Take a Taxi wil harde aanpak Uberchauffeurs in opstapmarkt

De Amsterdamse taxi-organisatie Take a Taxi wil dat de gemeente hard optreedt tegen Uber-chauffeurs die illegaal de opstapmarkt bedienen. Wordt het beleid niet op korte termijn gewijzigd, dan spant TAT een kort geding aan. Het is deze en andere Toegelaten Taxi Organisaties (TTO) een doorn in het oog dat veel Uber-chauffeurs buiten de app om klanten oppikken en zo oneerlijk concurreren op de opstapmarkt.

Om in die opstapmarkt te mogen werken, moet je in Amsterdam zijn aangesloten bij een TTO. Hieraan zijn weer allerlei regels verbonden, zoals het voeren van een daklicht en het zichtbaar aanwezig zijn van tariefkaarten in de taxi. Het kost geld om bij een TTO aangesloten te zijn, maar daar zou een hogere kwaliteit van taxivervoer in de stad tegenover moeten staan. Maar daar wringt hem voor veel TTO’s de schoen. Zij ervaren wel de lasten, maar weinig lusten van het TTO-systeem.

Straat en standplaats

In dat licht kan ook de oproep van Take a Taxi worden gezien. Iemand die voor Uber rijdt, kan ook bij een TTO aangesloten zijn en in de opstapmarkt werken. De opstapmarkt zou het domein van de TTO-chauffeurs moeten zijn, maar TAT constateert dat veel Uber-chauffeurs die niet bij een TTO zijn aangesloten toch op straat en standplaatsen taxivervoer aanbieden. En waar de TTO’s aan veel regels moeten voldoen en streng gecontroleerd worden, zouden de Uber-chauffeurs die ook illegaal de opstapmarkt bedienen daar makkelijk mee wegkomen.

Daar werden eerder vragen over aan de gemeente gesteld door TAT, maar volgens de gemeente zou er gewoon gehandhaafd worden en bestaan er geen afspraken met Uber. Omdat TAT iets anders ervaart, is de afgelopen maanden met verborgen camera’s bewijs verzameld om de beweringen te onderbouwen. “Uit dit bewijs blijkt dat de Uberchauffeurs massaal actief zijn op de opstapmarkt. De Uberchauffeurs voeren zelfs daklichten om klanten op straat te werven.”

Gelijk speelveld

Het tv-programma Zembla meldde vorige week eveneens dat Uber-chauffeurs klanten oppikken en vervoeren die geen rit hebben besteld via de app. Daarmee zijn deze chauffeurs illegaal actief in de opstapmarkt. Volgens TAT wordt er door politie en handhavers niet of nauwelijks tegen opgetreden. De TTO wil dat wethouder Pieter Litjens voor 15 december zijn beleid op dit vlak aanpast, anders volgen er juridische stappen.

Ruud Lagerwaard, directeur van Take a Taxi: “Wij zijn niet tegen concurrentie, maar dan moet er wel een gelijk speelveld zijn. Tegen een bedrijf dat geen belasting betaalt en waarvan de chauffeurs hun inkomen ongehinderd aanvullen met illegale praktijken, kunnen wij niet op.”

Voorstander van handhaving

Uber reageert bij monde van een woordvoerder als volgt: “Alle zelfstandige taxichauffeurs moeten zich aan de nationale en lokale regelgeving houden, of ze nou actief zijn op de opstap- of bel en bestelmarkt. Als taxichauffeurs zich niet aan de regels houden dan vinden we dat een kwalijke zaak en zijn we er voorstander van dat hierop wordt gehandhaafd. Wij zien dat de gemeente Amsterdam, de politie en de ILT hun toezichthoudende en handhavende taken serieus uitvoeren. Wij willen constructief blijven samenwerken met de overheid om bij te dragen aan de kwaliteit van de taximarkt.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Take a Taxi wil harde aanpak Uberchauffeurs in opstapmarkt”

Jean Pierre Moinat|06.12.17|22:38

Even een reactie op de uitzending van Zembla.De dame die in Zembla was te zien en uitgemaakt is als een Uber rijder is fout deze dame is geen Uber rijder.Zij is eigenaresse van taxicentrale Bloemwijk en rijd voor de TTO Staxi zij is door Zembla benaderd en vals voorgelicht. Zembla heeft alleen verteld dat het om geweld door verschillende taxichauffeurs ging en om dat zij deze heftig er aan toe vonden gaan hebben zij haar benaderd.Zij heeft verschillende malen verteld dat zij niet voor Uber rijd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.