Bertho Eckhardt
algemeen verbindend verklaring

KNV en CNV zetten handtekening onder nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt.Foto: TaxiPro

Vakbond CNV en brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hebben hun handtekening gezet onder de nieuwe cao voor het zorg- en taxivervoer. Beide partijen hebben de cao direct na de ondertekening aangemeld bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werk voor algemeen verbindend verklaring, zodat de loonsverhoging op tijd doorgevoerd kan worden.

“We zijn erg blij met het tot stand komen van de nieuwe cao’, zegt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt daarover. ‘Ik verwacht dat het ministerie van Sociale Zaken en Werk de cao snel algemeen verbindend zal verklaren, aangezien KNV het vereiste aantal ondernemers in het zorg- en taxivervoer vertegenwoordigd.”

Volgens Eckhardt komt er met een algemeen bindend verklaarde cao een einde aan de onrust binnen de taxisector. “Veel werknemer zitten immers te wachten op de loonsverhoging die door zowel werknemers als ondernemers werd gewenst en deze wordt nu doorgevoerd. We zijn nog steeds erg blij dat CNV zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, zodat we nu samen verder kunnen kijken naar de toekomst.”

Loonstijging

In het cao-akkoord staat een loonsverhoging van 8 procent per 1 januari 2023 – en nog eens 4 procent per 1 januari 2024 – centraal. De loonsverhoging in het zorg- en taxivervoer behoort daarmee landelijk gezien tot een van de grootste loonstijgingen per 1 januari 2023, aldus KNV. Naast de loonsverhogingen veranderen ook regeling omtrent loondoorbetaling bij ziekte en de pauzeregeling.

Zo mag voortaan alleen nog maar pauze worden ingehouden als deze ook echt genoten is, lieten beide partijen eind november aan TaxiPro weten. Daarnaast verandert ook de loondoorbetaling bij ziekte. De wachtdag bij de eerste ziektedag vervalt en werknemers worden voortaan 80 procent doorbetaald in de eerste acht weken en 90 procent daarna (tot en met het tweede ziektejaar). De nieuwe cao is op 1 januari ingegaan en heeft een looptijd van anderhalf jaar.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

12 reacties op “KNV en CNV zetten handtekening onder nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi”

Karin Roest|09.01.23|17:43

Wauw 12 % in 2 jaar tijd dat is 6% per jaar dat gaat de inflatie wel dekken uche . Het is weer helemaal pet met die taxi cao onderhandelingen vind ik . Daarom ook een flinke leegloop bij de taxi . En de CNV komt er weer makkelijk mee weg het is een zwakke vakbond die veel te snel hun handtekening zet . En de KNV vind het prachtig en springt een gat in de lucht . Hoop dat de FNV niet gaat tekenen en stakingen gaan organiseren .

Arjan Steenstra|10.01.23|00:01

De stakingen die de FNV misschien gaat organiseren, ook bij een Algemeen verbindend verklaring hebben weinig nut. Het is het maximaal haalbare gelet op de omstandigheden, en het mobiliseren van de achterban is erg lastig gebleken in lijn met de
SP mobilisatiegedachte. Veel geschreeuw op internet, maar weinig wol verder.

J. Koch|10.01.23|10:53

Inderdaad het maximaal haalbare. FNV heeft gouden bergen beloof en gaat dat niet waar maken. Het heeft ze op de korte termijn meer leden opgeleverd, maar die zijn ze weer kwijt op het moment dat duidelijk is geworden wat voor spelletje men heeft gespeeld.

Gelukkig snappen de meeste chauffeurs hoe het zit en zijn er slechts enkele vastgeROEST in hun mening.

Tjeerd Warring|12.01.23|17:58

De pauze regeling? dus wachten wordt nu door betaald ? dus je hebt allen nog je verplichte 1/2 uur pauze ?

Tjeerd Warring|12.01.23|18:00

De pauze regeling? Dus wachten wordt nu door betaald ? Allen je verplichte 1/2 uur pauze die worden van je totaal aantal uren per dag afgetrokken ?

Tjeerd Warring|12.01.23|18:01

Hoe zit het met die 12,5 % die er af getrokken mogen worden van overuren of mag dat helemaal niet?

Rob Orsel|13.01.23|10:09

FNV beloofd geen gouden bergen, maar vecht wel voor de chauffeurs. Helaas is de organisatiegraad on de de taxichauffeurs erg laag, zodat er nog geen vuist gemaakt kan worden. Het CNV is een sneu clubje. Zij knikken ja en amen naar de werkgevers, maar doen weinig voor de chauffeurs.

J. Koch|14.01.23|22:00

FNV beloofd zaken die niet haalbaar zijn oftewel gouden bergen. En dat weten ze ook best. Het is een spelletje om zoveel mogelijk leden te werven. Die komen er echter nog wel achter.

De meeste chauffeurs zijn accoord en het dus eens met het CNV. Geen sneu clubje, want zij doen wat de meerderheid wil i.t.t. FNV

J. Koch|14.01.23|22:02

FNV beloofd zaken die niet haalbaar zijn oftewel gouden bergen. En dat weten ze ook best. Het is een spelletje om zoveel mogelijk leden te werven. Die komen er echter nog wel achter.

De meeste chauffeurs zijn accoord en het dus eens met het CNV. Geen sneu clubje, want zij doen wat de meerderheid wil i.t.t. FNV. FNV is dus sneu.

J. Koch|14.01.23|22:05

@Tjeerd

Het is maximaal 12,5 procent per betalingsperiode. Het gaat dus om het gemiddelde per dag.

Er zijn echter werkgevers die alleen de daadwerkelijke pauze verrekenen.

Arjan Steenstra|18.01.23|14:10

@rob,

In Amersfoort kan de FNV wat solidariteitsgeld ophalen mocht het de taxi chauffeurs extra willen compenseren voor hun onmogelijk hoge eisen. De afdrachtregeling van de SP is namelijk wel beschikbaar daarvoor. De belastingbetaler klaagt er (nog) niet over dus vraag aan FNV of de SP bereid is om de eisen die niet behaald zijn te compenseren. 2 vliegen in 1 klap. Meer leden voor de FNV en meer sympathie voor de SP nu die 2 vier handen op één buik zijn.

Pierre van Aert|19.01.23|17:57

2 dagen staken haalt helemaal niets uit, daarna zal weer eindeloos gepraat worden. Gewoon door staken totdat er aan de eisen voldaan wordt.