Pantar en Amsterdam stoppen met dienstverlening GoGo
Werkleerbedrijf Pantar en de gemeente Amsterdam stoppen per 1 mei met het project GoGo, de elektrische autootjes die in Nieuw-West rijden als aanvulling op het openbaar vervoer. Uit de pilot is gebleken dat GoGo in de huidige opzet voor Pantar niet kostendekkend valt te exploiteren uit de ritopbrengsten en de beschikbaar gestelde subsidie.
“Voor een financieel zelfstandig GoGo is een andere opzet nodig en dat valt buiten het aandachtsgebied van Pantar”, meldt de gemeente Amsterdam. “Ondernemen is niet de corebusiness van Pantar.”
GoGo
Het stadsdeel onderzoekt of er mogelijkheden zijn de dienstverlening van de GoGo in de toekomst voort te zetten met andere samenwerkingspartners. Hiervoor is een onafhankelijk bureau ingeschakeld, dat de mogelijkheden voor een financieel rendabele exploitatie onderzoekt. Uitsluitsel hierover wordt voor de zomer verwacht.
Het ontwikkelen en begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via echt werk is de kernactiviteit van Pantar. “Tijdens de pilot zijn via de leer-werkstage op de GoGo successen behaald met het opleiden en ontwikkelen van chauffeurs”, aldus de gemeente.
Individueel deur-tot-deur vervoer
De destijds aangeschafte voertuigen hadden een veel kleinere actieradius dan verwacht en onverwachte beperkingen. Daarnaast bleek in het stadsdeel een andere vervoersbehoefte dan onderzoek vooraf aantoonde.”Er is bij de GoGo-gebruiker meer behoefte aan maatwerk in de vorm van individueel deur-tot-deur vervoer, terwijl in het project uitgegaan is van het delen van voertuigen en in en uit stappen op vooraf vastgestelde routes”, licht de gemeente Amsterdam toe.
De overeenkomst tussen Pantar en stadsdeel Nieuw West wordt per 1 mei ontbonden. De chauffeurs krijgen de mogelijkheid hun traject bij Pantar af te maken. Pantar continueert de dagelijkse bedrijfsvoering tot en met 30 april. Klanten met een geldige GoGo strippenkaart kunnen restitutie van het restant van het aankoopbedrag krijgen.
Subsidie
Onlangs werd bekend dat de door de gemeente Amsterdam gesubsidieerde proef met GoGo met twintig kleine elektrische taxi’s dreigde uit te lopen op een financiële strop. De gemeente Amsterdam betaalde 200.000 euro subsidie in het eerste jaar. En ondanks dat dreigt de vervoerder maar liefst 220.000 euro verlies te lijden. De proef zou eigenlijk nog tot mei 2017 duren. Hoeveel omzet de Amsterdamse taxibranche misloopt door het gemeentelijke project is niet bekend.
Het verlies met GoGo is te wijten aan een lager aantal klanten dan beraamd. Daarnaast leggen mensen die wél gebruikmaken van de vervoersdienst, die 2 of 4 euro kost, veel meer kilometers af dan verwacht. Het stadsdeel Nieuw-West schreef in een evaluatie dat de dienst jaarlijks vijf keer de huidige omzet zou moeten genereren om quitte te draaien.
Lees ook: Flink verlies bij proef met elektrische taxikarretjes Amsterdam
Achteraf blijken de vooraf aangetoonde onderzoeken niet te kloppen.
Weer nieuw onderzoek en nieuwe subsidies bla bla bla…
In veel landen en steden in het buitenland is het aantal taxi’s beperkt tot plmns 1 Taxivergunning op 1000 inwoners.
Een dergelijke basis moet het uitgangspunt zijn.
Doe je dat niet, dan Hollandse toestanden zoals wij die nu kennen.
Geen € te verdienen met als gevolg faillissementen en gaos in Taxiland.
Dat los je niet op door steeds meer subsidies op onzin projecten.
@ Taxi Volendam, Precies, hoe meer projecten met subsidies hoe meer faillissementen bij de taxibedrijven.