Shutterstock - Daklicht.
Capaciteitsproblemen CBR

Noardeast-Fryslân vreest tekort aan taxichauffeurs

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Marian Weyo

Bij verschillende lokale taxibedrijven in de gemeente Noardeast-Fryslân, heersen zorgen over het aantal beschikbare chauffeurs. Dat meldt Omroep Friesland. Volgens de regionale omroep houdt dit probleem onder meer verband met de capaciteitsproblemen die momenteel spelen bij het CBR. 

Iedereen die via Jobinder een taxi wil bestellen, moet rekening houden met langere wachttijden. De regiocentrale maakt gebruik van diverse lokale taxibedrijven, zoals taxicentrale Waaksma. Jelle Bosma, werkzaam bij dit bedrijf, baalt van de verminderde aanwas. “Ik sprak in november vorig jaar met iemand die chauffeur wilde worden bij ons. Hij wilde zo snel mogelijk aan de slag, maar had in mei dit jaar nog geen duidelijkheid.”

Volgens Waakse heeft dat te maken met de capaciteitsproblemen bij het CBR. “Grote opleiders kopen massaal de plekjes in en kijken later wel wie ze daar willen inpassen. Bij ons is meer maatwerk nodig. Maar daardoor vissen wij soms wel achter het net, net als andere kleinere partijen. Zelf opleiding is niet van de een op de andere dag geregeld. Tot die tijd zijn we afhankelijk van het CBR.”

Zorgen

Jobinder verzorgt onder meer het doelgroepenvervoer in de betreffende regio, zoals Wmo- en leerlingenvervoer. De gemeente Noardeast-Fryslân maakt zich, hoewel er bij lokale taxibedrijven zorgen heersen over het aantal beschikbare chauffeurs, weinig zorgen. “Er is op dit moment, voor zover wij weten, geen tekort aan chauffeurs die Wmo-cliënten moeten vervoeren”, zo laat een woordvoerder weten aan TaxiPro.

“Er is aan het begin van het jaar wel sprake geweest van een tekort bij het vervoeren van leerlingen. Het kost ons momenteel moeite om leerlingen die individueel vervoerd moeten worden, op het juiste tijdstip op school te krijgen. Dit zit ‘m vooral in het feit dat alle scholen op vrijwel hetzelfde moment beginnen. In de middag, voor de terugreis, gaat dat gelukkig al weer beter.”

Hoewel het Wmo-vervoer momenteel overwegend soepel verloopt, ontvangt Noardeast-Fryslân wel signalen vanuit bijvoorbeeld Ameland. “Het lukt ze daar niet tijdig nieuwe chauffeurs te krijgen, in verband met de wachttijden bij het CBR. Zelf chauffeurs opleiden via de vervoerders of een stageplaats, kan daarom voor de toekomst een aandachtspunt zijn”, zo besluit de woordvoerder.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Noardeast-Fryslân vreest tekort aan taxichauffeurs”

Kevin Wormerveer|16.06.23|21:40

‘Wij vrezen een tekort aan chauffeurs’ Ondertussen, 12,75 bruto per uur contracturen leerlingenvervoer 10 uur per week, geen toeslagen. Voor het Aov, zelfde uurloon, geen toeslagen, geen reiskosten. Maar of je wel even werkt wanneer het ons uitkomt. Ja man, jullie vrezen echt een tekort.

Noardeast-Fryslân vreest tekort aan taxichauffeurs | TaxiPro
Shutterstock - Daklicht.
Capaciteitsproblemen CBR

Noardeast-Fryslân vreest tekort aan taxichauffeurs

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Marian Weyo

Bij verschillende lokale taxibedrijven in de gemeente Noardeast-Fryslân, heersen zorgen over het aantal beschikbare chauffeurs. Dat meldt Omroep Friesland. Volgens de regionale omroep houdt dit probleem onder meer verband met de capaciteitsproblemen die momenteel spelen bij het CBR. 

Iedereen die via Jobinder een taxi wil bestellen, moet rekening houden met langere wachttijden. De regiocentrale maakt gebruik van diverse lokale taxibedrijven, zoals taxicentrale Waaksma. Jelle Bosma, werkzaam bij dit bedrijf, baalt van de verminderde aanwas. “Ik sprak in november vorig jaar met iemand die chauffeur wilde worden bij ons. Hij wilde zo snel mogelijk aan de slag, maar had in mei dit jaar nog geen duidelijkheid.”

Volgens Waakse heeft dat te maken met de capaciteitsproblemen bij het CBR. “Grote opleiders kopen massaal de plekjes in en kijken later wel wie ze daar willen inpassen. Bij ons is meer maatwerk nodig. Maar daardoor vissen wij soms wel achter het net, net als andere kleinere partijen. Zelf opleiding is niet van de een op de andere dag geregeld. Tot die tijd zijn we afhankelijk van het CBR.”

Zorgen

Jobinder verzorgt onder meer het doelgroepenvervoer in de betreffende regio, zoals Wmo- en leerlingenvervoer. De gemeente Noardeast-Fryslân maakt zich, hoewel er bij lokale taxibedrijven zorgen heersen over het aantal beschikbare chauffeurs, weinig zorgen. “Er is op dit moment, voor zover wij weten, geen tekort aan chauffeurs die Wmo-cliënten moeten vervoeren”, zo laat een woordvoerder weten aan TaxiPro.

“Er is aan het begin van het jaar wel sprake geweest van een tekort bij het vervoeren van leerlingen. Het kost ons momenteel moeite om leerlingen die individueel vervoerd moeten worden, op het juiste tijdstip op school te krijgen. Dit zit ‘m vooral in het feit dat alle scholen op vrijwel hetzelfde moment beginnen. In de middag, voor de terugreis, gaat dat gelukkig al weer beter.”

Hoewel het Wmo-vervoer momenteel overwegend soepel verloopt, ontvangt Noardeast-Fryslân wel signalen vanuit bijvoorbeeld Ameland. “Het lukt ze daar niet tijdig nieuwe chauffeurs te krijgen, in verband met de wachttijden bij het CBR. Zelf chauffeurs opleiden via de vervoerders of een stageplaats, kan daarom voor de toekomst een aandachtspunt zijn”, zo besluit de woordvoerder.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Noardeast-Fryslân vreest tekort aan taxichauffeurs”

Kevin Wormerveer|16.06.23|21:40

‘Wij vrezen een tekort aan chauffeurs’ Ondertussen, 12,75 bruto per uur contracturen leerlingenvervoer 10 uur per week, geen toeslagen. Voor het Aov, zelfde uurloon, geen toeslagen, geen reiskosten. Maar of je wel even werkt wanneer het ons uitkomt. Ja man, jullie vrezen echt een tekort.