je niet overlaten aan ambtenaren. Ook hier geldt het devies van de burgemeester: “De markt moet het zelf doen!”

Toegelaten Taxi Organisaties

“Inspecteurs van de overheid lopen ook niet constant door alle filialen van Albert Heijn om te controleren wat er in de schappen ligt,” zo vergelijkt Van der Laan zijn boodschap aan de hoofdstedelijke taxibranche. Hij vat nog even het beleid samen en spreekt dan zijn dank uit voor de prettige samenwerking met de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s), de elf zichzelf controlerende clubs met minstens honderd leden. De gemeente Amsterdam verschaft hen het privilege te mogen opereren vanaf de drukke taxistandplaatsen. Bijna 2400 chauffeurs hebben nu een taxipas, zo’n 200 wachten er nog op.

Leidseplein

De Burgemeester lijkt haast te hebben en sluit snel af: “We willen er bovendien naar toe dat taxi’s niet alleen feestgangers van het Leidseplein naar huis rijden, maar ook vaker er heen!” Dan doet hij er nog even een Maximaatje overheen: “Je hoort altijd maar van de Amsterdamse taxichauffeur, maar de Amsterdamse taxichauffeur bestaat niet.”

Oh, Nee? Wie zijn al die mensen dan die op zijn toespraak zijn afgekomen? “Ik bedoel dat het beeld niet klopt. Er is maar een klein aantal individuen die de taxichauffeur in de hoofdstad een kwaaie naam hebben bezorgd. Als TTO houden taxichauffeurs elkaar in de gaten.”

KNV Taxi

Meteen na zijn toespraak steekt de burgemeester een sigaret op. Snel een uitgebreide fotosessie met de TTO-voorzitters en het promotieteam van Taxi Electric en dan gaan B&W er weer snel vandoor. Kundigen van buiten de hoofdstad beschouwen nog na.

Uit Den Haag is daar ingenieur Jantine Vochteloo van Koninklijk Nederlands Vervoer Taxi. Zij heeft namens de branche (5400 bedrijven, 36.000 voertuigen en 50.000 werknemers) een adviserende rol gespeeld bij het project TTO van de Gemeente Amsterdam. “Taxi’s vormen een onmisbare schakel in de vervoersketen. Ze vervoeren kinderen naar school, minder validen naar het zorgcentrum en hier in Amsterdam natuurlijk enorm veel internationale zakenlieden, toeristen en mensen die lekker stappen.”

Belastingdienst

De Belastingdienst heeft Peter van Veen afgevaardigd. “In vergelijking met andere sectoren van de economie is belastingheffing in de taxibranche minimaal. Ga maar na: BTW 6%, teruggaaf van BPM”, resumeert de fiscalist. Boordcomputertaxi zal zwarte ritjes bijna tot een onmogelijkheid maken.

“Niet noteren lijkt wel stoer maar voor de ondernemers die we er uitlichten, zijn de consequenties desastreus. Zodanig ingrijpend op de bedrijfsvoering, dat men er aan kapotgaat. Kortom: een sfeer die we niet meer willen.” Over de samenwerking met Amsterdam is Van Veen tevreden. “Een jaar geleden was en nog veel gemopper maar nu hoor ik toch echt dat over de gemeente weer met respect wordt gesproken.”

Boordcomputer Taxi

Behalve de Belastingdienst is ook de ICT vertegenwoordigd. Leon van Lier van Euphoria Cabman heeft voor taxi’s van de op een na grootste TTO alvast een zogenaamde Track &Trace ingebouwd. Deze houdt precies bij waar de taxi rijdt. Juli volgend jaar is de Boordcomputer Taxi verplicht.

De Cabman BCT is ongeveer even groot als een mobiele telefoon. Met openstaand portier vanachter het stuur van een AMS Taxi geeft Van Lier een demonstratie. Op het dashboard ingesnoerd met een klittenbandje staat het kleinood. “Kijk, het begint te werken zodra de chauffeurspas er aan de zijkant ingaat.”

Historische ritdata

“Die rittenstaat was altijd een enorme papierwinkel voor taxichauffeurs. De Cabman BCT registreert waar de rit vertrekt en eindigt,” vertelt Van Lier. “Alles kan nu worden geïntegreerd. Toewijzing van ritten, taximeter en pinbetaling. Via internet kan de Gemeente Amsterdam historische ritdata opvragen.”

Wie niet kon kijken op het feestje van B&W en TTO was Tarik Kurucugin. Die moest in zijn reflectiehesje aldoor taxichauffeurs van standplaats CS vandaan dirigeren. “Ja, sinds vanochtend zeven uur ben ik strenger. Drie keer onnodig voor de standplaats, betekent een week uitschrijving. De kentekens geef ik meteen door!”

Arne Biesma

TTO, Taxi Electric, Amsterdam, Centraal Station

Auteur: Redactie

2 reacties op “Burgemeester, wethouder en TTO’s A’dam vieren frisse start”

Taxionderneming Max|02.06.13|09:24

Het is mooie allemaal met TTO ’s en gemeente zijn echt blij.

Maar of die goede taxichauffeurs ook blij ??
Antwoord : Nee

Zowel gemeente als TTO denken alleen aan hun voordeel en hoge straffen aan taxichauffeurs,

Taxichauffeur heeft nu bijna geen rechten meer alleen plichten, de klant zelf schrikt van deze taxi reglement met onnodig schoringen en fors geldboetes . dus totaal onzin

Taxionderneming Max|02.06.13|09:25

Bij de standplaats CS staan er zogenaamde 2 taxihost en 2 handhaving en 3 TTO servicesteam totaal 7 en soms 2 agenten en camara beelden. Hebben we hier now over taxichauffeur of terrorist !

Gemeente vindt het eerlijk dat CS standplaats eerlijk toegankelijk voor iedereen,

Waarom bij de RAI en westergasfabriek alleen nog voor TCA toegankelijk ?

Mvg,
Youssef