Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties

taximeter, prijs, taxi, taxichauffeur, tarief

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat kiezen uit vijf opties voor invoering van de nieuwe tariefstructuur taxi,  die naar verwachting voor de zomer is ingevoerd. De vraag is nog of de prijs straks vooral bepaald wordt door het aantal kilometers van een taxirit of het aantal minuten dat de rit in beslag neemt.

Van de vijf opties hebben er nog twee de meeste kans om gekozen te worden door de minister. Bij alle varianten wordt de factor ‘tijd’ weer ingevoerd, moet er een bon geprint kunnen worden en blijft de prijs op papier gemiddeld genomen gelijk.

Nieuwe tarieven taxi

Naar alle waarschijnlijkheid kost straks een taxirit 2,50 euro opstaptarief, 2,11 euro per kilometer en 0,15 euro per minuut (variant 2) óf 2,96 euro opstaptarief, 1,58 euro per kilometer en 0,40 euro per minuut (variant 5).

Grootste verschil is dat bij variant 2 vooral het aantal gereden kilometers een belangrijke factor is voor de prijs, bij variant 5 wordt vooral gekeken naar de factor tijd.

Maximumtarief

Het huidige maximumtarief is €7,82 opstappen (incl 2 kilometer), €2,29 per kilometer, en wachttarief voor aanvang rit €34,42.

De taxibranche is voorstander van optie 5. Loonkosten maken immers tweederde van de totale kostprijs uit. Dan is het ook redelijk om de benodigde tijd van een taxirit zwaar mee te laten wegen bij het berekenen van de prijs.

Kookwekker

Mocht het ministerie voor variant 2 kiezen, dan zouden taxichauffeurs weer met een aparte zogenaamde ‘kookwekker’  moeten gaan werken als er sprake is van extra wachttijd. Want volgens het metertarief zou de taxichauffeur anders een schamele 9 euro per uur mogen rekenen. Ver onder de kostprijs.

Er moet een kookwekker komen omdat de meeste huidige taximeters maar twee tarieven aankunnen.  Daarom is het niet mogelijk met een apart tarief te werken voor factor tijd in een rit, kilometers in een rit en nog een apart wachttarief. Zou een chauffeur geen gebruik maken van zo’n kookwekker, dan komt de sociale veiligheid in het gevaar. Er kan discussie ontstaan met de klant hoe lang er gewacht is en wat dat kost.

Belastingdienst

De prijs die de kookwekker aangeeft komt dan bovenop de meterprijs. Hiervan wordt echter geen bon geprint en is geen controle mogelijk door de belastingdienst. Ook maakt deze optie het niet overzichtelijker voor chauffeur en klant.

Het tarief voor taxibusjes blijft nu nog bestaan met twee varianten, maar wordt op termijn afgeschaft.

Taxibusjes

Variant één voor taxibusjes heeft de voorkeur van de taxibranche. Hierbij is het opstaptarief 7 euro, 1,73 euro per kilometer en 0,50 euro per minuut. Variant twee is 5 euro opstappen, 0,35 euro per minuut en 2,32 euro per kilometer.

Het huidige maximumtarief voor een taxibus met maximaal 8 klanten is €12,72 
euro instaptarief (incl 2 kilometer), een kilometertarief van €2,63 en wachttarief voor aanvang rit €34,42..

Klant

De factor tijd bij een taxirit is een paar jaar geleden afgeschaft door Verkeer en Waterstaat. Vroeger werd een kilometertarief gerekend en een wachttarief zodra de taxi onder de 18 kilometer per uur kwam. Afschaffing van dat systeem had moeten leiden tot een betere inschatting van de prijs van een taxirit door de chauffeur en klant.

Het nieuwe dubbeltariefsysteem met vaste prijs per minuut en kilometer is een compromis tussen de oude methode en huidige rekenmanier waarbij niet gekeken wordt hoe lang een rit duurt. De duur van een taxirit bepaalt grotendeels de kostprijs.

De overige varianten voor taxi’s zijn: Variant 1 met 2,00 euro opstaptarief, 0,25 euro per minuut en 2,00 euro per kilometer. Variant 3 met 2,50 euro opstaptarief, 0,30 euro per minuut en 1,83 euro per kilometer. Variant 4 met 3,00 euro opstappen, 0,20 euro per minuut en 1,95 euro per kilometer.

Bart Pals

Lees ook: Berekening ‘tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties”

Duco Douwstra|13.01.11|12:18

Het is natuurlijk het allerbeste om gewoon het oude systeem weer in te voeren, dus wachttarief van € 32,– en bij een snelheid boven de 17 Km. geen wachttijd meer maar alleen Km.
Dus allen maar om het gezichtsverlies te voorkomen van de eigenwijze Staatssecretaris Huizinga en haar voorgangers plus adviseurs, is de taxibranche verplicht om allerhande onwerkbare systemen te gaan hanteren. Waar we nu al weer 4 jaar over aan het bakkeleien zijn. Als makke schapen worden ons de oren gewassen.

Martin|13.01.11|12:19

Dit wordt weer een lastige discussie.

Er zitten nogal wat verschillen in de verschillende methodes, waardoor de ene rekenmethode voor een chauffeur in de stad wellicht voordelig is, maar voor een chauffeur elders in het land onvoordelig en vice versa.

Er moet gewoon een balans gevonden worden tussen die twee uitersten. Probleem is dat alle voorgaande ministers geen verstand van onze branche hadden en deze volledig hebben verkloot.
Nu maar hopen dat deze minister wel weet wat ie doet.

jeroen|13.01.11|12:43

Door een tijdscomponent toe te voegen onafhankelijk van de snelheid is er voor de klant reden om een snellere taxi te kiezen.
Dit lijkt me uit het oog van verkeersveiligheid met name op het platteland geen goede ontwikkeling.
Zoals Duco Douwstra al aangeeft, waarom niet gewoon het oude systeem.
Hierin zit geen prikkel om zo snel mogelijk te rijden, terwijl files ed toch worden doorberekend.

riek|13.01.11|12:47

Gewoon terug naar het oude tarief en de wacht tijd rekenen .Hoe eenvoudig is dat nou.De wet woord gemaakt door mensen die er echt geen verstand van hebben.Het heb de taxi brance enkel maar geld gekost,en al de veranderingen is het niet beter geworden.En de I.V.W hebben hun zaken gevuld met de nieuwe vergunningen maar uit te delen.

Marcus Mathijssen|13.01.11|13:41

Eens met mijn voorgangers. Gewoon terug naar het oude systeem. Gewoon simpel voor de chauffeur, en minder fraudegevoelig. Zo slecht was dit systeem niet. Geen discussies met de klant. Rij je in een regio met minder files is het meterbedrag goedkoper over dezelfde afstand la in een regio met meer files. De chauffeur doet er dan ook langer over, maar de kosten zijn dan ook doorberekend. Hou het nogmaals zo simpel mogelijk voor de chauffeur. De chauffeur is geen boekhouder.

A.Urban|13.01.11|14:53

Het is te hopen dat men in Brussel waar nu het voorgestelde dubbel systeem ter goedkeuring
ligt, meer verstand aanwezig is van dubbel systemen taximeters en taxi tarieven dan degenen die ons hier mee willen opzadelen
Na 10 jaar mislukte regelgeving door de overheid is het wel genoeg.
Het is bovendien triest te moeten ervaren dat er voor een dergelijk systeem gekozen wordt zonder dat het overgrote deel van de taxibranche er ook maar iets van af weet.
Oude systeem is wereldwijd zo, is goed

Martin|13.01.11|16:01

Fijn dat wij het er over eens zijn. Nu die kwibussen in Den Haag nog.

Ook van Brussel heb ik persoonlijk geen hoge pet op.

Ton van Poelwijck|13.01.11|16:54

NA al die tijd eindelijk een oplossing voor het wachttarief , waarom moeilijk doen, als het met de oude manier zo opgelost is . Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt .

Lennart|13.01.11|17:30

Tijdens de race naar de maan zijn de Amerikanen jaren bezig geweest om een pen uit te vinden die het ook bij gewichtsloosheid deed, de Russen gebruikten een potlood……

tunnelvisie noemen ze dat

Anneke|13.01.11|20:38

We moeten wel naar oplossingen zoeken Lennart.
Zo je doet zo je ontmoet is een spreekwoord. Een ambtenaar die ons 0.15 € per minuut wil laten verdienen , 9.00 € per uur dus, een jaar
het zelfde salaris geven.
Dan gaat er misschien een lichtje bij hen op of misschien wel uit.

Lennart|13.01.11|22:40

@Anneke
Ik bedoelde dus dat dat potlood ( lees oude systeem) prima voldeed, maar dat wil er in Den Haag maar niet in, staren zich blind op tarief kaart waar klanten zogenaamd op kijken en precies weten wat de afstand tot hun bestemming is en dan de prijs kunnen bereken…….
Buiten controlerende ambtenaren kijkt daar never ever iemand op.
Al het huidige geneuzel over tarief opbouw is een resultaat van die foutieve aanname

Martijn|14.01.11|09:48

Complete waanzin dit! Ik dacht dat de nieuwe tarief structuur gemaakt was om de ritprijs inzichtelijk te maken voor de “Klant” Met dit nieuwe voorstel ben ik nu de weg al kwijt.. na 15 jaar op de taxi te hebben gereden, weet ik nu niet hoe ik de prijs zou moeten inschatten. Hoe moet ik zo in godsnaam nog een fatsoenlijke ritprijs calculatie maken? Wat Duco-Douwstra al zei…. gewoon terug naar de oude tariefstructuur….!!
En verder niet meer lopen raaskallen daar in “Den Haag”!!!

Fred|14.01.11|13:49

Laten we niet uit het oog verliezen dat, welke variant er ook wordt gekozen, de opbrengst voor de taxi naar beneden gaat!! Voorbeeldje:

Rit Rotterdam –> Schiphol, 60 KM 45 minuten. Prijs nu € 140,64 ongeacht de tijd. Met voorkeursvariant 5 € 115,76 en met variant 2 € 135,85.

Om in variant 5 aan de huidige opbrengst te komen moet je een uurtje in de file staan!! In variant 2 “maar” 32 minuten!!

Elke verandering is nog geen verbetering. Het is maar goed dat de dieselprijs zo lekker zakt.

Martijn|14.01.11|20:52

Zakt?…dat is domme van het verhaal want al stijgt de dieselprijs tot de hemel wij mogen maar een vastgesteld maximum vragen totdat de minister weer eens is genegen de prijzen hoger vast te stellen.

lodewick|15.01.11|13:12

Ik ben het met Martijn eens, En zou je een Dieseltoeslag vragen aan de klanten dan ben je ook nog strafbaar ook.
Want toen ze de tarieven gingen vaststellen hielden ze geen rekening met de prijs van de Diesel dat die zo omhoog ging vliegen van 1,01 naar 1,31 euro nu en daar moeten ze ook rekening mee gaan houden dat vindt ik want verdiensten heb je bijna niet meer als je veel ritten heb en 3 á 4 x per week moet tanken en voor al als het koud is zeg je niet tegen de chauffeurs auto uitzetten

Martin|15.01.11|21:41

Helemaal mee eens. Touringcarbedrijven en vrachttransport werken ook met dieseltoeslag.

Gewoon doen dus, mits het maar in verhouding staat met de werkelijke kostenstijging.

Martijn|16.01.11|17:29

Het is gewoon veel beter voor de zogenaamde marktwerking om de ritprijzen los te laten… en dan adviesprijzen voor de taxi in te voeren… iedereen die teveel vraagt prijst zichzelf uit de markt..!
Dat is ook de marktwerking zoals het zou moeten.

Martin|16.01.11|17:44

Nee, dat lijkt me een zeer slecht idee.
Eerst terug naar reguleren en dan kun je dat eventueel doen maar met al die mafketels in Amsterdam de prijzen vrijgeven, betekend het afroepen van problemen over jezelf.

Marcus Mathijssen|17.01.11|07:45

Mannen en Vrouwen!! Er is maar 1 goede oplosing!!! Terug naar het oude systeem!!!

Martijn|17.01.11|08:53

Dat vind ik dus onzin…De consument is in NL te lui gemaakt, indien mensen zich graag willen laten foppen zijn ze daar zelf grotendeels schuld aan. Zo leren ze vanzelf op de tariefkaart te kijken vooraf…
In andere branches worden wij toch ook een oor aangenaaid? Heb je geen verstand van auto’s en je gaat daarom maar naar de dealer word je 3X dubbel gefopt… sinds de financiële sector weten we dat de “Banken” ook boeven zijn…nog maar niet te zwijgen over de telefonie of energie markt….

Martijn|17.01.11|09:01

Met al dat geregulier hier in dit land moet het maar een afgelopen zijn! zo worden wij als taxi-branche ook nog eens uitgekleed door de regelneven van de overheid! Nee en dat zijn schatjes!
Zelf de dikke baantjes onderling verdelen en in tussen het volk een beetje verlakken met zogenaamde snelheids controles in het kader van een bureaucratische schijnveiligheid!
Lekker taxi werkmappen verkopen tegen 10X de kostprijs! Hoezo zijn alleen wij taxi’s oplichters in dit land? NL zit er VOL MEE!

Alfred Bosman|17.01.11|10:40

Klopt Martijn. het enige wat we kunnen doen tegen zulke oplichterij is met zijn allen protesteren! Daarom vind ik een diesel toeslag ook flauwekul. Vorige keer toen de prijzen de pan uit reisden protesteerde ook iedereen aan de pomp…..toen zakten de prijzen. Nu staat het weer hoger als ooit en niemand hoor je er meer over….als we met zijn allen nu eens zorgen dat we protesteren tegen die absurde prijzen zou het misschien duidelijker overkomen.

Alfred Bosman|17.01.11|10:44

Een protest voorbeeld is het kopen van een super zuinige wagen. Eentje die niet afhankelijk is van de dure diesel en benzine. Dan gaat het lichtje wel weer branden.

Martin|17.01.11|12:59

Tja, Alfred er zit wat in in wat je stelt, alleen………als ik om me heen kijk zie ik nog niet gebeuren dat wij taxichauffeurs in zuinigere auto”s gaan rijden.

Het dereguleren van alle markten is zoals Martijn stelt allang bewezen mislukt.
Alleen onze “vrienden” in Den Haag willen dat nog steeds niet toegeven.

Ik vrees dat er maar een ding op zit. Emigreren naar een land waar het door de bank genomen beter is. Wordt wel ffies zoeken maar ze zijn er wel.

Faber|18.01.11|00:02

Waarom niet terug naar het oude syst ?
Als de overheid daar eens eerlijk over is dat ze het gruwelijk verklooit hebben
Wat een ingew poppekast
De dies is vanaf het ing maxplaf meer dan 60 ct gest, de lonen zijn redelijk om hooggegaan.
En het ingest max is eig al een flinke tariefsverl
En maar lopen zeuren als je flink uren draait.
Wij zijn de enige branche waar de prijzen gedaald zijn en alle kosten gestegen.
Hoezo inflatie compensatie, dat krijg je zelfs als je bij de soos zit!!!!!

Martijn|19.01.11|02:01

Protesteren? daar haalt Den Haag toch zijn schouders voor op,
Dat de dieselprijs was gezakt lag aan het feit dat er wereldwijde crisis was en de eerst gestegen vraag afnam… kijk en dat is dus markt werking! maar niet omdat Den Haag zijn accijnzen heeft verlaagt ofzo….!

Martijn|19.01.11|02:06

Wat die zuinige auto’s betreft…laat die gelikte “Prestige Taxi” daar maar zijn gesubsidieerde voordeel mee doen…en dat ze dan lekker eerst ff z’n rekeningen/facturen betalen daar… met al hun vervoer’s praatjes! Ik vind het niet werken….zo’n ECO-Taxi… maar daar komen ze ook nog wel achter als de zakken hebben gevuld met die onzin subsidie’s weggegooid gemeenschap’s geld! precies wat die kerel achteraf op het nieuws ook zij! Ben benieuwd welke prestigefan ik hiermee op de “P” heb getrap!

Martin|19.01.11|09:01

Wuhahaha, die is goed Martijn.

Een produkt dat goed is en geschikt, behoeft geen subsidie!

Martin|19.01.11|22:21

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat de tarieven die we hadden voor de huidige in werking traden, de beste en eerlijkste waren en zijn voor zowel klant als de taxibranche.
Nu moeten de “Wijze Heren” in Den Haag nog even tot dat inzicht komen.

Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties | TaxiPro

Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties

taximeter, prijs, taxi, taxichauffeur, tarief

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat kiezen uit vijf opties voor invoering van de nieuwe tariefstructuur taxi,  die naar verwachting voor de zomer is ingevoerd. De vraag is nog of de prijs straks vooral bepaald wordt door het aantal kilometers van een taxirit of het aantal minuten dat de rit in beslag neemt.

Van de vijf opties hebben er nog twee de meeste kans om gekozen te worden door de minister. Bij alle varianten wordt de factor ‘tijd’ weer ingevoerd, moet er een bon geprint kunnen worden en blijft de prijs op papier gemiddeld genomen gelijk.

Nieuwe tarieven taxi

Naar alle waarschijnlijkheid kost straks een taxirit 2,50 euro opstaptarief, 2,11 euro per kilometer en 0,15 euro per minuut (variant 2) óf 2,96 euro opstaptarief, 1,58 euro per kilometer en 0,40 euro per minuut (variant 5).

Grootste verschil is dat bij variant 2 vooral het aantal gereden kilometers een belangrijke factor is voor de prijs, bij variant 5 wordt vooral gekeken naar de factor tijd.

Maximumtarief

Het huidige maximumtarief is €7,82 opstappen (incl 2 kilometer), €2,29 per kilometer, en wachttarief voor aanvang rit €34,42.

De taxibranche is voorstander van optie 5. Loonkosten maken immers tweederde van de totale kostprijs uit. Dan is het ook redelijk om de benodigde tijd van een taxirit zwaar mee te laten wegen bij het berekenen van de prijs.

Kookwekker

Mocht het ministerie voor variant 2 kiezen, dan zouden taxichauffeurs weer met een aparte zogenaamde ‘kookwekker’  moeten gaan werken als er sprake is van extra wachttijd. Want volgens het metertarief zou de taxichauffeur anders een schamele 9 euro per uur mogen rekenen. Ver onder de kostprijs.

Er moet een kookwekker komen omdat de meeste huidige taximeters maar twee tarieven aankunnen.  Daarom is het niet mogelijk met een apart tarief te werken voor factor tijd in een rit, kilometers in een rit en nog een apart wachttarief. Zou een chauffeur geen gebruik maken van zo’n kookwekker, dan komt de sociale veiligheid in het gevaar. Er kan discussie ontstaan met de klant hoe lang er gewacht is en wat dat kost.

Belastingdienst

De prijs die de kookwekker aangeeft komt dan bovenop de meterprijs. Hiervan wordt echter geen bon geprint en is geen controle mogelijk door de belastingdienst. Ook maakt deze optie het niet overzichtelijker voor chauffeur en klant.

Het tarief voor taxibusjes blijft nu nog bestaan met twee varianten, maar wordt op termijn afgeschaft.

Taxibusjes

Variant één voor taxibusjes heeft de voorkeur van de taxibranche. Hierbij is het opstaptarief 7 euro, 1,73 euro per kilometer en 0,50 euro per minuut. Variant twee is 5 euro opstappen, 0,35 euro per minuut en 2,32 euro per kilometer.

Het huidige maximumtarief voor een taxibus met maximaal 8 klanten is €12,72 
euro instaptarief (incl 2 kilometer), een kilometertarief van €2,63 en wachttarief voor aanvang rit €34,42..

Klant

De factor tijd bij een taxirit is een paar jaar geleden afgeschaft door Verkeer en Waterstaat. Vroeger werd een kilometertarief gerekend en een wachttarief zodra de taxi onder de 18 kilometer per uur kwam. Afschaffing van dat systeem had moeten leiden tot een betere inschatting van de prijs van een taxirit door de chauffeur en klant.

Het nieuwe dubbeltariefsysteem met vaste prijs per minuut en kilometer is een compromis tussen de oude methode en huidige rekenmanier waarbij niet gekeken wordt hoe lang een rit duurt. De duur van een taxirit bepaalt grotendeels de kostprijs.

De overige varianten voor taxi’s zijn: Variant 1 met 2,00 euro opstaptarief, 0,25 euro per minuut en 2,00 euro per kilometer. Variant 3 met 2,50 euro opstaptarief, 0,30 euro per minuut en 1,83 euro per kilometer. Variant 4 met 3,00 euro opstappen, 0,20 euro per minuut en 1,95 euro per kilometer.

Bart Pals

Lees ook: Berekening ‘tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties”

Duco Douwstra|13.01.11|12:18

Het is natuurlijk het allerbeste om gewoon het oude systeem weer in te voeren, dus wachttarief van € 32,– en bij een snelheid boven de 17 Km. geen wachttijd meer maar alleen Km.
Dus allen maar om het gezichtsverlies te voorkomen van de eigenwijze Staatssecretaris Huizinga en haar voorgangers plus adviseurs, is de taxibranche verplicht om allerhande onwerkbare systemen te gaan hanteren. Waar we nu al weer 4 jaar over aan het bakkeleien zijn. Als makke schapen worden ons de oren gewassen.

Martin|13.01.11|12:19

Dit wordt weer een lastige discussie.

Er zitten nogal wat verschillen in de verschillende methodes, waardoor de ene rekenmethode voor een chauffeur in de stad wellicht voordelig is, maar voor een chauffeur elders in het land onvoordelig en vice versa.

Er moet gewoon een balans gevonden worden tussen die twee uitersten. Probleem is dat alle voorgaande ministers geen verstand van onze branche hadden en deze volledig hebben verkloot.
Nu maar hopen dat deze minister wel weet wat ie doet.

jeroen|13.01.11|12:43

Door een tijdscomponent toe te voegen onafhankelijk van de snelheid is er voor de klant reden om een snellere taxi te kiezen.
Dit lijkt me uit het oog van verkeersveiligheid met name op het platteland geen goede ontwikkeling.
Zoals Duco Douwstra al aangeeft, waarom niet gewoon het oude systeem.
Hierin zit geen prikkel om zo snel mogelijk te rijden, terwijl files ed toch worden doorberekend.

riek|13.01.11|12:47

Gewoon terug naar het oude tarief en de wacht tijd rekenen .Hoe eenvoudig is dat nou.De wet woord gemaakt door mensen die er echt geen verstand van hebben.Het heb de taxi brance enkel maar geld gekost,en al de veranderingen is het niet beter geworden.En de I.V.W hebben hun zaken gevuld met de nieuwe vergunningen maar uit te delen.

Marcus Mathijssen|13.01.11|13:41

Eens met mijn voorgangers. Gewoon terug naar het oude systeem. Gewoon simpel voor de chauffeur, en minder fraudegevoelig. Zo slecht was dit systeem niet. Geen discussies met de klant. Rij je in een regio met minder files is het meterbedrag goedkoper over dezelfde afstand la in een regio met meer files. De chauffeur doet er dan ook langer over, maar de kosten zijn dan ook doorberekend. Hou het nogmaals zo simpel mogelijk voor de chauffeur. De chauffeur is geen boekhouder.

A.Urban|13.01.11|14:53

Het is te hopen dat men in Brussel waar nu het voorgestelde dubbel systeem ter goedkeuring
ligt, meer verstand aanwezig is van dubbel systemen taximeters en taxi tarieven dan degenen die ons hier mee willen opzadelen
Na 10 jaar mislukte regelgeving door de overheid is het wel genoeg.
Het is bovendien triest te moeten ervaren dat er voor een dergelijk systeem gekozen wordt zonder dat het overgrote deel van de taxibranche er ook maar iets van af weet.
Oude systeem is wereldwijd zo, is goed

Martin|13.01.11|16:01

Fijn dat wij het er over eens zijn. Nu die kwibussen in Den Haag nog.

Ook van Brussel heb ik persoonlijk geen hoge pet op.

Ton van Poelwijck|13.01.11|16:54

NA al die tijd eindelijk een oplossing voor het wachttarief , waarom moeilijk doen, als het met de oude manier zo opgelost is . Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt .

Lennart|13.01.11|17:30

Tijdens de race naar de maan zijn de Amerikanen jaren bezig geweest om een pen uit te vinden die het ook bij gewichtsloosheid deed, de Russen gebruikten een potlood……

tunnelvisie noemen ze dat

Anneke|13.01.11|20:38

We moeten wel naar oplossingen zoeken Lennart.
Zo je doet zo je ontmoet is een spreekwoord. Een ambtenaar die ons 0.15 € per minuut wil laten verdienen , 9.00 € per uur dus, een jaar
het zelfde salaris geven.
Dan gaat er misschien een lichtje bij hen op of misschien wel uit.

Lennart|13.01.11|22:40

@Anneke
Ik bedoelde dus dat dat potlood ( lees oude systeem) prima voldeed, maar dat wil er in Den Haag maar niet in, staren zich blind op tarief kaart waar klanten zogenaamd op kijken en precies weten wat de afstand tot hun bestemming is en dan de prijs kunnen bereken…….
Buiten controlerende ambtenaren kijkt daar never ever iemand op.
Al het huidige geneuzel over tarief opbouw is een resultaat van die foutieve aanname

Martijn|14.01.11|09:48

Complete waanzin dit! Ik dacht dat de nieuwe tarief structuur gemaakt was om de ritprijs inzichtelijk te maken voor de “Klant” Met dit nieuwe voorstel ben ik nu de weg al kwijt.. na 15 jaar op de taxi te hebben gereden, weet ik nu niet hoe ik de prijs zou moeten inschatten. Hoe moet ik zo in godsnaam nog een fatsoenlijke ritprijs calculatie maken? Wat Duco-Douwstra al zei…. gewoon terug naar de oude tariefstructuur….!!
En verder niet meer lopen raaskallen daar in “Den Haag”!!!

Fred|14.01.11|13:49

Laten we niet uit het oog verliezen dat, welke variant er ook wordt gekozen, de opbrengst voor de taxi naar beneden gaat!! Voorbeeldje:

Rit Rotterdam –> Schiphol, 60 KM 45 minuten. Prijs nu € 140,64 ongeacht de tijd. Met voorkeursvariant 5 € 115,76 en met variant 2 € 135,85.

Om in variant 5 aan de huidige opbrengst te komen moet je een uurtje in de file staan!! In variant 2 “maar” 32 minuten!!

Elke verandering is nog geen verbetering. Het is maar goed dat de dieselprijs zo lekker zakt.

Martijn|14.01.11|20:52

Zakt?…dat is domme van het verhaal want al stijgt de dieselprijs tot de hemel wij mogen maar een vastgesteld maximum vragen totdat de minister weer eens is genegen de prijzen hoger vast te stellen.

lodewick|15.01.11|13:12

Ik ben het met Martijn eens, En zou je een Dieseltoeslag vragen aan de klanten dan ben je ook nog strafbaar ook.
Want toen ze de tarieven gingen vaststellen hielden ze geen rekening met de prijs van de Diesel dat die zo omhoog ging vliegen van 1,01 naar 1,31 euro nu en daar moeten ze ook rekening mee gaan houden dat vindt ik want verdiensten heb je bijna niet meer als je veel ritten heb en 3 á 4 x per week moet tanken en voor al als het koud is zeg je niet tegen de chauffeurs auto uitzetten

Martin|15.01.11|21:41

Helemaal mee eens. Touringcarbedrijven en vrachttransport werken ook met dieseltoeslag.

Gewoon doen dus, mits het maar in verhouding staat met de werkelijke kostenstijging.

Martijn|16.01.11|17:29

Het is gewoon veel beter voor de zogenaamde marktwerking om de ritprijzen los te laten… en dan adviesprijzen voor de taxi in te voeren… iedereen die teveel vraagt prijst zichzelf uit de markt..!
Dat is ook de marktwerking zoals het zou moeten.

Martin|16.01.11|17:44

Nee, dat lijkt me een zeer slecht idee.
Eerst terug naar reguleren en dan kun je dat eventueel doen maar met al die mafketels in Amsterdam de prijzen vrijgeven, betekend het afroepen van problemen over jezelf.

Marcus Mathijssen|17.01.11|07:45

Mannen en Vrouwen!! Er is maar 1 goede oplosing!!! Terug naar het oude systeem!!!

Martijn|17.01.11|08:53

Dat vind ik dus onzin…De consument is in NL te lui gemaakt, indien mensen zich graag willen laten foppen zijn ze daar zelf grotendeels schuld aan. Zo leren ze vanzelf op de tariefkaart te kijken vooraf…
In andere branches worden wij toch ook een oor aangenaaid? Heb je geen verstand van auto’s en je gaat daarom maar naar de dealer word je 3X dubbel gefopt… sinds de financiële sector weten we dat de “Banken” ook boeven zijn…nog maar niet te zwijgen over de telefonie of energie markt….

Martijn|17.01.11|09:01

Met al dat geregulier hier in dit land moet het maar een afgelopen zijn! zo worden wij als taxi-branche ook nog eens uitgekleed door de regelneven van de overheid! Nee en dat zijn schatjes!
Zelf de dikke baantjes onderling verdelen en in tussen het volk een beetje verlakken met zogenaamde snelheids controles in het kader van een bureaucratische schijnveiligheid!
Lekker taxi werkmappen verkopen tegen 10X de kostprijs! Hoezo zijn alleen wij taxi’s oplichters in dit land? NL zit er VOL MEE!

Alfred Bosman|17.01.11|10:40

Klopt Martijn. het enige wat we kunnen doen tegen zulke oplichterij is met zijn allen protesteren! Daarom vind ik een diesel toeslag ook flauwekul. Vorige keer toen de prijzen de pan uit reisden protesteerde ook iedereen aan de pomp…..toen zakten de prijzen. Nu staat het weer hoger als ooit en niemand hoor je er meer over….als we met zijn allen nu eens zorgen dat we protesteren tegen die absurde prijzen zou het misschien duidelijker overkomen.

Alfred Bosman|17.01.11|10:44

Een protest voorbeeld is het kopen van een super zuinige wagen. Eentje die niet afhankelijk is van de dure diesel en benzine. Dan gaat het lichtje wel weer branden.

Martin|17.01.11|12:59

Tja, Alfred er zit wat in in wat je stelt, alleen………als ik om me heen kijk zie ik nog niet gebeuren dat wij taxichauffeurs in zuinigere auto”s gaan rijden.

Het dereguleren van alle markten is zoals Martijn stelt allang bewezen mislukt.
Alleen onze “vrienden” in Den Haag willen dat nog steeds niet toegeven.

Ik vrees dat er maar een ding op zit. Emigreren naar een land waar het door de bank genomen beter is. Wordt wel ffies zoeken maar ze zijn er wel.

Faber|18.01.11|00:02

Waarom niet terug naar het oude syst ?
Als de overheid daar eens eerlijk over is dat ze het gruwelijk verklooit hebben
Wat een ingew poppekast
De dies is vanaf het ing maxplaf meer dan 60 ct gest, de lonen zijn redelijk om hooggegaan.
En het ingest max is eig al een flinke tariefsverl
En maar lopen zeuren als je flink uren draait.
Wij zijn de enige branche waar de prijzen gedaald zijn en alle kosten gestegen.
Hoezo inflatie compensatie, dat krijg je zelfs als je bij de soos zit!!!!!

Martijn|19.01.11|02:01

Protesteren? daar haalt Den Haag toch zijn schouders voor op,
Dat de dieselprijs was gezakt lag aan het feit dat er wereldwijde crisis was en de eerst gestegen vraag afnam… kijk en dat is dus markt werking! maar niet omdat Den Haag zijn accijnzen heeft verlaagt ofzo….!

Martijn|19.01.11|02:06

Wat die zuinige auto’s betreft…laat die gelikte “Prestige Taxi” daar maar zijn gesubsidieerde voordeel mee doen…en dat ze dan lekker eerst ff z’n rekeningen/facturen betalen daar… met al hun vervoer’s praatjes! Ik vind het niet werken….zo’n ECO-Taxi… maar daar komen ze ook nog wel achter als de zakken hebben gevuld met die onzin subsidie’s weggegooid gemeenschap’s geld! precies wat die kerel achteraf op het nieuws ook zij! Ben benieuwd welke prestigefan ik hiermee op de “P” heb getrap!

Martin|19.01.11|09:01

Wuhahaha, die is goed Martijn.

Een produkt dat goed is en geschikt, behoeft geen subsidie!

Martin|19.01.11|22:21

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat de tarieven die we hadden voor de huidige in werking traden, de beste en eerlijkste waren en zijn voor zowel klant als de taxibranche.
Nu moeten de “Wijze Heren” in Den Haag nog even tot dat inzicht komen.