Taxi New York. Foto: iStock / kaarsten

Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York

Bron: iStock / kaarsten (onbeperkt gebruik)

Het stadsbestuur van New York heeft maatregelen vastgesteld om de oneerlijke concurrentie van populaire taxi-apps zoals Uber en Lyft aan te pakken. Er moet een minimumloon betaald worden aan alle chauffeurs die rijden voor dergelijke bedrijven en een jaar lang worden geen nieuwe vergunningen gegeven aan deze taxichauffeurs, zodat de stad een onderzoek kan laten uitvoeren naar een meer permanente oplossing.

New York worstelt op dit moment met het taxivervoer. Niet alleen bedreigen dergelijke ‘for-hire taxis’ de mogelijkheid voor traditionele taxichauffeurs om een goede boterham te verdienen, maar het zorgt ook voor extra congestie op de wegen. “Het wordt tijd dat we wat balans aanbrengen in het systeem, want elke maand overspoelen meer en meer voertuigen onze straten,” aldus raadslid Stephen Levin tegen de New York Post.

Burgemeester

Deze nieuwe wetgeving moet nog goedgekeurd worden door burgemeester Bill de Blasio, maar hij was op Twitter al positief over de nieuwe regels. De burgemeester maakte ook eerder duidelijk dat hij maatregelen nodig achtte in de taxisector. Op dit moment rijden er dagelijks ongeveer 100.000 auto’s door New York voor taxidiensten zoals Uber en Lyft.

Uber is erg teleurgesteld over het besluit van de raad om deze maatregelen door te voeren. Tegen persbureau AP laat het bedrijf weten dat deze wetgeving louter ‘een van de weinige betrouwbare vervoersmiddelen bedreigt’. De taxidienst stelt voor dat de stad niet de taxidiensten aanpakt, maar juist oplossingen zoekt buiten de taxisector, bijvoorbeeld door speciale tarieven te introduceren om het aantal auto’s in de stad te verminderen en door het metronetwerk te verbeteren.

Noodfonds

Eerder probeerden Uber en Lyft de maatregelen tegen te gaan door aan te bieden een noodfonds op te richten voor noodlijdende zelfstandige taxichauffeurs. Samen stelden de bedrijven in vijf jaar in totaal 100 miljoen dollar hiervoor beschikbaar. De stad liet echter weten hier geen interesse in te hebben.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York”

Rik de Swart|13.08.18|18:18

Komen ze allemaal in loondienst dan? Zal wel het juiste zijn. Je wordt bij uber toch al als loonslaaf behandeld met de nadruk op slaaf. Een hoop leugens, en dan volgt er uitbuiting. Bij de meeste chauffeurs gaan de ogen pas open als ze tot de nek in de stront zitten. Het systeem via de app is mooi, maar de hele bedrijfsveroering die er achter zit gewoon bagger. Oprotten met dat uber dus

Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York | TaxiPro
Taxi New York. Foto: iStock / kaarsten

Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York

Bron: iStock / kaarsten (onbeperkt gebruik)

Het stadsbestuur van New York heeft maatregelen vastgesteld om de oneerlijke concurrentie van populaire taxi-apps zoals Uber en Lyft aan te pakken. Er moet een minimumloon betaald worden aan alle chauffeurs die rijden voor dergelijke bedrijven en een jaar lang worden geen nieuwe vergunningen gegeven aan deze taxichauffeurs, zodat de stad een onderzoek kan laten uitvoeren naar een meer permanente oplossing.

New York worstelt op dit moment met het taxivervoer. Niet alleen bedreigen dergelijke ‘for-hire taxis’ de mogelijkheid voor traditionele taxichauffeurs om een goede boterham te verdienen, maar het zorgt ook voor extra congestie op de wegen. “Het wordt tijd dat we wat balans aanbrengen in het systeem, want elke maand overspoelen meer en meer voertuigen onze straten,” aldus raadslid Stephen Levin tegen de New York Post.

Burgemeester

Deze nieuwe wetgeving moet nog goedgekeurd worden door burgemeester Bill de Blasio, maar hij was op Twitter al positief over de nieuwe regels. De burgemeester maakte ook eerder duidelijk dat hij maatregelen nodig achtte in de taxisector. Op dit moment rijden er dagelijks ongeveer 100.000 auto’s door New York voor taxidiensten zoals Uber en Lyft.

Uber is erg teleurgesteld over het besluit van de raad om deze maatregelen door te voeren. Tegen persbureau AP laat het bedrijf weten dat deze wetgeving louter ‘een van de weinige betrouwbare vervoersmiddelen bedreigt’. De taxidienst stelt voor dat de stad niet de taxidiensten aanpakt, maar juist oplossingen zoekt buiten de taxisector, bijvoorbeeld door speciale tarieven te introduceren om het aantal auto’s in de stad te verminderen en door het metronetwerk te verbeteren.

Noodfonds

Eerder probeerden Uber en Lyft de maatregelen tegen te gaan door aan te bieden een noodfonds op te richten voor noodlijdende zelfstandige taxichauffeurs. Samen stelden de bedrijven in vijf jaar in totaal 100 miljoen dollar hiervoor beschikbaar. De stad liet echter weten hier geen interesse in te hebben.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Minimumloon voor chauffeurs van Uber en Lyft in New York”

Rik de Swart|13.08.18|18:18

Komen ze allemaal in loondienst dan? Zal wel het juiste zijn. Je wordt bij uber toch al als loonslaaf behandeld met de nadruk op slaaf. Een hoop leugens, en dan volgt er uitbuiting. Bij de meeste chauffeurs gaan de ogen pas open als ze tot de nek in de stront zitten. Het systeem via de app is mooi, maar de hele bedrijfsveroering die er achter zit gewoon bagger. Oprotten met dat uber dus