Taxibord TTO

Amsterdam stelt ultimatum: Take a Taxi moet chauffeurs schorsen

De gemeente Amsterdam heeft Take a Taxi een ultimatum gesteld: schors voor 22 januari twaalf aangesloten chauffeurs of betaal tienduizenden euro’s aan boetes. Teneinde erger te voorkomen, zal TAT de chauffeurs inderdaad schorsen. Maar daarmee is de kwestie wat de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) betreft nog niet ten einde.

TAT en de gemeente zijn het al langer niet eens over het opleggen van sancties aan aangesloten taxichauffeurs. Aangesloten zijn bij een TTO is immers nodig om op de Amsterdamse opstapmarkt te mogen werken. Take a Taxi vindt het schorsen van chauffeurs voor in haar ogen kleine overtredingen niet in proportie. Met onder meer een eigen maatregelenprotocol en diverse rechtszaken probeerde de TTO er zijn eigen invulling aan te geven.

Maar de gemeente houdt voet bij stuk en haalde ook in juridisch opzicht tot nu toe elke keer haar gelijk. Momenteel worden de regels voor en het handhaven op de opstapmarkt en bestelmarkt gelijkgetrokken. Een eerste stap was dat sinds 15 juli vorig jaar bij overtredingen waar mogelijk geen Rapport van Bevindingen meer wordt opgesteld, maar een Mulderboete uitgedeeld. En op 1 april van dit jaar gaat het nieuwe handhavingsbeleid in.

Boetes in plaats van schorsingen

“Tot die tijd geldt het huidige handhavingsbeleid en moeten TTO’s dus volgens dat huidige beleid sanctioneren”, legt een woordvoerder van de gemeente uit. “Dit staat los van de verandering die 15 juli 2019 is ingegaan. TAT heeft voor een aantal overtredingen van vóór 15 juli 2019  boetes in plaats van schorsingen opgelegd aan zijn chauffeurs. Zij moeten echter de schorsingen opleggen, zoals het College van beroep voor het bedrijfsleven heeft bevestigd.”

Dat is tot nu toe niet gebeurd. Daarom zijn in 2019 twee lasten onder dwangsom van ieder 10.000 euro opgelegd. “Die zijn ook verbeurd verklaard, maar omdat we daartegen in beroep gaan, zijn ze nog niet daadwerkelijk geïnd”, legt Ruud Lagerwaard van Take a Taxi uit.

De gemeentewoordvoerder: “Omdat zij ondanks de lasten onder dwangsom niet handelen naar de geldende regels, is 15 januari een verhoogde last onder dwangsom van 20.000 euro opgelegd. TAT heeft tot 22 januari 2020 om alsnog aan het huidige beleid te voldoen. Bij een last onder dwangsom wordt altijd de datum genoemd waarop een overtreding moet zijn opgeheven; dit biedt dus een laatste mogelijkheid om de ontstane situatie recht te zetten.”

Geen andere oplossing

Take a Taxi is het er principieel mee oneens dat er iets recht te zetten valt, maar geeft wel toe aan de eis om de chauffeurs voor de genoemde datum te schorsen. “Want het baart ons wel zorgen: hoe ver gaat dit nog? We kunnen namelijk ook onze vergunning kwijtraken”, legt Lagerwaard uit. “We zijn niet mordicus tegen schorsingen. We houden zelf ontzettend scherp toezicht en waar nodig leggen we ook schorsingen op. Maar het moet wel in verhouding staan tot de overtreding. Dat is hier niet het geval. Maar we zien nu geen andere oplossing dan de chauffeurs meedelen dat ze geschorst worden.”

Daarmee is het verhaal echter nog niet ten einde. Het heeft er alle schijn van dat de chauffeurs een kort geding aanspannen tegen Take a Taxi om de schorsing aan te vechten. “Take a Taxi staat buiten het aanspannen van dat kort geding. En we zullen ons dit keer zeker neerleggen bij de uitspraak van de rechter. Het moet een keer over zijn. Maar wij hebben het gevoel dat het nog niet over is, maar eerder dat die chauffeurs hun gelijk gaan halen. Daar bieden eerdere uitspraken van de rechter voldoende aanknopingspunten voor.”

Niet accepteren

Dat neemt niet weg dat de gemeente en TAT nu al een hele tijd met elkaar op botsen over sancties die al dan niet aan chauffeurs opgelegd moeten worden. Wat de gemeente betreft staat dat verdere samenwerking niet in de weg. “In de praktijk wordt er op de meeste onderwerpen goed samengewerkt. De gemeente accepteert echter niet dat een TTO zich (langdurig) niet aan de vergunningsvoorwaarden houdt. En als een dergelijke situatie niet in goed onderling overleg opgelost kan worden, dan moet de gemeente handhavend optreden.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

12 reacties op “Amsterdam stelt ultimatum: Take a Taxi moet chauffeurs schorsen”

Bertax Landsmeer|17.01.20|13:48

De Chauffeurs moeten zich rechtstreeks wenden naar de Gemeente en niet naar hun TTO!

Hebben jullie nou niks geleerd van voorgaande?

Sleep de gemeente rechtstreeks voor de rechter en niet je TTO!

Lees nog eens goed de woorden door die de Rechter onlangs uitsprak dat de rol van de Gemeente in de TTO regels discutabel was!

De schorsing is in strijd met het rechtsbeginsel van de Taxichauffeur!
Geen beroepsmogelijkheid meer is al helemaal fout!

Bertax Landsmeer|17.01.20|13:57

Oor de mensen hier wil ik het eigenlijk simpel uitleggen!

U heeft een Winkel, op wielen maakt niet uit, u zet uw vuilniscontainer buiten op stoep maar mag dat alleen op toegestane tijden!
U doet dat toch, u krijgt een boete prima en de volgende x een nog grotere! Ook prima! Dat is de landelijke wet niet?

Maar nu heb je een winkel in Amsterdam met aparte verordening dat , wanneer u uw vuilnisbak buitenzet op verboden tijden u uw winkel vergunning tijdelijk in beslag wordt genomen!

Bertax Landsmeer|17.01.20|14:04

De eerste X dat u dat doet, winkel dicht voor 1 week, reclameborden inleveren en uw prijslijst van uw raam halen,want de gemeente staat niet toe dat u klanten ontvangt direct in uw winkel vanaf de straat, u mag wél gebeld worden door klanten maar uw producten blijven achter gesloten deuren!

Dus, een Taxi mag niet meer op de trambaan rijden, moet zijn daklicht inleveren en tariefkaarten bij zijn organisatie onder dwang van de gemeente!
Ook mag hij fysiek niet meer op de taxistandplaats komen!

Bertax Landsmeer|17.01.20|14:31

Daarbij loopt hij risico, immers, hij moet als een Uber eeuwig rondjes rijden om, al dan niet stiekem, ritjes op te pikken!
Parkeren kan hij niet of hij moet 8 euro per uur neer tikken!
Dus gaat hij illegaal in de buurten stationeren met alle risico,s op een parkeerbon etc!

Hij is een soort verbanneling snapt u? Pek en veren!

De eerste x je winkel dicht 1 week 2e keer 2 weken, 3e x 3 maanden 4x 1 jaar 5e x 2 jaar en 6 x totale winkelsluiting voor het buitenzetten van uw container!

Bertax Landsmeer|17.01.20|14:39

Voor de Taxichauffeur is die container natuurlijk een verkeersovertreding!
Maar daar hebben we de verkeerswet toch voor?

Dus een bus of Tram wordt ook een week geschorst als hij door rood rijdt of te snel langs een Tram/ bus halte?

Wil je toch streng sanctioneren schors dan het rijden over de trambaan bijvoorbeeld voor een maand!

Masr blijf af van het broodnodige inkomen van een Taxichauffeur en laat lekker zijn daklicht erop zitten en last hem gewoon zijn Rechtsbeginselen in zijn beroep,

Bertax Landsmeer|17.01.20|14:44

Namelijk het recht op inkomsten!

Sanctioneren oké maar afblijven van zijn winkel!

Grote kans dat de gemeente een tik op zijn vingers krijgt in een rechtszaak!

De overtreding staat niet in proportie met opgelegde illegale strafoplegging door veroorzaakte inkomstenderving!

Bertax Landsmeer|17.01.20|15:15

door= en daarmee

Ik heb het nu 2 x mogen ervaren en heeft mij een paar duizend euro inkomstenderving opgeleverd!
Dit waren maar een paar kleine verkeersovertredingen op de trambaan!

Om mijzelf te beschermen tegen fanatieke agenten en handhavers heb ik helaas dashcams voor en achter moeten aanschaffen met geluidsopname!

Het is een beetje om mijn rechtsgevoel en verweer te ondersteunen bij een per ongeluk veroorzaakt verkeersovertredinkje!

Jammer maar helaas noodzakelijk!

Tjerk Vinckx|22.01.20|01:03

Het is een gotspe dat de Gemeente Amsterdam op deze manier hoog van de toren blaast. De TAT organisatie bestaat veel al uit aan gesloten chauffeurs welk voor de deregulering werkzaam waren in de opstap markt van Amsterdam. Zij zijn keihard verneukt door de politiek, beloofde compensatie werd niet uitgekeerd, en de verplichting gesteld aan gemeente standplaatsen in te richten naar het visgraat model werden niet uitgevoerd. Gemeente Adam stelt vele eisen aan zogenaamde TTO’s maar haar eigen

Tjerk Vinckx|22.01.20|01:11

verplichtingen ten opzichte van de taxi ondernemer komt men niet na.Het voorruit lopen op de landelijke omschakeling naar elektrisch rijden verdient ook geen schoonheids-prijs. Het buiten gebruik stellen van hele stukken trambaan voor taxi’s is te krankzinnig voor woorden, de klant wordt op astronomische kosten gejaagd vanwege de vele extra kilometers.Het is raadzaam om nog eens het stuk te lezen welk gepubliceerd werd op 9 december 2014 in het Financieele Dagblad door Ruud Zandvliet.

Tjerk Vinckx|22.01.20|01:14

-Wanbeleid van de overheid is de belangrijkste oorzaak van chaos in taxiwereld – gepubliceerd door Ruud Zandvliet, econoom en oprichter van Taxi Electric. Ik kan hier alleen maar aan toevoegen – AMBTELIJK UITSCHOT

Stef Bouwhuis|23.01.20|11:14

De Gemeentelijke dienst die controle op taxi’s uitoefent, lijkt haar macht te misbruiken. De afgedwongen contracten met de TTO’s zijn onredelijk op het punt van schorsen. Voordat je mensen het recht ontneemt om geld te verdienen (kortom broodroof pleegt) moet er feiten zijn op het niveau van een strafdelict. Mijns inziens zou bij een dergelijke strafoplegging alleen de rechter bevoegd moeten zijn om zo’n schorsing op te leggen. De Gemeente trekt hierbij een te grote broek aan.

Stef Bouwhuis|23.01.20|11:19

Als andere TTO’s zich niet achter Take a Taxi (TAT) en Taxistad opstellen in de schorsingskwesties zouden chauffeurs deze TTO’s massaal de rug moeten toekeren. Als ondanks onderlinge concurrentie en wantrouwen alle TTO’s één lijn zouden trekken op dit punt t.o.v. de Gemeente dan was de zaak niet zo geëscaleerd. Een TTO die zo rigoreus straft voor een verkeersovertreding verplaatst zich in het geheel niet in de plaats van zijn leden. Broodroof zou alleen een uiterste maatregel moeten zijn!