Daklicht taxi, foto: Hollandse Hoogte

TTO’s en gemeente Amsterdam op ramkoers

Take a Taxi en Taxistad spannen een kort geding aan tegen de gemeente Amsterdam. De Toegelaten Taxi Organisaties willen zo een einde maken aan de in hun ogen onredelijke sancties die ze aan hun chauffeurs moeten opleggen voor betrekkelijk kleine overtredingen. De overige Amsterdamse TTO’s zijn niet bij het kort geding betrokken.

Het geschil tussen beide TTO’s en de gemeente speelt al een tijdje. TAT en Taxistad willen niet langer meewerken aan de in hun ogen overdreven sancties die aan chauffeurs moeten worden opgelegd voor kleine overtredingen. Zulke overtredingen, zoals stoppen bij een volle standplaats, kunnen zomaar goed zijn voor een week schorsing van de taxivergunning, en bij herhaling tot langere of zelfs permanente schorsingen. Leggen TTO’s dergelijke sancties niet op, dan worden ze zelfs bestraft door de gemeente.

Eigen handhavingsprotocol

TAT en Taxistad vinden dat hun chauffeurs wel de lasten maar niet de lusten van het TTO-systeem dragen. En het steekt ze dat de regels wel gelden voor de opstapmarkt, maar niet voor de bestelmarkt. Ze willen de voorgenomen verbeteringen door de gemeente niet afwachten en startten hun eigen handhavingsprotocol, maar daar is de gemeente het absoluut niet mee eens, zo werd onlangs duidelijk uit de nieuwsbrief voor TTO’s en hun chauffeurs.

De gemeente “accepteert dit alternatieve maatregelenprotocol niet en onderneemt juridische stappen tegen Taxistad en TAT zodat zij het eerder vastgestelde protocol blijven hanteren. Het alternatieve maatregelenprotocol voldoet wat de gemeente betreft niet aan de huidige regels.” De gemeente waarschuwt ook dat het voor chauffeurs niet aan te raden is om zich op basis van het nieuwe protocol bij een van beide TTO’s aan te sluiten.

Strijd nog niet gestreden

Intussen probeert de gemeente met dwangsommen te zorgen dat TAT en Taxistad zich houden aan de afspraken van het TTO-systeem. Het feit dat in reactie daarop een kort geding aanspannen, wijst er op dat de strijd nog lang niet gestreden is. Beide TTO’s halen onvoldoende aanknopingspunten uit de gesprekken die zij met de gemeente voerden en vinden dat Amsterdam te weinig oog heeft voor de oneerlijke concurrentie die TTO-chauffeurs met chauffeurs van platforms als Uber moeten voeren. 

Het gelijke speelveld dat wethouder Sharon Dijksma zou hebben beloofd, willen zij niet langer afwachten. Vandaar het eigen maatregelenprotocol en het kort geding daarover. Overigens staan Take a Taxi en Taxistad hierin wel alleen. De andere Toegelaten Taxi Organisaties willen ook graag verbeteringen, maar kiezen ervoor de dialoog met de gemeente gaande te houden en werken vooralsnog op de afgesproken manier door.

Lees ook: Amsterdamse taxiverordening botst met rechten chauffeurs

Taxi Expo 2019

Op donderdag 10 oktober vindt Taxi Expo 2019 plaats in Expo Houten. Taxiondernemers en taxichauffeurs zijn van harte welkom om gratis deel te nemen aan de vakbeurs, de workshops en de Proefrit Experience, waar je testritten kunt maken met de nieuwste taximodellen van bekende automerken. Meld je hier aan voor deelname.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.