Cora van Nieuwenhuizen. Foto: Rijksoverheid

Minister ziet extra regels taxi-bestelmarkt niet zitten

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil gemeenten niet de mogelijkheid geven om aanvullende regels te stellen aan de taxi-bestelmarkt. KNV en FNV pleiten al langer voor gelijke regels en een gelijk speelveld in gemeenten waar een taxiverordening geldt. Maar volgens de minister van Infrastructuur en Waterstaat is er geen sprake van kwaliteitsproblemen in de bestelmarkt waar extra regels een oplossing voor zouden kunnen bieden. 

Gemeenten mogen voor hun eigen opstapmarkt aanvullende regels opstellen door middel van een taxiverordening. Landelijk gezien mogen zeven gemeenten de ‘zware’ variant van het TTO-systeem toepassen. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Haag doen dat ook. Daarnaast hebben Den Bosch, Utrecht, Tilburg en Breda een verordening met keurmerk en is Arnhem ook bezig om dat op te zetten. In steden met een taxiverordening is volgens branchevereniging KNV en vakbond FNV sprake van een ongelijk speelveld, omdat voor de bestelmarkt géén aanvullende regels gelden.

Geen oneerlijk speelveld

Minister van Nieuwenhuizen ziet dat anders, zo schrijft ze aan de Tweede Kamer. Dat diverse gemeenten een verordening voor de opstapmarkt hebben, “wil niet zeggen dat binnen deze gemeenten sprake is van een oneerlijk speelveld. Immers, voor alle aanbieders op de opstapmarkt gelden in de desbetreffende gemeente dezelfde aanvullende gemeentelijke regels, evenals voor alle aanbieders op de bestelmarkt in de gemeente dezelfde nationale regels gelden.”

Gemeenten de mogelijkheid te geven om meer regels voor de bestelmarkt te bedenken, ziet de minister niet zitten. In zijn algemeenheid is ze geen voorstander van extra regulering als dat niet echt nodig is. Kwaliteitsproblemen zouden voor die noodzaak kunnen zorgen. Maar: “Mij is nog niets gebleken van dergelijke problemen waarvoor dit het geval is. Beschikbare cijfers wijzen er eerder op dat de kwaliteit op de bestelmarkt hoger wordt gewaardeerd dan die op de opstapmarkt, ook in gemeenten die aanvullende kwaliteitseisen hebben gesteld op de opstapmarkt.”

Meer handhaving logisch en rechtvaardig

Het ligt dus niet voor de hand dat gemeenten extra eisen gaan stellen aan de bestelmarkt voor taxi’s, zegt de minister. Daarbij speelt ook nog mee dat de aanvullende regels die er wel zijn, specifiek voor de opstapmarkt zijn bedacht. Ze noemt het daklicht als voorbeeld. Dat helpt consumenten om taxi’s te herkennen en een volgende keer wel of juist geen beroep op ze te doen. Die prikkel is er in de bestelmarkt niet, want dan weten consumenten per definitie bij welke aanbieder ze een taxi bestellen.

Dat er in de gemeenten met een taxiverordening strenger wordt gehandhaafd op de opstapmarkt, vindt Van Nieuwenhuizen niet zo vreemd. Ze noemt dat “logisch en gerechtvaardigd, aangezien taxi’s die in deze gemeenten actief zijn op de opstapmarkt niet alleen aan de landelijke eisen, maar daarnaast ook aan de lokale aanvullende eisen moeten voldoen. Bovendien betekent dit ook dat gehandhaafd wordt op aanbieders die zonder aan die lokale eisen te voldoen op de opstapmarkt actief zijn.” In alle overige regels is het onderscheid tussen bestel- en opstapmarkt er niet en dan zou er volgens de minister ook gelijk gehandhaafd moeten worden. Vanuit dat idee is het aan de handhavende instanties om hun inzet over de diverse taximarkten te verspreiden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

8 reacties op “Minister ziet extra regels taxi-bestelmarkt niet zitten”

airport-taxi vervoer|16.04.20|10:56

‘volgens de minister van Infrastructuur en Waterstaat is er geen sprake van kwaliteitsproblemen in de bestelmarkt’

Aperte onzin van deze minister. Weer zo’n type die de problemen bestrijdt door te ontkennen dat de problemen Über-haupt bestaan. Zat problemen bij de grootste taxi-app : Lachgasgebruik, gevaarlijk rijgedrag, accounthandel etc.

Frans Ritzerfeld|16.04.20|13:01

De W.P. 2000 is een raamwet, in deze wet word bepaald dat heel Nederland een vervoersgebied is voor taxi’s, wanneer komt aan deze rompslomp van regelgeving en bemoeienissen van Gemeentes een einde.
We hebben 355 Gemeenten en iedere Gemeente mag een aparte invulling geven aan het beleid van de taxibranche, dus 355 verschillende invullingen en wetten, men ziet tussen de bomen het bos niet meer, getuige de busbaanvergunningen, hier mag het wel en een andere Gemeente mag het niet.

Bert Welkers|16.04.20|17:11

Ongelooflijk, alle rapporten die er liggen duiden op ongelijkheid en onacceptabele veiligheidsrisico’s. Door wederom vrijbaan te geven voor met name de taxi apps en hun criminele organisties zullen de incidenten en ongevallen met letsel onverminderd gaan toenemen. Hierbij is de moderne slavernij weer een stapje dichterbij acceptatie. Wanneer leidt kennis nu ook eens tot inzicht?

Ali Ates|16.04.20|18:43

Minister heeft grotendeels gelijk.

Onbetrauwbaar,Voordringen,korte rit wijgeren,Oplichten.Zwaar omrijden klantenmishandelen enz:
Ps Niet alle taxichaufeurs.

Kan bijna niet bij ophalers.(Uber)(viavan)enz.

Schades maken ze wel heel veel die Uber chaufeurs.Dat geef ik erlijk toe.

Maar taxi app is de toekomst nu vooral na covid 19.

John Galloway|20.04.20|12:29

Minister heeft helemaal gelijk.
Bestelmarkt taxi’s zijn eerlijk,aardig,betrouwbaar,op tijd,goedkoop en netjes.
Mocht een Uber,viavan of toekomstige app taxichauffeur een fout maken kan de klant specifiek bij zijn taxiapp eigenaar klacht indienen en ja hoor als er iets ernstig is bijvoorbeeld mishandeling,aanranding,fraude,drank,drug etc wordt snel actie ondernomen.
Extra regels op bestelmarkt taxi is dus overbodig.

airport-taxi vervoer|20.04.20|17:24

@John

‘mishandeling,aanranding,fraude,drank,drug etc wordt snel actie ondernomen’

Nee hoor, de handel in Uber accounts floreert nog steeds. Klanten met klachten worden van het kastje naar de muur gestuurd

Ton Van Dalfsen|20.04.20|18:01

Wat ik nu niet begrijp is: De overheid wil een APP voor corona bestrijding maar ze vinden het eigenlijk een elektronische enkelband. Wat is de BCT dan? heeft toch ook met privacy te maken en overtreed daarmee de privacy wet

Arash Ayubzadeh|09.05.20|21:03

De FNV heeft weken lang een busje op Schiphol naast MAC op de parkeerplek geplaatst en via WhatsApp-groepen werden de chauffeurs van bestel-markt benaderd om naar het busje te komen om hun geklaag te doen over bestelmarkt. Toen de opkomst niet genoeg was werden de chauffeurs via WA benaderd om via een petitie hun klacht in te dienen. FNV zou ervoor zorgen dat Uber zijn prijzen zou verhogen, vandaag na maanden lees ik dat FNV een artikel schrijft waarin Uber van de snelweg afgeduwd wordt…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.