taximeter, tarief

Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi

KNV Taxi en Connexxion Taxi Services hebben er bij het ministerie van Infrastructuur voor gepleit om de maximumtarieven in de straattaxi af te schaffen. “Bij de evaluatie zal de eventuele afschaffing van de maximumtarieven betrokken worden”, meldt staatssecretaris Wilma Mansveld bij de bekendmaking van de nieuwe wettelijke maximumtarieven. Die zijn voor 2014 verhoogd met 2,09%, dat is de samengestelde OV-index voor 2014.

Het tarief voor een personenauto mag dit jaar maximaal bedragen: € 2,89 voorrijkosten  (+6 cent), € 2,12 per kilometer (+4 cent) en € 0,35 per minuut (+1 cent). Voor een taxibus mag € 5,87 voorrijkosten (+12 cent), € 2,67 per kilometer (+5 cent) en € 0,40 per minuut (+1 cent) gerekend worden. De tarieven gelden voor al het taxivervoer, tenzij vooraf met de consument een ander bedrag is overeengekomen.

Tarieven

Maar de taxibranche wil eigenlijk van de maximumtarieven af. De evaluatie hiervan zal binnen enkele jaren gebeuren. “Het is niet meer van deze tijd dat de overheid de tarieven van zelfstandig ondernemers voorschrijft”, licht Hubert Andela, secretaris KNV Taxi toe.

“Als de overheid de maximumtarieven afschaft, geeft dat bedrijven veel meer mogelijkheden zich te onderscheiden van de concurrentie met betrekking tot het tarief. Want nu is het maximumtarief vaak de richtprijs. Als dat afgeschaft wordt, zal de één misschien meer gaan rekenen, maar de ander minder. En de zichtbaarheid van de tarieven wordt veel groter als er meer verschil bestaat tussen bedrijven onderling.”

Indexering

De indexering van de taxitarieven vindt jaarlijks plaats. Die is in principe altijd gelijk aan de samengestelde OV-index. Dat is de index met de verwachte kostenstijgingen in het openbaar vervoer. Alleen de afgelopen twee jaar was de indexering hoger (NEA), omdat er rekening werd gehouden met de stijgende loonkosten in de CAO Taxivervoer. Overigens vindt de taxibranche dat NEA altijd toegepast zou moeten worden, want die berekend de kostenstijgingen voor de taxisector.

De Samengestelde OV-index bestaat uit een indicator voor de te verwachten loonkostenstijging, een schatting van de algemene prijsontwikkeling en een energie-index voor de ontwikkeling van de energiekosten van voertuigen.

Accijnsverhoging

De verwachte stijging van de loonkosten in de gehele OV-markt is 1,25%, stijging materiële consumptie 2,75% en dieselolie aan de pomp wordt 7,13% duurder (vooral door accijnsverhoging). Daaruit wordt de OV-index afgeleid: + 2,09%.

Taxibedrijven mogen meer rekenen dan het wettelijk maximumtarief. Die regel is verduidelijkt in de WP2000. Moest dat eerst alleen maar ‘kenbaar gemaakt worden’, nu moet er daadwerkelijk overeenstemming bestaan tussen de vervoerder en de consument over het tarief. Maar dan moet wel de taxameter ingeschakeld zijn en het metertarief danwel het vaste tarief tonen. En de vervoerder moet ook gewoon de verplichte printbon uitdraaien.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi”

Hudson Taxi|06.01.14|13:20

Overbodige regelgeving afschaffen waardoor de tarieven naar beneden kunnen heeft misschien de voorkeur boven afschaffen van het maximumtarief, om zodoende meer klanten en omzet te genereren.

John van der Horst|09.01.14|11:00

Maximumtarieven afschaffen? Lijkt mij geen goed idee. Nu al worden er woekerprijzen gevraagd voor kleine ritjes en op drukke tijden. Ik zie het echt somber in voor de consument als dit idee gestalte krijgt. Feit is: mensen MOETEN ergens naartoe en hebben vaak geen keus. Mijn tarieven liggen 15% onder het maximumtarief,maar dit heeft me nog geen concurrentievoordeel opgeleverd op het station. De gemiddelde klant weet niet eens dat de tarieven als een prijskaartje op elke taxi staan: GreenGo Taxi.

Marco Prickartz|09.01.14|12:42

@ Greengo taxi misschien een idee om je taxi te bestickeren met je tarieven, zodat de klant dit wél te weten komt?

Rodie Van der Steen|09.01.14|14:26

o de taxibranche pleit voor afschaffing ?
Waarom doet connexxion dr nog een schepje bovenop ? er wordt toch al voor hun gesproken namens hun belangenvereniging ?
En volgens Ir.Andela is het niet meer van deze tijd dat de overheid een zelfstandig ondernemer tarieven voorschrijft , ha deze heeft grote ambities hij wil dat de KNV alles gaat bepalen.

Xander Caverlé|09.01.14|14:34

Op zich wel leuk om die maximumtarieven af te schaffen, maar zoals hierboven vermeld wordt worden er dan simpelweg woekerbedragen gerekend voor kleine ritjes of onwetende toeristen. Tarief 1: “normaal” Tarief 2: “oplichterstarief”. Tevens mogen dan wel de meeste standplaatsen veranderd worden waar je als klant bijna verplicht bent om de voorste taxi te nemen.
Ik denk niet dat het de oplossing is om de prijzen los te laten op het moment dat er te weinig verdiend word(lees:teveel taxis zijn)

Hans de Koning|09.01.14|16:52

Vooral doen! Stapt er helemaal niemand meer in een taxi. Elke slechte ervaring in een willekeurige taxi schaadt de hele branche. Als er rattenvlees in de burgers van fastfoodketen A wordt aangetroffen, rennen mensen niet naar fastfoodketen B, maar naar supermarkt X! Zo ook met taxi’s: als iemand het vel over de oren wordt getrokken door firma (el) A gaat men niet naar firma (van der) B, maar pakt men de volgende keer de fiets. Verhogen/indexeren ok, vrijlaten is een slecht idee.

John van der Horst|09.01.14|19:09

@Marco Prickartz, Ik weet niet of je mijn website al eens hebt bekeken, maar aan 2 zijden van de taxi op elke deur met grote letters: de tarieven! Foto`s op website zijn inmiddels 2 jaar oud. Eigenlijk afgekeken van Amerikaanse taxi`s, alwaar het tarief ook groot op de deur te zien is. Omdat ik met magneetmatten werk, staat er inmiddels meer reclame bij.

Jan Geluk|11.01.14|07:23

Dit is te gek om over te praten, zelf de hoogte van tarieven bepalen.

Kom je op de air poort aan heeft iedereen een prijs afspraak gemaakt voor bv 3 euro de kilometer, dat is dan goed geregeld voor de taxi klanten.

Ton van Dalfsen|18.01.14|15:19

De taxibranch pleit hiervoor ? Wie dan ? KNV natuurlijk met de grote leden die daar aan de touwtjes trekken. @KNV luister en kijk eens een keer wat er speelt in de taxibranche en ga niet af van die mooie verhaaltjes van die grote leden bij jullie. Enne : Dhr Andela ? wat weet hij nou van taxi af , Nog nooit een taxibedrijf gerunt en weet iedereen te vertellen hoe het moet…. Tja als je door de grote leden luisterd naar wat zij willen en niet luisteren naar wat de kleine willen.

Ton van Dalfsen|18.01.14|15:26

Als je de tarieven los laat krijg je een grote veldslag. Wat nou juist de grote partijen willen. Weg met de zelstandigen en kleinere bedrijven. opzij opzij, maak plaats maak plaats. want de grote jongens die lid bij KNV zijn willen alles.

Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi | TaxiPro
taximeter, tarief

Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi

KNV Taxi en Connexxion Taxi Services hebben er bij het ministerie van Infrastructuur voor gepleit om de maximumtarieven in de straattaxi af te schaffen. “Bij de evaluatie zal de eventuele afschaffing van de maximumtarieven betrokken worden”, meldt staatssecretaris Wilma Mansveld bij de bekendmaking van de nieuwe wettelijke maximumtarieven. Die zijn voor 2014 verhoogd met 2,09%, dat is de samengestelde OV-index voor 2014.

Het tarief voor een personenauto mag dit jaar maximaal bedragen: € 2,89 voorrijkosten  (+6 cent), € 2,12 per kilometer (+4 cent) en € 0,35 per minuut (+1 cent). Voor een taxibus mag € 5,87 voorrijkosten (+12 cent), € 2,67 per kilometer (+5 cent) en € 0,40 per minuut (+1 cent) gerekend worden. De tarieven gelden voor al het taxivervoer, tenzij vooraf met de consument een ander bedrag is overeengekomen.

Tarieven

Maar de taxibranche wil eigenlijk van de maximumtarieven af. De evaluatie hiervan zal binnen enkele jaren gebeuren. “Het is niet meer van deze tijd dat de overheid de tarieven van zelfstandig ondernemers voorschrijft”, licht Hubert Andela, secretaris KNV Taxi toe.

“Als de overheid de maximumtarieven afschaft, geeft dat bedrijven veel meer mogelijkheden zich te onderscheiden van de concurrentie met betrekking tot het tarief. Want nu is het maximumtarief vaak de richtprijs. Als dat afgeschaft wordt, zal de één misschien meer gaan rekenen, maar de ander minder. En de zichtbaarheid van de tarieven wordt veel groter als er meer verschil bestaat tussen bedrijven onderling.”

Indexering

De indexering van de taxitarieven vindt jaarlijks plaats. Die is in principe altijd gelijk aan de samengestelde OV-index. Dat is de index met de verwachte kostenstijgingen in het openbaar vervoer. Alleen de afgelopen twee jaar was de indexering hoger (NEA), omdat er rekening werd gehouden met de stijgende loonkosten in de CAO Taxivervoer. Overigens vindt de taxibranche dat NEA altijd toegepast zou moeten worden, want die berekend de kostenstijgingen voor de taxisector.

De Samengestelde OV-index bestaat uit een indicator voor de te verwachten loonkostenstijging, een schatting van de algemene prijsontwikkeling en een energie-index voor de ontwikkeling van de energiekosten van voertuigen.

Accijnsverhoging

De verwachte stijging van de loonkosten in de gehele OV-markt is 1,25%, stijging materiële consumptie 2,75% en dieselolie aan de pomp wordt 7,13% duurder (vooral door accijnsverhoging). Daaruit wordt de OV-index afgeleid: + 2,09%.

Taxibedrijven mogen meer rekenen dan het wettelijk maximumtarief. Die regel is verduidelijkt in de WP2000. Moest dat eerst alleen maar ‘kenbaar gemaakt worden’, nu moet er daadwerkelijk overeenstemming bestaan tussen de vervoerder en de consument over het tarief. Maar dan moet wel de taxameter ingeschakeld zijn en het metertarief danwel het vaste tarief tonen. En de vervoerder moet ook gewoon de verplichte printbon uitdraaien.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Taxibranche pleit voor afschaffing maximumtarieven straattaxi”

Hudson Taxi|06.01.14|13:20

Overbodige regelgeving afschaffen waardoor de tarieven naar beneden kunnen heeft misschien de voorkeur boven afschaffen van het maximumtarief, om zodoende meer klanten en omzet te genereren.

John van der Horst|09.01.14|11:00

Maximumtarieven afschaffen? Lijkt mij geen goed idee. Nu al worden er woekerprijzen gevraagd voor kleine ritjes en op drukke tijden. Ik zie het echt somber in voor de consument als dit idee gestalte krijgt. Feit is: mensen MOETEN ergens naartoe en hebben vaak geen keus. Mijn tarieven liggen 15% onder het maximumtarief,maar dit heeft me nog geen concurrentievoordeel opgeleverd op het station. De gemiddelde klant weet niet eens dat de tarieven als een prijskaartje op elke taxi staan: GreenGo Taxi.

Marco Prickartz|09.01.14|12:42

@ Greengo taxi misschien een idee om je taxi te bestickeren met je tarieven, zodat de klant dit wél te weten komt?

Rodie Van der Steen|09.01.14|14:26

o de taxibranche pleit voor afschaffing ?
Waarom doet connexxion dr nog een schepje bovenop ? er wordt toch al voor hun gesproken namens hun belangenvereniging ?
En volgens Ir.Andela is het niet meer van deze tijd dat de overheid een zelfstandig ondernemer tarieven voorschrijft , ha deze heeft grote ambities hij wil dat de KNV alles gaat bepalen.

Xander Caverlé|09.01.14|14:34

Op zich wel leuk om die maximumtarieven af te schaffen, maar zoals hierboven vermeld wordt worden er dan simpelweg woekerbedragen gerekend voor kleine ritjes of onwetende toeristen. Tarief 1: “normaal” Tarief 2: “oplichterstarief”. Tevens mogen dan wel de meeste standplaatsen veranderd worden waar je als klant bijna verplicht bent om de voorste taxi te nemen.
Ik denk niet dat het de oplossing is om de prijzen los te laten op het moment dat er te weinig verdiend word(lees:teveel taxis zijn)

Hans de Koning|09.01.14|16:52

Vooral doen! Stapt er helemaal niemand meer in een taxi. Elke slechte ervaring in een willekeurige taxi schaadt de hele branche. Als er rattenvlees in de burgers van fastfoodketen A wordt aangetroffen, rennen mensen niet naar fastfoodketen B, maar naar supermarkt X! Zo ook met taxi’s: als iemand het vel over de oren wordt getrokken door firma (el) A gaat men niet naar firma (van der) B, maar pakt men de volgende keer de fiets. Verhogen/indexeren ok, vrijlaten is een slecht idee.

John van der Horst|09.01.14|19:09

@Marco Prickartz, Ik weet niet of je mijn website al eens hebt bekeken, maar aan 2 zijden van de taxi op elke deur met grote letters: de tarieven! Foto`s op website zijn inmiddels 2 jaar oud. Eigenlijk afgekeken van Amerikaanse taxi`s, alwaar het tarief ook groot op de deur te zien is. Omdat ik met magneetmatten werk, staat er inmiddels meer reclame bij.

Jan Geluk|11.01.14|07:23

Dit is te gek om over te praten, zelf de hoogte van tarieven bepalen.

Kom je op de air poort aan heeft iedereen een prijs afspraak gemaakt voor bv 3 euro de kilometer, dat is dan goed geregeld voor de taxi klanten.

Ton van Dalfsen|18.01.14|15:19

De taxibranch pleit hiervoor ? Wie dan ? KNV natuurlijk met de grote leden die daar aan de touwtjes trekken. @KNV luister en kijk eens een keer wat er speelt in de taxibranche en ga niet af van die mooie verhaaltjes van die grote leden bij jullie. Enne : Dhr Andela ? wat weet hij nou van taxi af , Nog nooit een taxibedrijf gerunt en weet iedereen te vertellen hoe het moet…. Tja als je door de grote leden luisterd naar wat zij willen en niet luisteren naar wat de kleine willen.

Ton van Dalfsen|18.01.14|15:26

Als je de tarieven los laat krijg je een grote veldslag. Wat nou juist de grote partijen willen. Weg met de zelstandigen en kleinere bedrijven. opzij opzij, maak plaats maak plaats. want de grote jongens die lid bij KNV zijn willen alles.