Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv

Eindhoven gaat taxironselaars luchthaven aanpakken

Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv (onbeperkt gebruik)

Eindhoven gaat ervoor zorgen dat handhavers van de gemeente kunnen optreden tegen taxironselaars op Eindhoven Airport. Momenteel hebben BOA’s geen bevoegdheid om op de luchthaven te handhaven op het overtreden van de taxiregels. Het aanpassen van de Algemeen Plaatselijke Verordening moet daar verandering in brengen.

Dat blijkt uit antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op vragen van de lokale politieke partij OAE. Eindhoven heeft een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties maar een groep taxichauffeurs ervaart daar weinig voordelen van. Ook stellen ze dat beloftes en afspraken niet zijn nagekomen. Daarom zouden ze in actie willen komen. Deze ontevredenheid was voor OAE reden om diverse vragen te stellen aan B&W.

Handhaving lastig

EĆ©n van de verwijten is dat de handhaving tekort zou schieten. B&W geeft aan dat toezicht op de taximarkt onderdeel is van de dagelijkse werkzaamheden van stadstoezicht. In 2018 en 2019 is telkens 50.000 euro extra vrijgemaakt voor het toezicht op de opstapmarkt. Daarnaast is er extra controle bij evenementen of bijvoorbeeld grote problemen met het treinverkeer.

Het gemeentebestuur erkent dat de BOA’s niet overal tegelijk kunnen zijn. Bovendien is er een aspect dat de handhaving lastig maakt. Alleen taxi’s van de TTO’s mogen op de opstapmarkt werken; anderen mogen wel besteld werk doen en klanten afzetten in de buurt van standplaatsen. Maar als chauffeurs in de buurt van standplaatsen aangeven te wachten op een klant die een rit heeft besteld, is dt voor de handhavers vaak lastig te controleren. Bovendien kunnen ze er niet tegen optreden omdat het de bestelmarkt betreft.

Nog geen oplossing

Op Eindhoven Airport hebben de BOA’s helemaal geen bevoegdheden. Dat is volgens B&W wel gewenst, omdat buiten het formele taxisysteem van de luchthaven om taxichauffeurs actief zijn die toch klanten proberen te werven. Dit probleem bestaat al langer, maar een oplossing is er nog niet voor gevonden. Voor de marechaussee zijn dit soort controles bovendien geen kerntaak. Daarom gaat Eindhoven zijn APV binnenkort aanpassen, zodat de handhavers van de gemeente kunnen gaan optreden tegen de taxironselaars op het vliegveld.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Eindhoven gaat taxironselaars luchthaven aanpakken | TaxiPro
Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv

Eindhoven gaat taxironselaars luchthaven aanpakken

Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv (onbeperkt gebruik)

Eindhoven gaat ervoor zorgen dat handhavers van de gemeente kunnen optreden tegen taxironselaars op Eindhoven Airport. Momenteel hebben BOA’s geen bevoegdheid om op de luchthaven te handhaven op het overtreden van de taxiregels. Het aanpassen van de Algemeen Plaatselijke Verordening moet daar verandering in brengen.

Dat blijkt uit antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op vragen van de lokale politieke partij OAE. Eindhoven heeft een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties maar een groep taxichauffeurs ervaart daar weinig voordelen van. Ook stellen ze dat beloftes en afspraken niet zijn nagekomen. Daarom zouden ze in actie willen komen. Deze ontevredenheid was voor OAE reden om diverse vragen te stellen aan B&W.

Handhaving lastig

EĆ©n van de verwijten is dat de handhaving tekort zou schieten. B&W geeft aan dat toezicht op de taximarkt onderdeel is van de dagelijkse werkzaamheden van stadstoezicht. In 2018 en 2019 is telkens 50.000 euro extra vrijgemaakt voor het toezicht op de opstapmarkt. Daarnaast is er extra controle bij evenementen of bijvoorbeeld grote problemen met het treinverkeer.

Het gemeentebestuur erkent dat de BOA’s niet overal tegelijk kunnen zijn. Bovendien is er een aspect dat de handhaving lastig maakt. Alleen taxi’s van de TTO’s mogen op de opstapmarkt werken; anderen mogen wel besteld werk doen en klanten afzetten in de buurt van standplaatsen. Maar als chauffeurs in de buurt van standplaatsen aangeven te wachten op een klant die een rit heeft besteld, is dt voor de handhavers vaak lastig te controleren. Bovendien kunnen ze er niet tegen optreden omdat het de bestelmarkt betreft.

Nog geen oplossing

Op Eindhoven Airport hebben de BOA’s helemaal geen bevoegdheden. Dat is volgens B&W wel gewenst, omdat buiten het formele taxisysteem van de luchthaven om taxichauffeurs actief zijn die toch klanten proberen te werven. Dit probleem bestaat al langer, maar een oplossing is er nog niet voor gevonden. Voor de marechaussee zijn dit soort controles bovendien geen kerntaak. Daarom gaat Eindhoven zijn APV binnenkort aanpassen, zodat de handhavers van de gemeente kunnen gaan optreden tegen de taxironselaars op het vliegveld.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.