taxi, tarief, taxirit, taxichauffeur, prijs

Berekening ’tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid

ANALYSE – De overheid doet er zeer verstandig aan de factor ‘tijd’ weer in te voeren bij vaststelling van de maximumtarieven taxi. Loonkosten maken tweederde van de kostprijs uit van een rit. Het huidige systeem waarbij de duur van een taxirit niet meetelt is daarom zeer oneerlijk.

Het wachttarief tijdens een rit werd een aantal jaar geleden afgeschaft om de prijs van een taxirit helderder te maken voor de consument. Hoe de kostenstructuur is opgebouwd bij een taxibedrijf, werd als minder belangrijk geacht door de overheid.

Maximumtarieven

Op dit moment wordt er over nieuwe maximumtarieven onderhandeld tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rover en KNV Taxi. Bij variant 2 is de uurprijs van een beladen rit 9 euro per uur, 2,50 euro opstappen en 2,11 euro per kilometer. Die versie doet zeker geen recht aan de kostenstructuur van de taxicentrales.

Voorbeeld: Een chauffeur die een uur in de file staat krijgt daarvoor een vergoeding van 9 euro inclusief BTW. Ver onder de kostprijs. Hij maakt dus verlies en zal de rit vanuit bedrijfstechnisch oogpunt eigenlijk moeten weigeren.

KNV Taxi

Daarom is van de voorgestelde varianten is nummer vijf het beste en eerlijkst, zo vindt KNV. Immers, daarbij geldt het relatief hoogste uurtarief tijdens een rit (24 euro per uur incl. BTW). Hierbij komt een kilometertarief van 1,58 euro.

Variant 5 doet meer recht aan de werkelijkheid:

1) Een stadsrit in de spits van 5 kilometer en 30 minuten kost volgens variant 5 straks 2,96 opstappen + 7,90 kilometerprijs + 12 tijdstarief = 22,86 euro.

2) Buiten de spits, bijvoorbeeld op zaterdagnacht, duurt diezelfde rit een kleine 10 minuten. Dus 2,96 + 7,90 + 4 = 14,86. Vergelijkbaar met het huidige tarief (7,82 + 6,87 = 14, 74 euro).

3) Een rit van Amsterdam naar Utrecht in de spits (42 km, 60 minuten) kost nu 7,82 + 91,60 = 99,42 euro. Straks wordt dat 93,32 euro.

4) Diezelfde rit ’s nachts (zonder file) kost straks 2,96 + 66,36 + 16 = 85,32 euro.

Marge

Conclusie: stadsritten worden duurder in de spits. Lange ritten worden goedkoper. Dat doet meer recht aan de werkelijkheid. Op lange ritten zit namelijk wel een goede marge. Op korte ritten maken taxibedrijven vaak verlies.

Nu er een eerlijke prijs gerekend kan worden voor korte spitsritten, is dat wellicht een extra stimulans voor straattaxichauffeurs om die voortaan niet meer te weigeren. En de drang om extra snel te rijden wordt fors minder.

Wachttarief

Naar verwachting staat het ministerie nog een extra wachttarief  toe als er op een klant gewacht moet worden. Dan zal het uurtarief waarschijnlijk rond de 34 euro blijven.

Probleem alleen van dat aparte wachttarief is dat er dus drie verschillende tarieven gelden. Per kilometer, per uur tijdens de rit, en per uur tijdens het wachten. Een zogenaamd driedubbeltarief kunnen veel van de huidige taximeters niet aan. Bovendien wordt het met twee verschillende uurtarieven niet makkelijker voor de klant én taxichauffeur.

Met deze oplossing moeten óf alle taximeters worden vervangen, óf de chauffeur moet gaan werken met een ‘kookwekker’ om het wachttarief te berekenen.

Boordcomputer Taxi

Jammer is dat de Boordcomputer Taxi, die deze zomer wordt ingevoerd, geen verplichting tot taximeter-functie heeft. Dat apparaat kan best geprogrammeerd worden met drie tarieven te werken.

Eigenlijk was het oude systeem nog het beste en het meest overzichelijk. Hierbij gold een kilometertarief en een wachttarief als de taxi minder dan 17 kilometer per uur rijdt. Met die snelheid liggen de opbrengsten immers lager dan 35 euro per uur.

Dat oude systeem afschaffen was een discutabele keuze van de overheid. Het is namelijk niet ongebruikelijk om bij een dienst van tevoren niet helemaal op de cent nauwkeurig te weten wat het kost.

Rekening

Bijvoorbeeld een garage kan ook alleen een inschatting maken van het aantal arbeidsuren op de rekening voorafgaand aan een reparatie. Tegenvallers zijn altijd mogelijk en komen ook daar terecht voor rekening van de klant.

Het ministerie zal niet terug willen naar de oude situatie. Al is het alleen maar om gezichtsverlies te voorkomen. Die discutabele wetswijziging is niet voor niets gemaakt.

Voorgestelde variant 5 lijkt een goed compromis. Mits het probleem met de ‘koookwekker’ goed opgelost kan worden.

Bart Pals

Lees ook: Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Berekening ’tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid”

A.Urban|19.01.11|10:45

Dat we het oude systeem niet kunnen gebruiken, om reden dat de ambtenaren die dit bedacht hebben gezichtsverlies lijden, is niet van deze tijd.
De hele besluitvorming rondom het dubbel systeem en boordcomputer deugt niet.
Als we niet nog eens 10 jaar willen verliezen is het tijd dat ambtenaren van I.V.W en de
commissie innovatie van K.N.V. open staan voor verbeteringen.
Ben het volkomen eens met de analyse .

E. Sinx|20.01.11|12:56

De overheid heeft al € 20 miljoen over de balk gegooid om het huidige systeem, zonder wachttijd in te voeren. Het voorkomen van ‘gezichtsverlies’ zal wel weer miljoenen gaan kosten. De enige die er beter van worden zijn de meter-inbouwers. Straks zitten we met een driedubbel tariefsysteem dat aan niemand uit te leggen is. Het oude systeem was goed, maar werd overboord gegooid vanwege het prestige van de ministers in Den Haag.. En de IWV heeft straks weer iets om bonnen voor uit te schrijven.

E. Brandhoff|20.01.11|13:56

De boordcomputer taxi is nog niet ingevoerd en het lijkt mij met een beetje goede wil van de fabrikanten, dat zij deze computer nu nog steeds kunnen aanpassen. Wellicht moeten wij dat als branche gewoon eisen.

Fred Woudstra|20.01.11|22:14

Bart, je geeft het zelf al aan maar je maakt geen vuist. Het oude systeem van wachttijd, kilometerprijs was prima en wordt overal in de wereld toegepast.. Het huidige systeem van kilometerprijs, geen wachttijd was een stap terug. Gezien de teneur van je artikeltje heb je je er al helemaal mee verzoend dat het of variant 2 of variant 5 wordt, wat weer een stap terug is. Sta eens op en houdt je rug recht. Maak een zaak voor de terugkeer naar het oude systeem en heb schijt aan het gezichtsverlies van beleidsmakers en ambtenaren in Den Haag. Die werken alleen maar volgens her principe “het hoeft niet beter te zijn, als het maar anders is”. Nergens in de wereld wordt het nu voorgestelde systeem toegepast, waarom dan wel in Nederland? Om het voor de klant “inzichtelijk” te maken?, laat me niet lachen!!

Als we echt vervieuwend te werk willen gaan en van Nederland een voorbeeldland willen maken, verplicht dan om elke taxi een boordcomputer aan te schaffen waarmee een vaste prijs berekend wordt van beginpunt tot eindpunt. Geen boordcomputer, geen vergunning. Bouw in de berekening een factor in voor het gemiddelde tijdsverlies n.a.v. files en door de bank genomen krijgt de chauffeur een eerlijke prijs, weet de klant waar hij aan toe is en voorkom je de huidige praktijk van omrijden zodat een ritje dat op een eerlijke manier € 20 zou kosten afgerekend wordt voor € 70. Ik heb legio voorbeelden van de laatste praktijk. Wat ik hier zie gebeuren verwacht ik in een apenland, maar niet in een “beschaafd” land als Nedrland.

Het zou KNOVTtaxi sieren als ze wat meer initiatief zouden tonen, in plaats van slaafs mee te lopen met wat in Den Haag door beleidsmedewerkers (die meestal niet worden gehinderd door enige kennis van zaken) wordt bedacht.

Het wordt tijd dat de branche opstaat en voor zijn zaak opkomt!!

Martijn|20.01.11|22:30

Dhr. Pals schrijft ten onrechte dat de huidige taximeters geen 3 tarieven tegelijk aan kunnen…. zover ik weet kan het zowel bij “Digitax F1” als bij “Taxitronic TX 38”
Betaalbaar & Betrouwbaar maar helaas reeds ietwat ouderwets materiaal vinden sommigen, zo vind ik zelf dat deze meters nog prima samen kunnen met een nieuwe boord computer!
Wat betreft die boord computer, zorg eerst maar eens dat dat ding behoorlijk gaat werken voordat de overheid weer aan onze tarieven gaat sleutelen….

A.Urban|20.01.11|23:39

Fred,
Voor zover mij bekend is Bart Pals geen taxiondernemer maar journalist die het een en ander aan de orde stelt waar je op z´n minst verheugd over kan zijn.

Martijn,
Vraag de fabrikanten zelf eens of de taximeters die jij aangeeft te koppelen zijn, of mogen worden aan een boordcomputer en van welk merk , en of ze een 3 dubbel tarief aankunnen.

Om te koppelen worden namelijk o.a. bepaalde m.i.d. eisen gesteld aan een taximeter.

Vergeet ook niet het kostenplaatje !

Martijn|01.02.11|22:49

Voor de TX 38 bestaat reeds een boord computer van taxitronic zelf…. wat de Digitax betreft kan deze meter nog meer dan de Taxitronic. of daar ook een Boord computer voor is weet ik niet.
Indien men de Digitax F3 heeft, (niet in NL toegelaten!) zit er ook gelijk een boord computer bij!

A.Urban|02.02.11|11:22

Martijn,
De boordcomputer van Taxitronic is niet voorzien van een digitale handtekening , daarom niet
geschikt om als boordcomputer te dienen volgens de regels die I.V.W aan een boordcomputer
stelt . Gaat dus niet!
Dat is ook zo met de overige merken op dit moment.
Voor zover mij bekend is er nog geen bedrijf begonnen met de bouw van een Boordcomputer
die aan de (onzinnige eisen van I.V.W.) voldoet.
Nogmaals, alleen apparatuur met M.I.D. eisen zijn geschikt !!!!!!!!

AA&O Taxi Centrale|15.02.11|18:43

AA&O Taxi Centrale heeft werkt samen met Quipment.
Zij bieden All-in-one boordcomputers die voldoen aan alle eisen en
o.a de werkboek, taximeter en navigatie vervangen.
Door onze samenwerking kunnen al onze aangesloten chauffeurs gebruik maken van de efficientie en gemak van de boordcomputers die tevens via AA&O Taxi Centrale tegen een hoge korting aangeschaft kunnen worden.

Lange|17.02.11|12:49

Heren, kijk eens naar uw rittenstaten van vlak voor de Euromunt, vergelijk dat eens met de prijzen die we nu hanteren en je zult zien dat de prijzen de afgelopen tien jaar in onze branche vrij stabiel zijn. Een paar jaar geleden heeft Den Haag ons wachttarief ERAF gehaald, dat scheelt ong. 15% van de omzet. Nu wil Den Haag het wachttarief er weer BIJ, maar beste mensen, het komt er NIET BIJ, alleen de verhouding / berekening van de huidige tarieven wordt anders, dus….HET KOMT ER NIET WEER BIJ!

AA&O Taxi Centrale|17.02.11|14:36

Voor de heer waardoor wij vandaag gebeld zijn: de Qim BCT van Quipment
voldoet wel aan alle eisen die in de staatscourant zijn vermeld.
De BCT algemeen wordt op 01-10-2011 geleverd, echter zijn er onduidelijkheden over de elektronische handtekening/chauffeurskaart (vernieuwde chauffeurspas). Zodra dit duidelijk is, zal quipment dit meenemen in de Qim BCT.
Quipment heeft ons zojuist nogmaals bevestigd overal aan te voldoen.
Hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Anneke|17.02.11|18:33

Dag AA&O

Wat is een BCT algemeen, wat kan die , kan deze aan de huidige taximeters aangesloten worden , en wat kost die kompleet ingebouwd.
Heb je er ook printers aan enz.

ahajam|18.05.11|17:13

om een lange rit buiten de stad, wordt nooit berekent met een meter bedrag ,de klant vraagt altijd een vast bedrag zonder meter,en om een klant is kies keurig ,bepaalt hij met hoeveel zou gaan ,omdat is te duur voor hem met meter te gaan, en hij wil zo min mogelijk betalen ,en in een korte rit vraagt de klant altijd om met de meter te rijden,geen vaste prijs
de overheid rekent altijd van de stad naar de stad met de meter kosten,en dat is niet zo,

A.Urban|28.05.11|16:37

Kruistocht tegen regeltjes gelezen in de Telegraaf van hedenmorgen ? (28 mei blz 25) door Steven van Eijck, voorzitten van Actal. Ik kan me hier helemaal in vinden.
Ik mag hopen dan de medewerkers van I.V.W Taxi hier een studiedag aan gaan MOETEN besteden. Doordat de regelgeving in de Taxiwereld uit de hand gelopen is en nog verder loopt, zeker wanneer de Boordcomputer en het dubbeltarief op deze wijze doorgaat is dit zo’n voorbeeld hoe het niet moet.

Wim|10.06.11|12:31

Ben zelf taxichauffeur, en zie met nieuwe tarief het volgende nadeel komen: “Hee chauffeur, trap er eens een beetje op, anders wordt de rit te duur! Ik betaal de boetes wel, al die anderen doen het ook!”. Hoe moet de serieuze chauffeur straks met deze “klantdreiging” om gaan? Het belang om hard te rijden en rode stoplichten te nemen wordt nu naar de klant verplaatst, die vervolgens de chauffeur gaat verleiden (dreigen) hard te rijden!

ahajam|12.06.11|17:26

de overheid moet ook denken op een probleem te oplozen om de chauffeurs te beschermen van de klanten ,dat moeten na instap in de taxi minstens de half van de riet betalen,zo kunnen de chauffeurs zien of de klanten de rite prijs beziet, om naar de bestemming te brengen darna gaat weg rennen of zonder te rennen ,de politie verschuift naar Civilis zaak,de chauffeur moet een advocaat nemen voor paar tientjes of euro’s ,de kosten is meer dan betaalde rite,hoe wordt het opgeloste ?

Berekening ’tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid | TaxiPro
taxi, tarief, taxirit, taxichauffeur, prijs

Berekening ’tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid

ANALYSE – De overheid doet er zeer verstandig aan de factor ‘tijd’ weer in te voeren bij vaststelling van de maximumtarieven taxi. Loonkosten maken tweederde van de kostprijs uit van een rit. Het huidige systeem waarbij de duur van een taxirit niet meetelt is daarom zeer oneerlijk.

Het wachttarief tijdens een rit werd een aantal jaar geleden afgeschaft om de prijs van een taxirit helderder te maken voor de consument. Hoe de kostenstructuur is opgebouwd bij een taxibedrijf, werd als minder belangrijk geacht door de overheid.

Maximumtarieven

Op dit moment wordt er over nieuwe maximumtarieven onderhandeld tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rover en KNV Taxi. Bij variant 2 is de uurprijs van een beladen rit 9 euro per uur, 2,50 euro opstappen en 2,11 euro per kilometer. Die versie doet zeker geen recht aan de kostenstructuur van de taxicentrales.

Voorbeeld: Een chauffeur die een uur in de file staat krijgt daarvoor een vergoeding van 9 euro inclusief BTW. Ver onder de kostprijs. Hij maakt dus verlies en zal de rit vanuit bedrijfstechnisch oogpunt eigenlijk moeten weigeren.

KNV Taxi

Daarom is van de voorgestelde varianten is nummer vijf het beste en eerlijkst, zo vindt KNV. Immers, daarbij geldt het relatief hoogste uurtarief tijdens een rit (24 euro per uur incl. BTW). Hierbij komt een kilometertarief van 1,58 euro.

Variant 5 doet meer recht aan de werkelijkheid:

1) Een stadsrit in de spits van 5 kilometer en 30 minuten kost volgens variant 5 straks 2,96 opstappen + 7,90 kilometerprijs + 12 tijdstarief = 22,86 euro.

2) Buiten de spits, bijvoorbeeld op zaterdagnacht, duurt diezelfde rit een kleine 10 minuten. Dus 2,96 + 7,90 + 4 = 14,86. Vergelijkbaar met het huidige tarief (7,82 + 6,87 = 14, 74 euro).

3) Een rit van Amsterdam naar Utrecht in de spits (42 km, 60 minuten) kost nu 7,82 + 91,60 = 99,42 euro. Straks wordt dat 93,32 euro.

4) Diezelfde rit ’s nachts (zonder file) kost straks 2,96 + 66,36 + 16 = 85,32 euro.

Marge

Conclusie: stadsritten worden duurder in de spits. Lange ritten worden goedkoper. Dat doet meer recht aan de werkelijkheid. Op lange ritten zit namelijk wel een goede marge. Op korte ritten maken taxibedrijven vaak verlies.

Nu er een eerlijke prijs gerekend kan worden voor korte spitsritten, is dat wellicht een extra stimulans voor straattaxichauffeurs om die voortaan niet meer te weigeren. En de drang om extra snel te rijden wordt fors minder.

Wachttarief

Naar verwachting staat het ministerie nog een extra wachttarief  toe als er op een klant gewacht moet worden. Dan zal het uurtarief waarschijnlijk rond de 34 euro blijven.

Probleem alleen van dat aparte wachttarief is dat er dus drie verschillende tarieven gelden. Per kilometer, per uur tijdens de rit, en per uur tijdens het wachten. Een zogenaamd driedubbeltarief kunnen veel van de huidige taximeters niet aan. Bovendien wordt het met twee verschillende uurtarieven niet makkelijker voor de klant én taxichauffeur.

Met deze oplossing moeten óf alle taximeters worden vervangen, óf de chauffeur moet gaan werken met een ‘kookwekker’ om het wachttarief te berekenen.

Boordcomputer Taxi

Jammer is dat de Boordcomputer Taxi, die deze zomer wordt ingevoerd, geen verplichting tot taximeter-functie heeft. Dat apparaat kan best geprogrammeerd worden met drie tarieven te werken.

Eigenlijk was het oude systeem nog het beste en het meest overzichelijk. Hierbij gold een kilometertarief en een wachttarief als de taxi minder dan 17 kilometer per uur rijdt. Met die snelheid liggen de opbrengsten immers lager dan 35 euro per uur.

Dat oude systeem afschaffen was een discutabele keuze van de overheid. Het is namelijk niet ongebruikelijk om bij een dienst van tevoren niet helemaal op de cent nauwkeurig te weten wat het kost.

Rekening

Bijvoorbeeld een garage kan ook alleen een inschatting maken van het aantal arbeidsuren op de rekening voorafgaand aan een reparatie. Tegenvallers zijn altijd mogelijk en komen ook daar terecht voor rekening van de klant.

Het ministerie zal niet terug willen naar de oude situatie. Al is het alleen maar om gezichtsverlies te voorkomen. Die discutabele wetswijziging is niet voor niets gemaakt.

Voorgestelde variant 5 lijkt een goed compromis. Mits het probleem met de ‘koookwekker’ goed opgelost kan worden.

Bart Pals

Lees ook: Nieuwe prijzen voor de taxi; overheid kiest uit deze opties

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Berekening ’tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid”

A.Urban|19.01.11|10:45

Dat we het oude systeem niet kunnen gebruiken, om reden dat de ambtenaren die dit bedacht hebben gezichtsverlies lijden, is niet van deze tijd.
De hele besluitvorming rondom het dubbel systeem en boordcomputer deugt niet.
Als we niet nog eens 10 jaar willen verliezen is het tijd dat ambtenaren van I.V.W en de
commissie innovatie van K.N.V. open staan voor verbeteringen.
Ben het volkomen eens met de analyse .

E. Sinx|20.01.11|12:56

De overheid heeft al € 20 miljoen over de balk gegooid om het huidige systeem, zonder wachttijd in te voeren. Het voorkomen van ‘gezichtsverlies’ zal wel weer miljoenen gaan kosten. De enige die er beter van worden zijn de meter-inbouwers. Straks zitten we met een driedubbel tariefsysteem dat aan niemand uit te leggen is. Het oude systeem was goed, maar werd overboord gegooid vanwege het prestige van de ministers in Den Haag.. En de IWV heeft straks weer iets om bonnen voor uit te schrijven.

E. Brandhoff|20.01.11|13:56

De boordcomputer taxi is nog niet ingevoerd en het lijkt mij met een beetje goede wil van de fabrikanten, dat zij deze computer nu nog steeds kunnen aanpassen. Wellicht moeten wij dat als branche gewoon eisen.

Fred Woudstra|20.01.11|22:14

Bart, je geeft het zelf al aan maar je maakt geen vuist. Het oude systeem van wachttijd, kilometerprijs was prima en wordt overal in de wereld toegepast.. Het huidige systeem van kilometerprijs, geen wachttijd was een stap terug. Gezien de teneur van je artikeltje heb je je er al helemaal mee verzoend dat het of variant 2 of variant 5 wordt, wat weer een stap terug is. Sta eens op en houdt je rug recht. Maak een zaak voor de terugkeer naar het oude systeem en heb schijt aan het gezichtsverlies van beleidsmakers en ambtenaren in Den Haag. Die werken alleen maar volgens her principe “het hoeft niet beter te zijn, als het maar anders is”. Nergens in de wereld wordt het nu voorgestelde systeem toegepast, waarom dan wel in Nederland? Om het voor de klant “inzichtelijk” te maken?, laat me niet lachen!!

Als we echt vervieuwend te werk willen gaan en van Nederland een voorbeeldland willen maken, verplicht dan om elke taxi een boordcomputer aan te schaffen waarmee een vaste prijs berekend wordt van beginpunt tot eindpunt. Geen boordcomputer, geen vergunning. Bouw in de berekening een factor in voor het gemiddelde tijdsverlies n.a.v. files en door de bank genomen krijgt de chauffeur een eerlijke prijs, weet de klant waar hij aan toe is en voorkom je de huidige praktijk van omrijden zodat een ritje dat op een eerlijke manier € 20 zou kosten afgerekend wordt voor € 70. Ik heb legio voorbeelden van de laatste praktijk. Wat ik hier zie gebeuren verwacht ik in een apenland, maar niet in een “beschaafd” land als Nedrland.

Het zou KNOVTtaxi sieren als ze wat meer initiatief zouden tonen, in plaats van slaafs mee te lopen met wat in Den Haag door beleidsmedewerkers (die meestal niet worden gehinderd door enige kennis van zaken) wordt bedacht.

Het wordt tijd dat de branche opstaat en voor zijn zaak opkomt!!

Martijn|20.01.11|22:30

Dhr. Pals schrijft ten onrechte dat de huidige taximeters geen 3 tarieven tegelijk aan kunnen…. zover ik weet kan het zowel bij “Digitax F1” als bij “Taxitronic TX 38”
Betaalbaar & Betrouwbaar maar helaas reeds ietwat ouderwets materiaal vinden sommigen, zo vind ik zelf dat deze meters nog prima samen kunnen met een nieuwe boord computer!
Wat betreft die boord computer, zorg eerst maar eens dat dat ding behoorlijk gaat werken voordat de overheid weer aan onze tarieven gaat sleutelen….

A.Urban|20.01.11|23:39

Fred,
Voor zover mij bekend is Bart Pals geen taxiondernemer maar journalist die het een en ander aan de orde stelt waar je op z´n minst verheugd over kan zijn.

Martijn,
Vraag de fabrikanten zelf eens of de taximeters die jij aangeeft te koppelen zijn, of mogen worden aan een boordcomputer en van welk merk , en of ze een 3 dubbel tarief aankunnen.

Om te koppelen worden namelijk o.a. bepaalde m.i.d. eisen gesteld aan een taximeter.

Vergeet ook niet het kostenplaatje !

Martijn|01.02.11|22:49

Voor de TX 38 bestaat reeds een boord computer van taxitronic zelf…. wat de Digitax betreft kan deze meter nog meer dan de Taxitronic. of daar ook een Boord computer voor is weet ik niet.
Indien men de Digitax F3 heeft, (niet in NL toegelaten!) zit er ook gelijk een boord computer bij!

A.Urban|02.02.11|11:22

Martijn,
De boordcomputer van Taxitronic is niet voorzien van een digitale handtekening , daarom niet
geschikt om als boordcomputer te dienen volgens de regels die I.V.W aan een boordcomputer
stelt . Gaat dus niet!
Dat is ook zo met de overige merken op dit moment.
Voor zover mij bekend is er nog geen bedrijf begonnen met de bouw van een Boordcomputer
die aan de (onzinnige eisen van I.V.W.) voldoet.
Nogmaals, alleen apparatuur met M.I.D. eisen zijn geschikt !!!!!!!!

AA&O Taxi Centrale|15.02.11|18:43

AA&O Taxi Centrale heeft werkt samen met Quipment.
Zij bieden All-in-one boordcomputers die voldoen aan alle eisen en
o.a de werkboek, taximeter en navigatie vervangen.
Door onze samenwerking kunnen al onze aangesloten chauffeurs gebruik maken van de efficientie en gemak van de boordcomputers die tevens via AA&O Taxi Centrale tegen een hoge korting aangeschaft kunnen worden.

Lange|17.02.11|12:49

Heren, kijk eens naar uw rittenstaten van vlak voor de Euromunt, vergelijk dat eens met de prijzen die we nu hanteren en je zult zien dat de prijzen de afgelopen tien jaar in onze branche vrij stabiel zijn. Een paar jaar geleden heeft Den Haag ons wachttarief ERAF gehaald, dat scheelt ong. 15% van de omzet. Nu wil Den Haag het wachttarief er weer BIJ, maar beste mensen, het komt er NIET BIJ, alleen de verhouding / berekening van de huidige tarieven wordt anders, dus….HET KOMT ER NIET WEER BIJ!

AA&O Taxi Centrale|17.02.11|14:36

Voor de heer waardoor wij vandaag gebeld zijn: de Qim BCT van Quipment
voldoet wel aan alle eisen die in de staatscourant zijn vermeld.
De BCT algemeen wordt op 01-10-2011 geleverd, echter zijn er onduidelijkheden over de elektronische handtekening/chauffeurskaart (vernieuwde chauffeurspas). Zodra dit duidelijk is, zal quipment dit meenemen in de Qim BCT.
Quipment heeft ons zojuist nogmaals bevestigd overal aan te voldoen.
Hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Anneke|17.02.11|18:33

Dag AA&O

Wat is een BCT algemeen, wat kan die , kan deze aan de huidige taximeters aangesloten worden , en wat kost die kompleet ingebouwd.
Heb je er ook printers aan enz.

ahajam|18.05.11|17:13

om een lange rit buiten de stad, wordt nooit berekent met een meter bedrag ,de klant vraagt altijd een vast bedrag zonder meter,en om een klant is kies keurig ,bepaalt hij met hoeveel zou gaan ,omdat is te duur voor hem met meter te gaan, en hij wil zo min mogelijk betalen ,en in een korte rit vraagt de klant altijd om met de meter te rijden,geen vaste prijs
de overheid rekent altijd van de stad naar de stad met de meter kosten,en dat is niet zo,

A.Urban|28.05.11|16:37

Kruistocht tegen regeltjes gelezen in de Telegraaf van hedenmorgen ? (28 mei blz 25) door Steven van Eijck, voorzitten van Actal. Ik kan me hier helemaal in vinden.
Ik mag hopen dan de medewerkers van I.V.W Taxi hier een studiedag aan gaan MOETEN besteden. Doordat de regelgeving in de Taxiwereld uit de hand gelopen is en nog verder loopt, zeker wanneer de Boordcomputer en het dubbeltarief op deze wijze doorgaat is dit zo’n voorbeeld hoe het niet moet.

Wim|10.06.11|12:31

Ben zelf taxichauffeur, en zie met nieuwe tarief het volgende nadeel komen: “Hee chauffeur, trap er eens een beetje op, anders wordt de rit te duur! Ik betaal de boetes wel, al die anderen doen het ook!”. Hoe moet de serieuze chauffeur straks met deze “klantdreiging” om gaan? Het belang om hard te rijden en rode stoplichten te nemen wordt nu naar de klant verplaatst, die vervolgens de chauffeur gaat verleiden (dreigen) hard te rijden!

ahajam|12.06.11|17:26

de overheid moet ook denken op een probleem te oplozen om de chauffeurs te beschermen van de klanten ,dat moeten na instap in de taxi minstens de half van de riet betalen,zo kunnen de chauffeurs zien of de klanten de rite prijs beziet, om naar de bestemming te brengen darna gaat weg rennen of zonder te rennen ,de politie verschuift naar Civilis zaak,de chauffeur moet een advocaat nemen voor paar tientjes of euro’s ,de kosten is meer dan betaalde rite,hoe wordt het opgeloste ?