Duco Douwstra, voorzitter, Stichting Taxibelangen Nederland

STN betaalt boete bij volspuiten uitlaat UberPop-auto met purschuim

Als het de overheid niet lukt om snel effectief op te treden tegen UberPop, dan zullen de acties verharden. “Als mensen besluiten om de uitlaat van UberPop-chauffeurs vol te spuiten met purschuim, vinden we dat heel begrijpelijk. Dan zullen wij uit sympathie voor hun steun in de oneerlijke strijd ook de eventuele boetes op ons nemen.” Dat zegt Duco Douwstra, voorzitter  van Stichting Taxibelangen Nederland.

Douwstra begrijpt dat het strafbaar is om uitlaten vol te spuiten met purschuim. “Het is net zo strafbaar als illegaal taxivervoer verrichten. Dus net als Uber dat doet bij hun chauffeurs, zullen wij ook eventuele boetes op ons nemen.”

Bezwaar

Vervolgens is het wel de bedoeling dat ook tegen deze boetes bezwaar wordt aangetekend, kondigt Douwstra aan. “Misschien mogen we dan ook onze acties hangende dat hoger beroep voortzetten zonder hard aangepakt te worden door de overheid.”

Het is natuurlijk niet verstandig voor taxichauffeurs om dergelijke zaken zelf uit te voeren. Dan lopen zij het risico dat hun chauffeurspas wordt ingetrokken of dat de gemeente eist dat ze geschorst worden door hun TTO.

Sympathisant

“Maar als er toevallig een passant aanwezig is, die sympathisant is van de taxichauffeur en de uitlaat met purschuim volspuit, dan zal het voor de UberPop-chauffeur moeilijk zijn om de dader te kunnen aanwijzen. Bovendien vraag ik me af of de UberPopper überhaupt aangifte gaat doen, omdat hij natuurlijk dan ook zijn eigen misdrijf moet toegeven”, licht Douwstra toe.

Hij benadrukt dat alle acties van de chauffeurs zonder geweld zullen blijven. “Daar schieten we natuurlijk niets mee op. Maar als partijen als Uber kennelijk boven de wet kunnen staan zonder daarvoor hard aangepakt te worden, dan zullen wij daar snel van leren en hen een koekje van eigen deeg geven.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

44 reacties op “STN betaalt boete bij volspuiten uitlaat UberPop-auto met purschuim”

Johan Zevenbergen|27.02.15|13:22

In de polder vliegt een kraai rond die steentjes op auto,s laat vallen,
Vooral achterruiten duren lang voordat deze geleverd kunnen worden zegt de ruiten leverancier.
Wellicht vliegt ie ook boven de grote steden.

Bart van den Berg|27.02.15|13:41

Klemrijden op de openbare weg met gevaar voor anderen, vrijheidsberoving van een illegale chauffeur, en nu purschuim. Of achterruiten. STN kiest een heilloze weg. De angst voor verandering, want daar zit hem de kneep, is zo groot dat het gezond verstand wegkwijnt. De markt verandert mensen, de consument is leidend. Die wil tegen een redelijke prijs door een beschaafde chauffeur worden gereden. UberPop doet dat. Nu -nog- illegaal.

Ton ter Haar|27.02.15|14:02

Het is niet de angst voor verandering, maar de eis dat dezelfde regels voor iedereen moeten gelden.
Deze redelijke prijs komt voort uit het feit dat er o.a geen btw word afgedragen, geen dure taxiverzekeringen, geen investeringen in verplichte apparatuur zoal BCT etc etc

Dus is dit concurrentie vervalsing. Uber heeft ook producten zoals black en lux die hebben van niemand last.

Maar als het mensen een paar dubbeltjes scheelt dan geldt de wet opeens niet meer YOLO

Johan Zevenbergen|27.02.15|14:08

@bart van den berg,
Alvorens een taxi onderneming te kunnen starten dient, men over de benodigde diploma,s en vergunningen te beschikken, zo ook over de benodigde apparatuur, verzekeringen, en een veilige auto een btw nummer en aangesloten bij een geschillen commissie.
Dat is wat de kost prijs maakt.
En dus de Uber chauffeurs niet hebben.
Met andere woorden wil je denk ik ook niet graag door mij geopereerd worden, want ik heb daar geen opleiding voor gevolgd.

Rodney Barten|27.02.15|14:20

@ Bart: U bent toch taxi-ondernemer? Laat u uw kaas van uw brood eten door UberPop? Bent u lid geworden van STN of KNV om UW BELANGEN te behartigen? Heeft u enig idee wat een auto per uur kost? Wat personeel per uur kost? Ik rij al jaren mijn klanten op een beschaafde manier van A naar B, doet u dit ook? Doen ONZE collega’s dit soms niet? Bang voor veranderingen? Ik denk dat de Nederlandse taxibranche één van de meest dynamische is ter wereld, we zijn jaren geleden al gedereguleerd.

Adil Butt|27.02.15|14:24

Goed zo duco dat gaan wij doen.en mannen alles moet blijven wat er uit moet is uberpop.

Bart van den Berg|27.02.15|14:45

Taxi ondernemer worden is een wassen neus vergeleken bij chirurg worden. In de medische wereld bestaan net als in de taxiwereld goed opgeleide charlatans. Die riedel over alle kosten en voorwaarden en rechtsongelijkheid, daar gaat het nu niet om. Uber laat zien dat je voor weinig van A naar B kan, gereden door een nette chauffeur. De wetgever is daar ook gevoelig voor. Ik denk dat we beter kunnen kijken hoe we dat idee kunnen verbeteren en er gebruik van maken, dan boos worden en protesteren.

Jan Pastoor|27.02.15|15:13

Ik denk dat ze in borger nog op schapen rondrijden,,,zonder bct,,,wat een geswets van die bart!!!

Trudy Wijnbergen|27.02.15|15:19

@Bart van den Berg.
Wij als chauffeurs worden wel BOOS. Wij moeten een taxipas hebben, wij moeten allerlei cursussen doen en diploma`s halen om überhaupt te mogen rijden.Hebben wij de boel niet op orde dan word onze taxipas ingenomen!!!! De Uberpop chauffeurs rijden zonder dit alles en verdringen onze banen.
Waarom zouden Uberpop chauffeurs zonder taxipas e.d. mogen rijden en wij erkende taxichauffeurs niet? En wie zegt dat ze veilig zijn? Laten ze bij elke rit een bewijs van goed gedrag zien

Jan Pastoor|27.02.15|15:25

We kunne beter een vrachtwagen vol pur in het binnenhof blazen!!!!

Johan Zevenbergen|27.02.15|15:56

B v d b
Opgeleid als maatschappelijk werker, daarna een driedeling in loopbaan: Accountmanager in de ICT, Interim-manager, trainer en (re-integratie) coach en sinds 2013 taxichauffeur. Vanaf mei 2014 ook vergund ondernemer in het personenvervoer. Gekozen voor eenvoud en contact met mensen op een informele manier. Van kinds af aan ben ik graag onderweg en hou van spontane ontmoetingen en gebeurtenissen.

Zeker het taxi licht gezien

Henk Schilperoort|27.02.15|16:12

@Bart van den Berg: Ik ben hobby tandarts. Ik boor voor een kwart van de prijs die een gediplomeerd, afgestudeerd tandarts u berekent. Ik wacht vol verwachting op uw reactie, om bij mij (ik heb geen assistente) een afspraak te maken, om uw gebit te herstellen.

Duco Douwstra|27.02.15|16:39

Domme Bart, Er word niet klemgereden op de openbare weg, er is geen verkeer in gevraag gebracht. Uberpop auto’s rijden onverzekerd. Het is een burgerplicht om iemand die de wet overtreed met zo min mogelijk geweld staande te houden en deze over te dragen aan de politie, hetgeen is gebeurd. Maar dat kan geen dagelijks werk worden en blijven. Dus voorkomen dat er met dit voertuig weer een misdrijf zal worden begaan, kan je de uitlaat afdichten.En de wet is er niet uitsluitend voor taxichauffeurs.

Bart van den Berg|27.02.15|16:54

Leuke reacties! We verschillen van mening. Dat leidt bij sommigen tot een scherpte die minder gepast is, maar goed, zo gaat dat soms. Ik hoop echt voor jullie dat UberPop verboden wordt. Voor de vele zeer tevreden klanten hoop ik dat niet. We weten nu wel hoe we erover denken. Ik ga verder met het ontwikkelen van een vergelijkbaar concept, in het klein. Als vergund taxi ondernemer, dat wel. Nogmaals mensen, eet die soep niet zo heet, je weet wat er van kan komen.

Marion van Dijk|27.02.15|17:25

Ach Bart het is wachten op het eerste ongeluk en dan heel graag met zwaar letsel en dodelijk afloop (jammer voor de klant) en dan kijken we verder. Ik heb al gezegd ga op je paard en wagen taxivervoer doen dan ben je uniek en heb je geen onkosten. Gaat niet om het wel of niet gepast antwoorden maar om je onnozele argumenten over uber pop. Uber pop is verboden punt. En als ik om de wet kracht bij te zetten pur kan spuiten of een sleutel in een put kan laten verdwijnen dan doe ik dat graag.

Ton ter Haar|27.02.15|17:32

Uberpop chauffeurs dragen geen btw af omdat je bij een verkoop via marktplaats dat ook niet doet, dat was het argument van niek van leeuwen.

Duco doet hier wat uber al maanden doet, anderen oproepen de wet te overtreden, om vervolgens de overtreders te helpen met de boetes.
:)

Paul Dijkhuizen|28.02.15|01:38

Bart, ik denk dat als je ongediplomeerde mensen in hun eigen voertuig voor je laat rijden, je dan niet erg lang meer in het bezit zal zijn van je vergunning personenvervoer. We hebben in dit land regels en wetten, ik heb me wel eens laten vertellen dat die voor iedereen gelden, dat niemand daar boven staat…. ik denk dat ik onvolledig ben voorgelicht…

Adil Butt|28.02.15|02:32

Ik zal jullie eerlijk zeggen en heb ook bijna 40 mensen als getuigen.ik heb toen de tijd aan uber optie gegeven dat hij uberpop met legale taxi kan rijden bouwjaar 2005 tot 2008 want 2009 is uber black.ik heb gezegd iedereen gaan rijden voor deze prijs zijn genoeg chauffeurs hij heeft mij nee gezegd.dus mensen die over prijs zuren moeten niet doen want dat op uber pop met officiële taxi heb ik tegen uber gezegd aangezien hij andere plannen heeft.wil hij niet wat moet ik nou zeggen.

Hans de Koning|28.02.15|06:10

“Uber laat zien dat het allemaal goedkoper kan”. Dat kan inderdaad, als de chauffeur er niks aan verdient: kmprijs €1. -/- 21%btw = 0,79. -/- 20% commissie = 0,63 -/- auto 0,30/km = €0,33. In een drukke stad zal 60% van de km ‘beladen’ zijn: €0,20 per km blijft er over voor de chauffeur. Gemiddelde snelheid 40km/u: Gefeliciteerd. U verdient als volwassen vent €8 bruto per uur. Vergeet u het niet op te geven aan de belasingdienst?

Hans de Koning|28.02.15|06:14

Taxichauffeurs willen net als ieder ander een bestaansinkomen verdienen in de 45 uur die zij per week mogen werken. Dat kan niet als je voor een fooi gaat rijden. De prijselastiteit is ook niet dusdanig dat wanneer je de prijzen halveert, je meteen twee maal zoveel klanten hebt. Mensen gaan dan nog steeds met de fiets/bus/tram/auto/kennis/voet voordat ze een taxi nemen. Met uberpop probeert uber bewust de branche brodeloos te maken. Stoppen of voor hun gaan rijden, dat zijn dan de opties.

Hans de Koning|28.02.15|06:21

Wat er gebeurt als ze de ‘booking.com van de taxiwereld’ zijn geworden laat zich raden: ‘corner the market, raise the prices’. Met dien verstande dat die prices dus de commissie zal zijn. In bepaalde steden in amerika zitten ze al aan de 30%. Daar is niks innovatiefs aan, maar dat is gewoon economics 101. Uberpop moet verboden worden en als er geen idioten zouden zijn die 20% van hun zuurverdiende geld aan een onethisch arrogant k#tbedrijf te schenken, dan zou uber volgende wwek verdwenen zijn.

Tjerk Vinckx|28.02.15|09:45

Mannen, denk nu eens na, op deze manier gaan we het uiteindelijk niet redden. In de publieke opinie bent U -het zwarte schaap – en niet UberPop. Klem zetten, blazen voor de camera en Duco purschuim, het publiek denkt: daar gaan die taxiaso’s weer.
Het publiek is taximoe, jammer maar de hand kunnen weer hier in eigen boezem steken.

Google, investeerder bij Uber gaat nu ook zelf een taxiapp lanceren met ook een meerij service,ik voorspel u dat dit een grotere impact heeft dan de deregulering.

Tjerk Vinckx|28.02.15|09:54

U kunt maar een ding doen en dat is U taxi product klantvriendelijk en prijsvriendelijk te maken en een charme offensief in de media te starten. Denk na !!
Primark tegen over V&D in de retail.
Correndon tegen over bestaande reisbranch.
Ryan Air tegen over de KLM vliegbranch.
Bol.com tegen over IT elektronica.

Prijsvechters met redelijke kwaliteit winnen het altijd. Gebruik je verstand, de rotte appels hebben geen bestaansrecht en de goede moeten zorgen dat ze overleven !!

Ferd Hop|28.02.15|10:13

Eens, zou ik beginnen om hier wat genuanceerder te berichten. Zoals mevr. Van Dijk ‘wachten op het eerste ongeluk en dan heel graag met zwaar letsel en dodelijk afloop (jammer voor de klant)’ Dit is een voor consumenten toegankelijke site, waar je via google op op terecht komt als je een taxi zoekt. Goed voor de branche!

Duco Douwstra|28.02.15|10:41

Niet de keurig optredende taxichauffeurs zijn de ordeverstoorders maar Uberpop is de ordeverstoorder,niet de taxibranche die ze netjes zonder oproer staande houden.Uber looft aan de poppers premie’s uit om illegaal vervoer te verrichten. Bij deze sluit ik mij hierbij aan.Ik betaal persoonlijk € 100,– premie uit voor elke purschuim volgespoten Uberpop uitlaat.Stuur mij een foto met kenteken en purschuim uitlaat en ontvang de premie. Uber zoekt oorlog en ik wil ze niet teleurstellen!

Tjerk Vinckx|28.02.15|10:53

Verhoef publiceerde op Taxipro een goed stuk, begonnen als taxibedrijf met oa.nu ook de Treintaxi in Amstelveen-, ja ja U weet nog wel en daarna getransformeerd in een elite directie vervoer onderneming met Interseco A chauffeurs en top prijzen naar de klant maar ook voor de onder aannemers.
Die tijd is voorbij, maar wel op tijd de bakens verzet. Producten als schoolkindertjes,My Taxi, Uber, UGO taxi omarmt en zorgen dat de onderneming bestaan recht heeft, – if you can’t beat them, join them !!

Bart van den Berg|28.02.15|11:47

@ Tjerk Vinckx: Helemaal mee eens!

Johan Zevenbergen|28.02.15|12:47

Zo nu nog ff een zelf rijdende auto investeren, Uber app aan, en het gaat allemaal van zelf.
en kan ik thuis naar m,n robot grasmaaier met een automatische gezet kopje koffie gaan zitten kijken,
In mijn elektrische bedienbare stoel.
Hè gezellig.

Rodney Barten|28.02.15|12:57

Als elke taxiondernemer voor zijn eigen werk gaat zorgen en zich niet aansluit bij Uber of Ugo of wie dan ook dan is het over en uit met die organisaties…zorg voor een leuk netwerkje met je collega’s om zo elkaar te ondersteunen.

Johan Zevenbergen|28.02.15|13:35

Bij wet Verboden.
Prijs afspraken
Kartelvorming
Snorren
Onverzekerd rijden
Belasting ontduiking
Gebruik maken van mazen in de wet ( verpanden vergunningen)
Vervoeren van personen tegen betaling, zonder de benodigde papieren en vergunningen
Het niet hebben van een bct,
Tarief meter
Taxipas
Tarieven kaart
Lid Geschillen commissie
Taxi voorwaarden uitdraai
Blauwe kenteken platen.
Dekende verzekering voor personenvervoer tegen betaling
Bedrijfsaansprakelijksheid verzekering
Btw nr
P nummer

Johan Zevenbergen|28.02.15|13:38

Voldoende profiel op de bandjes
Jaarlijkse APK ( ook nieuwe auto,s)
Enz enz

Johan Zevenbergen|28.02.15|14:34

Niet verboden bij wet.
Aanhouden verdachten. Al dan niet met gepast geweld.
Zoals het uitdraaien van ventielen, sleutels in bewaring nemen, voorkomen dat ze weg rijden
Melden van misdaad ( anoniem)
Het voorkomen van misdaden en overtredingen
Het aanspreken van wetshandhavers en wijzen op hun verantwoordelijkheid
Het aanspreken van wetsovertreders
demonstreren
Nationale ombudsman inschakelen
Het betreden van openbare ruimtes ( auto van snorders)

Bart van den Berg|28.02.15|15:30

Duco Douwstra geeft hier zijn masterclass: Hoe helpen we UberPop zo snel mogelijk in het zadel? Tevens wordt besproken hoe je het twijfelachtige imago van de taxibranche verder bezoedelt. En hoe de onvermijdelijke marktontwikkelingen effectief te negeren. Inschrijving €100,-. U krijgt na afloop van dit unieke evenement een door Duco zelf gesigneerde spuitbus purschuim kado!

P.S. Bij Uber staat de champagne al koud.

Chand Malik|28.02.15|15:44

Jongens ondertussen is minister Mansveld een nieuwe wet aan het maken om pop te legaliseren dat heeft ze aan nu.nl verteld
Mansveld naait ons voor de zoveelste keer dit verklaart ook waarom er bijna niet wordt gehandhaafd tegen pop

Johan Zevenbergen|28.02.15|17:03

Taxi Bartje uit Drenthe bid niet voor ……vergunningen, opleidingen en regels.
Hem is geleerd hoe je deze kunt ontduiken, en keurt ook goed dat ze worden ontdoken.
En is de het voorbeeld hoe het twijfelachtige imago van de taxibranche verder bezoedelt en is onstaan.
Behalve als het pur spuitje te dicht bij z,n uitlaatje komt, dan is er in een keer wel de wet en de regels.

Marion van Dijk|28.02.15|17:07

meneer Ferd Hop, ik zeg niet dat dat moet gebeuren maar dat het wachten is op. Kijken wat er dan gezegd wordt dan zijn de rapen gaar. Goedkoop is tot nog toe altijd duurkoop geweest. En Chand als dat zo is kan mevrouw Mansfeld aangeklaagd worden ze zet nog steeds de boordcomputer door dus waarom zouden legale chauffeurs dan aan al deze regels moeten voldoen. Terugbetalen van alle computers aan gedupeerden die zijn overbodig, terugbetalen printers etc.

Marion van Dijk|28.02.15|17:07

Schadeclaims van producenten. Als dit zo is is dat niet nu besloten maar zit dit allang in de pijpleiding, heb nog nooit meegemaakt dat een wet in een week verandert wordt. Dan waren de politici snel werkloos, alle wetten moeten jarenlang besproken worden al is het alleen al voor werkverschaffing.

Marion van Dijk|28.02.15|17:14

En als er niets meer in de auto zit kunnen we ook weer fijn onze boodschappen doen met onze dure auto en op vakantie en kunnen we die tweede (boodschappen) auto afschaffen. Tis toch eigenlijk heel simpel zelf met zijn allen een snorderdienst starten alle blauwe platen inleveren en weer fijn op geel. Mevrouw Mansfeld ik heb nog nooit iemand zo een chaos zien veroorzaken in de transportwereld. Shame on you

Johan Zevenbergen|28.02.15|17:15

@chand Malik,
ze is de taxiwet aan het evalueren, om al dan met nw voorstellen te komen.
En staat open voor nieuwe ideeën.
Maar denk niet dat iemand dat serieus gaat nemen, en ze is ook nog druk met de plastic tasjes, en treintjes, en is niet eens in staat de bestaande wetten te handhaven.
dus voor ze klaar is heeft ze denk ik de motie van wantrouwen niet overleeft of is de regeer periode over.
Of is duidelijk dat ze illegale taxi ritjes heeft gedeclareerd, of steek penningen heeft aangenomen

Taxi Volendam|01.03.15|14:31

Ben van plan werkboekjes aan UberPop te gaan verkopen.
Het zal toch niet zo zijn wij een enkelband en UberPop niets?
Nee hoor, dat kan in Nederland niet: Wij leven in een Rechtsstaat.
Begrippenlijst: Nederland Rechtsstaat – Een land waarin de burgers worden beschermd tegen dwang en willekeur van de overheid.
Gelukkig maar.

Cederic Schonbaum|05.03.15|18:47

Jammer van de re-actie van STN tegen uberpop.
Dit kost vele malen meer aan goodwill dan dat het ooit aan effect zal
oogsten.

Johan Zevenbergen|06.03.15|15:06

@cederic schonbaum,
Als je wacht tot je onder de voet bent gelopen door een criminele organisatie, heb je geen goodwill meer nodig.
Neem aan dat je er thuis ook alles aan doet om dieven buiten te houden?

Wim Bekkerin|09.03.15|12:28

Moeten wij Mansveld niet steunen? Bij een nieuwe taxiwet, waar Uberpop legaal wordt. Wij zijn dan ook af van allerlei vergunningen, BCT, Taxipas etc. Wij worden dan allemaal (legaal)Uberpop rijder! Geen last meer van een korps ambtenaars. Uberpop rijders zijn er niet meer, want wij zijn 20%/30% goedkoper! (contributie). Dus steun de Uberpop rijder! Zij en Mansveld gaan
zorgen dat wij uit de wurggreep van de ambtenaars komen. Nog even de tanden op elkaar. Plots schiet ik wakker!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.