Harde aanpak taxironselaars Schiphol mag van rechter

Gepubliceerd op 07-02-2017 om 12:15

De gemeente Haarlemmermeer kan alsnog stevig gaan optreden tegen de taxironselaars op Schiphol.  De rechter heeft in een kort geding het verzoek afgewezen van een groep chauffeurs om het aanwijzingsbesluit te schorsen. Het staat de gemeente onder meer vrij om de openbare orde te verkiezen boven een vrij taxisysteem op de luchthaven.

De gemeente Haarlemmermeer kondigde eind vorig jaar nieuwe maatregelen aan in de al jaren voortslepende kwestie met de taxironselaars op Schiphol. Die komt er in het kort op neer dat Schiphol enkele taxibedrijven heeft aangewezen die taxivervoer op de officiële standplaats mogen aanbieden. Daar betalen zij een vergoeding voor.

De ronselaars vinden echter dat zij ook ritten mogen aanbieden op Schiphol. Zij benaderen passagiers in de aankomsthallen en in de buurt van de staanplaats. Eerdere maatregelen losten het probleem niet op. Daarom werd voor een rigoureuze, tijdelijke aanpak gekozen. In de tussentijd kon de gemeente dan aan een permanente oplossing werken.

Strafbaar feit

Na de jaarwisseling werd duidelijk dat het verbod geldt voor Schiphol Plaza en het Jan Dullaertplein. Meerdere overtredingen kunnen, na geldboetes van 350 en 1.500 euro en het innemen van de auto, zelfs leiden tot een gebiedsverbod. Als men zich dan toch in het gebied begeeft, is dat een strafbaar feit. Als de overlast als gevolg van de huidige maatregel afneemt, kan het gebied waarin het verbod op het aanbieden van taxidiensten geldt, worden verkleind. Andersom is het ook mogelijk dat dit gebied wordt uitgebreid als de situatie daar aanleiding toe geeft.

Verzoek afgewezen

Deze aanpak zou eigenlijk op maandag 30 januari van kracht worden. Een groep van zo’n zestig ronselaars spande echter een kort geding aan. Zij voelen zich gesteund door een gerechtelijke uitspraak uit 2015. De rechter oordeelde toen dat iedereen met een taxivergunning op de openbare weg bij Schiphol taxiritten mag aanbieden. Het kort geding diende op 2 februari, maar de rechter had daarna enkele dagen nodig om zich op een uitspraak te beraden.

Nu is dus duidelijk dat de uitspraak in het nadeel van de taxironselaars uitpakt. Het kort geding draaide om een aanwijzingsbesluit, waarin de gemeente het gebied aanwijst waarin een verbod op het aanbieden van taxivervoer geldt. De taxichauffeurs wilden dat dit besluit werd geschorst, maar de rechter heeft dat verzoek afgewezen. De gemeente Haarlemmermeer staat in zijn recht om de openbare orde te laten prevaleren boven een vrij taxisysteem op de luchthaven. Ook is niet aangetoond dat de Algemeen Plaatselijke Verordening vooral zou zijn aangepast om de financiele belangen van Schiphol te beschermen. De wijze waarop Schiphol het taxivervoer op de luchthaven heeft georganiseerd, stond in het kort geding niet ter discussie.

Direct handhaven

De gemeente Haarlemmermeer mag per direct weer op de voorgenomen wijze gaan handhaven. De komende dagen moet blijken in welke mate dat gebeurt, en welke gevolgen het heeft voor het taxivervoer op luchthaven Schiphol. Bovendien is de uitspraak bepaald geen eindoordeel: het gaat om een voorlopige voorziening, die geen bindende betekenis heeft in een eventuele bodemprocedure.

Het gevolg van de uitspraak van de voorzieningenrechter is dat het nu verboden is in het op Schiphol aangewezen gebied buiten de taxistandplaats taxidiensten aan te bieden. Tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter kan geen hoger beroep worden ingesteld. Wel loopt er nog een beroepsprocedure van de taxichauffeurs tegen het aanwijzingsbesluit van de burgemeester. Daarin zal de rechtbank later dit jaar een uitspraak doen.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro, SDC360 en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

33 reacties op “Harde aanpak taxironselaars Schiphol mag van rechter”

Omer Ozer|07.02.17|12:33

Mooi nieuws, was het getrek en geroep echt zat. Maar hoe zit het met taxibedrijven die hun eigen vaste klanten ophalen op Schiphol? Wij halen daar wekelijks klanten (die wij ook gebraxht hebben)op waarbij wij onze taxi’s in de parkeergarage zetten en de klant treffen op het meetingpoint. Als ik de artikelen zo lees zouden wij ook aangemerkt worden als ronselaar

Yunus Car|07.02.17|12:54

Dit onderwerp gaat over Schiphol en de belangen en terecht
een goed besluit dankzei de wet en Gemeente.
en wij Taxibedrijven van Nederland hebben last van
Alle Snorders en Uber !!!
AUB Wie pakt dit AAN namens onze brood en de belangen
van onze Nederlandse staat waarvan 31% van de omzet door Uber als commisie naar het buitenland word weggesluisdt !!!!!!

Willem Film|07.02.17|12:54

@Omer U geeft het zelf aan. Het getrek en geroep. Het kenmerk van een ronselaar. Op dat soort lieden wordt gehandhaafd en niet op u die zijn klant zoals voorheen ophaalt.

Ton van Dalfsen|07.02.17|15:47

Dan mag ik aannemen dat ze ook in de nachtelijke uren handhaving laten lopen. Nu zijn de blauwjassen om 01:00 klaar met werk en de ronselaars komen met grote getalen binnen. Zie hier niet in het artikel dat de nachten ook zal worden gehandhaafd. Neem toch aan dat de redacteur dit gaat navragen. Of zijn we nog steeds overgeleverd aan de eenvoudige mensen van de SDBV die niet KUNNEN/WILLEN optreden

Omer Ozer|07.02.17|17:45

@willem zo denk/dacht ik er ook over. Maar als je de uitspraak van de rechter leest, lees je alleen dat de taxi’s die aanbesteed zijn door schiphol daar klanten mogen ophalen. Dat baart mij nu zorgen, omdat wij voor bedrijven rijden die hun personeel/gasten/directie opgehaald willen hebben. We gaan zien wat de nieuwe regeling gaat brengen

Omer Ozer|07.02.17|17:45

@taxipro, weten jullie hoe het zit met bovenstaande vraagstelling van mij?

Johannes Albertz|07.02.17|18:19

Een klant ophalen, waar je mee afgesproken hebt, is iets anders dan een taxi aanbieden, en over dat laatste gaat die aanwijzing en ook de uitspraak van de rechter.

Taxi Volendam|07.02.17|19:41

@ johannes.
Hoe kan een controleur onderscheid maken tussen besteld / afgesproken vervoer of ronselen ?
Wordt lastig.
Wanneer je geen eigen klanten mag oppikken buiten de bestemde taxistandplaatsen kom je op deze standplaatsen ruimte te kort, omdat dat zou betekenen dat het ook niet in de parkeergarage e.d. toegestaan is.
Niet echt duidelijk allemaal.

Bertax Landsmeer|07.02.17|21:26

Maar?
Hoe kan het nou dat een Rechter zegt, die afgesloten baan, op prive terein, is de officiele Openbare Taxi standplaats die onder de WP2000 valt???
Er is helemaal geen openbare Taxistandplaats waar je je klant kan oppikken en de klant kan kiezen uit een Taxi van zijn/ haar keuze?

Schiphol bepaalt daar wat wie er voorrang en betaald heeft en de rest van Nederland moet onder de snelweg, in een fuik met 150 anderen wachten, met TX keurmerk, tot zij een ons wegen!

Bertax Landsmeer|07.02.17|21:37

Die Taxistrook, waar Schiphol ( en de Staat voor 51% aandeelhouder dacht ik) enorm veel geld aan verdient moet opgedoekt worden zodra de consessies zijn afgelopen!
Deze Strook moet volledig openbaar worden met gelijke rechten voor iedere fantsoenlijke Taxichaufeur!

Dan komt pas de WP2000 volledig tot zijn recht en Schiphol moet zich lekker met Vliegtuigen bemoeien, niet met Taxi,s dat moet de Gemeente Haarlemmermeer doen!

De NS bemoeit zich toch ook niet met Taxi,s en de Taxistandplaatsen?

Bertax Landsmeer|07.02.17|22:12

Ik wil absoluut niet die ronselpraktijken goedpraten want dat kan zelfs niet in Amsterdam, dat willen we zo niet!

Maar of je Klant moet klaar staan om meteen in je Taxi te springen op alweer, de toegeeigende binnenbaan boven, niet wachten, of je kan hem ophalen binnen bij meetingpoint met alweer.. betalen aan Schiphol ( parkeergeld) of op de STA strook met.. de betaalde STA kaart aan..inderdaad, Schiphol!

Waarom bestaat die Concessie strook daar op het CS van Nederland
Schiphol is openbaar!

Willem Film|07.02.17|22:21

@Bertax
ex-ronselaar toevallig?

Johan Zevenbergen|08.02.17|10:07

Pure discriminatie en klant ontvriendelijk gedrag.
Het word onmogelijk gemaakt om op een fatsoenselijk manier de vaste gasten te brengen en later weer op te halen.
Maar ook om de kilometers bezet te krijgen, wat de prijs onwenselijk doet stijgen.
En al is na gedacht waar ik straks m,n zelfrijdende auto/ taxi heen moet sturen, die overigens dan gewoon op geel kan rijden.

Ton van Dalfsen|08.02.17|10:19

Gem. Haarlemmermeer is de wegbeheerder en kan dus door deze APV dit allemaal regelen. Daartegen vraagt schiphol weer geld voor op de openbare weg te staan of te rijden. Schiphol wil aan elke vierkante millimeter verdienen. Het is maar hoe het hun zo uitkomt:ene keer is het privé terrein en de andere keer is het zelfde openbare weg. Ik roep hierbij de belangen organisaties op om nu al op dit in te springen voor als de concessies aflopen. De organisatie die dit op pakt verdient van mij een pluim

Ton van Dalfsen|08.02.17|10:21

Hebben jullie weleens dat bord gezien dat staat waar je net schiphol op komt rijden? Staat toch echt PRIVE TERREIN OP. met uitzondering dat de wegenverkeersregels op schiphol gelden.

Rodney Barten|08.02.17|12:43

Het is allemaal niet zo makkelijk te regelen op Schiphol, als je daar de markt zijn werk laat doen dan heb je binnen mum van tijd het hele plein vol staan met taxi’s. Schiphol moet dus wel op een of andere manier gereguleerd worden. Ik heb er trouwens geen moeite om klanten op te halen, zorg gewoon dat je een bewijsstukje hebt en dan is er niks aan de hand.

Ton van Dalfsen|08.02.17|13:32

Het gaat er om dat Schiphol concessies verleent en aan verdient wat op de openbare weg plaats vindt. Terwijl bij iedereen op de vergunning staat: Werkgebied Heel Nederland. Dan moet Gemeente Haarlemmermeer een TTO instellen. Maar dan komen de gehele haarlemmermeerse taxibedrijven in opstand want dan hebben hun ook rechten op de standplaats

Ton van Dalfsen|08.02.17|13:34

De ene keer zeggen ze dat Schiphol prive terrein is en de andere keer is het weer openbare weg. Is maar net hoe het hun uitkomt

Ton van Dalfsen|08.02.17|13:36

Ook ik ben blij met dit verbod. Maar dan moet je alles ook meteen goed regelen.

Paul Dijkhuizen|08.02.17|14:26

Ben het wel eens met Bertax eigenlijk, natuurlijk, de ronselaars waren niet goed bezig, maar nu wordt het de niet aan Schiphol betalende bedrijven onevenredig moeilijk gemaakt. En dit wordt dan geregeld door de overheid (voor bijna 70% eigenaar van Schiphol). De NS bemoeit zich overigens al wel met de taxi’s (standplaatsen, NS zonetaxi etc.). Bang dat dit een precedent schept en je straks overal als taxibedrijf zal moeten betalen om ergens je klanten op te pikken, ‘plaatselijke verordening’…

Ton van Dalfsen|08.02.17|14:51

Het is nu ook aan de branche verenigingen hier op in te haken. Van hun kant hoor ik niets. doodstil.

Rodney Barten|08.02.17|18:53

Het enige wat ik wel prettig zou vinden is dat er voor taxi’s bij het besteld ophalen een vrijstelling word gegeven in de parkeergarage. Er is al steeds meer besteld vervoer naar en vanaf Schiphol. Hoe de rest is geregeld vindt ik wel prima, ik zie geen andere oplossing dan zoals het nu gereguleerd is. Dat er buiten Schiphol in allerlei verschillende steden verschillende verordeningen zijn is belachelijk, maar dat is weer een andere discussie.

Willem Film|08.02.17|19:28

@Ton
Als Schiphol moet kiezen tussen parkeerplekken a E 10 p/uur of dezelfde parkeerplekken voor wachtende taxi’s, waarom mogen ze, volgens jou, aan dat laatste dan niet verdienen?

Peter Walgreen|08.02.17|21:36

Ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn klanten weer ophalen, ik laat mijn klanten boven naar de vertrekhal komen en dan moeten ze mij bellen waar ze precies naar buiten komen en dan ben ik daar binnen 2 minuten, omdat er in de buurt van bijvoorbeeld de benzinepomp zat plekken zijn waar ik op het telefoontje kan staan wachten.
Dus nog nooit een probleem terwijl ik ongeveer 400 x per jaar op Schiphol kom.

Ton van Dalfsen|09.02.17|09:15

@ Willem Film, Het gaat mij om het principe. In het geval van de ronselaars is het openbare weg en in het geval van taxistandplaats is het ineens schiphol terwijl het gemeente grond is en de gemeente de wegbeheerder is. Als besteld vervoer moet je de parkeergarage in of van de dure STA baan gebruik maken. Maar zodra je busje te hoog is voor de parkeergarage of je hebt een Limousine die te lang is en zelfs touringcar kan je gratis op de touringcar baan. Andere internationale luchthavens is het

Ton van Dalfsen|09.02.17|09:17

beter geregeld. Maar ja, Hollanders die hebben zoveel regels en willen echt aan alles verdienen. Schiphol zal ook nooit nummer 1 worden. Faciliteiten op andere luchthavens zijn beter geregeld dan op schiphol.

Ton van Dalfsen|09.02.17|09:23

Heb Schiphol in een mail al eens aangegeven om van P6 een gedeelte voor bestelde taxi’s te maken tegen een redelijke vergoeding. Alles is mogelijk. Ze registreren je kenteken nu ook als je de garage in rijdt. Dus registratie op kenteken en kleur kenteken kan ook. ALLES IS MOGELIJK TEGENWOORDIG. Maar je moet willen. Als ze dat doen gaat Schiphol in dienstverlening op faciliteiten met stappen vooruit.

Ton van Dalfsen|09.02.17|12:11

En als we het toch hebben over oplichtingspraktijken: Gisteren is een klant van Schiphol naar Mijdrecht gebracht. Route: A4 / A9 / A2 / N201. En het was notabene nog een Tesla. Neem aan dat er navigatie in die wagens zitten. buiten de geografische kennis van de bewuste chauffeur. Vanmorgen vroeg de klant of er meerdere routes zijn: Ja hoor, er is een snelle korte route. N201 via Uithoorn en Aalsmeer naar Schiphol. Deze klant neemt nooit meer een officiële schipholtaxi.

Marco Mens|12.02.17|21:07

Het is op zich vreemd dat als jij als (bestelde) taxi jou klant op schiphol komt brengen dat de armen open gaan en je rustig (direct uit laten stappen) gebruik kan maken van de dienstenbaan. Er niet zo’n zelfde faciciliteit is voor het afhalen van dezelfde klant Wachttijd, parkeren etc is allemaal in de perken te houden door jezelf goed te informeren over status van de vluchten en duidelijke afspraken met jou klant. Waarbij je de te werk gaat met direct instappen.(dus niet parkeren.

Marco Mens|12.02.17|21:27

Wat helaas veel collega’s ook gewoon doen op de dienstenbaan bij de vertrekhal.(wielklem riskerend)Verder heb ik begrepen dat de handhaving gericht is op de ronselaars en niet op de vooruit bestelde taxibedrijven. Miss is de faciliteit voor afhalen ook wel mogelijk te maken.
mits ieder zich aan de huisregels houd. Zoals die ook voor de dienstenbaan bij de vertrekhal geldt.

Marco Mens|12.02.17|21:28

@ton De Touringcarbaan is er niet voor taxi/busjes die te hoog cq te lang zijn voor de parkeergarage. Conform de letter van de wet is uw voertuig geen bus!! MAW is overtreding van de wegenverkeerswet. Verre van gratis dus!!

Marco Mens|12.02.17|21:31

En heb je langer de tijd nodig omdat jou klant bij meetingpoint wil worden afgehaald is het parkeren en de kosten doorberekenen over het algemeen geen probleem. Zou fijn zijn als er een parkeer gelegenheid voor te hoge/te lange voertuigen voor de parkeergarage mogelijk is dicht bij de aankomsthal. In geval je dan bij meetingpoint moet afhalen. En dat mag van mij best tegen een redelijke vergoeding.

Taxi Volendam|13.02.17|11:10

Taxivergunningen zijn in ons land sinds het jaar 2000 landelijk geldig en onbeperkt verkrijgbaar.
Vergunningverleners in de hele wereld weten dat dit vrijgeven grote problemen veroorzaakt in de Taxibranche.
Om dit te voorkomen worden het aantal taxivergunningen bijna in ieder land beperkt.
Hoogste tijd dat de beleidsmakers zich serieus in de ontstane problemen gaan verdiepen.
Symptoombestrijding zal meer ongewenste regelgeving en onkosten voor klant en ondernemer geven maar lost niets op.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.