Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra
Doelgroepenvervoer

Ieder(in) trekt aan de bel: ‘Nu actie nodig om problemen in taxivervoer op te lossen’

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Er is op korte termijn actie nodig om de mobiliteitsproblemen die momenteel spelen binnen het openbaar- en taxivervoer voor mensen met een beperking op te lossen. Dat stelt Ieder(in), een non-profitorganisatie voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

“Mensen met een beperking ondervinden nu bij allerlei problemen omtrent mobiliteitsvoorzieningen, waardoor ze niet kunnen of durven reizen. Ze blijven noodgedwongen thuis en missen belangrijke afspraken. Een integrale aanpak van de mobiliteitsproblemen is hard nodig”, zo stelt Ieder(in) op de eigen website.

Daarom roept de non-profitorganisatie verschillende ministeries op om meer met elkaar samen te werken, om dit probleem op te lossen. “Een oplossing voor dit probleem ligt niet bij één ministerie. We vragen de staatssecretaris dan ook om voor de zomer met concrete oplossingen te komen. De oplossingen moeten ook afgestemd zijn met andere bewindslieden die verantwoordelijk zijn voor het doelgroepenvervoer.”

Personeelstekorten

De mobiliteitspositie van mensen met een beperking staat onder druk, zo stelt Ieder(in). Dat heeft volgens de non-profitorganisatie verschillende oorzaken. Binnen het openbaar vervoer signaleren ze onder meer langdurig kapotte liften, het ontbreken van een gelijkvloerse instap, het ontbreken van toegankelijk materieel en personeelstekorten. “Hierdoor zijn treinen/bussen drukker of vallen uit en is de betrouwbaarheid van reisassistentie niet geborgd. Mensen met een beperking blijven hierdoor letterlijk achter op het perron/halte of besluiten de gok niet eens te wagen.”

Voor reisassistentie wordt volgens Ieder(in) vaak gebruik gemaakt van taxichauffeurs. Dit zijn dezelfde taxichauffeurs die ook in het Wmo, Valys en leerlingenvervoer rijden. “Ook deze laatste vormen van vervoer zijn niet betrouwbaar door een personeelstekort”, zo stelt de organisatie. “Het schrijnende is dat alle opties die mensen met een beperking hebben om te reizen nu dus sterk beperkt zijn.”

In aanloop naar het commissiedebat ‘OV chip en taxi’, stuurde Ieder(in) een brief met haar inbreng richting de Tweede Kamer. Het commissiedebat met staatssecretaris Vivianne Heijnen vond woensdag plaats.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Ieder(in) trekt aan de bel: ‘Nu actie nodig om problemen in taxivervoer op te lossen’”

Ali Ates|24.02.23|05:59

Helaas is de taxi cao-loon nog altijd een minimum loondienst ,daarom zal problemen nooit opgelost worden.

Het kan wel opgelost worden als zzp oftewel eigen rijders wordt ingezet.
Alleen de FNV vakbond zal dit niet toestaan want dan wordt er geen loonbelasting en pensioen premies betaald en al het winst naar de taxichauffeur gaat.

Ronald Molenaar|24.02.23|06:41

@Ali Ates. Zzp draagt zeer zeker wel belastingen af. Loonbelastingen is het zelfde als inkomsten belastingen voor een zzp. Pensioen heeft niks met een vakbond of dergelijke te maken. Dus deze hele reactie slaat kant nog wal. En dan moet de zzp ook nog over de juiste vervoersmiddelen zorgen

Stef Bouwhuis|28.02.23|15:25

Vervoer voor mensen met een rolstoel of zij die niet in een standaard taxi vervoerd kunnen worden, zouden beschikking moeten krijgen over ‘onbeperkt en kosteloos’ vervoer. Het is geen luxe; het is noodzaak om te kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. Dit minder validen vervoer past niet goed in een (deel)taxi systeem. De Gemeente, Staat en/of verzekeringen moeten gewoon een budget vaststellen, waarvoor fulltime vervoersmedewerkers met gespecialiseerd materieel de dienst kunnen verlenen.

Max Kühner|28.02.23|15:41

Totaal gebrek aan visie van vakbonden, KNV en politiek. Iedereen zoekt oplossing aan de aanbodkant. Kansloos. Kijk eens naar de vraagkant? De maatschappij is nog steeds ingericht op 18e-eeuws “8 tot 17 uur” op weekdagen. Zolang die ochtend en middagpieken niet worden aangepakt, komt het niet goed. Bijv de school neemt een wisselschema, ene helft 8 – 15 uur en een helft 10 – 17 uur. Kantoorwerk kan prima van 12-21 uur worden gedaan. Wees eens creatief en WIL het ook echt? Kijk, daar gaat het mis.