Uber, Travis Kalanick, founder, oprichter

Uber-CEO Kalanick vroeg gesprek aan met premier Rutte

De CEO en mede-oprichter van Uber, Travis Kalanick, heeft een half jaar geleden tevergeefs geprobeerd een afspraak te krijgen met minister-president Mark Rutte. De premier wilde geen tijd vrijmaken voor de CEO van het miljardenbedrijf. Ook minister Kamp wees het verzoek af. Een gesprek op ambtelijk niveau werd vervolgens weer afgewezen door Kalanick. Verder probeerde Uber Nederland actief het ministerie van Infrastructuur en Milieu te beïnvloeden bij de beantwoording van Kamervragen over Uber. Dat meldt RTL Z op basis van interne emails tussen de ministeries van Economische zaken, Infrastructuur en Milieu en Uber Nederland die in handen van de zender zijn.

Eind september kreeg de premier bericht van Uber of Kalanick op bezoek mocht komen. Maar het ministerie van de premier, Algemene Zaken, stuurde het verzoek door aan de collega’s van Economische Zaken. Een ontmoeting met Rutte op korte termijn was niet mogelijk.

Uber-ceo

Maar ook minister Henk Kamp wilde geen tijd vrijmaken voor de Uber-ceo, zo blijkt uit de mailwisseling. Net als de hoogste ambtenaar van het ministerie van EZ. Wel is het ministerie geïnteresseerd in een gesprek op ambtelijk niveau. Maar dan moest Kalanick wel eerst aangeven waarover hij wilde spreken.

Toen vervolgens werd gekeken naar de mogelijkheid om Kalanick te koppelen aan ambtenaren, dan heeft de ceo en mede-oprichter er geen zin meer in. “Wordt nu een afspraak gepland met Uber Nederland”, mailt een ambtenaar. “Niet deze week, maar later”, zo meldt RTL.

Taxiwetgeving

Uber staat erom bekend dat het bedrijf wereldwijd fors investeert in de lobby om de taxiwetgeving veranderd te krijgen. De versie UberPop van het miljardenbedrijf maakt gebruik van particuliere chauffeurs zonder taxivergunning. Dat is ook in Nederland illegaal, waardoor Uber de wet overtreedt. Net als in tientallen andere landen.

Niet alleen werd de lobby rechtstreeks door Kalanick opgestart. Ook Uber Nederland is heeft enkele maanden voor het verzoek van Kalanick geprobeerd het ministerie van Infrastructuur te sturen bij het beantwoorden van Kamervragen van D66, zo meldt RTL Z. “Namens Uber deel ik hierbij graag met jou onze visie op deze vragen ten einde een bijdrage te leveren aan de beantwoording ervan.”

Kamervragen

Wat volgt is een visie ‘in twee delen’. Hieruit blijkt dat Uber al meerdere keren rechtstreeks overleg heeft gepleegd met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Ik stel het op prijs wanneer jij dit document (pdf 1) wilt betrekken bij de mede-beantwoording van de Kamervragen”, sluit Uber zijn brief af.

Eind mei worden de Kamervragen beantwoord. Tot grote tevredenheid van Uber, zo blijkt uit een mailtje aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Ben erg blij met de strekking van de antwoorden”, laat Uber weten. “Mooi om te lezen dat jullie innovatie stimuleren, zoals ook in onze gesprekken naar voren is gekomen.” (pdf 2). Overigens waren de Kamervragen gesteld enkele maanden voordat de illegale dienst UberPop werd gelanceerd.

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Uber-CEO Kalanick vroeg gesprek aan met premier Rutte”

Duco Douwstra|19.01.15|19:13

Alsof Mark Rutte zich gaat bemoeien met Uber of met taxi’s.
De communicatie is van een hoog jij en jou niveau.En wat schept Uber op met zijn technologische werkwijze.Taxibestel-apps zijn er toch al vanaf de iPhone1 dus niks nieuws.
De echte taxisector wordt met de BCT enorm gedwarsboomd in haar technologische ontwikkeling.Vanaf 2007 staan we verplicht stil,omdat de ramp BCT verplicht wordt.Welke andere bedrijfstak wordt er zo geterroriseerd en belemmert en ook nog eens door totale digibeten.

Rodney Barten|19.01.15|19:23

@ Duco: Dat hoge jij en jou niveau is zorgelijk, oude jongens krentenbrood. UberPop moet echt verboden blijven, er moet ook op gehandhaafd gaan worden door het ILT. Vooralsnog doen die helemaal niets…

Duco Douwstra|20.01.15|00:31

De ILT heeft mij vandaag nog gezegd dat er achter de schermen wel degelijk plannen zijn om Uberpop zeken maar ook Uber op te ruimen.Nadat ik tegen de ILT had gezegd dat ze geen enkel recht hebben om taxichauffeurs op welke wijze ook maar aan te pakken, zolang Uberpop onder hun ogen actief is.Dus voor wat er van waar is zegt de ILT dat ze op gaan treden.Maar echte taxi’s zijn kennelijk een lekkerdere prooi.Maar Uber maakt in beton gegoten regels vloeibaar,dat is ook een voordeel :-}}

Erik van Tongeren|20.01.15|09:20

zolang de taxiwereld verdeelt blijft zijn ze altijd de verliezer.

Ton ter Haar|21.01.15|10:49

Ze hoeven alleen maar de gegevens van bijvoorbeeld december 2014 op te vragen/eisen bij Uber, en het is klaar en over voor de poppers, dat je dit niet doet is een keuze.

Dat Kalanick niet met Rutte heeft kunnen praten betekend niet dat hij geen belletje/mailtje heeft gedaan met bijvoorbeeld Barbara Visser.

Duco Douwstra|21.01.15|11:46

Beste Erik,De hele wereld is verdeelt,daar is de taxi natuurlijk geen uitzondering op.Maar de politietop,ziekenhuizen,woningbouwcoöperaties,ICT,ambtenaren,ILT,IenM, banken,enz.die mogen allemaal frauderen.Maar de taxi-chauffeur of -bedrijven,die vanwege hun extreem lage inkomsten,nooit belasting hoeven te betalen,daar gaan we 200 miljoen euro aan uitgeven,om die als enige bedrijfstak in de hele wereld extreem te controleren.En te verplichten tot een niet uit te lezen dus oncontroleerbare BCT.

Marion van Dijk|21.01.15|12:31

joh duco geldt bij jou met de ilt ook een hoog jij en jou gehalte wow.
Geloof je nu zelf dat ze tegen jou zeggen dat ze uber op gaan ruimen? Lijkt me geen uitspraak van een instantie. Denk dat je een slechte droom heb gehad. En jij kan er voor zorgen met je advocaat die je tot je beschikking hebt dat uberpop stopt. Ze hoeft alleen maar af te dwingen dat het arrest ten uitvoer wordt gebracht. Zo doen ze dat in belgie met groot succes.

Duco Douwstra|21.01.15|13:08

Beste Marion,Ik zie toch een verschil tussen ILT ers en Kamerleden.Hoewel ik in schriftelijke communicatie,zelfs met de ILT,niet jij en jou gebruik.Maar wel in persoonlijke gesprekken,zo goed kennen we elkaar wel:-}}En wat een advocaat betreft,die kosten erg veel geld en hoewel het ledenaantal bij de STN dagelijks toeneemt komt er toch nog steeds niet genoeg geld binnen om overal een advocaat op te kunnen zetten.Ik kost niks maar het secretariaat kan niet gratis werken.En we blijven zuinig.

Paul Dijkhuizen|21.01.15|14:22

Hoog tijd dat de taxibranche zelf eens een vertegenwoordiging krijgt die op ambtelijk niveau met de overheid gaat communiceren, sluit je aan bij Stichting Taxibelangen Nederland, laten we proberen op die manier onze stem te laten horen!

Duco Douwstra|22.01.15|14:15

Vandaag in de Telegraaf voor wie het geloven wil, maar Uber zou weer 1600 miljoen euro op hebben gehaald.En ken geen bedrijf ter Wereld die de miljarden er zo snel doorheen jaagt.Het heeft iets weg van een rampenfonds met steeds meer geld ophalen voor slachtoffers.Wanneer gaan ze winst maken?Er waren al jarenlang taxibestel apps en die worden aangemoedigd door Uber ook steeds beter.Uber kan dit nooit winnen.In Loden of NY misschien maar hier nooit,we zijn geen taxi land.En zeg je ANWB op