Hubert Andela, IRU, KNV Taxi

‘Uber moet stoppen met UberPop en zich richten op legaal UberBlack’

Uber moet stoppen met provoceren door bewust de wet te blijven overtreden met UberPop. En zich richten op de legale versies waarmee ze de Nederlandse taximarkt heeft betreden; UberBlack en UberLux. Die oproep die Hubert Andela, secretaris KNV Taxi, aan het Amerikaanse miljardenbedrijf. 

Geweld is niet goed te keuren benadrukt hij. “Maar we hebben niet voor niets de Staatssecretaris hier al voor gewaarschuwd. Zij heeft een verantwoordelijkheid voor handhaving.”

Frustratie

De frustratie bij de taxichauffeurs wordt volgens Andela vooral veroorzaakt door de schijn van klassenjustitie. “Een bedrijf met diepe zakken kan langdurig de wet overtreden. Mansveld moet nog beter uitleggen wat ze daartegen doet.”

Maar Andela roept vooral het bedrijf Uber op om haar verantwoordelijkheid te nemen. “Het dreigt steeds verder uit de hand te lopen. Uber moet stoppen met provoceren en frustratie oproepen”, vindt de KNV Taxi-secretaris.

Innoveren

“Uber noemt haar product UberPop innoveren. Maar het is niets anders dan reizigers koppelen aan snorders en daar geld aan verdienen. Daar moeten ze mee ophouden. Uber kan prima de Nederlandse taximarkt betreden met haar legale concepten. Maar ze kiest er nadrukkelijk voor om dat niet te doen en zich te richten op het illegale UberPop. Daarmee neemt Uber een hele grote verantwoordelijkheid op zich”, waarschuwt Andela.

Bart Pals

Lees ook: ‘Uber lokt geweld tegen illegale UberPop-chauffeurs zelf uit’

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “‘Uber moet stoppen met UberPop en zich richten op legaal UberBlack’”

Johan Zevenbergen|17.03.15|16:23

Financiële baas van Uber stapt op, om zgn meer tijd met zijn kinderen door te brengen.
Dat zegt genoeg lijkt mij.
Tegen alle wetten, regels en afspraken in, werklozen met een uitkering, zonder opleiding, zonder passende verzekering inzetten voor personen vervoer is misdadig en asociale broodroof.
En honger doet gekke dingen met mensen.

Marion van Dijk|17.03.15|20:38

Uber pop zorgt dat er meer werkelozen bij komen in plaats van innoveren. Maar ja als je dan als legale chauffeur werkloos bent kan je altijd bijbeunen bij Uberpop. En dat innoveren is het stopwoordje van de heer van Leeuwen het lijkt wel een grammofoonplaat heb hem nog niets anders horen zeggen. Maar het heeft niets met innovatie te maken maar aanzetten tot illegale praktijken.

Marion van Dijk|17.03.15|20:47

Ik ben tegen geweld maar snap de legale chauffeurs wel en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ze doen het nog netjes en trouwens ik denk dat het geweld zwaar overtrokken is. Waarom moet uber zijn hand overspelen. Met Black en Luxe hadden ze de innovatie al op de kaart gezet maar Pop is gewoon een misdaad, snap ook niet dat ze zich zo inpopulair op de kaart zetten dit kan misschien in Amerika maar onze cultuur is hoop ik toch een stukje anders.

Marion van Dijk|17.03.15|20:48

De overheid doet weer niets. (in ieder gaval niet zichtbaar) Ziet onze overheid niet dat er in alle landen fel tegen Uber pop wordt opgetreden of kijken onze bestuurders niet op internet?
Alleen optreden tegen hoerenlopers die massaal zelfmoord plegen maar niet tegen een bedrijf dat keer op keer de wet overtreedt. Vraag me nog steeds af wat voor addertje er onder het gras zit. Wat mij betreft hebben de chauffeurs ondanks dat ik tegen geweld ben gelijk dat ze zelf voor hun broodwinning opkomen.

Marion van Dijk|17.03.15|20:54

en wat ik ook jammer vindt is dat ik net weer in het nieuws geweldige vertegenwoordigers zie optreden namens de branche en dat was cynisch bedoeld, waarom daar niet de heer Andela die het keurig verwoordt heeft op de radio het zou fijn zijn dat hij dat ook een keer op de tv deed. Nog steeds snapt de publieke opinie niet het verschil tussen uber pop en alle andere taxidiensten.

Johan Zevenbergen|18.03.15|11:32

Zo als het nu word geschetst en er naar uitziet verdwijnt straks de wet en regelgeving taxi/personenvervoer.
Ook de bct flop draagt daar sterk aan bij, en het feit dat er niet word opgetreden tegen snorders, en div
Andere vervoersprojecten.
Het lijkt er op dat iedereen straks met zijn eigen auto mag gaan taxi rijden, waarin ANWB en Uberpop
Al vast een voorschotje hebben genomen.
Het is aan de regering om te gaan handhaven of knopen door te hakken en duidelijkheid te verschaffen
En wel snel.

Johan Zevenbergen|18.03.15|11:45

Dichterbij worden door het regiobestuur van Brussel stappen ondernomen om Uber op te nemen in wetgeving. De minister van transport Pascal Smet schreef een nieuwe taxiwet met daarin expliciet ruimte voor diensten zoals Uberpop.

Marion van Dijk|18.03.15|12:50

Als iedereen maar weer taxi kan gaan rijden ben ik bang dat de rotzooi van voor af aan begint iedere psychopaat, blinde, geestezieke zit dan achter het stuur. Dan is het dus wachten op de eerste verkrachtingen, moorden en ongelukken.Als dit gaat gebeuren wordt het wild west op de weg. Dat zal toch niet waar zijn het is nu ook al in Japan en India en China etc. Zullen ze hier weer zo dom zijn?

Marion van Dijk|18.03.15|12:56

in die landen is het nu ook verboden bedoel ik met nog vele andere landen.

Johan Zevenbergen|18.03.15|13:07

@marion
Ik hoop het uiteraard ook niet, maar er moet wel wat veranderen aan het negatieve beeld, en de handhaving van wet en regelgeving en niet alleen van Uber maar ook ANWB gemeentes en provincie,s
Anders gaat het rap de andere kant op.
En duidelijk is dat intimideren niet helpt en averechts werkt.

Marion van Dijk|18.03.15|15:44

Dat zijn boetes die er toe doen, dit is het laatste nieuws

Uber en UberPOP in Duitsland verboden

FRANKFURT –
Een rechtbank in Frankfurt heeft de taxidiensten Uber en UberPOP in heel Duitsland verboden. Op overtreding staat een boete van 250.000 euro per keer.
Uber is een van oorsprong Amerikaans bedrijf dat via internet personenvervoer aanbiedt in meer dan 270 steden in de wereld. Een van de diensten is UberPOP, waarbij particulieren met hun auto anderen tegen betaling vervoeren.

Marion van Dijk|18.03.15|15:45

Klanten kunnen de taxi’s oproepen via een app op de smartphone.In de mondelinge behandeling van de zaak had de rechtbank al geconcludeerd dat het bedrijf de Duitse regels voor personenvervoer overtrad. In de ogen van de rechtbank gaat het om vervoer tegen een vergoeding en niet om een vrijblijvende „meerijdienst”. UberPOP bestrijdt dat omdat iedereen zelf kan beslissen wat en of hij betaalt voor een rit.
In verscheidene landen zoals Spanje zijn Uber en UberPOP al verboden.

Marion van Dijk|18.03.15|15:45

In Nederland heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven in december de activiteiten verboden.
UberPOP is in Duitsland actief in de steden Berlijn, Frankfurt, Hamburg, München en Düsseldorf. Het bedrijf kan nog in beroep tegen de uitspraak.

Marion van Dijk|18.03.15|16:01

wat ook niet aan de kaak gesteld wordt en dat vind ik jammer is dat de uberpop chauffeurs 20 cent de km overhoud en daar nog eens belasting over moet betalen en dat alleen uber hier rijk van wordt dat is de innovatie niet de innovatie om ons taxibeleid beter te maken die wordt alleen maar terug naar af geworpen

Johan Zevenbergen|18.03.15|16:41

Wat men vergeet is dat Europa streeft na uniforme wet en regelgeving en bedrijven als Uber, ANWB enz met een paar centjes.
Zullen de verschillende landelijke en plaatselijke wetten en regels uiteindelijk laten toetsen door Brussel.
Zoals bijvoorbeeld is gedaan met de opslag van data.
En echt er rammelt wel wat aan de taxi wet en regelgeving en handhaving en de verschillen.
Zodat er een stok is gegeven waar mee kan worden geslagen.

Duco Douwstra|19.03.15|12:09

In het AD staat een heel duidelijk en goed geschreven artikel over Uberpop. http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3909820/2015/03/17/Het-is-de-schuld-van-overheid-dat-Uberpop-oorlog-escaleert.dhtml Overals is Uberpop verboden en overal treden ze er streng tegenop.In Nederland blijven alleen maar streng optreden tegen nette taxichauffeurs, niet tegen de slechte, die zetten misschien een grote mond op.De angstige en timide chauffeur die nemen ze wel stoer onderhanden.

Paul Dijkhuizen|19.03.15|12:52

@Marion, de heer Andela, en het KNV zijn al veel langer dan vandaag gesprekspartner van de minister en de staatssecretaris, zij zijn dus ten dele medeverantwoordelijk voor de nu ontstane situatie. U kunt wel cynisch zijn over ‘andere vertegenwoordigers’, maar deze vertegenwoordigers zijn wél uit de branche zélf, ontstaan doordat de branche het niet eens was met het huidige beleid en zich door de KNV in de steek gelaten voelde.

Johan Zevenbergen|19.03.15|20:06

@ duco
Vandaag klanten/gasten vanaf hier naar een hotel in Amsterdam gebracht,
Taxi,s op de trambaan, taxi roepende klant, zelfs aangesproken door een klant, sorry deze jongen mag daar niet rijden, sorry mag u niet meenemen, helaas mag hier niet werken, Uber zegt u, zou het niet weten.
Echt ben tegen Uberpop, ben tegen overheids subsidie, ben tegen de bct, ben tegen klanten weigeren, ben tegen geweld, ben tegen uitbuiting enz enz dus sta achter u.
Maar zeg mij hoe dit opgelost moet worden.

Rodney Barten|19.03.15|22:08

@ Johan: Als u in Amsterdam rijdt en een klant spreekt u aan mag u deze best meenemen, u mag deze klant alleen niet meenemen vanaf een TTO standplaats.

Johan Zevenbergen|19.03.15|23:00

@rodney
In de brief van de gemeente Amsterdam staat letterlijk dat het verboden is straattaxi werk te verrichten,
En uitsluitend klanten mee te nemen die vooraf hebben gereserveerd.
Ook word gesproken dat het verboden is over trambanen te rijden.
En dat er onherkenbaar controleurs zijn ingezet, die zich kunnen voordoen als klant.
Er word niet gerept over TTO plaatsen.

Rodney Barten|20.03.15|11:42

Johan: Ik kan me vergissen, maar toch niet alle taxistandplaatsen in Amsterdam zijn voor TTO’s….ik wil niet, maar mag toch wel op die standplaatsen gaan staan? Van de trambanen is algemeen bekend dat je voor iedere stad een aparte ontheffing moet hebben.

Johan Zevenbergen|20.03.15|14:37

Heb mij er even in verdiept, maar de strekking van de brief was dat je aangesloten moest zijn bij een TTO om je op de opstapmarkt te mogen begeven in A.dam
En aan allerrijkst eisen moest voldoen om gebruik te mogen maken van bus en tram banen.
Zie dat er na deze brief en mijn schriftelijk bezwaar daarop, verstoken ben gebleven van verdere informatie.
Dus kan op dit moment niet meer objectief beoordelen of de regels en het beleid zijn aangepast.
Dus als ik daarover geïnformeerd kan worden graag.

Rodney Barten|22.03.15|19:14

Quote ergens van het internet…

Chauffeurs van de taxidienst UberPOP zijn op hun hoede. „Dit is niet leuk meer. Ze noemen het al de tweede taxioorlog”, verzucht Karel tijdens een ritje van Amsterdam naar Haarlem. Tegen de regels van Uber in, rijdt hij inmiddels uit voorzorg in een andere auto met een ander nummerbord dan de app van UberPOP vermeldt. „En deze wagen wissel ik volgende week weer in. Ik moet om mijzelf denken.”

Rodney Barten|22.03.15|19:18

Tja, zou kan de inspectie nimmer grip op de zaak krijgen, als ze dat al willen. Ook zou Karel in plaats van zichzelf zijn broer Sjaak kunnen laten rijden…alles is niet te controleren, zelfs niet door Uber. Goed bezig jongens!!

Johan Zevenbergen|22.03.15|22:45

Zou het niet zo zijn dat we de uitslag van 17 april moeten afwachten , als daar de eerste veroordelingen uit rollen heeft kunnen de remmen los,
Nu is het voor de heren van het ILT en politie extra werk met een onzekere uitkomst.

Johan Zevenbergen|23.03.15|13:08

Kamerlid Farshad Bashir (SP) heeft sterke vermoedens dat Uber structureel de belasting ontduikt bij UberPop. Het gaat dan met name om het niet afdragen van de BTW en het ontduiken van de sociale premies. Het… Lees verder bij ondernemen taxipro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.