ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

Onderzoek ILT naar UberPop gestart, Amsterdam beraadt zich

De Inspectie Leefomgeving en Transport is een onderzoek gestart naar Uber en haar particuliere UberPop-chauffeurs. “Doel van het onderzoek is te kijken hoe we Uber en haar snorders kunnen aanpakken”, zegt ILT-woordvoerster Elif Bagci. “Dit doen we samen met het Openbaar Ministerie in Amsterdam.” De gemeente Amsterdam laat weten voorlopig niet met Stadstoezicht op te treden tegen de nieuwe dienst met particuliere chauffeurs.

De ILT kan nog niet zeggen wanneer de dienst met resultaten komt. Bagci: “Het proces-verbaal kan resultaat zijn van dit onderzoek. Naast mogelijk strafrechtelijk optreden maakt ook het bestuursrechtelijk optreden een onderdeel uit van het onderzoek.”

Gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam bemoeit zich voorlopig nog niet actief met de aanpak.”Handhaving ligt bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De dienst Stadstoezicht richt zich alleen op gemeentelijke regels en zal niet optreden tegen UberPop”, laat de woordvoerster van de gemeente Amsterdam weten. “Wij bekijken nu wat deze ontwikkeling precies betekent voor de Amsterdamse taximarkt en onze inspanningen die beter te maken.”

Het college van B en W zal binnenkort haar standpunt bekendmaken als de schriftelijke vragen van D66-gemeenteraadslid Vroege beantwoord worden, kondigt de gemeente aan. Die wil onder meer weten wat het college vindt van de nieuwe dienst, in hoeverre het hier om snorders gaat, wat gesprekken tussen de gemeente en Uber opgeleverd hebben en of er inderdaad tot het najaar niet opgetreden gaat worden.

TTO’s

De passieve houding van de gemeente Amsterdam is overigens niet in goede aarde gevallen bij de TTO’s. Want die worden dagelijks aan strenge controles worden onderworpen en ontvangen geregeld boetes van de BOA’s van de gemeente Amsterdam.

“Waar taxichauffeurs en -ondernemers sinds 2011 bakken met geld moesten investeren om ook maar in Amsterdam een boterham te verdienen, lukt Uberpop om illegaal voor de helft van de prijs zonder vereiste vergunningen taxidienst aan te bieden in Amsterdam. Dat is puur concurrentie-vervalsing dat gedoogd wordt door de overheid”, vindt Mekki Aulad Ahmed, directeur van de TTO Taxicentrale4U. Ook Richard van der Veen van de TCA en Bas Vos van het APK lieten eerder al weten van de overheid een strenge aanpak te verwachten.

Verbod

Ahmed pleit voor een verbod op het hele Uber-oncept in Nederland, zoals ook andere Europese landen hebben gedaan. “Wij zijn gestart met een petitie. De handtekeningen zullen wij aan onze burgemeester Van der Laan overhandigen om op kort termijn te ondernemen naar deze illegale praktijken”, vertelt hij.

Diverse taxichauffeurs denken erover om actie te gaan voeren. Maar de TTO-directeur is geen voorstander van wilde acties. “Wij hebben als vertegenwoordigers van de Amsterdams TTO’s samen een duidelijke en heldere standpunt ingenomen en bewandelen het politieke pad om onze rechten op te eisen. We willen dat burgemeester Van der Laan deze illegale snorder in Amsterdam verbiedt.”

Aanpak door ILT

Hij heeft sterke twijfels bij een succesvolle aanpak door de ILT. “Zoals we allemaal weten is het heel moeilijk om UberPop zorgvuldig aan te pakken. Dat komt door de moeilijke bewijsvoering, zoals we al jaren met andere kleinere snorders hebben ondervonden. Wel worden de Amsterdamse taxi’s nog dagelijks aan grote controles onderworpen en ondervinden dagelijks last hiermee omdat zij wel herkenbaar zijn in de straten van Amsterdam.”

Ahmed is geen voorstander van opnieuw grote veranderingen in de Amsterdamse TTO-regels. “Het opnieuw omgooien van een nieuw taxiwet die na de eerste jaar evaluatie positief is bevonden staan wij niet op te wachten”, vertelt hij. “Maar wat is het nut van de TTO als iedereen taxi kan spelen zonder aan die regels te voldoen? Terwijl wij continu het risico op controles en boetes van de gemeente lopen.”

Juridische stappen

Een aantal TTO’s heeft een advocaat in de arm genomen om te kijken of ze juridische stappen kunnen ondernemen tegen UberPop. En dat kan best wel eens kans van slagen hebben,verwacht advocaat Thomas van Vugt van AMS Advocaten

“De dienst UberPop is waarschijnlijk onrechtmatig tegen Amsterdamse taxichauffeurs. Want er worden diensten aangeboden die door snorders worden gebruikt. Snorders overtreden de Wet Personenvervoer. Door dit te faciliteren en daarvan te profiteren begaat UberPop waarschijnlijk een onrechtmatige daad tegen de taxichauffeurs die zich wel aan de wet houden. Taxichauffeurs hebben in een kort geding dan ook goede kans van slagen.”

Vergunningen

“De taxibranche is streng gereguleerd. Chauffeurs moeten verschillende diploma’s en vergunningen hebben voordat zij aan de slag mogen. Door te faciliteren dat particulieren zonder die vereiste diploma’s en vergunningen, dus als snorders, als taxi hun diensten verlenen, handelen niet alleen de snorders in strijd met de wet. Maar waarschijnlijk ook Uber”, vindt Van Vugt.

Overigens denkt brancheorganisatie KNV Taxi dat de lancering van UberPop vooral een noodgreep is van Uber. “Het principe van een taxi-bestel app is niet nieuw en al door veel andere partijen geprobeerd. Dat het Uber allemaal erg tegenvalt in Nederland is denk ik de reden dat ze nu met UberPop komen, de dienst voor snorders”, licht secretaris Huber Andela toe.

Bart Pals

Lees ook: Wat kan de taxibranche leren van UberPop? TaxiPop!

Discussiëren met experts over Taxi Apps? Kom naar de Nationale Taxidag op 18 september. Registreer via: www.taxipro.nl/taxidag-2014/registratie/

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Onderzoek ILT naar UberPop gestart, Amsterdam beraadt zich”

Rodney Barten|06.08.14|13:36

En waarom kan een rechter niet gewoon de App verbieden? Uber speelt een slim spelletje om de naamsbekendheid te vergroten, gratis media aandacht om een App die al in vele steden verboden is.

Marco Mens|07.08.14|16:16

Legt hier o.a. de gemeente Amsterdam niet een BOM onder hun eigen TTO verplichting. Als niet Amsterdams Taxibedrijf cq niet aangesloten bij een Amsterdamse TTO Centrale. Wel voorzien van de juiste taxivergunningen, BTC, chauffeurskaart, belastingbetalende onderneming. Worden wij geweerd van de Amsterdamse straattaximarkt.Met eveneens enorme sancties! Echter tegen de door UBER bedachtte constructie houdt de Gemeente Amsterdam een passieve houding in???? Raar? Vreemd? Absurt? Denk er het uwe van!!

Ton van Dalfsen|08.08.14|12:51

@Marco, Zeker vreemd maar denk dat hier meer achter steekt dan dat wij weten. Ook het ILT doet alleen maar onderzoek en naar het lijkt meer niet. Maar in Brussel hebben ze het meteen aangepakt. heel erg vreemd. Ieder taxibedrijf van buiten Amsterdam wordt geweerd als je niet bij een Amsterdams TTO bent aangesloten , Maar zij mogen alles buiten Amsterdam. Op elk landelijke taxistandplaats staan zolang daar geen geldende TTO van kracht is. Het ILT kan wel de legale taxi’s controleren.

Martin van den Bosch|09.08.14|14:51

Een App kun je niet verbieden. Uiteindelijk maken ook andere taxicentrales gebruik van een App, denk aan TCA en UGO. Op zich is het concept van Uber niet verkeerd, mits zij zich houden aan de afspraken. Ik was ook Uber chauffeur naast mijn gewone werk. Toen ik inschreef werd er gezegd: “uitsluitend limousine vervoer op afroep tegen hogere prijzen voor zakenlui die zich hebben aangemeld bij Uber en waarvan de gegevens (creditcard) bekend zijn”. Dus geen gewone auto’s maar luxe vervoer.

Léon van Rijt|10.08.14|12:59

Rijksoverheid en lokale overheden moeten de nieuwe taxiwetgeving handhaven en vooral consequent naleven. Dat het nu meer inzet kost hebben zij aan zichzelf te wijten door de regelgeving van toepassing te verklaren.

De taxi-ondernemers en taxi-chauffeurs vragen er niet om.
Dus wat niet aan de nieuwe regelgeving voldoet hard aanpakken, ongeacht wie het ook mag zijn en wat er aan kapitaal erachter zit.

Marion van Dijk|10.08.14|14:59

Ik hoop dat advocaat Thomas van Vugt van AMS Advocaten in dat korte geding gelijk zal krijgen en mocht dit niet zo zijn dan kan hij voor alle chauffeurs in Nederland de investeringen die zijn gedaan van de printers, bct’s etc. terug eisen want dit waren dan onnodige investeringen ook kunnen dan de mensen die hierdoor failliet zijn gegaan een schadeclaim neerleggen bij het rijk. Vervolgens sluiten we ons allen aan bij uberpop. Geen regels meer heerlijk. of zie vervolg

Marion van Dijk|10.08.14|15:03

mogelijkheid twee: met de bct ritten rijden voor de normale prijs(uberpop mag dat ook voor een euro de km dus jullie ook en zij hebben geen kosten) en alles invoeren met een goede korting. Zo verdienen jullie je bct in no time terug. Geloof dat jullie nu genoeg opgelicht zijn door het rijk. WENS JULLIE VEEL SUCCES EN TOON NU EENS BALLEN DAT IS DE ENIGE WEG.

Paul Dijkhuizen|11.08.14|14:11

‘Als alle Amsterdamse taxichauffeurs nu verplicht worden om in een TTO te gaan, dan kunnen wij als gemeente daar een hoop geld aan verdienen, we zeggen gewoon dat we dat geld gebruiken om de taximarkt goed in stand te kunnen houden, hoewel dat eigenlijk gewoon een onderdeel is van het besturen van een stad.’ ‘En als dat geld dan binnen is?’ ‘Dan doen we gewoon wat we altijd doen, zeggen dat we ons beraden, onderzoek doen enzo…’ ‘Oh, niks dus?’ ‘Juist!’

Pierre van Aert|12.08.14|12:41

Hoe lang zou het ILT al bestaan ?
Dat ze nu nog niet weten hoe dat ze snorders aan moeten pakken zeg.

Ger Jonker|17.08.14|17:52

absoluut onaanvaardbaar uber die de wet overtreet zeg lamzakken ilt ed treedt eens hard op of hebben jullie het lef niet?
wij als taxi chauffeurs weldelijk hoor wordt weer een taxi oorlog en!!! veroorzaakt door een lakse overheid wd lees well done gezachthebbers??

Duco Douwstra|03.09.14|14:48

Nog niet 1 Uberpop of Uber zelf aangepakt. Dus vrijheid blijheid, waar zou een taxichauffeur dan nog aan moeten voldoen? alles is toegestaan.
Uberpop in Duitsland verboden lees de Telegraaf https://docs.google.com/document/d/1nZLFknycklTXUcxSu0l2FaI8or5jnm_gW3U6-ozuarY/edit?usp=sharing