Daklicht taxi, foto: Hollandse Hoogte

Taxichauffeur Brugge neergeschoten door concurrent

De concurrentiestrijd in de taximarkt van Brugge is zo hoog opgelaaid dat afgelopen weekend een taxichauffeur een branchegenoot heeft neergeschoten. Dit gebeurde onder de ogen van twee klanten die net waren ingestapt. De brancheorganisatie vreest dat het nog verder uit de hand gaat lopen in Brugge en andere Vlaamse steden.

Het ging laat op de vrijdagavond mis, meldt Knack. Mohammad ‘Arif’ R. pikte met zijn taxi een Engels stel op bij het station van Brugge. Daarover kreeg hij woorden met Sisak. S, die samen met zijn broers Edgar en Karen actief is in de opstapmarkt van Brugge. Bij deze ruzie zouden er ook klappen gevallen zijn, maar over wie wat precies heeft gedaan, verschillen de lezingen.

Twee weken was er tussen Arif en de broers ook al ruzie, maar dat zou zijn uitgepraat. Toch laaide de onenigheid weer op. Arif ging er met zijn klanten vandoor, waarbij één van de broers hem achtervolgde. Na enige tijd werd Arif door hem en een tweede taxi, met daarin de twee andere broers, klemgereden. Vervolgens zou Karen S. op Arif R. hebben geschoten. Die laatste werd in zijn nek geraakt, maar raakte daarbij niet levensgevaarlijk gewond.

Ongezonde concurrentie

Volgens Edgar S., die Knack uitgebreid te woord heeft gestaan, is het niet goed wat zijn broer heeft gedaan, maar valt het wel te begrijpen. Volgens S. zijn er in Brugge te veel chauffeurs en zou dat tot spanningen leiden. In Het Laatste Nieuws bevestigen andere chauffeurs deze situatie. Tot een paar jaar terug reden er zo’n vijftig taxi’s in de Vlaamse stad. Na aanpassing van de regels (één taxi per 1.000 inwoners) zijn dat er nu 112, en dat zouden er zodanig veel zijn dat concurrentie zeer ongezonde vormen heeft aangenomen.

Dat het nu is uitgedraaid op een schietpartij, leidt dan ook niet tot verbazing bij brancheorganisatie GTL. Die vereniging vreest dat Brugge, waar het al langer zou broeien, wel eens het voorland van meer Vlaamse steden zou zijn. Minister Ben Weyts wil namelijk het maximum van één taxivergunning per 1.000 inwoners afschaffen. GTL vreest dat de sector daardoor overspoeld zal worden met nieuwe chauffeurs, wat tot nog veel meer spanningen en incidenten kan leiden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.