Taxi Walhof, taxibus, rolstoelbus, taxibedrijf, Winterswijk

Taxi Walhof speelt met Combitaxi in op problemen Regiotaxi Gelderland

Het in Winterswijk gevestigde taxibedrijf Walhof begint per maandag 16 februari met het vervoerssysteem Combitaxi. Het personenvervoerbedrijf biedt hiermee een oplossing voor reizigers die te kampen hebben met de huidige problemen met de Regiotaxi Gelderland. Het project biedt een goedkope taxi voor passagiers en draait volledig zonder subsidie.

De Combitaxi zal in eerste instantie rijden elke maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 21:00 uur, en zal bij de opstart ritten binnen de bebouwde kom van Winterswijk uitvoeren. Ook rolstoelgebruikers kunnen gebruik maken van de Combitaxi.

Vervoerssysteem

Het vervoerssysteem is niet nieuw voor Winterswijk. Taxi Walhof heeft dit systeem in 1988 bedacht en geïntroduceerd, en heeft de naam Combitaxi wettelijk beschermd. Op het hoogtepunt van dit vervoerssysteem maakten taxibedrijven in 29 gemeenten in Nederland gebruik van het concept.

In 1998 werd Combitaxi in één klap overbodig door de invoering van het gesubsidieerde Mobimax vervoerssysteem  (tegenwoordig Regiotaxi).

Regiotaxi

“Door de huidige perikelen met de Regiotaxi heeft Taxi Walhof besloten de toen succesvolle Combitaxi weer op te starten”, meldt het bedrijf.

Combitaxi is een eenvoudig vervoerssysteem. Taxi Walhof start maandag 16 februari met de Combitaxi op elke werkdag van 09.00 uur tot en met 21.00 uur. Klanten kunnen de Combitaxi bestellen op elk half uur.

Rit boeken

De ophaaltijd kan liggen tussen een kwartier voor het bestelde tijdstip tot een kwartier erna. Aanmelding van een rit dient minimaal 1 uur van te voren plaats te vinden. De ritprijs is een vast bedrag van € 4.00 per enkele rit. Een rolstoelgebruiker betaalt de dubbele ritprijs, dus acht euro.

Voorlopig wordt gestart op werkdagen en alleen in de bebouwde kom van Winterswijk. Bij veel vraag kan de service van de Combitaxi worden uitgebreid naar de weekenden, of naar een groter vervoersgebied.

Lidmaatschap

Klanten dienen wel lid te worden van het systeem. De prijs voor het lidmaatschap is € 5,00 voor het jaar 2015. Met dit lidmaatschap kan men gedurende het jaar gebruik maken van de Combitaxi. Men kan kontant betalen aan de chauffeur, of  met een Combitaxi munt. Deze munten kosten 4 euro per stuk en kunnen bijvoorbeeld als cadeau worden gegeven aan de gebruikers.

Er is ook een starterspakket verkrijgbaar: Deze bestaat uit lidmaatschap voor 2015 plus 4 Combitaxi munten voor een totaalprijs van € 20,00. De munten of  het starterspakket zijn verkrijgbaar in de shop van het Shell tankstation aan de Stationsstraat 37 te Winterswijk. (geopend elke dag tot 22:00 uur.)

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Taxi Walhof speelt met Combitaxi in op problemen Regiotaxi Gelderland”

Gerrit Altena|13.02.15|12:55

Goedemiddag,

Zo maar een hypothese: Door het wegvallen van diverse taxi bedrijven, vooral ook door het niet nakomen van afspraken door ‘grote aannemers’ met hun onderaannemers blijven straks één of een klein aantal grotere over en is de feitelijke concurrentie weg resp. ontstaat een monopoliepositie met alle nadelige gevolgen van dien.

Met vriendelijke groet,

Drs. G.J. Altena

Ed M. Berrevoets|13.02.15|15:23

Vasthouden aan achterhaalde concepten. Ondernemers de fles op laten gaan door uitgemergelde aanbestedingen. Het is laakbaar en de passagier is de dupe. Het is weer een voorbeeld, waar Uber had kunnen werken.

Bart van den Berg|13.02.15|16:35

Kijk, dit is een mooi hernieuwd initiatief. Laat de overheid de WMO klanten voor de helft van die rit van 4 (of 8) euro subsidiëren, en de taxi ondernemer er buiten laten. Zo moet het. Geen gedoe met ambtenaren, tijd en energie rovend geklets, wachten op betalingen en contractvoorwaarden gezever. Eerlijke prijs voor een eerlijke rit. Wil de overheid niet subsidiëren? Dan niet toch? Zelf het heft in handen nemen, geen aanbestedingen aangaan, daar ligt de oplossingsrichting.

Paul Dijkhuizen|13.02.15|18:18

Ed, welke Uber bedoel je nu? Uberblack, Uberpop, Uberlux, Uberweelchair??? en uit welke stad zouden ze dan naar Winterswijk moeten rijden voor een ritje? Ik vraag me toch echt af hoezo de passagier de dupe is, omdat hij of zij nu iets meer voor haar vervoer moet betalen, net als iedere andere passagier? En Bart, subsidiëren is echt geen oplossing, subsidiëren betekend de rekening (+bijkomende kosten) verleggen van de gebruiker naar de belastingbetaler.

Bart van den Berg|13.02.15|20:52

Paul, ik bedoelde, geen subsidie is juist prima. Als de overheid dat dan toch wil, niet met ingewikkelde verrekeningen via de ondernemer en deze onder irreële druk zetten om onhaalbare targets te halen. DOet de gemmente dat niet, beter zelfs. Vrij en verantwoord, lokaal ondernemerschap, interregionale samenwerking etc. Daar ligt de sleutel.

Hans Landman|15.02.15|11:20

@Bart, ik denk dat bij veel contracten hele reëel doelstelling gevraagd worden en dat de verrekeningen eenvoudiger zijn dan jij denkt. Het hellend vlak ligt op het punt dat bij een achteraf te lage inschrijfprijs er vaak wordt gewezen naar contractvoorwaarden die niet reëel zijn. Dat is natuurlijk wel wat makkelijk om er op die manier van af proberen te komen.

Frank te Grotenhuis|27.02.15|20:03

Kleine taxibedrijven laten samenwerken werkt het beste.Geen grote centrales nodig, en kortere lijnen naar de klant toe.
Maar ja de gemeentes moeten zonodig aanbesteden, wat altijd meer geld kost.
Men wil het niet snappen, al vanaf de eerste aanbestedingen in 1994 ging het al mis.
Er is altijd verlies gedraaid door de ondernemers.
Uberpop moet men uitbannen.Niet goed voor de taxiondernemers.

Overheid wordt eens wakker, en doe eens wat voor de kleine ondernemers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.