Standplaats Amsterdam CS

Take a Taxi dient WOB-verzoek in wegens ongelijke handhaving

Bron: TaxiPro (VK)

De Amsterdamse TTO Take a Taxi heeft vrijdagochtend een WOB-verzoek ingediend bij de gemeente Amsterdam om duidelijkheid te verkrijgen over contacten en afspraken tussen gemeente en taxidienst Uber. TAT wil daarmee het bredere probleem aankaarten dat chauffeurs van TTO’s constant worden gecontroleerd en gesanctioneerd, terwijl op Uber-chauffeurs en snorders veel minder zou worden gehandhaafd.

Take a Taxi is de jongste Toegelaten Taxi Organisatie in Amsterdam. Wie in de Amsterdamse opstapmarkt wil werken, moet bij zo’n TTO zijn aangesloten en vervolgens aan diverse eisen en regels voldoen. Taxi’s die via Uber worden besteld, behoren tot de bel- en appmarkt. Daarop is het TTO-model niet van toepassing. “Ons bezwaar is echter dat Uber-chauffeurs wel degelijk op de straattaximarkt actief zijn en op sommige momenten de hele stad leegrijden ten koste van de TTO-chauffeurs”, merkt Take a Taxi-voorzitter Ruud Lagerwaard op.

Zelf controles uitvoeren

Het TTO-systeem in Amsterdam werd in 2013 van kracht met het doel de kwaliteit van de straattaximarkt naar een hoger plan te tillen. Ruud Lagerwaard, voorzitter van Take a Taxi, geeft aan dat met dit uitgangspunt op zich niets mis is. “Wij maken daar zelf ook veel werk van. Om die kwaliteit van de Amsterdamse taxi-opstapmarkt naar een hoger niveau te tillen hebben wij de krachten gebundeld met twee andere TTO’s, Aemsteltaxi en Taxistad. Sinds een aantal maanden voeren we samen zelf controles uit, voornamelijk tijdens de uitgaansavonden.” Voor die eigen controles is een extern bureau in de arm genomen.

Lagerwaard geeft aan dat door deze eigen controles meer begrip is ontstaan voor het werk dat gemeentelijke handhavers en verkeersregelaars moeten doen. De drie TTO’s vinden het ook niet erg dat chauffeurs in ruil voor het recht om hun diensten te mogen aanbieden aan regels moeten voldoen, en dat er sancties volgen als dit niet gebeurt. Maar volgens Lagerwaard is er sprake van scheefgroei in de handhaving.

“Een TTO-chauffeur heeft meteen een sanctie te pakken, ook voor de kleinste overtreding. Er zal vast wel incidenteel worden opgetreden tegen de overtredingen die Uber-chauffeurs en snorders begaan. Maar over het algemeen wordt er nauwelijks opgetreden tegen deze chauffeurs die de wet overtreden door illegaal passagiers op te pikken.”

Niet beschuldigen

Met het verzoek inzake de Wet Openbaarheid Bestuur wil TAT bereiken dat de gemeente Amsterdam de gevraagde documenten openbaar maakt. Take a Taxi wil verkeerswethouder Pieter Litjens met het WOB-verzoek nergens van beschuldigen, zo wordt benadrukt. Maar de TTO wil wel openbaarheid over alle contacten en afspraken die er eventueel bestaan tussen de gemeente Amsterdam en Uber. Die laatste wil op dit moment niet reageren op deze kwestie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Take a Taxi dient WOB-verzoek in wegens ongelijke handhaving”

Duco Douwstra|09.06.17|13:00

De heer Lagerwaard,probeert met zijdehandschoenen de misstanden in de taxibranche aan de orde te stellen.Hij wil eigenlijk zeggen dat officiële taxichauffeurs,gediscrimineerd en behandeld worden als TBS veroordeelden.Een taxichauffeur kan voor tientallen overtredingen extreem zwaar beboet worden,een snorder alleen maar voor illegaal taxivervoer,als het bewezen kan worden. Uber chauffeurs mogen ook veel meer dan TTO chauffeurs.Een stuurgroep moeten komen tegen alle misstanden met de overheid

Merwice Wayal|10.06.17|00:18

Het probleem is al lang bekend dat het TTO systeem niets bereikt heeft wat ervan verwacht was. Er rijden nog steeds ronselaars, er worden nog steeds honderden euros voor een kleine rit gevraagd, er worden nog steeds misbruik gemaakt van bct’s en regels. Zelfs Uber is niet 100% betrouwbaar rekent voor een ritje van 6km rekent bijna 90euro. Als aan de Overheid ligt dan is dit toegestaan omdat de klant al weet van de prijs. Dan een taxichauffeur die 300 euro vraagd, zijn klant weet toch ook. ONZIN

Frans Ritzerfeld|12.06.17|12:35

Collega’s, blauwe platen, stempel op de kop, kwatsch, wet en regelgeving, kwatsch, TTO’s kwatsch, subsidievervoer, kwatsch, track en trace op BCT, kwatsch, BCT, kwatsch, hele WP, kwatsch 900 ILTers, kwatsch en oprotten, als men met een dienstrooster werkt, rijtijdenbesluit, kwatsch, als deze kwatsch niet tot aan de bron word aan gepakt, puinhoop en machtsmisbruik, papa is boos

SoftwarePlaza|14.06.17|21:06

Ik citeer:
1. op sommige momenten de hele stad leegrijden.(Lidle heeft wekelijks aanbiedingen, waar concurrent niet tegenop kan. Binnen een uur alles al uitverkocht!. Moet nu ook de Lidle verboden gaan worden?)
2. voor die eigen controles is een extern bureau in de arm genomen. (TTO’s verwijderen daklicht en prijskaart en gaan dan op UBER platform, eten dus van twee wallen!. Klanten klagen TTO’s korte stukken niet willen rijden en niet altijd o.d meter rijden)
Klanten zijn ontevreden over TTO’s!

Frans Schutte|15.06.17|22:54

@SoftwarePlaza;
1. Wel eens gehoord van rechtsongelijkheid?
2. Hoezo wekelijkse aanbiedingen? Klanten worden genaaid door spitstarieven van Uber!
3. Uber is afvalputje van TTO’s, geschorste TTO-chauffeurs gaan vrolijk verder met hun misdragingen als Uberchauffeur!
4. Klanten zijn ontevreden over een taxirit maar hebben geen idee of het een legale TTO taxi is? Roepen dan dat ze voortaan een Ubertje bestellen terwijl ze net belazerd zijn door een illegale Uberchauffeur!

Ruben Brandenburg|16.06.17|14:22

Punt 3 beslist niet waar 50 procent van alle chauffeurs die bij een TTO rijden . Rijden ook voor uber dus noem het nou geen afval putje.

Take a Taxi dient WOB-verzoek in wegens ongelijke handhaving | TaxiPro
Standplaats Amsterdam CS

Take a Taxi dient WOB-verzoek in wegens ongelijke handhaving

Bron: TaxiPro (VK)

De Amsterdamse TTO Take a Taxi heeft vrijdagochtend een WOB-verzoek ingediend bij de gemeente Amsterdam om duidelijkheid te verkrijgen over contacten en afspraken tussen gemeente en taxidienst Uber. TAT wil daarmee het bredere probleem aankaarten dat chauffeurs van TTO’s constant worden gecontroleerd en gesanctioneerd, terwijl op Uber-chauffeurs en snorders veel minder zou worden gehandhaafd.

Take a Taxi is de jongste Toegelaten Taxi Organisatie in Amsterdam. Wie in de Amsterdamse opstapmarkt wil werken, moet bij zo’n TTO zijn aangesloten en vervolgens aan diverse eisen en regels voldoen. Taxi’s die via Uber worden besteld, behoren tot de bel- en appmarkt. Daarop is het TTO-model niet van toepassing. “Ons bezwaar is echter dat Uber-chauffeurs wel degelijk op de straattaximarkt actief zijn en op sommige momenten de hele stad leegrijden ten koste van de TTO-chauffeurs”, merkt Take a Taxi-voorzitter Ruud Lagerwaard op.

Zelf controles uitvoeren

Het TTO-systeem in Amsterdam werd in 2013 van kracht met het doel de kwaliteit van de straattaximarkt naar een hoger plan te tillen. Ruud Lagerwaard, voorzitter van Take a Taxi, geeft aan dat met dit uitgangspunt op zich niets mis is. “Wij maken daar zelf ook veel werk van. Om die kwaliteit van de Amsterdamse taxi-opstapmarkt naar een hoger niveau te tillen hebben wij de krachten gebundeld met twee andere TTO’s, Aemsteltaxi en Taxistad. Sinds een aantal maanden voeren we samen zelf controles uit, voornamelijk tijdens de uitgaansavonden.” Voor die eigen controles is een extern bureau in de arm genomen.

Lagerwaard geeft aan dat door deze eigen controles meer begrip is ontstaan voor het werk dat gemeentelijke handhavers en verkeersregelaars moeten doen. De drie TTO’s vinden het ook niet erg dat chauffeurs in ruil voor het recht om hun diensten te mogen aanbieden aan regels moeten voldoen, en dat er sancties volgen als dit niet gebeurt. Maar volgens Lagerwaard is er sprake van scheefgroei in de handhaving.

“Een TTO-chauffeur heeft meteen een sanctie te pakken, ook voor de kleinste overtreding. Er zal vast wel incidenteel worden opgetreden tegen de overtredingen die Uber-chauffeurs en snorders begaan. Maar over het algemeen wordt er nauwelijks opgetreden tegen deze chauffeurs die de wet overtreden door illegaal passagiers op te pikken.”

Niet beschuldigen

Met het verzoek inzake de Wet Openbaarheid Bestuur wil TAT bereiken dat de gemeente Amsterdam de gevraagde documenten openbaar maakt. Take a Taxi wil verkeerswethouder Pieter Litjens met het WOB-verzoek nergens van beschuldigen, zo wordt benadrukt. Maar de TTO wil wel openbaarheid over alle contacten en afspraken die er eventueel bestaan tussen de gemeente Amsterdam en Uber. Die laatste wil op dit moment niet reageren op deze kwestie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Take a Taxi dient WOB-verzoek in wegens ongelijke handhaving”

Duco Douwstra|09.06.17|13:00

De heer Lagerwaard,probeert met zijdehandschoenen de misstanden in de taxibranche aan de orde te stellen.Hij wil eigenlijk zeggen dat officiële taxichauffeurs,gediscrimineerd en behandeld worden als TBS veroordeelden.Een taxichauffeur kan voor tientallen overtredingen extreem zwaar beboet worden,een snorder alleen maar voor illegaal taxivervoer,als het bewezen kan worden. Uber chauffeurs mogen ook veel meer dan TTO chauffeurs.Een stuurgroep moeten komen tegen alle misstanden met de overheid

Merwice Wayal|10.06.17|00:18

Het probleem is al lang bekend dat het TTO systeem niets bereikt heeft wat ervan verwacht was. Er rijden nog steeds ronselaars, er worden nog steeds honderden euros voor een kleine rit gevraagd, er worden nog steeds misbruik gemaakt van bct’s en regels. Zelfs Uber is niet 100% betrouwbaar rekent voor een ritje van 6km rekent bijna 90euro. Als aan de Overheid ligt dan is dit toegestaan omdat de klant al weet van de prijs. Dan een taxichauffeur die 300 euro vraagd, zijn klant weet toch ook. ONZIN

Frans Ritzerfeld|12.06.17|12:35

Collega’s, blauwe platen, stempel op de kop, kwatsch, wet en regelgeving, kwatsch, TTO’s kwatsch, subsidievervoer, kwatsch, track en trace op BCT, kwatsch, BCT, kwatsch, hele WP, kwatsch 900 ILTers, kwatsch en oprotten, als men met een dienstrooster werkt, rijtijdenbesluit, kwatsch, als deze kwatsch niet tot aan de bron word aan gepakt, puinhoop en machtsmisbruik, papa is boos

SoftwarePlaza|14.06.17|21:06

Ik citeer:
1. op sommige momenten de hele stad leegrijden.(Lidle heeft wekelijks aanbiedingen, waar concurrent niet tegenop kan. Binnen een uur alles al uitverkocht!. Moet nu ook de Lidle verboden gaan worden?)
2. voor die eigen controles is een extern bureau in de arm genomen. (TTO’s verwijderen daklicht en prijskaart en gaan dan op UBER platform, eten dus van twee wallen!. Klanten klagen TTO’s korte stukken niet willen rijden en niet altijd o.d meter rijden)
Klanten zijn ontevreden over TTO’s!

Frans Schutte|15.06.17|22:54

@SoftwarePlaza;
1. Wel eens gehoord van rechtsongelijkheid?
2. Hoezo wekelijkse aanbiedingen? Klanten worden genaaid door spitstarieven van Uber!
3. Uber is afvalputje van TTO’s, geschorste TTO-chauffeurs gaan vrolijk verder met hun misdragingen als Uberchauffeur!
4. Klanten zijn ontevreden over een taxirit maar hebben geen idee of het een legale TTO taxi is? Roepen dan dat ze voortaan een Ubertje bestellen terwijl ze net belazerd zijn door een illegale Uberchauffeur!

Ruben Brandenburg|16.06.17|14:22

Punt 3 beslist niet waar 50 procent van alle chauffeurs die bij een TTO rijden . Rijden ook voor uber dus noem het nou geen afval putje.