
Daklichten verplicht voor keurmerktaxi’s Den Bosch
Alle taxi’s die het keurmerk van de Stichting Bossche Kwaliteitstaxi voeren, moeten in de loop van het eerste kwartaal verplicht een daklicht gaan voeren. Zo moet nog duidelijker worden welke taxi’s aan de kwaliteitscriteria voldoen.
Foto: NS
Het is sinds begin 2016 verplicht om het BTx-keurmerk te voeren om vanaf standplaatsen in Den Bosch taxivervoer te mogen aanbieden. Inmiddels hebben zo’n 200 taxichauffeurs het keurmerk. Dat aantal is sinds de start gestaag gegroeid: het begon met zon honderd aanmeldingen en een klein jaar geleden, in aanloop naar carnaval, stond de teller op 166.
Opgeschort
De verplichting om een daklicht te voeren was al opgenomen in de taxiverordening van Den Bosch en komt dus niet als een verrassing. De verplichting is door de gemeente echter opgeschort tot eind 2017. Nu het nieuwe jaar is aangebroken, is ook het daklicht verplicht. Deze moet de naam van het taxibedrijf in kwestie bevatten alsmede het SBK-nummer en het logo van deze organisatie.
Straf of sanctie
De stickers worden beschikbaar gesteld door de keurmerkorganisatie maar de daklichten moeten door taxi-ondernemers zelf worden aangeschaft. In de loop van 2018 kunnen door de gemeente ‘s-Hertogenboch uitvoerregels worden vastgesteld om op de daklichtverplichting te gaan handhaven. De gemeente bepaalt in zo’n uitvoerregel ook de straf of sanctie als een daklicht niet wordt gevoerd. Zoals het er nu uitziet, wordt de daklichtverplichting in februari van kracht.
Dit is het herstellen van de fout die ze gemaakt hebben bij het invoeren van het Btx-keurmerk.
Het lokale keurmerk voor de opstapmarkt in Den Bosch.
Niet meer en niet minder.
Mij mogen ze bekeuren voor het rijden zonder daklicht, puur omdat niet verboden is om hem wel dan niet te voeren in Nederland voor welke vorm van taxi dan ook zolang het besteld vervoer is.
Taxibalie Nederland
En dat moeten zij ook in Amsterdam verplicht stellen, een taxi moet als zodanig herkenbaar zijn dus mét Daklichtverplichting en anders ook niet meer op de Vrije Trambaan!
Alle Amsterdamse taxi,s die onder TTO vallen een Amsterdams Taxilogo verplicht erop gestickerd naast Bedrijfslogo of centrale!
Daklicht erop, meter aan, daklicht eraf contractvervoer op de rijweg!
Uber is nu een personenvervoerder dus vergunning aanvragen en dezelfde regels is einde APP business model!
SP ram het erdoor!
Dat hebben ze in Amsterdam direct verplicht gesteld, niet alles zonder daklicht is Uber…
Een taxi is altijd herkenbaar, puur door de blauwe kenteken platen, alleen bij sommige gemeenten ben je verplicht om bij een organisatie aan gesloten te zijn om straat werk te kunnen doen, bij contract vervoer bel week heb je geen daklicht verplichting, wat betrekking heeft op de tram baan ontheffing in Amsterdam dien je een ontheffing voor je raam te hebben, dus een iedere taxi chauffeur die daar aan voldoet mag de tram baan op.