‘Handhaving cruciaal voor succes aanvullend taxibeleid’
Aardig wat Nederlandse steden hebben inmiddels een aanvullend beleid voor hun eigen taximarkt. Maar terwijl er in het begin best positieve resultaten worden geboekt, lijkt het taxibeleid in al die steden na een tijdje ook weer te versloffen. In gesprek met beleidsadviseur Ton Hokken van KNV Zorgvervoer en Taxi. “Als je niet handhaaft en blijft handhaven, dan moet je er eigenlijk niet aan beginnen.”
Een onderscheid tussen Amsterdam en de rest van het land is op zijn plaats als het om de opstapmarkt gaat. “Al die taxiverordeningen lijken in grote lijnen best op elkaar. Maar Amsterdam is echt een ander verhaal”, benadrukt Ton Hokken namens KNV. Over de hoofdstad later meer. Hokken ziet dat de aandacht voor de aanvullende taxiregels na een tijdje eigenlijk in alle gemeenten verslapt. Neem Den Haag, waar sinds 2014 een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties van kracht is.
“In het begin werkte dat goed. De echte raddraaiers haalden hun certificaat niet, vaak wilden ze dat niet eens. De goedwillenden gingen ervoor en er werd ook gehandhaafd door de gemeente. Maar de laatste twee jaar gebeurt dat nog nauwelijks. De chauffeurs die hebben geïnvesteerd in het keurmerk, raken gefrustreerd. Want chauffeurs zonder vergunning rijden steeds meer ritten uit de opstapmarkt weg en er wordt niets aan gedaan. En enkele TTO’s die aantoonbaar slecht functioneren, worden niet aangepakt.”
Herkenbaar beeld
Net als in veel andere steden is er in Den Haag volgens KNV weinig aandacht voor taxibeleid. Het probleem zoals Hokken dat in Den Haag schetst, herkent hij eigenlijk uit alle steden met een soortgelijk aanvullend taxibeleid. Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven hebben net als Den Haag een TTO-systeem. Den Bosch en Utrecht hebben een verordening met bijbehorend keurmerk. Tilburg en Breda hebben zich in 2019 bij hen gevoegd. In Arnhem is de verordening aangenomen, maar het is nog niet duidelijk wanneer de invoering volgt.
In Maastricht was er ook belangstelling, al bleef het daar bij. In andere steden wordt er hooguit wel eens om een keurmerk geroepen op moeilijke momenten. Naast de vier gemeenten die al een TTO-systeem hebben, zouden ook Enschede, Haarlemmermeer en Utrecht die stap mogen zetten. Die eerste twee hebben geen aanvullend taxibeleid, als we het unieke beleid op Schiphol in de gemeente Haarlemmermeer om ronselaars van de luchthaven te weren even buiten beschouwing laten.
Utrecht heeft geen TTO’s maar wel een verordening. In die stad is het nu rustig op de taximarkt, geeft Hokken aan. Voor Breda en Tilburg is het nog te vroeg om iets over de effecten van het taxikeurmerk te zeggen. Voor alle andere genoemde steden met extra eigen taxiregels geldt: het begin was goed en zeker bij grote evenementen werkt het prima. Maar na een tijdje versloft de handhaving, en daarmee neemt ook de naleving van de taxiregels af.
Weinig goede standplaatsen
“Weinig of geen handhaving is echter niet het enige probleem”, legt Hokken uit. “In veel van deze steden is een gebrek aan goede standplaatsen. Exclusieve toegang tot standplaatsen is mooi, maar wat heb je eraan in de praktijk? In de Visstraat in Den Bosch komt het uitgaanspubliek aan de achterkant de standplaats op, waardoor altijd de achterste taxi’s de eerste ritten krijgen. Dat mag natuurlijk, maar het zorgt ook voor onrust onder de chauffeurs. Zo’n probleem kun je met een andere inrichting oplossen. Maar dat is al jaren onbespreekbaar. In Arnhem is die infrastructuur ook een probleem en dat zal wel blijken als de verordening daar straks van kracht is. En ook hier geldt: als je niet handhaaft en blijft handhaven, dan moet je er eigenlijk niet aan beginnen.”
Een ander voorbeeld van wat beter kan: “In Den Haag stelden we voor dat een ‘pollerpas’, om paaltjes in de weg te laten zakken, voor TTO-chauffeurs altijd bruikbaar moest zijn en voor alle andere chauffeurs alleen op bepaalde uren. ‘Juridisch onhaalbaar’, wordt er dan gezegd. Onzin. Het kan best, maar je moet wel willen”, is Hokken stellig. “In zijn algemeenheid moeten er gewoon voordelen zijn voor de deelnemers aan een taxisysteem in een grote stad. Maar het ontbreekt vaak aan de wil om die voordelen te bieden.”
Concurrentie met bestelmarkt
Wat ook niet helpt, is dat de markt zich door technologische ontwikkelingen heeft ontwikkeld. Onder invloed van apps en digitale taxiplatforms worden straattaxi’s tegenwoordig vooral vaak besteld, waardoor het belang van de standplaats afneemt. De Wet personenvervoer 2000 stamt echter van vóór die ontwikkelingen. Als gevolg daarvan ervaart de opstapmarkt oneerlijke concurrentie met de bestelmarkt, want consumenten en toeristen zien doorgaans geen verschil tussen een taxi met of zonder plaatselijk keurmerk.
Zo zijn we aanbeland in de stad die zich qua straattaximarkt met geen enkele andere stad laat vergelijken. De schattingen lopen uiteen, maar Amsterdam telt in elk geval 4.000 taxichauffeurs binnen het TTO-systeem. In totaal zouden er zo’n 6.000 tot 7.000 taxi’s rondrijden, inclusief honderden snorders. Die werken weliswaar illegaal maar vechten wel om dezelfde boterham als die duizenden anderen. Alleen al de verkeersoverlast die dat met zich meebrengt, maakt verandering hard nodig.
Gelijker of gelijk
“Vooral in Amsterdam, waar het echt de spuigaten uitloopt, pleiten wij voor dat gelijke speelveld”, zegt Hokken. “Daar gaat de gemeente nu wel aan werken, maar ze hebben het over ‘gelijkere omstandigheden’ en dat is niet hetzelfde als een gelijk speelveld voor opstapmarkt en bestelmarkt, inclusief reserveerplatforms en taxicentrale. Wat zijn ze precies van plan met de taximarkt? En hoe willen ze dat gaan bereiken? Daar willen we wel graag met de gemeente over in gesprek blijven.”
Op zichzelf vindt Hokken het wel te prijzen dat Amsterdam zelf signaleert dat er iets moet veranderen en en daar ook werk van maakt. “Veel gemeenten kijken bij problemen in de taximarkt snel naar de landelijke overheid voor hulp. De Wp2000 aanpassen ligt misschien voor de hand, maar niets wijst erop dat dit snel gaat gebeuren. Juist met een taxiverordening kun je veel positieve veranderingen bereiken, maar dan moet je er wel werk van blijven maken.”
Jammer dat Knv zich met de zzp markt blijft bemoeien. Knv heeft in de straat/bestel markt nimmer iets positiefs opgeleverd of bijgedragen. Sterker nog, het TTO verhaal kwam uit de pet van Knv alsmede de ontwikkeling van de zo geroemde maar totaal mislukte BCT.
De straat taximarkt in de grote steden valt niet meer te redden zonder ingrijpende veranderingen. Echter niemand van het pluche durft of wenst zijn nek uit te steken.
Ik heb het voorspeld … de taxiwet leidt tot verloedering
Zolang niet serieus gekeken wordt naar het beperken van vergunningen zoals voor de deregulering, zal het een rommeltje blijven in taxiland.
We zijn nu 20 jaar met dit falende beleid bezig echter zonder resultaat.
Snorders en belbus stichtingen vieren hoogtij door het huidige taxi beleid.
Handhaving heeft geen enkele bijdrage geleverd, ook niet door gebruik van de dure verplichtte BCT die de Taxi tarieven alleen maar verhoogd hebben waardoor er meer behoefte is aan goedkoop vervoer (snorders}
IK GA HET NOG EEN KEER ZEGGEN: Voor 2000 waren taxicentrales en overige vooruitstrevende taxibedrijven al online zeer goed geautomatiseerd, 24/7 werd er doorgegaan met innoveren en ontwikkelen. Als de ILT in 2005 voor mijn voorstel had gekozen om alle verrichtingen van alle taxi’s online geautomatiseerd te registreren op één centrale server, zoals bovengenoemden bedrijven dat al deden, dus het bestond al en werkte goed. Dan hadden ze vanaf 2006/2007 alles onder controle gehad, i.p.v. bagger.
Zolang ILT, BCT fabrikanten, Knv, Kiwa, denken de data d.m.v. de vinger chauffeur ingevoerd in BCT betrouwbaar te maken met update’s, zijn we nog ver van huis.
Handhaving met gebruikmaking van onbetrouwbare BCT gegevens kan niet werken.
ILT Controleert alleen op arbeidstijden onder het mom veiligheid. Onveilige Taxi door vermoeidheid is nergens aantoonbaar, ook niet in overige landen, waardoor het tijd en geld verspilling door ILT is.
Handhaaf illegaal personenvervoer I.P.V. de BCT afgang.
Ja dit werkt niet heb ik jaren geleden al zo vaak geroepen, ik ben er ooit nog eens mee naar den Haag geweest bij een minister. Maar die was/is van de VVD en die denken met marktwerking alle problemen op te lossen. Je moet het aan de voorkant goed regelen en dicht timmeren, dan heb je al die bijkomende regeltjes en wetjes niet nodig. Nu wordt er eerst een puinhoop gecreerd en daarna wordt er van allesbedacht die puin een beetje te ordelijk op te beperken. 1 wet is afgeschaft en er zijn er 10 bij
Je voert het ondernemersdiploma weer zsm in, en iedereen die voor zich zelf wel werken als taxibedrijf moet dat diploma hebben om een vergunning aan te kunnen vragen. Iedereen persoonlijk! Dus ook geen vof en maatschap constructies e.d. 2 smaken: je werkt zelfstandig en zorgt dat je je eigen vergunning hebt, of je werkt ergens in loondienst. Dus ook uber zal het grootste gedeelte vd chauffeurs in dienst moeten nemen. Alleen dan pas zul je zien dat het aantal taxi’s heel snel afneemt
En dan ontstaat er uiteindelijk een gezonde situatie waarbij vraag en aanbod weer in balans komt, en dan heeft marktwerking ook zin. Nu niet, de markt wordt overspoeld door een overschot aan taxi’s waar allemaal geen werk voor is. Dan krijg je ook een puinhoop met woekerprijzen en ritweigering enz..
Je kunt dan wel allerlei regeltjes bedenken om dat te voorkomen, maar je pakt hiermee alle taxichauffeurs en bedrijven, en uiteindelijk is het geen oplossing maar een grote kostenpost
Rik,
Veel duidelijk kan je het niet stellen.
En hierbij plaats ik gelijk een open sollicitatie . Overheid en instanties: neem mij in dienst en ik zorg ervoor dat de taxibranche in een paar jaar gezond is. Waarbij taxichauffeurs, taxibedrijven de klanten en de gemeentes zeer tevreden zullen zijn. Mijn naam staat hierboven, ik zie graag reacties tegenmoet komen
Jullie hebben allemaal gelijk!
Maar….toen er 2 jaar geleden opgeroepen werd om te protesteren in Den Haag tegen het slechte beleid stoomde er landelijk 500 Chauffeurs naar Den Haag op!
Die stonden in een hoekje, want er was door de VVD net gras gestrooid op het Malieveld dus de taxi,s mochten er niet op, zinloos te roeptoeteren samen met onbelangrijke vertegenwoordigers als Denk en FNV zieltjes winnen!
De rest van Taxi nederland stond in die 2 uurtjes te wachten op een ritje!
En in Het parlement waren zij gesprek van onderwerp bij de koffiemachine!
Is er al wat verandert?
Nou en toen ging de FNV in Amsterdam keurig lopen doen en werdt er met gelikte bordjes via het Rokin opgestoomd richting dam, ff roeptoeteren en dat was dat dan?
Rik, alle respect maar jouw verhaal is al zo vaak verteld en dat weten ze ook!
De Bal- loze vertegenwoordigers in Amsterdam durven niet op te komen voor hun locale taximensen in Den Haag!
Als we niets doen gebeurt er ook niets!
Ik vindt wel dat meneer Hokken gelijk heeft, ik ben nu bezig het beleidt, “Taxi Agenda” aan het uitpluizen, 35 pagina,s en is openbaar, ga eigenlijk maar naar pagina 35 want het is 34 pagina,s theoretisch gezwam!
Een ding heeft mijnheer Hokken fout en dat is dat Taxistandplaatsen hun tijd gehad hebben!
Wil hem graag uitnodigen eens 2 1/2 uur in mijn auto te zitten op een taxistandplaats!
En dan moet je in 5/8 minuten bij de klant zijn of moet ik uit mijn garage komen?
Fnv moet gewoon harde noten kraken nu en dwingen dmv acties het beleid te veranderen!
Het duurt te lang, bizar, amsterdam neemt gewoon even 5 jaar de tijd om het weer te veranderen naar hun theorie!
Stop nu met vergunningen uitgeven, breng de markt tot rust, geef toekomstperspectief aan de ondernemers die al 20 jaar lijden onder de deregulering!
Breng de kleine, op zzp gebaseerde vakbekwaamheid in ipv de voor vele moeilijk haalbare grote vakbekwaameids diploma!
Psychische test invoeren!
DUCO, Mooi weergegeven.