Voorstel: één klachtenplatform voor alle Amsterdamse TTO’s
Om ritweigering en prijsafspraken in de Amsterdamse opstapmarkt op te lossen, moet er een centraal platform voor klachten over alle TTO-taxi’s komen. Dat is althans het voorstel van Take a Taxi, één van de Toegelaten Taxi Organisaties. Vanuit de gemeente wordt enthousiast op het voorstel gereageerd.
TAT deed een soortgelijk voorstel een jaar geleden ook al. Toen was er echter onvoldoende animo voor. Afgelopen jaar was er weer veel aandacht voor de problemen in de opstapmarkt. Het gaat dan onder meer om ritweigering en het maken van prijsafspraken. Take a Taxi verzorgt samen met de collega’s van Taxistad en Aemstel sinds 2016 standplaatscontroles op het Leidseplein. Sinds enige tijd gebeurt dat tevens op de standplaats bij het Centraal Station, waarbij inmiddels ook namens Staxi regelmatig een controleur aanwezig is.
Harde kern
“Gedurende onze aanwezigheid zijn de overtredingen op de vingers van één hand te tellen”, stelt TAT. Maar de ervaring is ook dat de overtredingen weer toenemen als de controles voorbij zijn. Dat hebben de controleurs van een afstand zelf waargenomen en passagiers die werden geweigerd zijn door hen aangesproken om vast te stellen of er inderdaad sprake was van ritweigering. Volgens TAT is er “een harde kern die de rest in een wurggreep houdt door klanten te weigeren, absurde tarieven te vragen voor korte ritten en door onbeschoft verbaal gedrag te vertonen.”
Sancties
Met mystery guests en de reguliere handhaving is dit probleem in de ogen van Take a Taxi niet op te lossen. Daarom moet er wat deze TTO betreft een gezamenlijk lokaal platform komen waar taxiklanten hun klachten over specifieke TTO-chauffeurs kunnen indienen. De organisatie in kwestie krijgt de klacht binnen en kan deze dan snel verwerken en eventueel sancties opleggen. Wat Take a Taxi betreft wordt het platform een website en geen app, omdat de noodzaak deze te downloaden remmend zou kunnen werken.
‘Werkt zoals het zou moeten’
Het voorstel van Take a Taxi betreft ook de andere TTO’s, waaronder TCA. Directeur Hedy Borreman geeft aan op dit moment nog niet inhoudelijk te kunnen reageren op het voorstel. Verder stelt ze dat TCA een “een eigen klachtenprocedure heeft – net als de overige TTO’s aangezien dit verplicht is – en die werkt volgens mij zoals die zou moeten.”
“Als er binnen Amsterdam daarnaast nog behoefte is aan een klachtenmeldpunt, dan denk ik dat deze breder zou moeten zijn dan alleen de TTO’s. Dus wellicht kan het taxiteam van Amsterdam daar verder wat in betekenen”, aldus Borreman. “Mocht een consument vinden dat de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld is, dan biedt TCA de mogelijkheid om uit te wijken naar een geschillencommissie. Wij hebben dit ook richting de andere TTO’s voorgesteld zodat er een eenduidig beleid is, maar dit is nog onder bespreking.”
Vanuit de andere grote TTO, TCS/SchipholTaxi, wordt door directeur Gamis el Bouakili aangegeven dat hij “op dit moment geen voorstander is van een Amsterdams initiatief voor een lokaal klachtenmeldpunt. Primair ben ik van mening dat bedrijven hun eigen klachten moeten kunnen afhandelen, maar daarnaast is het zo dat het landelijke klachtenmeldpunt vooralsnog in de lucht blijft.”
Enthousiasme
Toezicht & Handhaving Taxi zou in het realiseren van het platform het voortouw moeten nemen, vindt Take a Taxi. Vanuit die organisatie wordt er positief op het voorstel gereageerd. “Het is belangrijk dat taxiklanten hun klachten kunnen melden. Ook omdat het de branche kansen voor verbetering van de dienstverlening kan bieden”, legt een woordvoerder uit. “Met het ophouden te bestaan van taxiklacht.nl zien wij graag dat een ander meldpunt wordt opgezet waar alle Amsterdamse TTO’s bij zijn aangesloten. We zijn dus enthousiast over dit initiatief van Take a Taxi.”
Wederom een extra reden om te stoppen met de TTO’s. Het korset van lijfeigene wordt almaar strakker aangetrokken tot alle lucht uit de zelfstandige is geperst. Ga zo door Taxicentrales, Gemeente Amsterdam en KNV Taxi !!!
Iedereen weet toch dat die hele TTO in Amsterdam 1 grote flop is. De gemeente, politie, handhaving iedereen weet het. Zullen ze het hardop zeggen of erkennen / toegeven? De gemeente nooit. Wel altijd er om heen draaien en anderen de schuld geven dat kunnen ze heel goed. Het is toch te gek voor woorden dat een zzp taxichauffeur verplicht moet aansluiten bij een TTO om de opstapmarkt te mogen bedienen. Met de huidige techniek van nu kan elke zzper herkenbaar en traceerbaar zijn daarvoor heb je
Geen TTO nodig. Een TTO hoort een zzper wat te bieden hebben. Van al die TTO’s is er maar 1 met werkgarantie en dat is de TCA. De rest heeft de aangeslotenen helemaal niets te bieden. Die lopen alleen maar geld te incasseren en doen helemaal niets voor de aangesloten. Wat hebben de TTO’s tot nu toe voor elkaar gekregen? Alleen maar valse beloftes, gesprekken voeren met de gemeente terwijl de gemeente toch doet waar zij zin in hebben. Het is een schande! Sinds de invoering van de TTO ging het
Alleen maar bergafwaarts. Steeds meer taxi’s en minder standplaatsen. Autovrije gebieden in het centrum van Amsterdam en geen uitzondering voor taxi’s. Taxi’s die dag diensten draaien die zijn de klos! Te weinig standplaatsen en elke dag omrijden door afsluitingen zoals Muntplein, Paleisstraat, Amstelstraat. In de avond / nacht op bepaalde tijden zijn er wel pop up (tijdelijke) standplaatsen en overdag mag je in Tokio gaan staan! Is dit wat TTO’s voor de aangesloten voor elkaar hebben gekregen?
Ik zeg weg ermee met die onzin TTO’s! Het is vanaf het begin al fout gegaan door het verplicht te stellen. Het hoort een vrije keus te zijn. De TTO’s horen de aangeslotenen wat te bieden en dan is het aan de zzper de keus om aan te sluiten of niet. TAT was bezig met Ubertjes opsporen die instappers meenamen zonder aagesloten te zijn bij een TTO. Dat is mislukt zeker? Zie namelijk dagelijks nog steeds ubertjes of niet TTO’s instappers laden en soms zelfs voor handhavers en politie. Vreemd he?
Precies. De een wordt echt hard gepakt en de Uber mag doorrijden zonder Ehbo, zonderenige sociale omgangsvormen.. Gebrek aan kennis van zaken. Hoe kan dit toch??
@Taxi Amsterdam 1000% eens met jou stelling!
Den Haag blijf vergunningen uitgeven zonder enige kwaliteitseisen zoals een beperkte vakbekwaamheid diploma gericht op ZZP eenmanszaak!
Alleen de gemonopoliseerde vergunning uitgever KIWA wordt hier beter van a1700.- de vergunning!
Waarom geen Psychische Test overheid vóórdat je je Taxipass mag halen? Iedere gestoorde imbeciel kan nu op de Taxi!
Het is bizar dat de gemeente daar geen stelling tegen neemt om de amsterdamse taximarkt te beheersen en
In balans te brengen en te ontstressen! De kwijlenBakken in de Stopera zeggen “ We kunnen niets” je moet in Den Haag zijn!
De SP roeptoetert al jaren na een populistische enquite onder de Amsterdamse Taxichauffeur onder de noemer, “We praten wel over ze maar niet met ze” ,
dat zij wat aan de oneerlijke concurentie willen doen en dezelfde regeltjes voor ALLE taxi,s in amsterdam willen hebben??
Idd Taxi Amsterdam het hele TTO gebeuren geeft ons Amsterdamse Taxichauffeurs geen enkel voordeel,
te ontstressen en de taxiondernemer met economische woonwerkbelangen te beschermen!
Dat beschermen is niet alleen een TTO contractje met eenzijdige sancties, maar heeft ook economische zorgplicht om tot vervoerskwaliteit te komen voor hun inwoners!
En dat wordt met voeten getreden door de Stopera, dat merken we op straat en lezen we in negatieve berichtgeving van het Taxiteam in Mailberichten die vol staan wat we vooral niet meer mogen als TTOers! Ik lees totaal geen voordeeltjes, alleen maar,
Nadelige gevolgen voor Taxi,s zoals de afbraak van taxistandplaatsen of verminderen van het aantal plekken, de straten afsluiten, de binnenstad in 2 delen opsplitsen óók voor Taxi,s, milleuzones bij belangrijke taxistandplaatsen, Sancties zoals schorsingen van 1 tot 2 weken zoadat je TTO waar je onder valt verplicht je Daklicht en tariefkaarten moet innemen onder dwang van de Stoprera!
Let wel beste lezers, dit zijn kinderachtige strafmaatregeken tegen overtredingen waar níét TTO taxi,s zoals
Bel en Uber taxi,s een gewone bekeuring krijgen omdat zij niet onder de TTO verordening vallen, hoezo discriminatie?
Wat is er toch tegen Taxi,s in Amsterdam door de afbraak van Taxistandplaatsen en belemmering van hun radius door alles maar af te sluiten en de klanten een godsvermogen moete neertikken voir hun rit omdat er omgereden moet worden? Ik moet iedere dag mijn excuses aanbieden aan de Taxiklanten dat de meterprijs zo hoog oploopt omdat ik in de file moet staan omdat de dynamische,
Routes over trambanen afgeblokt worden en doorgangen verboden zijn voor taxi,s?
Mijn klanten lopen masaal weg omdat het allemaal onbetaalbaar wordt!
Nu weer 9%btw erbij, Taxiverzekeraars die opzeggen en zoek maar een andere potdure verzekeraar!
De rode loper in dit alles is een schone binnenstad dus verminderen zij het aantal taxistandplaatsen teneinde de dieseluitstoot van taxi,s tegen te gaan omdat die massaal rondrijden?
Maar….? Bij mijn weten sta je stil op zo,n plek en bedien je
de klant door een korte aanrijdtijd en uitstoot toch?
Dus dat moet dan vanuit de omliggende stadsdelen waar weer geen fantsoenlijke taxistandplaats wederom te vinden is?
Wat willen ze nou? Een Popuptaxi? Een Drone! Ze willen wel een onzichtbare taxi denk ik zonder wielen?
Ze willen wel een taxi maar die willen ze niet zien op de taxistandplaats want we hebben toch Apps met rondrijdende Taxi,s dus…pfff
Waar kun je gele hesjes kopen?
Bertax je hebt helemaal gelijk. Heel veel collega’s / klanten / burgers vinden dit ook. Misschien moeten we maar een petitie gaan starten. Punt 1 (kort samengevat): Wij eisen een goede bereikbaarheid voor taxi’s in Amsterdam met name bij Muntplein, Amstelstraat en Paleisstraat. Punt 2: Wij eisen meer taxi standplaatsen op drukke plekken in het centrum. Op plekken zoals op de Dam, Damrak, Rembrandtplein, Amstel, Pr. H. Kade, Vijzelstraat, Rokin, enz enz. Hier hebben wij eigenlijk gewoon recht op.
Ik was verbaasd over het net vernieuwde Weteringcircuit ( de oude situatie had een Taxistandplaats naast Tramhalte maar was ongebruikt en geanexeerd en bezet door roestige fietsenstalling)
Prachtig groen en fiets en looppaden en vooral veel ruimte! Prachtig ook naast het Metrostation Vijzelgracht waar aldaar dagelijks duizenden forenzen uit en honderden toeristen over het Metrostation alle richtingen oplopen en vooral richting albert Cuyp en Heineken experience!
Er was helaas geen ruimte meer,
Mijn reactie op dit antwoord van een Ambtenaar van DIVV ( Divisie infrastructuur Verkeer en Vervoer ) dat er in de omtrek van 1 kilometer rondom Metrostation Vijzelgracht geen Taxistandplaats te vinden is was geen reden om dit alsnog te plaatsen en de redenering was dit:
De Stopera wil minder dieseluitstoot door rondrijdende Taxi,s in vooral het centrum en daarom veminderen we het aantal Taxistandplaatsen en blokkeren we ook Straten en kruisingen voor Taxi,s!
Toen ik zei dat er juist dan méér,
Kleine Taxistandplaatsen moesten komen in de afgesloten centrumstadsdelen om de taxi níét te laten zoeken naar werk en te wachten op die plekken om de klanten te bedienen en de uitstoot te verminderen,de aanrijdttijd te verkorten en juist op die plekken snellaadstations voor electrische taxi,s te situeren kreeg als antwoord,
Ja Sorry, ik ben een Ambtenaar ik maak de regels niet!
In de toekomst als er meer electrische Taxi,s zijn gaan we weer implenteren!
Waar is ons economisch recht Stopera?
GROEN LINKS aan de macht hé ?
Ze willen maar de electrische taxi’s er doorheen drukken. Waterstof auto’s komen ook nog en zelfs milieu vriendelijker dan electrische. Er is maar één overheid in de wereld die helemaal door gedraaid is. En dat is de nederlandse overheid zowel politiek Den haag als de steden.
En dan willen ze ook nog het toerisme terug dringen. Is het niet het Amsterdamse gemeente bestuur die raak vergunningen geeft voor een hotel te openen? Elk leeg kantoorpand wordt omgetoverd tot hotel. En elk bed erbij is een toerist erbij. Wacht maar af. Straks wordt van het slotervaart Zkhs ook nog een hotel van gemaakt. Nog meer toeristen. Nog meer wegafsluitingen.