taximeter, tarief

‘Kans op afschaffing overbodige taxiregels bij evaluatie taxiwet’

De evaluatie van de Taxiwet dit najaar biedt de taxibranche een mooie kans om van allerlei nutteloze en overbodige regels af te komen, zoals jaarlijkse taxameter-keuring, de wettelijke maximumtarieven, de verplichte printbon, het voeren van vergunningsbewijzen in de taxi terwijl alles digitaal in de BCT zit, noem maar op. Dat meldt KNV Taxi naar aanleiding van het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer vorige week.

Mansveld zegde tijdens het overleg toe naar al deze huidige regels te kijken en zo nieuwe diensten als de legale versies van Uber (Black en Lux) mogelijk te maken. Die taxivarianten van Uber zijn al mogelijk, op een paar kleine dingen na volgen zij namelijk de taxiwet al gewoon. Uber als organisatie van Black en Lux wordt helemaal niet gehinderd door taxiwet.

Taxiwet

De staatssecretaris benadrukte nogmaals aan de Tweede Kamer dat UberPop illegaal is en de ILT blijft handhaven, omdat deze chauffeurs niet aan de taxiwet voldoen (geen vergunning, geen chauffeurskaart, geen BCT, etc).

De staatssecretaris is net als andere partijen, zoals haar eigen PvdA, zeer kritisch op UberPop. Want het gaat over de rug van de chauffeurs die er voor rijden: die krijgen een boete en het risico op een strafblad. Ook werd er gesproken over het draadloos updaten van de verplichte BCT. Het is nog niet bekend per wanneer dat mogelijk is. Maar KNV vindt dat het ministerie flinke haast moet maken.

BCT draadloos updaten

“Draadloos updaten van BCT-software moet eigenlijk per direct worden toegestaan. Het kan technisch gezien al lang veilig door de lucht. Maar alleen vanwege ouderwetse regelgeving moeten 30.000 voertuigen steeds naar werkplaatsen. Dat kost de bedrijfstak per update een slordige 2,5 miljoen euro, als je uitgaat van een frequentie van updates van nu nog gemiddeld één keer per maand”, meldt de branchevereniging.

“KNV weet dat een regeling om draadloos te mogen updaten bij IenM in de maak is en waardeert dat. Maar het is maatschappelijk gezien zinloos om in de periode tot aan de datum van publicatie 2,5 miljoen euro per maand in de sloot te kieperen. We hopen dat er over een paar weken meer duidelijkheid komt.”

Kiwa

Tijdens het overleg in de Tweede Kamer bracht het CDA opnieuw de positie van Kiwa ter sprake. “We zijn blij dat zij opnieuw over het monopolie van Kiwa beginnen, gelet op alle kosten die het voor ondernemers en chauffeurs met zich meebrengt”, zegt Jantine Vochteloo van KNV Taxi.

“BCT-producten zijn allemaal twee keer zo duur als een beveiligd paspoort. Terwijl de Kiwa-producten soms ook ouderwets zijn. Zo zijn taxi-ondernemers veel kwijt voor relatief eenvoudige dingen: denk aan vernieuwen van vergunningsbewijzen die in de voertuigen moet zitten a 55 euro per stuk. Bij een verhuizing, als je honderden voertuigen hebt, kun je wel uitrekenen wat je kwijt bent. Terwijl de benodigde info digitaal allemaal al voor handen is.”

TTO-wetgeving

Verder werd er alvast kort ingegaan op de TTO-wetgeving in de grote steden, die ook wordt meegenomen in de evaluatie van de taxiwet. “De invoering van de nieuwe taxiwet in de grote steden werpt vruchten af”, vindt KNV Taxi. “Het beleid van Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) die herkenbaar zijn voor reizigers, heeft effect. Het is een goed moment om de maximumtaxitarieven los te laten. Laat de reiziger maar het verschil ontdekken tussen redelijk geprijsde merken en TTO’s met te hoge prijzen.”

Ook is de brancheveraniging erg blij met de komst van nieuwe rij- en rusttijden voor taxichauffeurs. Ze zijn begrijpelijk en redelijk, vindt KNV. De nieuwe regeling ligt nu nog voor advies bij de Raad van State en zal binnenkort worden gepubliceeerd.

Bestel-apps

“Wel moeten gemeenten worden gestimuleerd om na te denken over de situatie die ontstaat als bestel-apps meer en meer gebruikt gaan worden voor het ‘opstappen op straat’. Denk bijvoorbeeld aan een ArenA die leegloopt en duizenden bezoekers hebben via hun bestel-app een taxi besteld”, lichtt KNV toe. Ook pleit de vereniging ervoor dat gemeenten taxistandplaatsen zo inrichten dat niet alleen de voorste taxi kan wegrijden, om zo keuzevrijheid aan de klant te bieden.

Vochteloo: “De evaluatie van de nieuwe taxiwet loopt. Daarin zal ook terugkomen in hoeverre taxiwet voldoende robuust is gelet op de veranderingen om ons heen. En dat biedt zeker mogelijkheden voor de taxibranche om van allerlei overbodige regels af te komen. Daar gaan we ons hard voor maken.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “‘Kans op afschaffing overbodige taxiregels bij evaluatie taxiwet’”

.|22.10.14|11:55

Mij benieuwen. Kan de bonverplichting ook meteen weg.

Iphone als meter?

Rodney Barten|22.10.14|12:16

Zal mij ook benieuwen wat er allemaal van terecht komt, we wachten af.

.|22.10.14|21:02

Ik betwijfel of er nog gehandhaafd wordt op pop. Ze rijden nog steeds. Gaat mij niet lukken om de wet 4 maanden te overtreden.

Hans de Koning|23.10.14|10:16

https://www.youtube.com/watch?v=XT8Kv7Et0OI is de link die eerder bedoeld werd.

Taxibelangen Nederland|23.10.14|10:18

Gino hier is de link http://www.youtube.com/watch?v=XT8Kv7Et0OI STN heeft ook geregeld overleg met de politiek over de evaluatie van de taxiwet.Wel slim dat de RDW het online updaten verbied,waardoor er maandelijks € 50,– per voertuig weer terugkomt naar de overheid van de verstrekte subsidie.Maar we worden niet boos en we kunnen ook geen vuist maken,omdat we niet massaal aangesloten zijn bij het KNV of STN als we gewoon zouden durven zeggen dat pikken we niet en een beetje brutaal

Taxibelangen Nederland|23.10.14|10:42

zijn zoals Uber.Ik begrijp het niet,vooral de grote bedrijven,die alles al op en top registreerden en nu naast hun reeds bestaande en goedwerkende online systemen,die wel draadloos zonder RDW ge-update mogen worden,haperende BCT’s hebben ingebouwd.Zij zeggen,we hebben er niks aan maar ja het moet!!Maar er staat nergens dat ze het ook moeten doen,dus doe de update 1 keer per jaar of helemaal niet gewoon de BCT als dummy er naast.En alleen om de rijtijden? de fiscus eist geen onbetrouwbare BCT

Tjerk Vinckx|23.10.14|11:48

Al die angsthazen kunnen achteraf zeggen: Ich habe es nicht gewusst !!

Rodney Barten|23.10.14|12:08

Ik heb mijn BCT nu een half jaar erin zitten, ik heb nog geen enkele update gedaan, ik krijg van Taxitronic ook geen berichten daarover? Vooralsnog werkt dat ding prima op af en toe een storinkje na…

Taxibelangen Nederland|23.10.14|13:54

Beste Rodney, blij om te horen dat jij weinig storingen hebt. En als je nog helemaal niks had dan is het soms een vooruitgang.Maar veel bedrijven hebben dat al 15 jaar en voor die bedrijven is het een enorme achteruitgang.En moet jij de data niet tegen betaling decoderen en wat zijn de maandelijkse extra lasten, incl. verhelpen van storingen? er zijn natuurlijk heel veel mensen digibeet of niet technische. https://docs.google.com/document/d/1AOfBHytueTl8kbfbcFR4z8RtGbuqDY8-KT5pRgsaQG0/edit#

Rodney Barten|23.10.14|14:24

Duco, ik heb geen abo afgesloten om te decoderen, dat is niet verplicht. Het interesseert me niet wat de BCT allemaal opslaat. Ter controle print ik wel altijd een einde dienst bon uit om te kijken of alles goed is gegaan..daarnaast houd ik nog de werkmap bij voor het overzicht van de rijtijden..mijn omzet houd ik bij in excell en dat is afdoende voor de belastingdienst (al jaren) Ik gebruik overgins geen taximeter omdat ik uitsluitend Schipholvervoer rij, vaste prijs berekening via mijn website

Ton ter Haar|23.10.14|16:52

Beste Rodney, de website daar zegt de Ilent juist over dat dit geen contractwerk i,s en dat de meter altijd moet meelopen. later zou je dan kortingen moeten invoeren via je BCT. Ik rijd zelf ook mijn meeste werk via een website, vandaar.
Ik heb de Ilent nu gevraagd wat dan het verschil is tussen uber en een website, wat betreft de definitie van contract vervoer. Ik doe zelf de vaste prijs al vast in mijn spiegelmeter, zou je toch zeggen dat dit goed is.

Cor van Bentum|23.10.14|16:58

Elke verandering in de taxiregels van de overheid zijn tot op heden allemaal in ons nadeel geweest.
Ik hou daarom mijn hart vast wat de evaluatie ons weer aan gaat doen.

Rodney Barten|23.10.14|17:11

@ Ton: Ik ben verschillende keren aangehouden en de ene inspecteur zegt dat je wel de meter aan moet zetten en de andere niet…ik ben nog nooit bekeurd…tis zo onzinnig. Ik rij nu met mijn BCT op contractvervoer modus, ben nog niet aangehouden…ben wel benieuwd wat ze daar van gaan zeggen. Ps, je vaste prijs in je meter zetten mag ook niet, die discussie heb ik ook al eens gevoerd met een inspecteur.

Ton ter Haar|23.10.14|17:19

@Rodney Dat bedoel ik, en hoewel uber mij aan mn reet kan roesten, is wat hun doen wel meteen gekwalificeerd als contractwerk.Dus ik wil gewoon weten waar hun het verschil zien in behandeling. Zelfs een inspecteur van Ilent als klant naar Schiphol gehad, die vond vaste prijs zonder meter geweldig, twee weken later aangehouden op Schiphol en die inspecteur vond het weer niet goed. Ik zeg je collega vond het geweldig, en wie was dat dan ….afijn bellen met elkaar en hun ruzie onderling.

Taxi Volendam|24.10.14|11:46

‘Kans op afschaffing overbodige taxiregels bij evaluatie taxiwet’
Weten we de doelstellingen van de BCT nog wel?
Geen enkele bct doelstelling is of wordt waargemaakt, in tegendeel zelfs.
I.L.T. kan ook niks met het BCT gedrocht, ook gezien de discussie. Meter aan/uit??? Het gaat er om dat juiste gegevens opgeslagen worden, waar iemand iets mee kan. Zolang de bct daar niet geschikt voor is kan iedereen hem missen als kiespijn. Geld, ergernis en tijdverkwisting , meer is de BCT niet.

Rex Urban|25.10.14|10:46

Prof. Smalhout. in de telegraaf vanmorgen : De tirannie van zinloze regels.
De mateloze regelzucht in ons land met de daaarbij horende bekeuringen straffen en boetes. Misschien onnozel van mij te hopen dat Jenny Thunnissen
dit leest en zij zich er ook maar iets van aantrekt. Het sterkt mij wel in de hoop dat de rechter het verplicht gebruik van de BCT uitstelt dan wel de ondeugdelijke bct afblaast.

Gino de Vries|27.10.14|14:53

Nog niet eerder heb ik van de politiek zulke “daadkrachtige” taal gehoord over de evaluatie en de mogelijke afschaffing van “overbodige en nutteloze” regelgeving (die deze incompetente prutsers dus zelf hebben bedacht) als sinds UBER/Google met hun miljoentjes in de poep lopen te roeren, zou het één misschien met het ander te maken kunnen hebben of kunnen wij rustig vertrouwen op de integriteit ( hahahahahahaha pfff) van onze politici??!

Duco Douwstra|12.11.14|11:16

Een willekeurige BCT ervaring:Er zijn grote problemen bij taxitronic. Mijn bct is opgestuurd,omdat deze steeds vastliep.Toen ik de bct terugkreeg na bijna 4 weken, heb ik er 2 dagen mee gewerkt. De 3e dag deed de bct niks meer!! Mijn vrijdagavond en zaterdag avond zijn hierdoor helemaal verpest omdat het al 19:00 s avonds was op vrijdag. Moest ik tot maandag wachten.De taximeter is gekoppeld aan de bct, als de bct het niet doet,doet je taximeter het ook niet,en kun je dus niet werken!!

Duco Douwstra|12.11.14|11:23

Ik ben maandag weer naar de inbouwstation geweest en deze zeiden dat ze de bct weer zouden opsturen, ook begreep ik uit zijn verhaal dat er echt veel problemen zijn met bct van Taxitronic.Dat de klantenservice van Taxitronic zeer slecht is,had ik al vaak gehoord maar weet het nu ook uit eigen ervaring!Iedere keer vanuit Utrecht naar Amsterdam rijden,omdat je niet zelf los kan koppelen.

Ton ter Haar|20.11.14|17:00

Degene die taxivervoer verricht moet in principe een taxameter
gebruiken. En mag voor dat vervoer geen hoger bedrag in rekening brengen
dan het maximumtarief. De enige uitzondering hierop is vervoer zoals is
omschreven in artikel 81 lid 2 van de Wet personenvervoer 2000 en
artikel 78 lid 3 van het Besluit personenvervoer 2000
(‘contractvervoer’).

Ton ter Haar|20.11.14|17:00

Of de vervoervraag van de klant en het aanbod van
de vervoerder met de Uber-app bij elkaar zijn gekomen, of via de TCA, of
zonder hulp van een intermediair, is hierbij niet van belang. Een
overeenkomst tussen Uber en een klant is niet de overeenkomst zoals
bedoeld in de hiervoor geciteerde bepalingen.

Ton ter Haar|20.11.14|17:01

Er bestaat geen specifieke
uitzondering voor vervoerders die bij Uber zijn aangesloten.
Als Anne van Vliet inderdaad heeft gezegd dat “Uber omdat zij niet de
eigenlijke vervoerder zijn, hogere tarieven mogen berekenen dan het
maximum, en chauffeurs ook hun meter niet hoeven aan te zetten”, dan is
dat nogal ongelukkig, want dat klopt niet.

Ton ter Haar|20.11.14|17:15

Aldus Ilent

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.