Richard van der Veen, Richard Olling, TCA, Taxi Centrale Amsterdam

TCA: 27% van de taxi’s wordt tegenwoordig digitaal besteld

De Taxi Centrale Amsterdam (TCA) is van alle taxibedrijven in Nederland het meest actief op het gebied van apps. Er zijn maar liefst vier verschillende apps die een klant kan gebruiken om een TCA-taxi te bestellen. Ook kan er via diverse andere digitale methoden een taxi geboekt worden, zoals de Taxibutlers en webformulieren. “Inmiddels komt 27% van alle ritten digitaal binnen”, vertelt TCA-directeur Richard van der Veen. 

Onlangs lanceerde TCA samen met eCab de mogelijkheid om een VIP-taxi te bestellen (categorie Mercedes-Benz S-Klasse), een toevoeg op de reguliere taxi. “Het gaat bij apps vooral om beschikbaarheid”, legt Van der Veen uit. “Omdat de meeste ritten tussen donderdagavond en zondag zijn, heb je een flinke vloot nodig om continu beschikbaarheid te kunnen garanderen. Wij kunnen dat met onze 1300 aangesloten voertuigen, waarvan er nu 50 beschikbaar zijn voor de VIP-service.”

Apps

TCA-taxi’s zijn op dit moment te bestellen via de apps TCA, Taxi.eu, eCab en Yeller. Van der Veen: “De reden dat we met zoveel apps zaken doen is omdat dit voor ons bijvangst is. We hebben de auto’s toch al beschikbaar en die verschillende apps zijn voor ons een marketingtool. Zo hoeven we niet zelf een grote marketing-campagne op te zetten voor onze VIP-vloot, eCab helpt daarbij. Ook kunnen via die kanalen goed experimenteren met nieuwe producten en diensten.”

Sommige concurrerende taxi-apps die in Amsterdam gelanceerd zijn hebben problemen met het garanderen van beschikbaarheid. Het gebruik van dergelijke apps valt structureel flink terug als er een keer geen auto’s zijn. Daarom is voor dergelijke apps TCA een belangrijke partner. Adjunct-directeur Richard Olling: “Wij doen in totaal 3,5 miljoen ritten per jaar. Dat aantal is gelukkig heel stabiel, ondanks de concurrerende markt. We houden exact bij wat onze gemiddelde aanrijtijd is. In bijna 90% van de gevallen bedraagt die minder dan 5 minuten. Daar zijn we erg trots op.”

Exclusiviteit

Overigens zien de twee TCA-directeuren het niet als een probleem dat er op het moment talloze taxi-bestel-apps actief zijn in Amsterdam. “Het gaat ons om de ritten die we kunnen aanleveren voor de certificaathouders. Daarom sluiten we vaak exclusiviteitscontracten. Wij garanderen de beschikbaarheid, maar dan krijgen wij ook alle ritten in Amsterdam. Daarbij hebben we liever duizend verschillende apps dan vier. Laat de klant maar kiezen welke app hij wil gebruiken, wij leveren de kwaliteit bij de taxirit zelf.”

TCA is op dit moment uitsluitend actief op de reguliere taximarkt. Terwijl in Nederland de totale taximarkt voor 75% bestaat uit doelgroepenvervoer. “Die markt heeft zeker onze interesse”, vertelt Van der Veen. “Ik ben ervan overtuigd dat wij die klanten heel goed kunnen bedienen. Probleem is alleen dat er eerst nog flink wat schotten bij de overheid weggehaald moeten worden.”

Wmo-taxi

Van der Veen pleit voor een model waarbij bijvoorbeeld wmo-gerechtigden via een klantenkaart en individueel kilometerbudget zelf kunnen kiezen met welk taxibedrijf ze willen meerijden. “Geef lokale partijen weer een kans. Die zorgen dan zelf wel voor kwaliteit. Op dit moment zijn er in heel Nederland eigenlijk maar vijf partijen die de markt verdelen bij aanbestedingen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Consumenten, ook wmo’ers, kunnen prima zelf kiezen met wie ze mee willen rijden. Bovendien zorg je ervoor dat er overal weer een lokale taximarkt ontstaat.”

In de visie van TCA krijgen wmo-gerichtigden een soort pgb waarmee ze taxiritten kunnen bestellen. “Wij garanderen beschikbaarheid; we zijn er vrijwel altijd binnen vijf minuten. En omdat alles 100% wordt vastgelegd via track&trace en klantenkaarten, is eventuele fraude zoals soms het geval is bij pgb’s uitgesloten. En als je alle kosten optelt die een opdrachtgever nu kwijt is aan een aanbesteding – ook de interne kosten voor het opzetten van de tender – en je deelt dat door het totale aantal kilometers, dan komt er nog best een behoorlijk kilometertarief uit voor de uitvoerder.”

Transitie

Waar TCA vroeger vooral een ritverdeler was, zit de organisatie volgens Van der Veen nu in een transitiefase naar serviceprovider voor de certificaathouders. “Alleen ritten verdelen is in de huidige markt onvoldoende, we doen steeds meer inkoop en marketing. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan inkoopvoordelen om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. We maken afspraken met auto-importeurs waarbij leden zowel korting als een gegarandeerde inruilprijs krijgen wanneer ze een elektrische auto aanschaffen.”

Ook verzorgt TCA steeds meer betalingen voor de aangesloten chauffeurs. “De klant betaalt bijvoorbeeld via creditcard aan ons, wij zorgen dat de chauffeur diezelfde week nog zijn geld krijgt. Dat is echt een groeimarkt, tegenwoordig wordt 40% van de omzet wordt op die manier geregeld.”

TTO

De overheid heeft in Nederland nog altijd behoorlijke invloed op de taxibranche. Zo heeft TCA de afgelopen jaren flink te maken gehad met de TTO-regels. “Principieel moet je je afvragen of je als overheid een branche kunt verplichten zich te verenigen”, vindt Van der Veen. “TTO is volgens mij een tussenpauze, toen was het nodig. Maar de overheid doet alsof iedere taxi hetzelfde is en maakt daarom gemiddelde regels die opeens wel voor iedereen gelden.”

Hij noemt als voorbeeld de kosten die de gemeente maakt (en verhaalt op de TTO’s) voor controleurs. “Wij vinden kwaliteit op straat belangrijk, dus hebben een eigen handhavings-team. Maar we moeten ook betalen voor andere TTO’s die handhaving nodig hebben via de gemeente en geen eigen team betalen. Ook moeten we voor alle chauffeurs hun taxxxivergunning verlengen. Dat kost maar liefst 270.000 euro aan leges. En in een vrije markt zijn wij ermee geholpen als onze concurrenten slechte kwaliteit leveren. Want dan kiezen de klanten voor ons.”

Regels

Bovendien spreken verschillende overheden elkaar vaak tegen, vindt Van der Veen. “De landelijke overheid wil minder regels en ruimte voor experimenten met gele kentekens. Terwijl de gemeente Amsterdam juist herkenbaarheid wil voor TTO-taxi’s. Dat staat haaks op elkaar. Hoe kun je nou ondernemen met een lange-termijn visie als de overheid zelf niet weet welke richting ze op wil? We kunnen ons niet voorbereiden op veranderingen in beleid van een soms onbetrouwbare overheid.”

TCA wil dat de overheid het maximumtarief voor taxi’s afschaft. “De markt is tenslotte geliberaliseerd. Laat er maar marktwerking op basis van prijs plaatsvinden. Daarbij moet je ook de keuze hebben naar boven te gaan. Want wij willen graag differentiatie in onze vloot aanbieden, maar door de huidige vastgelegde tarieven is dat heel moeilijk. Een schilder kan toch ook zijn eigen tarief bepalen? Waarbij de kwaliteitsschilder duurder is dan een gemiddelde Poolse schilder. Ook legt de overheid hen geen verplichtingen op om te investeren in een Boordcomputer op de kwast die iedere beweging vastlegt.”

Track&trace

Want de TCA heeft flink geïnvesteerd in een koppeling tussen de Boordcomputer Taxi en de eigen apparatuur om aan de track&trace verplichting van de gemeente Amsterdam te voldoen. “Wij zijn de enige TTO die dat op deze 100% betrouwbare manier hebben gedaan. En dan zal je zien dat de overheid over een paar jaar de BCT weer afschaft. Of de gemeente Amsterdam de TTO-regels verandert. Dat kunnen we die investering weer volledig afschrijven”, legt van der Veen uit.

“De overheid moet ons weer ruimte geven om te ondernemen zonder allerlei regels die het onderscheid tussen de verschillende taxi’s beperken. Geef taxibedrijven de ruimte om zich te onderscheiden op prijs of kwaliteit. Zowel op positief als negatief vlak. Want dat is hoe een vrije markt werkt.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “TCA: 27% van de taxi’s wordt tegenwoordig digitaal besteld”

Duco Douwstra|16.05.16|22:17

Knap hoe de TCA innoveert en inspeelt op de technische mogelijkheden en samenwerkingsverbanden.Jammer dat de TCA wel medeschuldig is aan de BCT ramp,als de TCA,de RTC en de HTC hun poot stijf hadden gehouden,dan had de IVW/ILT geen kans gehad om deze verrotte verplichting in te voeren.Dan hadden de leveranciers elk jaar hun best blijven doen om steeds met een beter product te komen en was er waarschijnlijk al een landelijke taxibestel App.En Uber met zijn extreme provisie’s geen schijn van kans

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.