controle, tto, Amsterdam, taxi, centraal station, handhaving, taxichauffeur, taxistandplaats

11 TTO’s Amsterdam willen eerste kwartier vrij van parkeerbelasting

Elf Amsterdamse TTO’s hebben in een raadsadres gepleit voor versoepeling van het parkeerbeleid voor taxi’s in de hoofdstad. Zij zijn van mening dat de parkeerbelasting in de praktijk zijn doel compleet voorbij schiet en stellen voor om taxi’s maximaal 15 minuten lang aan een stuk stil te laten staan zonder dat zij hiervoor parkeergeld moeten betalen. 

Het raadsadres is opgesteld door TCA, Taxistad BV, Taxi Electric, AMS, TAXI HAF BV, AMS TAXI, TCS, My Taxi Centrale, STA, Taxidirect en Staxi. Het voorstel wordt onderschreven door Stichting Taxibelangen Nederland.

Onwerkbare situatie

Volgens de TTO’s worden taxichauffeurs in Amsterdam dagelijks beboet voor het niet hebben betaald van parkeerbelasting. Een chauffeur is dit verschuldigd wanneer hij met de taxi stilstaat zonder dat er onmiddellijk sprake is van laden of lossen. “Om boetes te voorkomen, zouden taxichauffeurs per dag tientallen malen een parkeeractie moeten starten en stoppen. Dat leidt tot een onwerkbare situatie”, wordt gesteld in de brief aan de gemeenteraad.

Daarnaast wordt gewezen op de ongelijkheid die momenteel aan de orde is. “Chauffeurs die doorzetten en nadat het bezwaarschrift is afgewezen in beroep gaan, krijgen gelijk. Hun boete wordt ingetrokken”, zo is te lezen.

Helpen met de koffers

In de brief wordt een reeks praktijkvoorbeelden gegeven waarin de huidige regelgeving negatief tot uiting komt. Bijvoorbeeld wanneer een chauffeur een hoogbejaarde dame met rustige pas naar haar voordeur wordt begeleid, een klant die de chauffeur helpt om zijn koffers naar de derde verdieping mee te tillen, of een klant die een taxi heeft besteld bij een restaurant maar eerst nog even moet afrekenen.

In deze situaties zou een chauffeur een boete opgelegd krijgen, omdat hij geen parkeergeld had betaald. “Dat wil zeggen dat Amsterdam eigenlijk stimuleert om het verzoek van de hoogbejaarde dame af te wijzen”, zo wordt gesteld. “Dat is niet wat we moeten willen. De Amsterdamse taxiwereld heeft een slechte naam en goede dienstverlening is broodnodig. De gemeente zou dit moeten stimuleren in plaats van belasten.”

Volle standplaatsen

Buiten deze problematiek wordt aangestipt dat chauffeurs die terechtkomen bij een volle standplaats eigenlijk rondjes moeten blijven rijden om te ontkomen aan parkeerkosten. Dit wordt door de TTO’s gezien als onnodig belastend voor de verkeersdrukte en een ongewenste ontwikkeling voor de luchtvervuiling.

Daaruit vloeit het voorstel om taxichauffeurs het eerste kwartier vrij te stellen van parkeergeld. Daarnaast zouden taxi’s met chauffeurs in of om het voertuig vrijgesteld moeten worden voor het betalen van parkeergeld. De brief is onlangs verzonden aan het College van B&W in Amsterdam met een verzoek tot reactie.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

2 reacties op “11 TTO’s Amsterdam willen eerste kwartier vrij van parkeerbelasting”

Huib van der Kleij|19.02.16|13:22

Ik werk gelukkig niet in 020. want het beleid daar is gestoord ze doen toch wat ze zelf willen .Al is het regeringsbeleid anders. Gelukkig zijn er nog rechters of bevoegde gemeente ambtenaren die wel anders doen. Mogelijk dat het in sommige gevallen aan de chauffeurs zelf ligt. Maar meer waarschijnlijk aan de stadstoezicht ( als ze al hun Boa hebben gehaald)over het paard getild. Hier in 010 is de onderlinge verstandhouding goed. Al zijn er altijd wel die op hun denkbeeldige strepen staan.

John James Quid|21.02.16|18:58

Tto’s die iets doen voor de chauffeurs ipv op hun luie reet geld innen en regeltjes doorgeven die de gemeente verzint. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.