Taxicentrale Amsterdam (TCA)
Een op de vijf

Kaalslag in Amsterdam: 1200 taxichauffeurs gestopt

Een taxi van Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

Door diverse lockdowns tijdens de coronapandemie, is het aantal taxichauffeurs in Amsterdam stevig gedaald. Dat blijkt onderzoek van de lokale nieuwszender AT5. In de afgelopen twee jaar zijn er 1200 taxichauffeurs gestopt. 

In 2020 reden er nog dagelijks 6200 taxichauffeurs rond in de hoofdstad. Volgens het onderzoek is dat aantal gezakt naar nog maar 5000 chauffeurs. “De oude echte taxichauffeurs zijn ermee gestopt”, constateert Arjan de Leeuw, eigenaar van het Amstelveense taxibedrijf De Meerlanden, bij AT5. “Sommigen zijn met pensioen gegaan, anderen zijn ander werk gaan doen, en die krijg je niet terug.”

Lockdowns

Volgens het onderzoek is dat voor een groot deel te danken aan de verschillende lockdowns. Daardoor was er bijna geen werk meer voor taxichauffeurs in Amsterdam. Maar nu het toerisme weer aantrekt en horecazaken hun deuren weer hebben geopend, ziet de wereld er ineens heel anders uit. “Het betekent dat wij op drukke momenten moeite hebben om iedereen netjes en op tijd in een taxi te krijgen”, vertelt Hedy Borreman, directeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA), eveneens tegen de lokale nieuwszender.

Piekmomenten

Daarnaast signaleert Borreman dat het voor bedrijven als TCA lastig is om het personeelstekort aan te pakken, omdat platformen als Uber en Bolt op piekmomenten de ritprijzen verhogen. “Alle chauffeurs in Amsterdam zijn zelfstandige ondernemers. En die besluiten dan om ritten te rijden die voor hen meer opbrengen dan dat wij aanbieden tegen de meter. En dus hebben wij als TCA op piekmomenten op zaterdagnacht minder chauffeurs dan dat er op de straat zijn. Dus ondanks dat ze er wel zijn, rijden ze dan niet voor ons.”

Marktwerking

Lars Speekenbrink, country manager bij Bolt Nederland, heeft begrip voor de woorden van Borreman. “We zien inderdaad dat chauffeurs tijdens piekuren er vaak voor kiezen om voor platformen als Bolt te rijden, omdat ze dan simpelweg meer kunnen verdienen. Maar dat is uiteindelijk ook een kwestie van marktwerking. Chauffeurs die zzp’er zijn profiteren daarvan. Dat is natuurlijk niet mogelijk als er via de meter wordt gereden. Dan zit je vast aan een bepaald tarief.”

Tot slot wijst Speekenbrink naar het personeelstekort. Hij spreekt daarbij de hoop uit dat de balans tussen vraag en aanbod snel wordt hersteld. “Het enige wat we kunnen doen is het voor chauffeurs, of voor iemand die chauffeur wil worden, het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Een manier om dat te doen is natuurlijk door goede inkomsten te bieden. Veel chauffeurs worden uiteindelijk chauffeur, omdat ze andere chauffeurs kennen. Van hen horen ze vaak wat ze kunnen verdienen, met de flexibiliteit die daarbij komt kijken. Ik denk uiteindelijk dat dat de manier is om de markt terug te brengen naar een acceptabel niveau, waarbij er een betere balans is tussen het aantal chauffeurs en de vraag van klanten”, besluit Speekenbrink.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kaalslag in Amsterdam: 1200 taxichauffeurs gestopt | TaxiPro
Taxicentrale Amsterdam (TCA)
Een op de vijf

Kaalslag in Amsterdam: 1200 taxichauffeurs gestopt

Een taxi van Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

Door diverse lockdowns tijdens de coronapandemie, is het aantal taxichauffeurs in Amsterdam stevig gedaald. Dat blijkt onderzoek van de lokale nieuwszender AT5. In de afgelopen twee jaar zijn er 1200 taxichauffeurs gestopt. 

In 2020 reden er nog dagelijks 6200 taxichauffeurs rond in de hoofdstad. Volgens het onderzoek is dat aantal gezakt naar nog maar 5000 chauffeurs. “De oude echte taxichauffeurs zijn ermee gestopt”, constateert Arjan de Leeuw, eigenaar van het Amstelveense taxibedrijf De Meerlanden, bij AT5. “Sommigen zijn met pensioen gegaan, anderen zijn ander werk gaan doen, en die krijg je niet terug.”

Lockdowns

Volgens het onderzoek is dat voor een groot deel te danken aan de verschillende lockdowns. Daardoor was er bijna geen werk meer voor taxichauffeurs in Amsterdam. Maar nu het toerisme weer aantrekt en horecazaken hun deuren weer hebben geopend, ziet de wereld er ineens heel anders uit. “Het betekent dat wij op drukke momenten moeite hebben om iedereen netjes en op tijd in een taxi te krijgen”, vertelt Hedy Borreman, directeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA), eveneens tegen de lokale nieuwszender.

Piekmomenten

Daarnaast signaleert Borreman dat het voor bedrijven als TCA lastig is om het personeelstekort aan te pakken, omdat platformen als Uber en Bolt op piekmomenten de ritprijzen verhogen. “Alle chauffeurs in Amsterdam zijn zelfstandige ondernemers. En die besluiten dan om ritten te rijden die voor hen meer opbrengen dan dat wij aanbieden tegen de meter. En dus hebben wij als TCA op piekmomenten op zaterdagnacht minder chauffeurs dan dat er op de straat zijn. Dus ondanks dat ze er wel zijn, rijden ze dan niet voor ons.”

Marktwerking

Lars Speekenbrink, country manager bij Bolt Nederland, heeft begrip voor de woorden van Borreman. “We zien inderdaad dat chauffeurs tijdens piekuren er vaak voor kiezen om voor platformen als Bolt te rijden, omdat ze dan simpelweg meer kunnen verdienen. Maar dat is uiteindelijk ook een kwestie van marktwerking. Chauffeurs die zzp’er zijn profiteren daarvan. Dat is natuurlijk niet mogelijk als er via de meter wordt gereden. Dan zit je vast aan een bepaald tarief.”

Tot slot wijst Speekenbrink naar het personeelstekort. Hij spreekt daarbij de hoop uit dat de balans tussen vraag en aanbod snel wordt hersteld. “Het enige wat we kunnen doen is het voor chauffeurs, of voor iemand die chauffeur wil worden, het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Een manier om dat te doen is natuurlijk door goede inkomsten te bieden. Veel chauffeurs worden uiteindelijk chauffeur, omdat ze andere chauffeurs kennen. Van hen horen ze vaak wat ze kunnen verdienen, met de flexibiliteit die daarbij komt kijken. Ik denk uiteindelijk dat dat de manier is om de markt terug te brengen naar een acceptabel niveau, waarbij er een betere balans is tussen het aantal chauffeurs en de vraag van klanten”, besluit Speekenbrink.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.