Abel, elektrische taxi, Kia Soul EV, Amsterdam, taxi

Nieuwe Amsterdamse taxidienst van Transdev gelanceerd: Abel

Foto: Abel

Transdev Nederland, het moederbedrijf van Veolia en Connexxion, heeft een nieuwe taxidienst in Amsterdam en Schiphol gelanceerd: Abel. Het unieke van de nieuwe taxi-app is dat de rit goedkoper wordt als de passagiers minder haast hebben. Ze kunnen daarbij ook alleen een stoel reserveren, in plaats van een volledige taxi. Voor de meest flexibele klant een ritje ruim 60% goedkoper dan een normale taxi. Abel is een zelfstandig opererende start-up die vanaf dinsdag 12 januari 2016 met 20 elektrische voertuigen in Amsterdam rijdt. 

Abel richt zich volledig op de vrije markt, legt initiatiefnemer David Baars uit. “We krijgen van Transdev minimaal één jaar om ons te bewijzen als vervoersconcept.” Transdev is financier en 100% aandeelhouder van de start-up.

Prijs Abel

Per persoon betaal je bij Abel 2,50 euro opstapkosten, daarna 1 tot 2 euro per kilometer, afhankelijk van hoe snel en met hoeveel personen je op je eindbestemming wilt zijn. Stel: een passagier wil van het Leidseplein naar Schiphol. Dat is een afstand van zo’n 15 km. Heeft de klant geen haast, dan garandeert Abel de kortste rijtijd plus een marge van maximaal 30 minuten. Heeft hij wel haast, dan is deze marge 10 minuten. Er wordt altijd een maximale aankomsttijd getoond voordat een klant de rit bestelt. De dienst werkt on-demand, je hebt dus altijd binnen korte tijd een taxi.

Voor één persoon kost de rit in het meest flexibele geval 16,88 euro. Ben je met twee personen, kost de rit 19,38 euro. Wil je een hele auto reserveren, kost het 21,88 euro. De prijs loopt op naarmate de passagier minder flexibel is in zijn aankomsttijd. De klant kan altijd voor de meest voordelige rit-optie kiezen, ongeacht of de volledig geautomatiseerde planning van Abel combinaties weet te maken. Ter vergelijking; zo’n rit met UberX kost 32 euro. En een normale taxi kost op de meter zo’n 45 euro. Daarmee is Abel ruim 60% goedkoper dan een reguliere taxi.

Combineren

“We gaan dus pas iets verdienen als we de rit kunnen combineren. Maar dat risico ligt volledig bij ons”, legt Baars uit. “De klant krijgt van tevoren een ritprijs in de app te zien. Als hij de rit bestelt betaalt hij gegarandeerd die lage prijs. Ongeacht de uiteindelijke lengte of dat er iemand anders meerijdt. De passagier ziet zijn ETA in de app tijdens de rit. En we zorgen dat we vrijwel altijd binnen de marge blijven qua aankomsttijd die van tevoren is aangegeven.”

De app maakt gebruikt van het onlangs vernieuwde planningsprogramma van Connexxion. “Door de realtime planning en verkeersinformatie kunnen we zeer betrouwbaar de marges aangeven”, vertelt Baars. “De prijs en aankomsttijd wordt binnen enkele seconden weergegeven. Betalen gaat automatisch via de gekoppelde creditcard. Alle voertuigen zijn via de smartphone-app altijd realtime te volgen door de planningsoftware. Vanwege de wettelijke eisen beschikken alle auto’s ook over een Boordcomputer Taxi van Cabman.”

Transdev

Transdev, één van de grootste vervoersbedrijven ter wereld, zorgt ervoor dat de app één jaar de tijd krijgt om zich te bewijzen. Het moederbedrijf financiert de 50 chauffeurs die de in totaal 20 elektrische voertuigen bemannen. De openingstijden zijn dagelijks tussen 7:00 ’s ochtends en 1:30 uur ’s nachts. Ook heeft Transdev een marketingbudget beschikbaar gesteld. Een snelle rekensom leert dat Transdev zich garant stelt voor enkele miljoenen aan kosten die de dienst gaat maken.

Baars: “Abel geeft antwoord op een vraag tot sociaal en betaalbaar van-deur-tot-deur-vervoer in Amsterdam. Omdat je flexibel bent in je aankomsttijd en een stoel boekt in plaats van een auto, kan de rit gedeeld worden met anderen. Dat is de ultieme vorm van delen, omdat iedereen er beter van wordt. En daardoor kunnen wij de dienst zeer goedkoop aanbieden. En de klant loopt geen enkel risico mocht er geen andere passagier beschikbaar zijn, want de prijs ligt al vast.”

Taxichauffeurs

Voorlopig wordt er met de eigen voertuigen en taxichauffeurs in loondienst gereden (afkomstig van Connexxion). Maar als de vraag toeneemt, wil Abel doorgroeien als franchisegever. Zzp-chauffeurs die een eigen elektrische taxi hebben en een ondernemers-vergunning, kunnen zich aanmelden. Abel rekent dan 25% van de ritprijs als commissie. Voorlopig is de dienst alleen actief in Amsterdam en Schiphol. Daar is namelijk de kans het grootst dat er voldoende klanten zijn om ritten te combineren.

Abel is alleen via een app te bestellen. Daardoor valt de nieuwe dienst niet onder de TTO-regels in Amsterdam. De laatste anderhalve maand is de dienst uitgetest onder zo’n 200 gebruikers. De app is al beschikbaar in de Apple Store. Binnen enkele dagen zal ook de Android-app te downloaden zijn via de Google Play Store. De dienst richt zich vooral op de hippe ‘urban millennials’, zegt Baars.

Marketing

“Onze marketing zal zich in eerste instantie vooral richten op festivals in en rond Amsterdam, zoals de Fashion Week of muziek-festivals. Want daarbij is de kans groot dat diverse mensen naar hetzelfde adres moeten op dezelfde tijd; dus dat de rit gecombineerd kan worden. Bovendien is het leuk voor de bezoekers, het is toch een sociale ontmoeting van mensen met dezelfde interesse. Daarom is een trendy uitstraling van de voertuigen en chauffeur zeer belangrijk voor de dienst.”

Om ervoor te zorgen dat klanten nieuwe klanten aanbrengen wordt het ‘geef een rit, krijg een rit’-principe toegepast. Hierbij krijgen nieuwe klanten de eerste rit tot 12,50 euro gratis, net als degene die de nieuwe klant aanbrengt via een promotie-code. “We draaien volledig zelfstandig en richten ons op de vrije markt. Transdev wil er vooral van leren en gaat de dienst niet gebruiken voor de markt met taxi-aanbestedingen”, verduidelijkt Baars. “De auto’s en chauffeurs zullen dan ook voor 100% ritten voor klanten van Abel uitvoeren. Hoe meer gebruikers, hoe hoger de potentiële combinatiegraad.”

Bart Pals

Abel, app, taxi, bestellen, rit delen, Transdev

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Nieuwe Amsterdamse taxidienst van Transdev gelanceerd: Abel”

Rodney Barten|12.01.16|09:01

Urban millennials?: Zijn dat niet die gasten die vooral zichzelf heel erg hip vinden, die overal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Die voorstander zijn van een deel economie waar geen enkel loondienst verband meer is. Die gebruik maken van Airbnb, UberPop en andere aanverwante clubs? Abel wil graag als franchisegever doorgroeien met een provisie regeling van 25%, slavendrijvers!

Hans de Koning|12.01.16|09:20

Hip, urban, delen en startup, nou dan moet het wel goed zijn! Krijg je er ook een quinoa met tarwegras smoothie bij?

Willem De Jong|12.01.16|11:26

Goed initiatief en boeiende innovatie. Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Perry Kruin|12.01.16|11:41

“Share a ride” en Sustainable Top….
Ook gauw in andere steden Utrecht, Rotterdam, Denhaag, Eindhoven uitrollen zou ik zo zeggen…

Benno Zeepkist|12.01.16|13:12

Dat betekend dan dat bij een volle Abel taxi de klanten in hun gedeelde taxi gezamelijk veel duurder uit zijn bij ritje van bijv. 3 km dan in een gewone taxi .
Dan levert elk volle Abel taxi 32 euro op voor een rit van 3 km wat normaal gezamelijk een tientje kost .
Dat is toch oneerlijke concurrentie ?
Zo kunnen we het allemaal wel doen
Straks gaat elke straattaxi per persoon rekenen en onderweg zwaaiende klanten erbij meenemen .
“We gaan dus pas iets verdienen als we de rit kunnen combineren”

Aristides Garcia|12.01.16|15:06

Het is maar een gimmick on de nederlandse
koe te melken-voor een jaar.

Selim Han|12.01.16|15:13

Als ik goed reken, kost leidseplein-schiphol 17,50 (15 X 1 euro + 2,50), hoezo 16,88. Een normale taxi kost 38 euro, en geen 45. Theoretisch is het prachtig uitgerold, maar praktijk zal anders zijn. Na 3 schipholritjes moet die auto al aan de paal. Succes van uber is dat ze gewone taxichauffeurs uitbuiten.

Rik de Swart|13.01.16|11:19

Ik denk niet dat het iets wordt; te ingewikkeld, er moet teveel ingevoerd worden in de app. Daar zijn ze met cabster ook al mee op hun bek gevallen, . bovendien is het zo dat iemand die geen haast heeft de bus/trein pakt, of een kennis vraagt. Snachts rijden ze niet, de klant is kieskeurig tegenwoordig, de app wordt meteen gewist als ze niet direct geholpen worden. En de auto is nogal klein als je zoveel wil combineren. Pak dan een busje.

Rop Witteveen|13.01.16|15:54

gat in de markt, lijkt mij een prima vervoersmiddel. Word vast een succes.

John Doe|14.01.16|10:10

Waar gaat dit over. De taxi is helemaal niet duur. Het is een luxe middel en niet voor iedereen toegankelijk, so what? Ik moet niet er niet aan denken om naast iemand te moeten zitten die de toilet verfrisser ook als aftersave of au de toilet heeft gebruikt. En moeten mijn koffers soms op schoot als ik naar Schiphol wil en mijn mede passagiers ook bagage meenemen. Volslagen krankjorum…

Jip Meijer|15.01.16|22:36

Leuk idee, kijken of het werkt. Dat is ondernemen. En de politiek maar denken dat taxi-ondernemers niet nadenken over hun product.

Bart van den Berg|31.01.16|18:31

Het is niet nieuw. Elektrische taxi’s rijden er al, een taxi delen gebeurde al. Urban hipsters zijn overigens uiterst kritisch: de twintigers die alles weten, kennen, hebben gedaan en inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. De naam Transdev en Connexxion niet noemen, dan krijgen de twintigers weer de puistjes waar ze net vanaf zijn. Ik gun Abel zijn succes, zeer zeker.

Nieuwe Amsterdamse taxidienst van Transdev gelanceerd: Abel | TaxiPro
Abel, elektrische taxi, Kia Soul EV, Amsterdam, taxi

Nieuwe Amsterdamse taxidienst van Transdev gelanceerd: Abel

Foto: Abel

Transdev Nederland, het moederbedrijf van Veolia en Connexxion, heeft een nieuwe taxidienst in Amsterdam en Schiphol gelanceerd: Abel. Het unieke van de nieuwe taxi-app is dat de rit goedkoper wordt als de passagiers minder haast hebben. Ze kunnen daarbij ook alleen een stoel reserveren, in plaats van een volledige taxi. Voor de meest flexibele klant een ritje ruim 60% goedkoper dan een normale taxi. Abel is een zelfstandig opererende start-up die vanaf dinsdag 12 januari 2016 met 20 elektrische voertuigen in Amsterdam rijdt. 

Abel richt zich volledig op de vrije markt, legt initiatiefnemer David Baars uit. “We krijgen van Transdev minimaal één jaar om ons te bewijzen als vervoersconcept.” Transdev is financier en 100% aandeelhouder van de start-up.

Prijs Abel

Per persoon betaal je bij Abel 2,50 euro opstapkosten, daarna 1 tot 2 euro per kilometer, afhankelijk van hoe snel en met hoeveel personen je op je eindbestemming wilt zijn. Stel: een passagier wil van het Leidseplein naar Schiphol. Dat is een afstand van zo’n 15 km. Heeft de klant geen haast, dan garandeert Abel de kortste rijtijd plus een marge van maximaal 30 minuten. Heeft hij wel haast, dan is deze marge 10 minuten. Er wordt altijd een maximale aankomsttijd getoond voordat een klant de rit bestelt. De dienst werkt on-demand, je hebt dus altijd binnen korte tijd een taxi.

Voor één persoon kost de rit in het meest flexibele geval 16,88 euro. Ben je met twee personen, kost de rit 19,38 euro. Wil je een hele auto reserveren, kost het 21,88 euro. De prijs loopt op naarmate de passagier minder flexibel is in zijn aankomsttijd. De klant kan altijd voor de meest voordelige rit-optie kiezen, ongeacht of de volledig geautomatiseerde planning van Abel combinaties weet te maken. Ter vergelijking; zo’n rit met UberX kost 32 euro. En een normale taxi kost op de meter zo’n 45 euro. Daarmee is Abel ruim 60% goedkoper dan een reguliere taxi.

Combineren

“We gaan dus pas iets verdienen als we de rit kunnen combineren. Maar dat risico ligt volledig bij ons”, legt Baars uit. “De klant krijgt van tevoren een ritprijs in de app te zien. Als hij de rit bestelt betaalt hij gegarandeerd die lage prijs. Ongeacht de uiteindelijke lengte of dat er iemand anders meerijdt. De passagier ziet zijn ETA in de app tijdens de rit. En we zorgen dat we vrijwel altijd binnen de marge blijven qua aankomsttijd die van tevoren is aangegeven.”

De app maakt gebruikt van het onlangs vernieuwde planningsprogramma van Connexxion. “Door de realtime planning en verkeersinformatie kunnen we zeer betrouwbaar de marges aangeven”, vertelt Baars. “De prijs en aankomsttijd wordt binnen enkele seconden weergegeven. Betalen gaat automatisch via de gekoppelde creditcard. Alle voertuigen zijn via de smartphone-app altijd realtime te volgen door de planningsoftware. Vanwege de wettelijke eisen beschikken alle auto’s ook over een Boordcomputer Taxi van Cabman.”

Transdev

Transdev, één van de grootste vervoersbedrijven ter wereld, zorgt ervoor dat de app één jaar de tijd krijgt om zich te bewijzen. Het moederbedrijf financiert de 50 chauffeurs die de in totaal 20 elektrische voertuigen bemannen. De openingstijden zijn dagelijks tussen 7:00 ’s ochtends en 1:30 uur ’s nachts. Ook heeft Transdev een marketingbudget beschikbaar gesteld. Een snelle rekensom leert dat Transdev zich garant stelt voor enkele miljoenen aan kosten die de dienst gaat maken.

Baars: “Abel geeft antwoord op een vraag tot sociaal en betaalbaar van-deur-tot-deur-vervoer in Amsterdam. Omdat je flexibel bent in je aankomsttijd en een stoel boekt in plaats van een auto, kan de rit gedeeld worden met anderen. Dat is de ultieme vorm van delen, omdat iedereen er beter van wordt. En daardoor kunnen wij de dienst zeer goedkoop aanbieden. En de klant loopt geen enkel risico mocht er geen andere passagier beschikbaar zijn, want de prijs ligt al vast.”

Taxichauffeurs

Voorlopig wordt er met de eigen voertuigen en taxichauffeurs in loondienst gereden (afkomstig van Connexxion). Maar als de vraag toeneemt, wil Abel doorgroeien als franchisegever. Zzp-chauffeurs die een eigen elektrische taxi hebben en een ondernemers-vergunning, kunnen zich aanmelden. Abel rekent dan 25% van de ritprijs als commissie. Voorlopig is de dienst alleen actief in Amsterdam en Schiphol. Daar is namelijk de kans het grootst dat er voldoende klanten zijn om ritten te combineren.

Abel is alleen via een app te bestellen. Daardoor valt de nieuwe dienst niet onder de TTO-regels in Amsterdam. De laatste anderhalve maand is de dienst uitgetest onder zo’n 200 gebruikers. De app is al beschikbaar in de Apple Store. Binnen enkele dagen zal ook de Android-app te downloaden zijn via de Google Play Store. De dienst richt zich vooral op de hippe ‘urban millennials’, zegt Baars.

Marketing

“Onze marketing zal zich in eerste instantie vooral richten op festivals in en rond Amsterdam, zoals de Fashion Week of muziek-festivals. Want daarbij is de kans groot dat diverse mensen naar hetzelfde adres moeten op dezelfde tijd; dus dat de rit gecombineerd kan worden. Bovendien is het leuk voor de bezoekers, het is toch een sociale ontmoeting van mensen met dezelfde interesse. Daarom is een trendy uitstraling van de voertuigen en chauffeur zeer belangrijk voor de dienst.”

Om ervoor te zorgen dat klanten nieuwe klanten aanbrengen wordt het ‘geef een rit, krijg een rit’-principe toegepast. Hierbij krijgen nieuwe klanten de eerste rit tot 12,50 euro gratis, net als degene die de nieuwe klant aanbrengt via een promotie-code. “We draaien volledig zelfstandig en richten ons op de vrije markt. Transdev wil er vooral van leren en gaat de dienst niet gebruiken voor de markt met taxi-aanbestedingen”, verduidelijkt Baars. “De auto’s en chauffeurs zullen dan ook voor 100% ritten voor klanten van Abel uitvoeren. Hoe meer gebruikers, hoe hoger de potentiële combinatiegraad.”

Bart Pals

Abel, app, taxi, bestellen, rit delen, Transdev

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Nieuwe Amsterdamse taxidienst van Transdev gelanceerd: Abel”

Rodney Barten|12.01.16|09:01

Urban millennials?: Zijn dat niet die gasten die vooral zichzelf heel erg hip vinden, die overal voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Die voorstander zijn van een deel economie waar geen enkel loondienst verband meer is. Die gebruik maken van Airbnb, UberPop en andere aanverwante clubs? Abel wil graag als franchisegever doorgroeien met een provisie regeling van 25%, slavendrijvers!

Hans de Koning|12.01.16|09:20

Hip, urban, delen en startup, nou dan moet het wel goed zijn! Krijg je er ook een quinoa met tarwegras smoothie bij?

Willem De Jong|12.01.16|11:26

Goed initiatief en boeiende innovatie. Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Perry Kruin|12.01.16|11:41

“Share a ride” en Sustainable Top….
Ook gauw in andere steden Utrecht, Rotterdam, Denhaag, Eindhoven uitrollen zou ik zo zeggen…

Benno Zeepkist|12.01.16|13:12

Dat betekend dan dat bij een volle Abel taxi de klanten in hun gedeelde taxi gezamelijk veel duurder uit zijn bij ritje van bijv. 3 km dan in een gewone taxi .
Dan levert elk volle Abel taxi 32 euro op voor een rit van 3 km wat normaal gezamelijk een tientje kost .
Dat is toch oneerlijke concurrentie ?
Zo kunnen we het allemaal wel doen
Straks gaat elke straattaxi per persoon rekenen en onderweg zwaaiende klanten erbij meenemen .
“We gaan dus pas iets verdienen als we de rit kunnen combineren”

Aristides Garcia|12.01.16|15:06

Het is maar een gimmick on de nederlandse
koe te melken-voor een jaar.

Selim Han|12.01.16|15:13

Als ik goed reken, kost leidseplein-schiphol 17,50 (15 X 1 euro + 2,50), hoezo 16,88. Een normale taxi kost 38 euro, en geen 45. Theoretisch is het prachtig uitgerold, maar praktijk zal anders zijn. Na 3 schipholritjes moet die auto al aan de paal. Succes van uber is dat ze gewone taxichauffeurs uitbuiten.

Rik de Swart|13.01.16|11:19

Ik denk niet dat het iets wordt; te ingewikkeld, er moet teveel ingevoerd worden in de app. Daar zijn ze met cabster ook al mee op hun bek gevallen, . bovendien is het zo dat iemand die geen haast heeft de bus/trein pakt, of een kennis vraagt. Snachts rijden ze niet, de klant is kieskeurig tegenwoordig, de app wordt meteen gewist als ze niet direct geholpen worden. En de auto is nogal klein als je zoveel wil combineren. Pak dan een busje.

Rop Witteveen|13.01.16|15:54

gat in de markt, lijkt mij een prima vervoersmiddel. Word vast een succes.

John Doe|14.01.16|10:10

Waar gaat dit over. De taxi is helemaal niet duur. Het is een luxe middel en niet voor iedereen toegankelijk, so what? Ik moet niet er niet aan denken om naast iemand te moeten zitten die de toilet verfrisser ook als aftersave of au de toilet heeft gebruikt. En moeten mijn koffers soms op schoot als ik naar Schiphol wil en mijn mede passagiers ook bagage meenemen. Volslagen krankjorum…

Jip Meijer|15.01.16|22:36

Leuk idee, kijken of het werkt. Dat is ondernemen. En de politiek maar denken dat taxi-ondernemers niet nadenken over hun product.

Bart van den Berg|31.01.16|18:31

Het is niet nieuw. Elektrische taxi’s rijden er al, een taxi delen gebeurde al. Urban hipsters zijn overigens uiterst kritisch: de twintigers die alles weten, kennen, hebben gedaan en inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. De naam Transdev en Connexxion niet noemen, dan krijgen de twintigers weer de puistjes waar ze net vanaf zijn. Ik gun Abel zijn succes, zeer zeker.