Taxistandplaats Eindhoven

‘Het is door TTO-systeem rustiger in opstapmarkt Eindhoven’

In Eindhoven is nu een jaar het systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) van kracht. Hoewel er nog ruimte voor verbetering is, stellen de ervaringen van het eerste jaar de gemeente Eindhoven redelijk tevreden. Henny Joosten zal namens de gemeente tijdens Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen over het TTO-systeem in Eindhoven.

In Nederland mogen zeven gemeenten hun opstapmarkt aanvullend reguleren met een eigen TTO-model. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kozen daar eerder al voor. Eindhoven wilde het systeem in 2016 invoeren, maar er bleek meer tijd nodig te zijn om onder meer het duurzaamheidsaspect goed in de plannen op te nemen. Zo voorziet het Eindhovense TTO-model in voordelen voor TTO’s die met elektrische voertuigen rijden. Deze hoeven bijvoorbeeld minder aangesloten chauffeurs te hebben dan ‘reguliere’ TTO’s.

Verschillen met andere TTO-steden

“Dat meenemen van de duurzaamheid is een voorbeeld van een verschil tussen ons model en dat in Amsterdam”, legt Henny Joosten uit. “Tegelijk moeten we ook constateren dat het nog niet wordt opgepakt.” Zo’n elektrische TTO diende zich overigens wel aan in aanloop naar de invoering van het systeem, maar die ging ook voor de daadwerkelijke start alweer failliet. “Maar we werken er wel aan om dit onderdeel alsnog in gang te zetten. Op 26 september is hier een bijeenkomst voor, waar voorlichting plaatsvindt en elektrische voertuigen te zien zijn”, benadrukt Joosten.

Er zijn meer verschillen met de TTO-systemen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. “Zo hebben wij een normen- en waardenprotocol, waar ook sancties aan gekoppeld zijn. Dat stelt ons beter in staat om op bepaalde overtredingen actie te ondernemen. Verder zit er namens elk van de tien TTO’s iemand in de raad van advies. In principe stemt de Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK) alles met die adviesraad af. Als gemeente geven wij hooguit af en toe een signaal af aan de TTO’s, maar verder zitten we daar niet tussen. Zo’n gestructureerde opzet zie je niet in alle TTO-steden terug.”

Verdienmodel versus sancties

Carnaval was een belangrijk meetmoment voor het systeem, dat toen net een paar maanden van kracht was. “En dat is aanzienlijk beter verlopen dan de jaren ervoor”, zegt Joosten. “Dat vinden wij niet alleen, die signalen krijg ik ook vanuit de branche als ik op de standplaatsen kom. Het is rustiger geworden in de opstapmarkt. Er zijn minder incidenten en calamiteiten dan voorheen en TTO’s leggen sancties op. Maar we merken ook dat TTO’s soms hun verdienmodel belangrijker vinden dan sancties opleggen. We zijn op hoofdlijnen best tevreden, maar er komt geregeld iets voorbij dat onze aandacht vraagt en zo blijft het systeem in ontwikkeling.”

Joosten zal in zijn workshop eerst terugkijken op het ontstaan van het Eindhovense TTO-model. Hij wil ook de interactie met de deelnemers tot stand brengen door in te gaan op zaken die Eindhoven anders heeft geregeld dan de andere TTO-gemeenten. De workshop geeft Henny Joosten tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Deelname aan de beurs en workshops is gratis voor medewerkers van taxibedrijven en overheden. Zij kunnen zich hier aanmelden voor deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘Het is door TTO-systeem rustiger in opstapmarkt Eindhoven’”

Branco Bonn|02.10.18|12:35

het is totaal geen verbetering geworden. want kijk maar. wij hebben absoluut geen staanplaatsen meer! er worden zoveel boetes uitgeschreven door de handhaving omdat wij overal gaan staan waar we niet mogen staan. Dat het voor de gemeente ineens beter gaat kan ik me voorstellen hoe ze de kas spekken met boetes!

Paul Dijkhuizen|04.10.18|12:21

De gemeente is ‘redelijk tevreden’, dat zegt niks, toetsingskaders ontbreken. Het feit dat ‘signalen uit de branche’ melden dat de carnaval ‘aanzienlijk beter verlopen is’ zegt evenmin iets. TTO’s leggen sancties op, terwijl deze organisaties daar eigenlijk helemaal niet voor zijn, daar hebben we politie en inspectie voor. Het plan om via deze oneigenlijke weg ook nog onderscheid te maken tussen taxibedrijven die wel of niet elektrisch rijden is gelukkig al voortijdig gesneuveld.

Benno van Osenbruggen|09.10.18|16:41

Goedendag probeer nogmaals een reactie te plaatsen.Ik vind het knap dat de gemeente vind dat het goed gaat ze komen nooit kijken op de tijden dat er niks loos is ik heb ook nog nooit gezien dat handhaving wat deed tegen weigeren wat massaal gebeurt,het grootste probleem in Eindhoven is dat we de neuzen niet een kant op krijgen dat er nog steeds chauffeurs toegelaten worden de nederlandse taal niet machtig zijn(dit zal wel weer onder het kopje rasisme vallen).

Benno van Osenbruggen|09.10.18|16:56

Chauffeurs durven geen melding te doen omdat ze bang zijn voor represailles.Ze komen een keer per maand kijken of je pasje nog wel goed is op het station ,maar wat alle misstanden veroorzaakt komt niet aan de orde dit is zo jammer het kost de branche elke maand een hoop geld en het levert niks op.Waar het SEK in Eindhoven zich druk om maakt om het zogenaamde groen emissievrij rijden los eerst alle misstanden op voor je nieuwe gaat creeren.Dit los je niet op om elke maand contributie te betalen

‘Het is door TTO-systeem rustiger in opstapmarkt Eindhoven’ | TaxiPro
Taxistandplaats Eindhoven

‘Het is door TTO-systeem rustiger in opstapmarkt Eindhoven’

In Eindhoven is nu een jaar het systeem met Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) van kracht. Hoewel er nog ruimte voor verbetering is, stellen de ervaringen van het eerste jaar de gemeente Eindhoven redelijk tevreden. Henny Joosten zal namens de gemeente tijdens Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen over het TTO-systeem in Eindhoven.

In Nederland mogen zeven gemeenten hun opstapmarkt aanvullend reguleren met een eigen TTO-model. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kozen daar eerder al voor. Eindhoven wilde het systeem in 2016 invoeren, maar er bleek meer tijd nodig te zijn om onder meer het duurzaamheidsaspect goed in de plannen op te nemen. Zo voorziet het Eindhovense TTO-model in voordelen voor TTO’s die met elektrische voertuigen rijden. Deze hoeven bijvoorbeeld minder aangesloten chauffeurs te hebben dan ‘reguliere’ TTO’s.

Verschillen met andere TTO-steden

“Dat meenemen van de duurzaamheid is een voorbeeld van een verschil tussen ons model en dat in Amsterdam”, legt Henny Joosten uit. “Tegelijk moeten we ook constateren dat het nog niet wordt opgepakt.” Zo’n elektrische TTO diende zich overigens wel aan in aanloop naar de invoering van het systeem, maar die ging ook voor de daadwerkelijke start alweer failliet. “Maar we werken er wel aan om dit onderdeel alsnog in gang te zetten. Op 26 september is hier een bijeenkomst voor, waar voorlichting plaatsvindt en elektrische voertuigen te zien zijn”, benadrukt Joosten.

Er zijn meer verschillen met de TTO-systemen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. “Zo hebben wij een normen- en waardenprotocol, waar ook sancties aan gekoppeld zijn. Dat stelt ons beter in staat om op bepaalde overtredingen actie te ondernemen. Verder zit er namens elk van de tien TTO’s iemand in de raad van advies. In principe stemt de Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK) alles met die adviesraad af. Als gemeente geven wij hooguit af en toe een signaal af aan de TTO’s, maar verder zitten we daar niet tussen. Zo’n gestructureerde opzet zie je niet in alle TTO-steden terug.”

Verdienmodel versus sancties

Carnaval was een belangrijk meetmoment voor het systeem, dat toen net een paar maanden van kracht was. “En dat is aanzienlijk beter verlopen dan de jaren ervoor”, zegt Joosten. “Dat vinden wij niet alleen, die signalen krijg ik ook vanuit de branche als ik op de standplaatsen kom. Het is rustiger geworden in de opstapmarkt. Er zijn minder incidenten en calamiteiten dan voorheen en TTO’s leggen sancties op. Maar we merken ook dat TTO’s soms hun verdienmodel belangrijker vinden dan sancties opleggen. We zijn op hoofdlijnen best tevreden, maar er komt geregeld iets voorbij dat onze aandacht vraagt en zo blijft het systeem in ontwikkeling.”

Joosten zal in zijn workshop eerst terugkijken op het ontstaan van het Eindhovense TTO-model. Hij wil ook de interactie met de deelnemers tot stand brengen door in te gaan op zaken die Eindhoven anders heeft geregeld dan de andere TTO-gemeenten. De workshop geeft Henny Joosten tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Deelname aan de beurs en workshops is gratis voor medewerkers van taxibedrijven en overheden. Zij kunnen zich hier aanmelden voor deelname.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘Het is door TTO-systeem rustiger in opstapmarkt Eindhoven’”

Branco Bonn|02.10.18|12:35

het is totaal geen verbetering geworden. want kijk maar. wij hebben absoluut geen staanplaatsen meer! er worden zoveel boetes uitgeschreven door de handhaving omdat wij overal gaan staan waar we niet mogen staan. Dat het voor de gemeente ineens beter gaat kan ik me voorstellen hoe ze de kas spekken met boetes!

Paul Dijkhuizen|04.10.18|12:21

De gemeente is ‘redelijk tevreden’, dat zegt niks, toetsingskaders ontbreken. Het feit dat ‘signalen uit de branche’ melden dat de carnaval ‘aanzienlijk beter verlopen is’ zegt evenmin iets. TTO’s leggen sancties op, terwijl deze organisaties daar eigenlijk helemaal niet voor zijn, daar hebben we politie en inspectie voor. Het plan om via deze oneigenlijke weg ook nog onderscheid te maken tussen taxibedrijven die wel of niet elektrisch rijden is gelukkig al voortijdig gesneuveld.

Benno van Osenbruggen|09.10.18|16:41

Goedendag probeer nogmaals een reactie te plaatsen.Ik vind het knap dat de gemeente vind dat het goed gaat ze komen nooit kijken op de tijden dat er niks loos is ik heb ook nog nooit gezien dat handhaving wat deed tegen weigeren wat massaal gebeurt,het grootste probleem in Eindhoven is dat we de neuzen niet een kant op krijgen dat er nog steeds chauffeurs toegelaten worden de nederlandse taal niet machtig zijn(dit zal wel weer onder het kopje rasisme vallen).

Benno van Osenbruggen|09.10.18|16:56

Chauffeurs durven geen melding te doen omdat ze bang zijn voor represailles.Ze komen een keer per maand kijken of je pasje nog wel goed is op het station ,maar wat alle misstanden veroorzaakt komt niet aan de orde dit is zo jammer het kost de branche elke maand een hoop geld en het levert niks op.Waar het SEK in Eindhoven zich druk om maakt om het zogenaamde groen emissievrij rijden los eerst alle misstanden op voor je nieuwe gaat creeren.Dit los je niet op om elke maand contributie te betalen