Duco Hoogland, PvdA, Kamerlid

‘Experimenten met taxivervoer vrijgesteld van taxiwet ook in G4’

Experimenten met taxivervoer die vrijgesteld worden van de huidige taxiwetgeving worden ook mogelijk gemaakt in de grote steden. Een motie van VVD’er Barbara Visser en PvdA’er Duco Hoogland zal daartoe worden uitgevoerd, zo heeft staatssecretaris Mansveld dinsdagmiddag bevestigd. Maar ze zal niet zomaar UberPop legaliseren. “Het legaal maken van illegaal taxivervoer draagt niet bij aan de mobiliteit”, benadrukte Mansveld nogmaals.

Na de evaluatie van de huidige taxiwet kondigde de staatssecretaris al aan op het platteland experimenten met taxivervoer op gele kentekenplaten toe te gaan staan. Dit om de mobiliteit te waarborgen in streken waar bijvoorbeeld buslijnen verdwijnen.

Grote steden

Maar de Tweede Kamer wil dat Mansveld dit ook in de grote steden mogelijk maakt. “We zijn in Nederland wereldkampioen taxi mijden. We moeten naar een andere manier van taxivervoer dan het aanbod op de huidige taxistandplaatsen”, zei Visser in het debat. Ook vindt ze de huidige TTO-wetgeving niet goed functioneren en kostenverhogend werken.

D66 liet bij monde van Kamerlid Van Veldhoven weten dat zij vindt dat er geen blauwe kentekenplaten nodig zijn als veiligheid, kostentransparantie en betrouwbaarheid gegarandeerd kunnen worden door de aanbieder.  GroenLinks vindt dat er uitzonderingen moeten komen voor de plicht om blauwe platen te voeren als er personenvervoer wordt uitgevoerd door ‘meerijddiensten’ of ‘hybride of electrische voertuigen’.

UberPop

Niemand nam de dienst van de Amerikaanse multinational in de mond, maar het was duidelijk dat de Kamerleden geïnspireerd zijn door de lobby van UberPop. Maar mocht het kabinet dat ooit willen legaliseren, is dat een lang traject. Want dergelijke voorstellen zullen pas ná de experimenteerfase worden uitgewerkt, kondigde Mansveld aan.

En bij dergelijke experimenten is de grote stad geen taboe, zegt ze. Ze beloofde de Kamer meerdere partijen te gaan uitnodigen mee te doen aan de experimenten. “Dit jaar nog is daarbij geen halszaak, want dat kan ik niet voorschrijven. Wel zal ik dat ondersteunen”, aldus Mansveld.

Innovatief taxivervoer

Overigens is nog altijd onduidelijk wat de politici bedoelen met de experimenten met innovatief taxivervoer. Het is nu aan de markt om met ideeën te komen, die beoordeeld zullen worden door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Want niemand heeft gezegd welke wetten nu precies ‘innovatief taxivervoer’ tegenhouden.

Maar de politici zijn duidelijk geïnspireerd door UberPop, waarbij particulieren met hun eigen auto taxivervoer verrichten. Dergelijke diensten bestaan al tientallen jaren; toen werden ze nog snorders genoemd. Alleen nu hebben de snorders een app. Duidelijk is wel dat taxibedrijven die nu nog investeren om te voldoen aan de TTO- en andere taxiwetgeving, groot risico lopen dat deze investeringen straks niets meer waard zijn.

Bart Pals

Lees ook: Tweede Kamer wil UberPop-snorders in grote steden legaliseren

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “‘Experimenten met taxivervoer vrijgesteld van taxiwet ook in G4’”

Duco Douwstra|16.06.15|17:33

Iedereen mag straks taxivervoer verrichten en niemand hoeft zich aan regels te houden.Maar de echte taxichauffeurs, die moeten een goedgekeurde meter hebben zo niet dan € 920,00 boete.Hun taxi moet voorzien zijn van een mislukte BCT anders € 1800,00 boete.Hij/zij moet een vergunning aanvragen kosten € 1500,– chauffeurspas € 130,00 en hij moet zich aan de rijtijdenwet houden zo niet dan duizenden euro boete.En wat krijgen zij daarvoor terug? Extreme controles discriminatie en Razzia’s.

Duco Douwstra|16.06.15|17:38

Waarom gaan Kamerleden niet eens een tijdje met zichzelf experimenteren.Zelden hoor je ze de waarheid spreken, experimenteer daar eens mee. Gewoon een maand eerlijk en rechtdoor zee je werk doen, en eens niet uitsluitend bezig zijn met stemmen winnen.

Johan Zevenbergen|16.06.15|18:49

,,Gelijk speelveld”
Verre van geloofwaardig bestuur van bv Nederland, waar kan ik mijn motie van wantrouwen neerleggen?

Johan Zevenbergen|16.06.15|19:32

Zou de overheid overigens ook de financiële en werkgelegenheid consequentie,s overzien bij het ILT, KIWA, RDW, en betrokken ambtenaren bij het open gooien van de markt ??
Of is dat van latere zorg?

Rodney Barten|16.06.15|22:44

Hoeven de experimentariers (?) geen kvk nummer te hebben, geen btw afdracht te doen? Geen chauffeurspas etc te hebben? Wat gaat KNV hier tegen ondernemen?

Een taxi|16.06.15|22:49

En dit alles omdat er een Amerikaans bedrijf het wil…. Wat is innovatief taxivervoer ?? Taxi is iemand op plaats A ophalen en op plaats B afzetten. Wij hebben daar een vergunning voor en hebben dure investeringen moeten doen voor BCT, vergunning en opleidingen. En nu word er een worst van een paar miljard voorgehouden en moet alles op de schop terwijl wij al heel lang willen innoveren maar niet durven want te weinig $$$$$$. Wonen wij tegenwoordig in een staat van de USA ?

Asi Ruh|16.06.15|23:24

Mansveld is een idioot net als de rest van Nederland…. Waar in de wereld bestaat dit? Oke morgen is er geen wetgeving meer, want we experimenteren: wat als er geen regels zijn… Typisch iets voor de Nederlandse achterlijkheid….

Asi Ruh|16.06.15|23:28

Taxichauffeurs die vakbekwaam zijn en alles binnen hebben gehaald en investering hebben gedaan komen in de Bijstand en moeten zij als vrijwillige de kont vegen van grote bedrijven…. en dan eens gezeik van malloten van nederland, waarom er zoveel mensen bijstand hebben…. Alles plat leggen zolang het maar niet werkt… dat is basis principce van dit dit land…. hard werkend nederland…

Erik van Groen|17.06.15|08:55

Nederland op zijn smalst en de meeste vernietigende land van een vervoersmarkt die eerst aan banden werd gelegd door deze zelfde OVERHEID.
Waar blijft de controle op de veiligheid ?? Laten wij eens de kamerleden en de huidige regering eens aan banden leggen en hun salaris gaan bepalen en jaarlijkse gesprekken over hun functioneren. Lijkt mij geen slecht idee.

Hudson Taxi|17.06.15|20:16

Het is het overwegen waard om bij ILT te gaan solliciteren.
Die komen dadelijk duizenden inspecteurs te kort om dit in goede banen te leiden.
Een oplossing zou zijn de taxibranche de tijd te gunnen zelf IT oplossingen toe te passen, i.p.v. de Taxibranche jaren dwars te zitten met een waardeloze bct gekoppeld aan een achterhaalde Taximeter.
Daar kun je niet mee innoveren, en worden we rechts en links ingehaald, dat blijkt nu wel.
Beleidsmakers bedankt !

BIZDRIVE HOLLAND|17.06.15|21:04

Minder regeltjes…prima toch!?

Johan Zevenbergen|17.06.15|23:28

Denk dat ze bij het ILT dan werkloze taxi ondernemers als verplicht vrijwilliger in moeten gaan zetten, of
de dienst opheffen omdat er geen regels zijn.

Paul Dijkhuizen|18.06.15|11:46

We legaliseren Uber niet, maar we veranderen de regels wel zo dat ze niet meer illegaal bezig zijn. Als iets is toegestaan is het per definitie niet (meer) illegaal! Dit geëxperimenteer moet maar eens afgelopen zijn!

Johan Zevenbergen|19.06.15|13:25

Heeft de regering als eens onderzocht wat al dat geëxperimenteer heeft gekost en noch gaat kosten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.