Taxistandplaats Eindhoven

Taxichauffeurs Eindhoven gaan actie voeren

Ontevreden taxichauffeurs in Eindhoven voeren woensdag een publieksvriendelijke actie om aandacht te vragen voor de problemen die zij ervaren. Hun actie vindt een dag voor de landelijke protestactie van taxichauffeurs in Amsterdam plaats.

In Eindhoven is sinds anderhalf jaar het systeem met Toegelaten Taxi Organisaties van kracht. Chauffeurs die in de opstapmarkt willen werken, zijn verplicht om bij zo’n TTO aangesloten te zijn. Dat brengt ook investeringen met zich mee. Deelname aan één van de elf TTO’s kost elke chauffeur zo’n 750 tot 1.000 euro per jaar.

Gesprekken leverden niets op

Maar de chauffeurs vinden dat de gemeente Eindhoven te weinig teruggeeft voor de inspanningen en investeringen van de taxibranche, zo meldt het Eindhovens Dagblad. Zij missen op de standplaatsen bij het station en de luchthaven bijvoorbeeld toezichthouders die voorkomen dat Uber-chauffeurs en snorders hun diensten aanbieden op plekken die alleen voor TTO-taxi’s zijn bedoeld. De branche ervaart verder veel problemen door de verkeerssituatie in de stad. De verwachting is dat dit er de komende jaren niet beter op wordt.

Er zijn volgens een woordvoerder van de taxichauffeurs wel gesprekken met de gemeente geweest, maar die zouden niets hebben opgeleverd. De sector eist vooral meer toezicht en handhaving, zodat het aangesloten zijn bij een TTO ook echt voordelen biedt. Om die eisen kracht bij te zetten, wordt er woensdag een actie gevoerd. De TTO-chauffeurs rijden die dag zonder de verplichte TTO-bordjes op hun voertuigen rond: een actie waarmee ze ingaan tegen de regels van het systeem, zonder dat het publiek daar last van heeft.

Maximum aantal chauffeurs

De actie in Eindhoven valt een dag vóór de landelijke taxi-demonstratie in Amsterdam. Daar zullen chauffeurs van TTO’s uit Amsterdam, Eindhoven, Den Haag en Rotterdam actie voeren tegen zaken die de opstapmarkten van alle grotere steden spelen. De chauffeurs vragen een gelijk speelveld voor alle taxichauffeurs en taxidiensten en willen een maximum op het aantal chauffeurs dat in een gebied kan werken. Ook eisen ze betere controle en handhaving en een sterkere aanpak van schijnzelfstandigheid.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.