Taxi's in Maastricht
Interview

Vertrouwen als basis van nieuwe taxi-app Maastricht

Taxi's in Maastricht. Foto: iStock/Livinus

In Maastricht werkt een groeiende groep taxiondernemers samen om het werk te verdelen en de klant zo snel mogelijk een taxi te bieden. Corona hield de eerste jaren de rem erop, maar de initiatiefnemers van Taxi App Maastricht zijn positief gestemd en hopen nu echt volle kracht vooruit te kunnen.

Het idee om met de verschillende taxiondernemers in Maastricht het werk optimaal te verdelen en zo de klanten beter van dienst te zijn, is niet nieuw. Na wat proefdraaien in 2018 en 2019 werd de grote kunstbeurs TEFAF begin 2020 als gelegenheid gekozen om echt vol met de Taxi App Maastricht te gaan werken. Maar dat feest ging slechts deels door; corona deed zijn intrede en de beurs ging veel eerder dan gepland dicht. En daarna waren er weinig momenten waarop de app op volle toeren kon draaien.

‘Het ergste lijkt achter de rug’

Moncef Bouhmoch van VTM en Sven Boonen van Taxi Frenske lopen allebei al een tijdje mee in de taximarkt van Maastricht. Ook de afgelopen coronajaren zaten ze er vol in. Toch zijn ze optimistisch gestemd over het initiatief dat ze samen met Taxi Service Maastricht lanceerden. “Het begint erop te lijken dat we het ergste nu echt achter de rug hebben”, legt Boonen uit. “De app heeft de laatste jaren wel gedraaid, maar op een laag pitje. Nu is voor ons het moment om ermee naar buiten te treden en er echt voor te gaan met de samenwerkende taxibedrijven.”

Dat zijn er op het moment ongeveer vijftien, waaronder enkele grotere spelers in de stad en een aantal eenpitters. Het idee achter de door Dispatch Connect Services ontwikkelde app is simpel: de aangesloten chauffeurs bundelen als het ware hun beschikbaarheid. Ze kunnen zelf aangeven wanneer ze aan het werk zijn. De chauffeur die kan en het dichtst in de buurt is, krijgt de rit. De klant heeft binnen vijftien minuten na bestelling een taxi voor de deur staan en weet ook wat de rit gaat kosten. Er blijven bijvoorbeeld niet meer drie ritten in de wachtrij staan bij aanbieder A terwijl aanbieder B niets te doen heeft. De dienstverlening wordt dus beter, waardoor de vraag zal groeien en daar profiteren alle aangesloten ondernemers uiteindelijk van, leggen Boonen en Bouhmoch uit.

Chauffeurs betalen geen commissie

“Het achterliggende idee is toch een beetje dat van een taxicentrale. En de chauffeurs die meedoen zijn tevreden, ze zien dat het werkt”, stelt Bouhmoch. Boonen vult aan: “VTM, TSM en Taxi Frenske zijn de drie bedenkers en daar sluiten steeds meer bedrijven met één of twee auto’s bij aan. En aansluiten kost niets, we rekenen geen commissie. Misschien komt dat ooit nog, maar voor ons is vooral belangrijk dat we een groep chauffeurs opbouwen waarmee we stabiliteit kunnen bieden en waar we allemaal baat bij hebben.”

Vanuit hun netwerk hebben de taxibedrijven veel horecagelegenheden benaderd die voor hun klanten steeds vaker gebruik maken van de app. Bouhmoch gaat geregeld met horecaondernemers in gesprek over hun ervaringen. “Ze vinden het fijn werken. Als ze een taxi bestellen voor de klant, zien ze hoe laat de taxi er is. Dan weten ze dat ze eventueel nog een laatste drankje kunnen verkopen en ze hoeven niet telkens te bellen of de taxi er al aankomt. Om een taxi te bestellen hoeven maar enkele gegevens te worden ingevoerd, dat maakt het laagdrempelig. De prijs is meteen duidelijk, ook voor de chauffeur, en er wordt gewoon na de rit in de taxi afgerekend.”

Niet eens geworden over samenwerking

De mannen erkennen dat het lastig kan zijn om een groep taxiondernemers met de neuzen dezelfde kant op te krijgen, zeker bij iets nieuws. Sven Boonen: “Ze willen toch vooral weten wat het ze gaat opleveren. En ze kijken ook naar elkaar. Krijgt hij meer ritten dan ik? Er is onderling vertrouwen nodig, vanuit het idee dat we hier allemaal baat bij hebben. In een eerdere fase hebben we dan ook al afscheid genomen van partijen met wie we het niet eens werden over de manier van samenwerken binnen Taxi App Maastricht. De chauffeurs kunnen in de app van elkaar zien waar ze zijn, maar als je daar de hele dag mee bezig bent dan ontbreekt het vertrouwen dat nodig is. Vandaag heeft de één een mooie lange rit, morgen de ander en zo komen we allemaal aan de beurt.”

Niet meer om de app heen kunnen

Bouhmoch benadrukt dat het systeem voor iedereen goed werkt, ook al gaat de rit naar de taxi die het dichtst in de buurt is. “We hebben nu een groter team dat goed samenwerkt en zorgt dat de klanten snel hun bestelde taxi hebben. In dit hele idee staat de klant centraal, zodat die straks gewoon niet meer om onze app heen kan. We kunnen nu als het ware diensten overnemen van elkaar. En door die betrouwbaarheid en snelheid neemt de vraag naar taxi’s alleen maar toe.

Wat er nu vooral nodig is, erkennen de taxiondernemers, is dat er meer werk komt waardoor de app zich nog beter gaat bewijzen. Het fundament is de afgelopen jaren gelegd. “Samenwerking tussen grotere taxibedrijven lukt doorgaans wel, maar met de zzp’ers is dat vaak lastiger. Zoals Sven al aangaf is het ook bij ons niet altijd gelukt en hebben we van sommige chauffeurs afscheid genomen. Maar nu hebben we een goede groep die de klant centraal stelt en die we geleidelijk kunnen uitbreiden”, aldus Moncef Bouhmoch.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Vertrouwen als basis van nieuwe taxi-app Maastricht”

John Galloway|16.02.22|09:00

Goed bezig KICK OUT UBER.
Nu actie nodig andere Taxi bedrijven in grote steden.

Vertrouwen als basis van nieuwe taxi-app Maastricht | TaxiPro
Taxi's in Maastricht
Interview

Vertrouwen als basis van nieuwe taxi-app Maastricht

Taxi's in Maastricht. Foto: iStock/Livinus

In Maastricht werkt een groeiende groep taxiondernemers samen om het werk te verdelen en de klant zo snel mogelijk een taxi te bieden. Corona hield de eerste jaren de rem erop, maar de initiatiefnemers van Taxi App Maastricht zijn positief gestemd en hopen nu echt volle kracht vooruit te kunnen.

Het idee om met de verschillende taxiondernemers in Maastricht het werk optimaal te verdelen en zo de klanten beter van dienst te zijn, is niet nieuw. Na wat proefdraaien in 2018 en 2019 werd de grote kunstbeurs TEFAF begin 2020 als gelegenheid gekozen om echt vol met de Taxi App Maastricht te gaan werken. Maar dat feest ging slechts deels door; corona deed zijn intrede en de beurs ging veel eerder dan gepland dicht. En daarna waren er weinig momenten waarop de app op volle toeren kon draaien.

‘Het ergste lijkt achter de rug’

Moncef Bouhmoch van VTM en Sven Boonen van Taxi Frenske lopen allebei al een tijdje mee in de taximarkt van Maastricht. Ook de afgelopen coronajaren zaten ze er vol in. Toch zijn ze optimistisch gestemd over het initiatief dat ze samen met Taxi Service Maastricht lanceerden. “Het begint erop te lijken dat we het ergste nu echt achter de rug hebben”, legt Boonen uit. “De app heeft de laatste jaren wel gedraaid, maar op een laag pitje. Nu is voor ons het moment om ermee naar buiten te treden en er echt voor te gaan met de samenwerkende taxibedrijven.”

Dat zijn er op het moment ongeveer vijftien, waaronder enkele grotere spelers in de stad en een aantal eenpitters. Het idee achter de door Dispatch Connect Services ontwikkelde app is simpel: de aangesloten chauffeurs bundelen als het ware hun beschikbaarheid. Ze kunnen zelf aangeven wanneer ze aan het werk zijn. De chauffeur die kan en het dichtst in de buurt is, krijgt de rit. De klant heeft binnen vijftien minuten na bestelling een taxi voor de deur staan en weet ook wat de rit gaat kosten. Er blijven bijvoorbeeld niet meer drie ritten in de wachtrij staan bij aanbieder A terwijl aanbieder B niets te doen heeft. De dienstverlening wordt dus beter, waardoor de vraag zal groeien en daar profiteren alle aangesloten ondernemers uiteindelijk van, leggen Boonen en Bouhmoch uit.

Chauffeurs betalen geen commissie

“Het achterliggende idee is toch een beetje dat van een taxicentrale. En de chauffeurs die meedoen zijn tevreden, ze zien dat het werkt”, stelt Bouhmoch. Boonen vult aan: “VTM, TSM en Taxi Frenske zijn de drie bedenkers en daar sluiten steeds meer bedrijven met één of twee auto’s bij aan. En aansluiten kost niets, we rekenen geen commissie. Misschien komt dat ooit nog, maar voor ons is vooral belangrijk dat we een groep chauffeurs opbouwen waarmee we stabiliteit kunnen bieden en waar we allemaal baat bij hebben.”

Vanuit hun netwerk hebben de taxibedrijven veel horecagelegenheden benaderd die voor hun klanten steeds vaker gebruik maken van de app. Bouhmoch gaat geregeld met horecaondernemers in gesprek over hun ervaringen. “Ze vinden het fijn werken. Als ze een taxi bestellen voor de klant, zien ze hoe laat de taxi er is. Dan weten ze dat ze eventueel nog een laatste drankje kunnen verkopen en ze hoeven niet telkens te bellen of de taxi er al aankomt. Om een taxi te bestellen hoeven maar enkele gegevens te worden ingevoerd, dat maakt het laagdrempelig. De prijs is meteen duidelijk, ook voor de chauffeur, en er wordt gewoon na de rit in de taxi afgerekend.”

Niet eens geworden over samenwerking

De mannen erkennen dat het lastig kan zijn om een groep taxiondernemers met de neuzen dezelfde kant op te krijgen, zeker bij iets nieuws. Sven Boonen: “Ze willen toch vooral weten wat het ze gaat opleveren. En ze kijken ook naar elkaar. Krijgt hij meer ritten dan ik? Er is onderling vertrouwen nodig, vanuit het idee dat we hier allemaal baat bij hebben. In een eerdere fase hebben we dan ook al afscheid genomen van partijen met wie we het niet eens werden over de manier van samenwerken binnen Taxi App Maastricht. De chauffeurs kunnen in de app van elkaar zien waar ze zijn, maar als je daar de hele dag mee bezig bent dan ontbreekt het vertrouwen dat nodig is. Vandaag heeft de één een mooie lange rit, morgen de ander en zo komen we allemaal aan de beurt.”

Niet meer om de app heen kunnen

Bouhmoch benadrukt dat het systeem voor iedereen goed werkt, ook al gaat de rit naar de taxi die het dichtst in de buurt is. “We hebben nu een groter team dat goed samenwerkt en zorgt dat de klanten snel hun bestelde taxi hebben. In dit hele idee staat de klant centraal, zodat die straks gewoon niet meer om onze app heen kan. We kunnen nu als het ware diensten overnemen van elkaar. En door die betrouwbaarheid en snelheid neemt de vraag naar taxi’s alleen maar toe.

Wat er nu vooral nodig is, erkennen de taxiondernemers, is dat er meer werk komt waardoor de app zich nog beter gaat bewijzen. Het fundament is de afgelopen jaren gelegd. “Samenwerking tussen grotere taxibedrijven lukt doorgaans wel, maar met de zzp’ers is dat vaak lastiger. Zoals Sven al aangaf is het ook bij ons niet altijd gelukt en hebben we van sommige chauffeurs afscheid genomen. Maar nu hebben we een goede groep die de klant centraal stelt en die we geleidelijk kunnen uitbreiden”, aldus Moncef Bouhmoch.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Vertrouwen als basis van nieuwe taxi-app Maastricht”

John Galloway|16.02.22|09:00

Goed bezig KICK OUT UBER.
Nu actie nodig andere Taxi bedrijven in grote steden.