Uber, Travis Kalanick, founder, oprichter

Uber verliest rechtszaak in VS, chauffeur gezien als werknemer

epa04430044 Travis Kalanick, Founder and CEO of Uber, delivers a speech at the Institute of Directors Convention at the Royal Albert Hall, Central London, Britain, 03 October 2014. The annual convention brings together business leaders and politicians to discuss the business strategy and the world economy. EPA/WILL OLIVER

Taxibedrijf Uber behandelt zijn chauffeurs als werknemers. Zij zijn dus geen zelfstandigen, zoals Uber beweert. Dat heeft een Amerikaanse rechtbank bepaald. De gevolgen hiervan kunnen ingrijpend zijn. Ook in Nederland lijkt er onder meer sprake van een verkapt loondienstverband bij het illegale UberPop. Chauffeurs staan immers niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zodat er geen sprake is van ondernemers.

Er lopen diverse rechtszaken tegen Uber in de Verenigde Staten aangespannen door haar chauffeurs. Zelf vindt Uber dat ze alleen bemiddelt, maar daar denkt de arbeidscommissie van de staat Californië anders over, zo meldt de Volkskrant.

Uber bepaalt

Net zoals in Nederland bepaalt Uber welke chauffeur naar welke klant gaat. En Uber bepaalt het tarief. Uber bepaalt hoeveel iemand minimaal moet rijden tegen welke rating om ritten te blijven krijgen. En Uber bepaalt hoeveel ritten iemand mag weigeren, voordat hij eraf gegooid wordt. Daarmee gedraagt het bedrijf zich als werkgever, zonder dat er premies en sociale lasten betaald worden.

In een rechtszaak aangespannen door een voormalig Uberchauffeur oordeelde de rechter dat het taxibedrijf haar meer dan 4.000 dollar (ruim 3.500 euro) moet terugbetalen. Het gaat om kosten die de bestuurder maakte toen ze voor het bedrijf werkte, zoals tank- en wasbeurten en verzekeringen. De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de werkwijze van Uber. Als het bedrijf alle bestuurders in dienst moet nemen, brengt dat hoge kosten met zich mee.

Kosten sociale premies

Volgens Uber zijn de taxichauffeurs die voor de app rijden zelfstandig, want ze kunnen hun eigen uren bepalen en ze mogen ook voor andere taxibedrijven werken. Maar volgens critici schuift het taxibedrijf op deze manier kosten als verzekeringen en sociale premies handig af op de chauffeurs.

Een oud Uber-bestuurder in Florida won in mei nog een rechtszaak tegen het taxibedrijf. Uber had zijn account gedeactiveerd waardoor hij niet meer voor het bedrijf kon rijden. De chauffeur eiste een werkloosheidsuitkering. De rechter gaf hem gelijk en oordeelde dat de bestuurder in feite in dienst was bij Uber.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Uber verliest rechtszaak in VS, chauffeur gezien als werknemer”

M. Martins.|19.06.15|11:53

Gaat steeds beter. Enige manier hoe uber van de markt gehaald kan worden is door de chauffeurs zelf. Jammer dat velen dat nog steeds niet doorhebben.

Rodney Barten|19.06.15|12:07

Probleem in Amsterdam is dat de TCA een grote geldwolf is, werkelijk iedereen kan zich aansluiten bij de club zolang zij maar de contributie betalen. Er is echter amper werk voor zoveel chauffeurs, vandaar dat zij hun heil gaan zoeken bij zo’n dubieuze organisatie als uber. Chauffeurs van TCA die bij klussen bij uber helpen hun eigen centrale om zeep. Hoezo dom….

M. Martins.|19.06.15|12:53

Dat is helemaal correct. Het grappige is dat de meeste Uberklanten Tcaklanten waren. Tcachauffeurs kopen dus feitelijk hun eigen werk terug.En dan zie je ze ook nog met een arrogante blik voorbij rijden.

Johan Zevenbergen|19.06.15|13:13

Precies,
Een taxi chauffeur is ook geen ondernemer met een toekomst visie, dus zal het vrijgeven van deze markt
Alleen maar slachtoffers gaan eisen, en de prijzen nog verder op drijven.

Paul Dijkhuizen|19.06.15|13:33

In Duitsland zijn ze wakker, in Amerika nu ook, wanneer volgt Nederland?

Duco Douwstra|19.06.15|22:50

Ik heb het al duidelijk uitgelegd bij Jeroen Pauw,de belasting moeten premie’s en loonbelasting over de bruto verdiensten van de Uberpop chauffeurs gaan naheffen. er is duidelijk sprake van een machts- of gezags- verhouding, dus een werkgever- werknemer- relatie http://youtu.be/qkoLHsFkJKc Binnenkort kom ik met een landelijke taxibestel App.De klant hoeft nooit meer naar een telefoonnummer te zoeken,gewoon Landelijk 1 Taxibestel App.Dus waar je ook uitkomt je kan overal een oproep verwachten.

Obaid Akhtary|20.06.15|14:17

Ik hoop dat de kabinet in Nederland ook wat van leert.

Ton ter Haar|20.06.15|19:47

Hier is door hogerhand Barbara Visser op het taxi dossier geplaatst. Enne die hogerhand hebben een heel andere agenda dan publiekelijk word uitgevent. Eerst is Mansveld overal op tegen, maar via de omweg van een experiment lulverhaal zijn we weer terug bij af. Illegaal word experiment. Als ik zo eens de laatste 15 jaar terugkijk, (Ingesnoerd in de BCT en andere regelgevings dwangbuis) is dit wel één van de meest onbetrouwbare overheden die ik ken.

M. Martins.|21.06.15|13:34

Ik had al gevraagd of ik heel experimenteel me niet meer aan de regels hoef te houden, daar kwam geen antwoord op. Experimenteren mogen zeker alleen de niet taxi’s.
Uiteraard met al die windjes van politici voelt uber zich gesterkt om gewoon door te gaan. En wie gaan die experimenten doen?……Uber met een andere naam.

Johan Zevenbergen|22.06.15|10:56

Luguber zeker.

Uber verliest rechtszaak in VS, chauffeur gezien als werknemer | TaxiPro
Uber, Travis Kalanick, founder, oprichter

Uber verliest rechtszaak in VS, chauffeur gezien als werknemer

epa04430044 Travis Kalanick, Founder and CEO of Uber, delivers a speech at the Institute of Directors Convention at the Royal Albert Hall, Central London, Britain, 03 October 2014. The annual convention brings together business leaders and politicians to discuss the business strategy and the world economy. EPA/WILL OLIVER

Taxibedrijf Uber behandelt zijn chauffeurs als werknemers. Zij zijn dus geen zelfstandigen, zoals Uber beweert. Dat heeft een Amerikaanse rechtbank bepaald. De gevolgen hiervan kunnen ingrijpend zijn. Ook in Nederland lijkt er onder meer sprake van een verkapt loondienstverband bij het illegale UberPop. Chauffeurs staan immers niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zodat er geen sprake is van ondernemers.

Er lopen diverse rechtszaken tegen Uber in de Verenigde Staten aangespannen door haar chauffeurs. Zelf vindt Uber dat ze alleen bemiddelt, maar daar denkt de arbeidscommissie van de staat Californië anders over, zo meldt de Volkskrant.

Uber bepaalt

Net zoals in Nederland bepaalt Uber welke chauffeur naar welke klant gaat. En Uber bepaalt het tarief. Uber bepaalt hoeveel iemand minimaal moet rijden tegen welke rating om ritten te blijven krijgen. En Uber bepaalt hoeveel ritten iemand mag weigeren, voordat hij eraf gegooid wordt. Daarmee gedraagt het bedrijf zich als werkgever, zonder dat er premies en sociale lasten betaald worden.

In een rechtszaak aangespannen door een voormalig Uberchauffeur oordeelde de rechter dat het taxibedrijf haar meer dan 4.000 dollar (ruim 3.500 euro) moet terugbetalen. Het gaat om kosten die de bestuurder maakte toen ze voor het bedrijf werkte, zoals tank- en wasbeurten en verzekeringen. De uitspraak kan grote gevolgen hebben voor de werkwijze van Uber. Als het bedrijf alle bestuurders in dienst moet nemen, brengt dat hoge kosten met zich mee.

Kosten sociale premies

Volgens Uber zijn de taxichauffeurs die voor de app rijden zelfstandig, want ze kunnen hun eigen uren bepalen en ze mogen ook voor andere taxibedrijven werken. Maar volgens critici schuift het taxibedrijf op deze manier kosten als verzekeringen en sociale premies handig af op de chauffeurs.

Een oud Uber-bestuurder in Florida won in mei nog een rechtszaak tegen het taxibedrijf. Uber had zijn account gedeactiveerd waardoor hij niet meer voor het bedrijf kon rijden. De chauffeur eiste een werkloosheidsuitkering. De rechter gaf hem gelijk en oordeelde dat de bestuurder in feite in dienst was bij Uber.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Uber verliest rechtszaak in VS, chauffeur gezien als werknemer”

M. Martins.|19.06.15|11:53

Gaat steeds beter. Enige manier hoe uber van de markt gehaald kan worden is door de chauffeurs zelf. Jammer dat velen dat nog steeds niet doorhebben.

Rodney Barten|19.06.15|12:07

Probleem in Amsterdam is dat de TCA een grote geldwolf is, werkelijk iedereen kan zich aansluiten bij de club zolang zij maar de contributie betalen. Er is echter amper werk voor zoveel chauffeurs, vandaar dat zij hun heil gaan zoeken bij zo’n dubieuze organisatie als uber. Chauffeurs van TCA die bij klussen bij uber helpen hun eigen centrale om zeep. Hoezo dom….

M. Martins.|19.06.15|12:53

Dat is helemaal correct. Het grappige is dat de meeste Uberklanten Tcaklanten waren. Tcachauffeurs kopen dus feitelijk hun eigen werk terug.En dan zie je ze ook nog met een arrogante blik voorbij rijden.

Johan Zevenbergen|19.06.15|13:13

Precies,
Een taxi chauffeur is ook geen ondernemer met een toekomst visie, dus zal het vrijgeven van deze markt
Alleen maar slachtoffers gaan eisen, en de prijzen nog verder op drijven.

Paul Dijkhuizen|19.06.15|13:33

In Duitsland zijn ze wakker, in Amerika nu ook, wanneer volgt Nederland?

Duco Douwstra|19.06.15|22:50

Ik heb het al duidelijk uitgelegd bij Jeroen Pauw,de belasting moeten premie’s en loonbelasting over de bruto verdiensten van de Uberpop chauffeurs gaan naheffen. er is duidelijk sprake van een machts- of gezags- verhouding, dus een werkgever- werknemer- relatie http://youtu.be/qkoLHsFkJKc Binnenkort kom ik met een landelijke taxibestel App.De klant hoeft nooit meer naar een telefoonnummer te zoeken,gewoon Landelijk 1 Taxibestel App.Dus waar je ook uitkomt je kan overal een oproep verwachten.

Obaid Akhtary|20.06.15|14:17

Ik hoop dat de kabinet in Nederland ook wat van leert.

Ton ter Haar|20.06.15|19:47

Hier is door hogerhand Barbara Visser op het taxi dossier geplaatst. Enne die hogerhand hebben een heel andere agenda dan publiekelijk word uitgevent. Eerst is Mansveld overal op tegen, maar via de omweg van een experiment lulverhaal zijn we weer terug bij af. Illegaal word experiment. Als ik zo eens de laatste 15 jaar terugkijk, (Ingesnoerd in de BCT en andere regelgevings dwangbuis) is dit wel één van de meest onbetrouwbare overheden die ik ken.

M. Martins.|21.06.15|13:34

Ik had al gevraagd of ik heel experimenteel me niet meer aan de regels hoef te houden, daar kwam geen antwoord op. Experimenteren mogen zeker alleen de niet taxi’s.
Uiteraard met al die windjes van politici voelt uber zich gesterkt om gewoon door te gaan. En wie gaan die experimenten doen?……Uber met een andere naam.

Johan Zevenbergen|22.06.15|10:56

Luguber zeker.